tilbage

Land Rover Forum  

Index
143158: OBD / Iobd2 på Discovery I fra 1997 (11-06-2014 10:39:52)
Karsten Mathiasen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 178.21.88.204)
Hej,

Jeg har købt mig en Land Rover Discovery I fra 1997 - en 3,9 V8 - og der sidder under ratstammen et OBD stik.... Jeg har lånt en OBD scanner til Iphone fra en kammerat der med stor succes bruger den på hans egen bil dog ikke en LR...

Selvom jeg laver alle indstillinger som de "burde" skulle være - kan jeg ikke få kontakt. Den jeg har lånt er en IOBD2...

Er der nogle herinde der har erfaring med at bruge sådan en dims ?

Mit problem er, at selv ved pæn kørsel - ligger den med brændstof forbrug omkring 4,3 km / liter - og de mennesker jeg har talt med der har samme motor - taler om et forbrug på almindeligt mellem 6,5-7 km/ liter - bilen er opgivet til 8,2...

Jeg ved godt at brede AT dæk koster osv.... men helst ikke helt ned til 4,3 km / l....

Jeg har fået bestilt reservedele hjem til filter / olieskift - og en meget flink fyr herinde fra har lovet at guide mig igennem så jeg selv kan rode med bilen... Ovenstående er det eneste jeg mangler at få styr på. Nogle siger at der er tale om at begge lambda sonder skal skiftes - andre at nye tændrør gør forskellen - men alle siger at jeg bør sætte en tester på inden...

Håber at få lidt gode råd.. Det kan jo også være at jeg bruger den forkerte OBD enhed - og derfor ikke kan få kontakt.

De bedste hilsner.


Karsten Mathiasen
27 12 02 98
karsten@dmpband.dk
Index
143159: sv: OBD / Iobd2 på Discovery I fra 1997 (11-06-2014 11:16:00) (svar på 143158)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.163.24.142)
Det kunne også være et helt andet sted du har problemet

Bremser der hænger
Hjullejer der er for stor modstand i

På både min gamle D2 og nuværedne D3 er jeg gået fra ca. 11km/l til under 8 km/l pga. ovennævnte.

Hilsen
Struntze
Index
143161: sv: OBD / Iobd2 på Discovery I fra 1997 (11-06-2014 11:28:30) (svar på 143158)
Jesper J. Hansen #8493, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.172.17)
Jeg mener ikke at OBD2 virker til din årgang bil. Jeg mener at det først er fra årtusindskiftet at europæiske biler begynder at have OBD2...

Det er det eneste jeg kan svare på :-)

Jesper
Index
143165: sv: sv: OBD / Iobd2 på Discovery I fra 1997 (11-06-2014 12:04:12) (svar på 143161)
Karsten Mathiasen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 178.21.88.204)
Jesper >> Der sidder et OBD stik under ratstammen - og den IOBD2 jeg har lånt passer i.... Ifølge det jeg har kunnet finde på nettet - er det alle biler fra 1996 der har...

Men måske der findes en ældre model af OBD (Obd1) der skal findes istedet..
Index
143162: sv: OBD / Iobd2 på Discovery I fra 1997 (11-06-2014 11:35:24) (svar på 143158)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.176.66.100)
Min erfaring, med en bil magen til din, dog med en 300TDi motor er, at alle universale OBD læsere fejler :-(

1270
Paw
Index
143166: sv: sv: OBD / Iobd2 på Discovery I fra 1997 (11-06-2014 12:05:30) (svar på 143162)
Karsten Mathiasen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 178.21.88.204)
Paw >> tilslutter du til din bil med Iphone eller lign ? eller har du en mere proff enhed du læser fra ?

Hvis du bruger iphone eller lign - hvilken app anvender du da til hvilken scanner enhed ?
Index
143167: sv: sv: sv: OBD / Iobd2 på Discovery I fra 1997 (11-06-2014 12:06:54) (svar på 143166)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.176.66.100)
Som jeg skrev, så er det ikke lykkedes at finde nogen universale OBD læsere, som kunne bruges :-(

Der skal en Hawkeye, eller en Nanocom til :-(

1270
Paw
Index
143169: sv: sv: sv: sv: OBD / Iobd2 på Discovery I fra 1997 (11-06-2014 12:25:33) (svar på 143167)
Karsten Mathiasen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 178.21.88.204)
Paw >> Sorry - jeg havde læst dit indlæg forkert - alt alle universelle læsere kunne udlæse fejl - ikke som du mente - at de fejler...

Jeg må ud og prøve at finde en af de modeller du omtaler - og så iøvrigt som andre foreslår, tjekke bremsere m.v.
Index
143170: sv: sv: sv: sv: sv: OBD / Iobd2 på Discovery I fra 1997 (11-06-2014 12:52:27) (svar på 143169)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.203.241)
OBD (On Board Diagnostic) skal være til specifikke motor og bilmodel for Land Rovers vedkommende. Den ugode økonomi kan skyldes def luftmassemåler,
en anordning, der er klippet ind i indsugningsslange og fortæller elektronikken hvor meget og hvor varm den indsugede luft er.
Index
143173: sv: sv: sv: sv: sv: sv: OBD / Iobd2 på Discovery I fra 1997 (11-06-2014 14:14:59) (svar på 143170)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.199.161.23)
Universel OBD II dur ikke på Land Rover...! ODB II protokol er godt nok lovpligtigt... men det er tilladt at lægge sin egen protokol ovenpå som hindre kommunikation med standart OBD II - man skal sådanne tilfælde bruge en reader som er mærke orienteret - og det er lige det, som Land Rover gør med deres OBD.

Paw er spot on... Hawkeye, eller en Nanocom.

Men i dit tilfælde kan du måske nok nøjes med at downloade "rovergauge" - gratis ;)

https://code.google.com/p/rovergauge/

Jeg mistænker at din Disco1 3.9 - har Lucas 14CUX (ecu) genkendligt ved strømfordeler.

Har den ikke strømfordeler så er det en intermitten Rover V8 3.9 med GEMS (ecu) (Lucas/SAGEM) - så kan du ikke bruge "rovergauge" men skal have fat i en Hawkeye el. Nanocom.

Index
143174: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: OBD / Iobd2 på Discovery I fra 1997 (11-06-2014 16:05:27) (svar på 143173)
Karsten Mathiasen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 178.21.88.204)
Ole >> Der skulle være strømfordeler på - iflg. den tidligere ejer var det en af de ting han har skiftet på bilen.

Den med at downloade et program til pc og så komme omkring en anskaffelse af et diagnose værktøj er jeg vist ikke helt kompatibel med...

Det er meget nyt for mig selv at skulle rode med biler - så derfor starter jeg i det små - for ikke at ødelægge mere end jeg gavner.

Lyder til at hvis jeg vil anvende et diagnose værktøj på bilen - må jeg bide i det sure æble og købe en til de omkring 3.000 sådan en ting koster.

Mht et tidligere indlæg omkring luftmasse måler - skulle denne også være OK - men i såfald kan en tester vel også tjekke denne enhed !!!
Index
143175: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: OBD / Iobd2 på Discovery I fra 1997 (11-06-2014 17:09:25) (svar på 143174)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.199.161.23)
Ok... så er det en 14CUX - så er det overkill at kaste penge efter en Hawkeye el. Nanocom eller Lynx OBD-reader, men mindre du har tænkt at på sigt at udvide flåden med mere moderne LR-enheder.

14CUX er rent faktisk ikke en avanceret enhed - kan kun vise ca. 25-30 to tal coder. Du sagtens klare dig med...

http://ecumate.com/shop/product_info.php/cPath/22/products_id/35

Synes i øvrigt du bør overveje "rovergauge" da den har "live performance display" af motoren - og det at have et faktuelt billede af motoren under drift, kan være til stor hjælp.

Det er ikke særligt svært at downloade og bruge - og hvis man ikke selv orker eller kan fremstille kablet . Kan det købe på eBay.co.uk

http://r.ebay.com/5nFLFr

Hvis du evt køber af ham... få du tilogmed dics med som indeholder "rovergauge"
Index
143180: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: OBD / Iobd2 på Discovery I fra 1997 (12-06-2014 06:16:38) (svar på 143175)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.27.24)
Hej Karsten.

Fik godt nok din SMS i går...
Men nej... - Der ka' jeg desværre ikke hjælpe :-(
Min LR V8 er HELDIGVIS af en noget ældre årgang, hvor den slags elektronik ikke var nødvendigt :-D

Held og lykke med eftersøgningen og fejlfindingen

MVH Carsten 8789

PS. Hvordan ka' det være at der STADIG står "medlemsstatus ukendt" når du skriver ???? ;-)
Index
143187: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: OBD / Iobd2 på Discovery I fra 1997 (12-06-2014 15:10:03) (svar på 143180)
Karsten Mathiasen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.117.87)
Carsten >> Jeg sendte lige en sms da jeg ikke var online.... men jeg er meldt ind - overførte betaling i går - så mon ikke der kommer et medlemsnummer på et tidspunkt... Det er jo kun 2-3 uger siden jeg blev lykkelig ejer af en LR..... nu skal jeg bare som grønskolling lære at rode med bil selv - og der har jeg heldigvis herinde et hav af yderst kompetente folk - så mon ikke jeg en dag også med din hjælp, selv er i stand til at skifte olie. Jeg sætter ihvertfald stor pris på den hjælp og vejledning jeg har fået til nu.