tilbage

Land Rover Forum  

142858: Hvid og grå røg Serie 3 Diesel (26-05-2014 21:16:15)
Jakob Coff #9210, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 94.145.16.200)
Hej,

Jeg har overtaget en Land Rover Serie 3 2,25 Diesel.
Den har ikke kørt i 3-4 år, men skulle eftersigende havde kørt glimrende inden den blev "parkeret". (Jeg har tillid til den tidligere ejer, da jeg kender ham godt, det er min fætter).

Jeg har tømt dieselolien af tanken, skiftet olie, oliefilter, brændstoffilter, luftfilter og gløderør.

Den kan starte både med og uden forvarmning, men selvfølgelig lettest med, men det tager tid hvergang.

Når den startes op, så kommer der grå og hvid røg. Når man giver gas så kommer der tyk sort røg. Men den tager ikke gassen særlig godt, og den har næsten intet træk, og den bliver hurtigt meget varm.

Jeg frygter lidt, at det måske er toppakningen, som er gået og der dermed kommer vand med i forbrændingen, hvilket passer fint med, at den tager gassen endnu dårligere, når den bliver varm og der kommer mere tryk på køleren.
Det kan selvfølgelig også være et flækket topstykke.
Ellers tænker jeg, at det kan være timingen på kæden, eller distributionspumpen, som står dårlig, men hvorfor skulle disse pludselig stå forkert efter 3 år på klodser?

Har I nogle bud på hvordan jeg ved lette forsøg kan lokalisere problemet?
Eller har I forslag til hvad der ellers kan være galt, måske er jeg på vildspor?

Hilsen

Jakob - #9210
142859: sv: Hvid og grå røg Serie 3 Diesel (26-05-2014 21:30:56) (svar på 142858)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Åbner spjældet ved indsugnings manifolden i takt med speederen trædes ned?
142860: sv: sv: Hvid og grå røg Serie 3 Diesel (26-05-2014 21:33:14) (svar på 142859)
Jakob Coff #9210, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 94.145.16.200)
Spjældet er fjernet i indsugningen, så den burde kunne trække vejret frit.
142863: sv: sv: sv: Hvid og grå røg Serie 3 Diesel (26-05-2014 22:12:46) (svar på 142860)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.159.116)
Kan meget vel være rust i cylindergang, efter års stilstand, som gør den ikke komprimerer, hvilket jo er essentielt for en diesel. Prøv at dreje med håndsving eller lignende på forreste remskive og mærk om motor lader sig tørne let og ubesværet. Evt. få en kompressionstest. Dog skal man ikke udelade indsprøjtningspumpe er def. og ligeledes rustskadet.
142862: sv: Hvid og grå røg Serie 3 Diesel (26-05-2014 22:01:27) (svar på 142858)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.178)
Hvad er glimrende ?
Men siden du har overtaget bilen af din fætter, er det nok det med hesten, man har fået foræret.

Fyld kølevandsbeholderen helt op med vand, start maskinen og hvis der kommer bobler i vandet, har problemet fundet: toppakning og/eller topstykke.

Det kan også være en frostsprængt blok, men normalt ville frostpropperne være blevet skubbet ud.

Meget tyder på, at motoren er hoppet en tand i tændingen. Bruger den ingen vand, er det kæden du skal kigge på.

Det giver nemlig hvid/grålig røg, hvis forbrænding sker med for lidt brændstof.

Hvis bilen som helhed er i god stand og du vil have den til at køre pålideligt, ville jeg se mig om efter en anden maskine og proppe den ned i maskinrummet. Bedst en 2,5 dna...
142864: sv: sv: Hvid og grå røg Serie 3 Diesel (26-05-2014 22:22:36) (svar på 142862)
Jakob Coff #9210, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 94.145.16.200)
Kølebeholderen er den ved siden af sprinklervæskebeholderen, ik
142865: sv: sv: sv: Hvid og grå røg Serie 3 Diesel (26-05-2014 22:28:48) (svar på 142864)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.178)
Ups, sådan en aflang sort plastikbeholder, hvis jeg husker helt rigtigt ?? Det er over ti år siden, jeg har haft en 2,25 Serie III
142874: sv: sv: sv: sv: Hvid og grå røg Serie 3 Diesel (27-05-2014 10:17:44) (svar på 142865)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.112.106)
Ekspansionsbeholderen er "stukket ned" lige til højre for køler. set forfra.
142876: sv: sv: sv: sv: sv: Hvid og grå røg Serie 3 Diesel (27-05-2014 12:37:18) (svar på 142874)
Jakob Coff #9210, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 94.145.16.200)
Jeg har fyldt beholderen op, og det ser ikke ud til, at der kommer bobler når den holder i "tomgang" eller får gas. Men det plasker lidt ud af, da bilen ryster meget grundet den dårlige og ujævne motorgang.
142881: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvid og grå røg Serie 3 Diesel (27-05-2014 16:50:28) (svar på 142876)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.178)
Nårt den ryster så meget, at vandet splatter ud, må det være pga. fejltænding.
142878: sv: Hvid og grå røg Serie 3 Diesel (27-05-2014 12:50:06) (svar på 142858)
Jakob Coff #9210, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 94.145.16.200)
Jeg kan ydermere fortælle, at når jeg giver gas, og hvis den tager den, så kommer der nogle knald. Jeg kan ikke gennemskue om det er "eksplosioner" i udstådningen.
Men jeg gærtter på, at den ikke kører på alle cylinder i "tomgang", men når den kommer op i omdreninger lyder det mere jævn, hvor røgen skifter til flot sort fed os.
142879: sv: sv: Hvid og grå røg Serie 3 Diesel (27-05-2014 14:46:23) (svar på 142878)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.191.82)
Det lyder som toppakningen der er gået mellem et par cylindere.

Toppakninger har det bedst med at blive brugt, stilstand er ikke godt for noget på en bil.

Man kan kompressionsmåle den motor ved at tage gløderørene ud og sætte måleren ind der.
Det kunne godt at få checket inden der eksperimenters alt for meget.

Alternativt en eller flere dyser der hænger, men så vil den frembringe en DANG DANG DANG lyd, som et eller flere hovedlejer er smadderet.

Mvh
Kenneth Poulsen
142880: sv: sv: sv: Hvid og grå røg Serie 3 Diesel (27-05-2014 15:12:27) (svar på 142879)
Jakob Coff #9210, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 94.145.16.200)
Mener du ventiler hænger, fremfor dyser?

Jeg har lige kigget alle gløderør igennem, dét i cylinder 2 ser fedtet ud, hvor de andre ser tørre ud. Mon ikke jeg skal måle kompressionen her?

Skal man have et særligt kompressionsmåleudstyr til Land Rover, eller passer et almindeligt til "tændrør" også i?
142882: sv: sv: sv: sv: Hvid og grå røg Serie 3 Diesel (27-05-2014 17:15:48) (svar på 142880)
Benjamin Jensen #4574, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 77.68.134.25)
Tag alle gløderør ud og hold en std. kompressionsmåler i hullet, tørn motoren på starteren og aflæs, sammenlign alle cylindre, de skal ligge tæt på hinanden i tryk ellers har du et problem med kompressionen, er de ens så tjek indsprøjtningstidspunktet, evt få lavet dysespidser da de måske hænger noget efter flere års stilstand og ikke åbner og forstøver som de skal længere.
142883: sv: Hvid og grå røg Serie 3 Diesel (27-05-2014 18:32:00) (svar på 142858)
Jakob Coff #9210, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 94.145.16.200)
Her er en lille video, som måske kan give jer et indtryk af status på dyret.
http://coff.dk/video/brutalis-1.mp4
142884: sv: sv: Hvid og grå røg Serie 3 Diesel (27-05-2014 20:03:46) (svar på 142883)
ole pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.228.50.51)
Jeg vil anbefale dig at checke dine dysser, det ligner en dysse eller to der hænger.

MVRH

Ole Pedersen AKA doktor diesel

Hustandsmedlem under nr 8888
142886: sv: sv: sv: Hvid og grå røg Serie 3 Diesel (27-05-2014 20:50:19) (svar på 142884)
Jakob Coff #9210, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 94.145.16.200)
Ole aka Doktor Diesel,

Skal jeg blot skrue dyserne ud og bringe dem på en maskinstation?

Jakob
142892: sv: sv: sv: sv: Hvid og grå røg Serie 3 Diesel (27-05-2014 22:26:31) (svar på 142886)
ole pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.228.50.51)
øh...maskinstation...der tabte du mig lige, jeg ville nu finde et pålideligt dieselværksted, spørg rundt blandt dine lokale klubkammerater hvem de plejer at bruge til sådan noget, jeg er ikke kendt med sådanne i kbh området, men måske nogen lokale kan pege på et.
Så ud med dem og hen til det sted du blir anbefalet, og husk at checke dybden på de huller de sidder i og brug nye kobberskiver og flammeskiver og huske og vende de sidstnævnte rigtig når du montere.


MVRH

Ole AKA doktordiesel.
142895: sv: sv: sv: sv: sv: Hvid og grå røg Serie 3 Diesel (27-05-2014 22:52:04) (svar på 142892)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.167.134)
Den billige version; udtag pågældende dyse, afmonter/drej tilhørende rør så dyse kan monteres på rør og start så motor og se på strålemønster, men for gud skyld hold fingre væk fra dyse når motor er igang. Evt. lån en tilsvarende dyse som test. Dyser må ikke spændes hårdt til, men kun som man ville gøre med en kraftig skruetrækker.
142898: sv: Hvid og grå røg Serie 3 Diesel (27-05-2014 23:35:02) (svar på 142858)
Jakob Coff #9210, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 94.145.16.200)
Jeg har nu gjort følgende:
Mens motoren var i tomgang løsnede jeg omløberen til brændstofrøret dyse for dyse.
Når jeg løsnede den på cylinder 1,3 og 4 gik motoren ud, men på 2 var der ingen forskel.
Problemet var altså ved cylinder 2, måske var det dysen.
Jeg byttede rundt på dyserne ved cylinder 1 og 2, og løsnede igen omløberne, dog kun på disse to cylinder. Stadig ingen reaktion ved cylinder 2, men samme reaktion på cylinder 1 til stadighed. Jeg konkluderer derfor, at det ikke er dyserne (isoleret set).
Jeg har stillet ventilerne, så de burde stå godt nok - men måske er en af dem brændt på cylinder 2. Det kan også være toppakningen eller topstykket, som er gået ved cylinder 2, eller en stempelring, smadret cylinder.
Jeg måler kompressionen imorgen...

Tak for hjælpen gutter, byd endelig stadig ind, hvis i har en idé om hvad det kan være.
142899: sv: sv: Hvid og grå røg Serie 3 Diesel (28-05-2014 00:13:11) (svar på 142898)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.167.134)
"So far-so good" Den videre kur er jo så, uanset om def. stempel, ventil ell. toppakning- at topstykke afmonteres. Var nu ikke slemme til at brænde ventiler af; det gik bedre med stempelafbrænding, hvor øverste stempelring
blev revet af. Kan også være en af de med stempel-/skrabering for neden på
stempel som gjorde stempel ikke fik nogen smøring og derfor satte sig. Men kuren er den samme; dog kan stempler og plejlstang skiftes mens motor sidder i bil.
142900: sv: sv: sv: Hvid og grå røg Serie 3 Diesel (28-05-2014 01:14:16) (svar på 142899)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.191.82)
Det skal bare have en ny toppakning så snurrer den igen. ;)

Mvh
Kenneth Poulsen
142902: sv: sv: sv: sv: Hvid og grå røg Serie 3 Diesel (28-05-2014 07:41:13) (svar på 142900)
Jakob Coff #9210, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 94.145.16.200)
Kan man genbruge boltene, eller skal de også skiftes?

Når jeg bestiller et toppakningssæt, er der så andet jeg bør huske at få med?
142904: sv: sv: sv: sv: sv: Hvid og grå røg Serie 3 Diesel (28-05-2014 08:52:17) (svar på 142902)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.191.82)
Ingen problem i at genbruge boltene, de skal ikke skiftes på denne motortype.

Men:

Jeg ville kontrollere topstykket for tæthed i ventilsæderne.
Vend topstykket på hovedet og fyld op med sprit omkring ventilhovedet - det skal være tæt ellers skal ventilerne lige slibes let med ventilslibepasta.

Jeg ville også skifte olietyvene der sidder på ventilstammen inde i fjedrene, det kan minimere blå røg.

Når nu ventilfjedrene er afmonteret, så kontroller ventilstyrene, der må ikke være slør = blå røg.

Jeg ville også skifte vandpumpen og kølerslangerne/spændebånd når det hele nu var afmonteret og til at komme til alligevel.

Når nu din køler er tømt alligevel så skyl den godt igennem med haveslangen, både oppefra og nedefra.

Hvis din leverandør har flere forskellige kvaliteter, så køb den dyreste, der er for mange, alt for ringe, stumper til for billige penge.

Du får hvad du betaler for.

Mvh
Kenneth Poulsen

142909: sv: Hvid og grå røg Serie 3 Diesel (28-05-2014 15:54:48) (svar på 142858)
Jakob Coff #9210, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 94.145.16.200)
Jeg har nu haft hentet kompressionstesteren på fjernlageret og testet på cylinderne.
Jeg fjernede alle gløderør og testede. Min kompressionstester er med en lille hård gummikonus, som stoppes i hullet. Jeg kunne ikke rigtig aflæse noget på manometret, da udslaget løb til maks., men i cylinder 1 og 2 kunne jeg holde konussen i hullet, og i cylinder 3 og 4 blev den skudt ud uanset hvormeget jeg prøvede at holde imod.
142910: sv: sv: Hvid og grå røg Serie 3 Diesel (28-05-2014 16:01:45) (svar på 142909)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.178)
Jeg tror, du bliver nødt til, at lukke maskinen op for at se dens tilstand. Eller få hjælp fra en fagmand f. eks. Vogter for at få stillet en sikkert diagnose før motoren åbnes.
142913: sv: sv: sv: Hvid og grå røg Serie 3 Diesel (28-05-2014 16:11:21) (svar på 142910)
Jakob Coff #9210, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 94.145.16.200)
Ja, men jeg kan jo egentlig godt lide at lege med det selv! :)

Den skulle være honet et år før den blev "parkeret", men derfor kan der jo stadig godt være dannet rust i cylinderne mens den stod i de par år.
Jeg har i hvert fald lyst til at skrue topstykket af, kigge i cylinderne, se stempelringene, tjekke om ventilerne er tætte osv. Og det kræver jo uanset hvad en ny toppakning.
142914: sv: sv: sv: Hvid og grå røg Serie 3 Diesel (28-05-2014 16:31:29) (svar på 142910)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.64.47)
Du har sikkertsen brugt en kompressionstester til benzinmotorer. En til Diesel skal helst skrues i eks. gevindhul til dyse ell. gløderør; og vise i omegnen af 22-24bar. En lækagetester kan også gøre det. Kan dog resonere at der hvor kompressionstester bliver "skudt af" er gode nok.
Nok ingen vej uden om- af med toppen. Du kan med fordel bestille et såkaldt ventilslibesæt, hvor alt hvad der skal bruges indgår. Få evt. en bundkarspakning med; kan være der skal "Trækkes stempler" Som Kenneth anfører, er det en god ide at skifte "Olietyvene" deflektorpakninger på ventilskaft/ventilstyr når nu toppen er af. Husk, der er forskel på om til indsug ell. udstød.
142915: sv: sv: sv: sv: Hvid og grå røg Serie 3 Diesel (28-05-2014 16:45:14) (svar på 142914)
Jakob Coff #9210, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 94.145.16.200)
Jeg har faktisk 2 kompressionstestere, men det, jeg egentlig ville skrue i, har en krave, så det ikke kan nå indtil gevindet i topstykket. Det lyder skørt, og jeg er selv lidt irriteret over det. Der har sikkert nok engang været en masse tilbehør til, men det kan jeg ikke finde. Det går op ellers op til 22 bar - men kan ej bruges :(
Det andet er ganske rigtigt til benzinmotorer...
142916: sv: sv: sv: sv: sv: Hvid og grå røg Serie 3 Diesel (28-05-2014 17:55:18) (svar på 142915)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.64.47)
Det som egentlig tæller er, om måleresultat er ens for de fire cylindre ell. max 10% forskel. Det er jo klart at når måleresultat, forhåbentlig, er dobbelt så højt for diesel som benzin, skal der sikker, tæt og holdbar tilslutning til.
142990: sv: Hvid og grå røg Serie 3 Diesel (03-06-2014 13:12:45) (svar på 142858)
Jakob Coff #9210, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 94.145.16.200)
Topstykket er afmonteret og det kan konstateres at toppakningen var gået mellem cylinder 1 og 2, tak for hjælpen Gutter!
143027: sv: Hvid og grå røg Serie 3 Diesel (04-06-2014 12:52:14) (svar på 142858)
Jakob Coff #9210, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 94.145.16.200)
Nu er toppakningen skiftet, og den spinder som en mis, og tager gassen perfekt.
Tak Gutter!