tilbage

Land Rover Forum  

Index
143023: A-frame (04-06-2014 11:04:18)
Thomas Pedersen #8655, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 178.21.89.130)
Halløj

Min bil afgiver et "klonk" ved igangsætning, og nogen gange ved indkobling i forbindelse med gearskift. Ligeledes "klonker" det når jeg kører i ujævnt terræn læs: græsmark. Det lyder som om det kommer fra agter enden af undervognen. Jeg gætter på det er kugleleddet, der holder A-fram'en, der er slidt. Lyder det sandsynligt?
Kan det være andet (udfra beskrivelsen)?
Hvordan checker jeg standen af kugleleddet, hvor/hvordan skal jeg løfte bilen?

Med venlig hilsen
Thomas
Index
143024: sv: A-frame (04-06-2014 11:28:04) (svar på 143023)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.176.66.100)
Hej Thomas.

Kom til Høvelte næste weekend, så ser vi på det :-)

1270
Paw
Index
143026: sv: A-frame (04-06-2014 11:49:17) (svar på 143023)
Brian Nielsen #8657, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 194.182.139.194)
Sæt en klods på hver side af et baghjul.
Få en Co pilot til at koble til/fra, dog uden at køre.
Kig selv ind under bilen, dog uden at komme ind under og komme i klemme.

Jeg vil også satse på at det er kuglen i toppen af A-frame.
Men der er tydeligt at se hvis den er færdig.

Ellers skal du som Paw skriver, finde en klubkammerat som kan kigge med.
Index
143030: sv: A-frame (04-06-2014 14:11:18) (svar på 143023)
Thomas Pedersen #8655, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 178.21.89.130)
Ok. Jeg troede man skulle løfte lidt i bilen, og ind og vrikke lidt i kugleleddet med et koben. Hvad når jeg skal skifte den, hvor og hvordan løfter jeg bilen?
Index
143032: sv: sv: A-frame (04-06-2014 14:37:01) (svar på 143030)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.111.157.110)
Du løfter kun bilen hvis ikke du kan komme indunder :-)

Løsne møtrik på selve ball joint(hvis du er -heldig er det ikke muligt og den skal skæres af)
Løsne 2 stk bolte/møtriker på den klump jern der holder ball joint

finde stor presse

Ud med gammel - i med ny - og skru sammen igen.

hilsen
Struntze
Index
143035: sv: A-frame (04-06-2014 15:25:34) (svar på 143023)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Tjek lige stræber armenes bøsninger også!!
Og så selvfølgelig klassikeren, kardanner og kryds!!
Index
143040: sv: sv: A-frame (04-06-2014 16:24:17) (svar på 143035)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.147.188)
Slid, slup og slør kan være svært at diagnostisere på balljointen, da det ofte ligger sideværts. Koben ell. kraftigt dækjern kan anvendes. Af med centermøtrikken og ud med de to gennemgående bolte. Kan være nødvendigt at skære de to lapper på balljointen af med vinkelsliber og skæreskive, da der ellers ikke er nogen kant at lægge selve holderen på ved udpresning..
Index
143066: sv: A-frame (05-06-2014 09:12:46) (svar på 143023)
Thomas Pedersen #8655, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 178.21.89.130)
Bare lige så den langsomme (mig) også forstår ;-) Vil det sige at jeg både checker og skifter kugleled/A-frame mens bilen står med vægten på hjulene?
Index
143071: sv: sv: A-frame (05-06-2014 10:40:14) (svar på 143066)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.178)
Det kan man godt gøre, men en lift eller grav er nu nummer et. Kan du ikke komme under vognen, må løfte den op to to værkstedsbukke, som du sætter enten under akslerne eller bagvangen. HUSK at blokere begge forhjul både for- og bagtil.

Min OneTen siger også klonk uden at det er kardankryds eller A-frame ball joint. Det er slup i selve bagtøjet. Det hjælper, at gennemsmøre notgangene på kardan, så de kan bevæge sig. Ofte overset servicepunkt, der burde have bevågenhed for hver 3. måned eller 2.000 km. Find fedtsprøjten frem og prøv ad.