tilbage

Land Rover Forum  

Index
143345: Disco 3 (24-06-2014 20:15:10)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Hej alle
Hvornår kom den første disco 3 herhjemme? Er der nogle særlige børnesygdomme, eller faldgruber, som man skal være opmærksom på, ved køb.
Mvh.
Martin
Index
143363: sv: Disco 3 (25-06-2014 12:30:45) (svar på 143345)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.131)
Mojn Martin...

Oasen 05/2013 side 26 kan give dig en lille vejledning...
Index
143368: sv: sv: Disco 3 (25-06-2014 14:51:49) (svar på 143363)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
I går var jeg brandvarm.
I dage er jeg mere tempereret, eller rettere lunken, efter at have læst lidt om de generelle omkostninger.
Index
143370: sv: sv: sv: Disco 3 (25-06-2014 14:54:36) (svar på 143368)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
I morgen har du lyst til en seriebil mere ;-)
Index
143372: sv: sv: sv: sv: Disco 3 (25-06-2014 17:17:56) (svar på 143370)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.131)
Jeg ville aldrig udskifte OneTen med en D3. Kompleksiteten og omkostninger matcher hverken mit temperament eller min pengepung!
Jeg hygger mig med min gamle slider fra 1985...
Index
143373: sv: sv: sv: sv: sv: Disco 3 (25-06-2014 17:55:19) (svar på 143372)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.8.70)
Hertil kommer slid- og skadedele er betydelig dyrere til D3. Og så den lille finurlige- skal der skiftes vitale styretøjs-og turbodele, så skal karossen løftes af. Ikke rigtigt noget for perlestensmekaniker.
Index
143374: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco 3 (25-06-2014 18:46:41) (svar på 143373)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Nå. Ja.
Så døde den!
Index
143380: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco 3 (25-06-2014 23:58:29) (svar på 143374)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.79.11)
He-he; no sweat Martin, der er rutinerede mekanikere, der har frigjort karossen og meldt "Lift off" på bare 3 timer.
Index
143385: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco 3 (26-06-2014 09:25:00) (svar på 143374)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.30.16)
Hej Martin, Jeg antager at når du spøger til en Disco 3, så er det fordi du er/kunne være interesseret i et sådan køretøj. Samtidig antager jeg også at da du som 'gammelt' medlem og aktiv deltager på forum er vidende om at der er sindsygt langt mellem en seriebil/en 110" og en Disco 3.

Fair nok at nogen fortsat 'hænger' på de gamle biler der kan repareres med en klaphammer og gaffa. Men at tro at en kompleksbil som en Disco 3, kan repareres på samme måde, er måske en kende naivt.

Men der er fortsat stadigvæk masser af ting man selv kan fikse. Jeg er den glade ejer af en Disco 3 årg. 2007, som jeg har ejet siden august 2009. Min bil har nu kørt 163.000 - jeg købte den da den havde gået 61.000 km. Jeg har i øvrigt haft noget på krogen på ca. 12.000 af kilometrene.

Nedennævnte bliver på huskeren:
Følgende har jeg betalt mig fra at få lavet:

- i forbindelse med levering fik bilen service og nye bremser fordi den havde stået stille noget tid.
- stort service ved. 90.000 incl. skift af foreste bærekugler
- skift af luft kompressor
- skift af tandrem

Følgende har jeg selv fikset:

- skift af EGR ventiler (pris 2.500/6 timers arbejde - tilbud på 11.000)
- skift af forhjulslejer
- den tossede låse anordning på nederste bagklap
- afdrejning af bremseskiver + nye klodser
- skift af bageste kardan
- komplet skift af alle vædsker og filtre(herunder filter på aut. gearkasse) på bilen(pris 6.000/4 timers arbejde - tilbud på 14.000)
- selvfølgelig de forskrevne skift af motorolie.
- i morgen skal der skiftes bærearme (bøsningerne er trætte) + manchetter på en trækaksel.
(bevares min arbejdstid er gratis - det er værkstedernes selvfølgelig ikke)

Ja, reparationerne er dyrer end på en serie 3. Jeg må erkende at jeg har købt de fleste stumper i UK og kun originale.

Inden vinter skal bilen have 4 nye dæk - dem jeg har nu er slidt pænt og ens ned - har kørt 80.000 km på dem.

Hvor tit er det lige at en turbo går i stykker eller et styretøj(pisse ærgeligt når det sker)?.

Bevares nogle ting er ikke lavet super logisk. Da støttelejet til bageste kardan var gået i vulkaniseringen, er man faktisk nød til at skifte hele kardanen! Bageste kryds havde det så heller ikke så godt, og det er ikke umiddelbart udskifteligt - så ny kardan - det virker ikke logisk - men super nemt og hurtigt at skifte.

Så jeg er fortsat en glad ejer, der dagligt kører i en bil der kører konge agtigt, helt lydløst, ingen dug på ruderne indvendigt fordi det regner ind ;-) - som en ny bil skal. Jeg er ikke uddannet mekanikker, men kontoruddannet med hvid skjorte, men har dog ejet og brugt Land Rover i 20 år.

Index
143462: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco 3 (29-06-2014 10:20:31) (svar på 143385)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.63.163.140)
Så er der skiftet bærearme på min disco 3 + de 4 manchetter på trækakslerne foran + de 2 bøsninger på krængningsstabillisatoren.

Nu udestår der en udmåling af styretøjsgeometrien så den bliver korrekt igen - det kan jeg dog ikke selv fikse, og må betale mig fra.

Ialt forbrug af timer - ca. 8, for ham i den 'hvide skjorte'.
Index
155746: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco 3 (04-12-2016 20:20:50) (svar på 143385)
Gustav Bryde-Nielsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.235.248.39)
Hej Eddie
Hvad var symptomerne da støttelejet var gået?
Har selv en D3 som jeg i øvrigt også er fantastisk glad for på 5. År 😊
Den har dog en mislyd der lyder af slidt/ødelagt leje. Lyden er der ved alle hastigheder men bliver værre jo hurtigere man kører. Den forsvinder dog når manslipper speederen og på samme måde kan man fremkalde den igen ved at træde på speederen
Mvh Gustav
Index
143382: sv: Disco 3 (26-06-2014 07:52:44) (svar på 143345)
Ole Christiansen #8995, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 2.106.220.123)
Land Rover Owner International har en god Buyers guide til D3 i nr. 9/2013. Den korte version er:
Kontrollere alt elektrisk mindst 2 gange - husk håndbremsen.
Check turboslanger
Skift af tandrem
Den er hård vedbøsninger og bremser pga vægten.

Den første kom i 2004.
Index
143388: sv: sv: Disco 3 (26-06-2014 21:47:58) (svar på 143382)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.248.9)
Har skam prøvekørt en D3, og jo, man er (motor)vejens konge i "the flying brick" hvad jeg noterede mig var en lille venderadius, blandt andet. Meeeen den er betydelig bredere og tungere end Defenderen, hvilket gør den mindre egnet til "arbejde" i skoven og trial. Men med Defender TD4 har Land Rover sagt farvel til kedeldragt, vaders og Koreahue (om vinteren) Desværre er TD4 110" grundet de absurde danske afgifter, ikke ret mange forundt at eje.