tilbage

Land Rover Forum  

Index
143675: motor er varm ind til jeg bremser (07-07-2014 12:40:19)
Morten Rudkjær Jørgensen #7668, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.105.88)
Hej

Jeg var en 90" 300tdi, Som bliver varm. Det begynde efter den blev godt brugt (og varm) til Børne cancer dag i Høvelte. Den er efterfølgende blevet vasket godt, også radiatoren (jeg kan se igennem den) flere gange.

Mit problem er at motoren bliver langsomt meget varm og kommer op i det røde felt på temp. måleren, men lige så snart jeg bremser ned lidt kraftigt falder temperaturen til normal på måleret og bliver der lidt tid inden den igen bevæger sig op i det røde felt. Det sker kun når jeg kører landvej og motorvej. Temperatur måleren kommer ikke op i det røde felt ved hverken tomgang eller bykørsel.

Nogen som har oplevet det samme eller som bare kender løsningen på mit problem.

Jeg har overvejet at kontrollere termostaten, men tænker den virker når motoren ikke bliver var ved bykørsel, hvor man hele tiden bremser.
Index
143677: sv: motor er varm ind til jeg bremser (07-07-2014 14:22:55) (svar på 143675)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.81.62)
Måske er du kommet ud i en "Grand Slam" Kan være køler, der er slammet til og slam skvulper frem og tilbage. Prøv at skylle kølesystem. Kan også være def. køleslanger. Går ud fra der kølervæske på og ingen luft i system.
Index
143678: sv: sv: motor er varm ind til jeg bremser (07-07-2014 16:32:52) (svar på 143677)
Morten Rudkjær Jørgensen #7668, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.105.88)
Luft i systemet har jeg også tænkt på. Jeg har efterfyldt væske, men jeg kunne godt prøve at skylde det igennem og se om der skulle være slam et sted..
Index
143679: sv: motor er varm ind til jeg bremser (07-07-2014 16:38:13) (svar på 143675)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.116.249)
Kortslutning eller anden el - fejl er et bud.
Evt ledningen fra instrument til føler der "gnaver" på stel og så slipper når du bremser
Tjek ledning fra temp føler ind til instrumentet.
Index
143681: sv: motor er varm ind til jeg bremser (07-07-2014 20:33:57) (svar på 143675)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.131)
Tjek stikforbindelse ved temperaturføleren. Tag en af, rengør med smergelpapir evt. udskift stikket.
Samme procedure for bremselyskontakt.

Fyld kølesystemet helt op og udluft det ved at køre højre forhjul op på en skråning, så evt. luft kan komme ud. Varier tomgang i ti minutters tid, sæt dækslet på og kør en tur.

Kontrollér viskosekoblingen. Når maskinen er varm, tag en lille kvist og stik den ind mellem ventilatorvingerne. Standser møllen, er viskosekoblingen stået af.

Kontrollér sikringer og stelforbindelser.

Index
143685: sv: motor er varm ind til jeg bremser (08-07-2014 06:34:23) (svar på 143675)
Rasmus Glerup Gregersen #6666, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.106.197.12)
Hejsa,

Udover de gode bud med luft, el fejl mm. der bør tjekkes. Så husk som Paul skriver at tjekke viskosekoblingen. Har for ikke så længe siden haft samme problem. Og hvis det er den der er stået af så lad vær med at købe en eller anden "aftermarket"/"ShitPart" del... jeg har to sprit nye liggende der begge er defekte inden montage... træls! Så enten en original/OEM eller måske eftermontering af elblæser (har jeg fået gjort og virker fint)

Rover hilsner
Rasmus
#6666
Index
143686: sv: sv: motor er varm ind til jeg bremser (08-07-2014 07:20:57) (svar på 143685)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.131)
Nye viskosekoblinger skal faktisk stå oprejst, når de 'ligger' på lager eller klumper de til.
Hvis man er heldig, kan man få dem til at virke igen, ved at stille dem oprejst i et tempereret
rum i en periode...
Index
143691: sv: sv: sv: motor er varm ind til jeg bremser (08-07-2014 18:15:04) (svar på 143686)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.239.237)
Rigtigt som Paul anfører, men ikke bare for funktionalitet, men også for at beskytte plastikvinger, da disse kan komme ud af form, hvis møllen hviler på dem. Afklarende spørgsmål; bliver motoren varm reelt eller er det bare termometer i instrumentbrædt, der siger "hot engine" Kan en def. toppakning tænkes at være skurken? Har flere års erfaring med manglende "mølle" viscose eller massiv; det er kun ved specielle forhold den er nødvendig, terræn og køkørsel, trailer ell. campingsvognstræk og i ekstremt varm vejr mm. Bliver motor varm hvor ovennævnte faktorer ikke er tilstede, er der sandsynligvis andet i vejen med kølesystem. Bemærk, benzinmotorer er mere tilbøjelig at opbygge varme end diesel.
Index
143692: sv: sv: sv: sv: motor er varm ind til jeg bremser (08-07-2014 19:39:19) (svar på 143691)
Morten Rudkjær Jørgensen #7668, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.105.88)
Jeg ved ikke helt hvor varm motoren bliver og da jeg ikke har måler ril olie temperaturen, kan jeg kun se hvad vand temperaturens instrument viser.

Motoren bliver ikke så varm at vandet begynder at koge over eller springe plastik properne. Det ikke selv om måleren kan stå i der røde felt i kortere perioder.

Temperatur målerens position afhænger også lidt af vejens hældning. Ned af bakke stiger temperaturen og op af bakke falder temperaturen.
Jeg syntes også temperaturen ceneralt bliver højere i 5 end 4,gear.

Jeg har kikket efter brud på kabler uden af kunne finde noget, og efter som at måleren laver en langsome glidende bevægelser mellem normal temperatur og alt for varm, tror jeg heller ikke på nogen el fejl så ville udslagene være mere direkte op i det røde felt og ikke langsomt som min gør.


Jeg testede visvosen i dag med en pind, som bestemt ikke stoppede den, pinden blev bare til flis. Så den fejler nok ikke noget.

Det næste er at skylde systemet igennem og komme ny kølervæske på.
Er der nogen triks til hvordan jeg er sikker på at det skyldet igennem.
Hvad gør jeg for at motordee
Index
143693: sv: sv: sv: sv: sv: motor er varm ind til jeg bremser (08-07-2014 19:55:34) (svar på 143692)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.131)
Du behøver ikke gøre ret meget mere.
Det kan være, at selve instrumentet er i udu/kaput.
Hvis du kan låne et og at sætte det på forsøgsvis,
vil du kunne se, om det er årsagen.
Hvis du kan holde hånden på kølevandslangerne,
når måleren viser 'HOT' - er der ingen fare på færde.
Selve instrumentet er ikke det mest pålidelige.
Index
143694: sv: sv: sv: sv: sv: sv: motor er varm ind til jeg bremser (08-07-2014 20:01:06) (svar på 143693)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.131)
Index
143695: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: motor er varm ind til jeg bremser (08-07-2014 21:54:01) (svar på 143694)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 92.220.1.50)
Der er en "Serie Bil" trick man kan lave, Tag en ovn stege termometer, af den digital slags, og tape føleren på enten overste køleslange, eller sæt i klemme/fæste på toppen af køleren. Da kan man se om der er sammenhæng mellem kølevands termometer, og hvad der egentlig foregår med temperaturen. Ovn termometeret viser IKKE den rigtig temperatur, men noget lavere. Dog får du en fin indikation om hvad der egentlig sker.
Index
143719: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: motor er varm ind til jeg bremser (11-07-2014 15:15:31) (svar på 143695)
Lars Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.18.129)
Hej.

Tjek vandpumpe, om skovlhjul sidder løst og ikke bliver drevet med af aksel. Har engang skilt en hel bil af med samme symptomer som din. (Godt nok en Opel).
Index
143726: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: motor er varm ind til jeg bremser (11-07-2014 22:45:09) (svar på 143695)
Morten Rudkjær Jørgensen #7668, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.105.88)
Jeg have et termometer fra grillen tapet fast på både den slangen til indgangen til radiatoren, temperaturen ude på slangen kom aldrig op over 50 grader.
Det lyder som en mulighed med en løs pumpe, så det må vil jeg prøve.

Kan må tage pumpen af uden at skulle have viscosen af.
Index
143735: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: motor er varm ind til jeg bremser (12-07-2014 14:17:18) (svar på 143726)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.131)
Hvis målinger viser, at temperaturen ikke kommer over 50 grader, så er det meget sandsynligt, at vandpumpen virker.
Jeg tror efterhånd mere og mere på, at fejlen er periodisk og elektrisk, der er vanskelig at finde.
Hvis maskinen kun bliver varm iflg. termometeret men ikke fysisk, kan jeg ikke se andre muligheder.
Du kan altid lugte, når motoren bliver for varm/vandet fordamper.

Måske skulle du ty til Panodil- løsningen ?
Index
143908: sv: motor er varm ind til jeg bremser (24-07-2014 10:07:04) (svar på 143675)
Morten Rudkjær Jørgensen #7668, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.84.218)
Jeg har nu skiftet vandpumpen, pakning, kølervæske, skyllet kølersystem rigtig godt igennem og med viscoseblæseren aften også vasket radiatoren endnu en gang.
Det har desværre alt sammen være delvist spilt, da måleren stadig flytter sig op i det rødefelt efter 15-20mins kørsel i korte perioder og så ned i normal temperatur området igen.

Nogle gode forslag?
Index
143909: sv: sv: motor er varm ind til jeg bremser (24-07-2014 11:51:58) (svar på 143908)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.191.82)
Har du skiftet varmeføleren?

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
143960: sv: sv: sv: motor er varm ind til jeg bremser (28-07-2014 21:47:37) (svar på 143909)
Morten Rudkjær Jørgensen #7668, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.105.88)
ja jeg har også skiftet varme føleren.

Er der en måde at teste om instrumentet virker som det skal?
Index
150033: sv: sv: sv: sv: motor er varm ind til jeg bremser (06-07-2015 15:11:41) (svar på 143960)
Morten Rudkjær Jørgensen #7668, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 162.212.15.51)
Det var selve instrumentet. Hvis andre skal opleve det samme, så prøv at starte med at banke med en finger på temperatur instrumentviseren. Jeg kunne få min til at falde fra varm til normal, ved at banke lidt på den. Instrumentet er nu skiftet og har ikke have problemer siden.