tilbage

Land Rover Forum  

Index
143351: Bremsepedalen i bund (24-06-2014 21:30:59)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.66.65.161)
I weekenden var jeg til Skt. Hans med region sydsjælland, og under indsamling af brænde til bål gik min bremsepedal pludselig helt i bund uden nogen bremseeffekt.

Det viste sig hurtigt at det "bare" var den ene bremserør der efter 38 år var tæret blevet utæt.

Med hjælp fra Jim-Bo fik vi hurtigt lavet et nyt og monteret det på marken, så jeg var kørende efter et par timer.

Men sådan en 101 er jo udstyret med 2 kreds bremser, så hvorfor bremsede den ikke på forhjulene? Eller har jeg misforstået princippet i 2 kreds bremser?

Med 101 hilsen
Asger Jørnow
Index
143354: sv: Bremsepedalen i bund (24-06-2014 22:07:25) (svar på 143351)
Ole Christiansen #8995, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 2.106.220.123)
Det har du ikke. Men 2 kreds kan være delt for og bag.
Et forhjul og et baghjul per kreds er dog at foretrække. Prøv at tjekke rørføringen.
Index
143360: sv: Bremsepedalen i bund (25-06-2014 09:53:37) (svar på 143351)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.179)
Sidder der ikke sådan en "PVC" ventil, som skal lukke for den kreds hvor der er trykfald, og tænde en lampe ?
I givet fald, er det måske den som er groet fast..

??

1270
Paw
Index
143362: sv: sv: Bremsepedalen i bund (25-06-2014 10:25:15) (svar på 143360)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 109.56.43.208)
Glem ikke hovedcylinderens slappe gummi.
Index
143364: sv: sv: sv: Bremsepedalen i bund (25-06-2014 12:40:24) (svar på 143362)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.39.187)
Enkelt-kreds, most likely. Kik på hovedcylinder til bremse, er den magen til koblings-hovedcylinder, med kun et afgangsrør, er det et-kreds.
Er det to-kreds, kan "bundfald" skyldes bremser på en aksel trænger til en gevaldig opstrammer.
Index
143365: sv: sv: sv: sv: Bremsepedalen i bund (25-06-2014 13:12:20) (svar på 143364)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.66.65.161)
Der er 2 bremsevæske beholdere, en til forbremse, og en til bagbremser med koblings beholder inden i.

Så jeg hælder mest til Paw' forklaring at det er fordelings ventil som ikke virker. Eller slidt hovedcylinder hvor væsken smutter udenom.

MVH Asger

Index
143367: sv: sv: sv: sv: sv: Bremsepedalen i bund (25-06-2014 14:30:19) (svar på 143365)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.39.187)
Nu vælger man sombekendt selv sine kampe; der er mange misforståelser omkring PDWA-ordningen, men den har kun en funktion, nemlig at melde om der er tryktab i en kreds. Der kan hverken flyde væske fra en kreds til en anden eller afspærres kredse, med mindre den er defekt. PDWAen findes dog som variant med indbygget reduktionsventil til bagaksel-kredsen; den er så lidt større. Håber ikke hovedcylinder er def. - hvad en original 101-hovedcylinder koster, vil du sikkert ikke vide. Men kontroller om ikke bremser på bagaksel trænger til at blive justeret.
Index
143369: sv: Bremsepedalen i bund (25-06-2014 14:53:39) (svar på 143351)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
101 har "split circuits, front and rear" Det tolker jeg som 2 kreds, hhv front og bag bremser.
Bemærk også bagakslens vægtafhængige reduktions ventil!!!!
Hvis du kører med tom bil er der nærmest ingen bremsekraft til baghjulene.
En serie 3 hovedcylinder kan nemt ombygges til 101" så ingen grund til at give 6000kr for en ny original:-) Passende kit kan købes i 101" klubben. Som også sælger rustfri stål forede, renoverede originale..

Index
143409: sv: sv: Bremsepedalen i bund (27-06-2014 17:23:32) (svar på 143369)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 92.220.1.50)
Nu snakker vi om en bil fra perioden da 2kreds bremser var bare salgsgas, for at være unuanceret! Kun Saab & Volvo havde noget der fungeret nogenlunde som det vi godtaget som 2 kreds idag. Land-Rover's var son Verner beskriver, kun et varsel om manglende bremser vædske, og hvis ét kreds blev pludsdelig utæt under et opbremsning, så lyst lampen, og forblev tændt(i princip) Dette var langt fra Saab's 2 forhjul, og et bag, på hver kreds, og væsentlig billigere!
Man skal have dette i baghoved når man kører serie bil, og husk at standarden på bremse,styrtøj,stødabsorberende zoner,og meget andet,er på en anden planet i dag (og sæt farten og kørestilen derefter).
Jeg vil være den sidste til at betegne en gammel serie bil som farligt! Jeg vil enda gå så vidt som at sige at de moderne biler er måske farligere, når de "lokker" uerfarne, og dårlig fører meget tæt på, og ofte over grænserne til det fysiske muligt, ved anvendelse af en hel "alfabet"af smart elektroniske systemer, og guld stjerner fra NCAP!
Go LR sommer! især til dem som kommer til Norge, Let's be carefull out there. Hilsen David 2217.