tilbage

Land Rover Forum  

Index
143697: LR 110 3.5 V8 1987 "taber" gassen når den bliver varm. (09-07-2014 19:06:19)
kim sørensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 178.21.88.225)
Hej, min LR 110 3.5 V8 1987 "taber" gassen når den bliver varm.
Den går rigtig godt og er netop blevet indstillet i karburator ifm. syn.
Nu er den begyndt at ligesom tabe gassen når jeg har kørt i 20-30 minutter.

Det betyder at bilen hopper rigtig meget indtil jeg træder koblingen ned, og efterfølgende er den meget lav i omdrejningerne.
Når jeg gasser op og skifter gear har den problemer med at holde gassen og bilen hopper indtil jeg træder koblingen ned.
Jeg kan køre bilen hjem, stille og roligt og den kan sagtens komme op i høj hastighed.
Mine SU karburatorer er fyldt op med 15/40 olie, og jeg har tjekket at de er efterfyldte.

Når bilen har stået i 20 minutter kan jeg køre igen uden problemer, indtil den igen har kørt 20-30 minutter.
Det er ikke på alle ture den opfører sig sådan, det er dog som om at det er blevet værre efterhånden som temperaturen stiger udenfor.
i dag har vi ca. 28-30 grader i midtjylland, og her indtraf fejlen hurtigere end de dage hvor der "kun" er 19-20 grader.
Nu har jeg set at tilsvarende biler kører gennem diverse ørkener, så den burde kunne håndtere en dansk sommer.

Er der nogen der har et bud på hvad det kan være?
Index
143698: sv: LR 110 3.5 V8 1987 "taber" gassen når den bliver varm. (09-07-2014 20:36:36) (svar på 143697)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.131)
Det lader til, at benzinen fordamper inden den når frem til karburatoren. Er der tilstrækkelig tryk på benzinpumpen?
Hvor meget har maskinen kørt ?
Index
143699: sv: sv: LR 110 3.5 V8 1987 "taber" gassen når den bliver varm. (09-07-2014 20:45:55) (svar på 143698)
kim sørensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 178.21.88.225)
Hej,

Den har kørt 400.000 km, men benzinpumpen er 1 år gammel, og resten af motoren er løbende vedligeholdt.
Det er ikke et konstant problem i går aftes kørte jeg to identiske ture uden problemer, og i dag gik det galt på samme tur.
Kan det være undertryk i tanken så der ikke suges nok benzin ud?
Index
143700: sv: sv: sv: LR 110 3.5 V8 1987 "taber" gassen når den bliver varm. (09-07-2014 21:09:04) (svar på 143699)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.131)
Det kan meget vel være, at udluftningen i tankdækslet er stoppet eller at der er skidt i tanken, der sætter sig omkring filteret på sugerøret. Det slipper igen, når bilen holder stille.
Prøv at løsne tankdækslet, når bilen laver numre igen. Lyt efter, om der kommer en sugende lyd.
Gør det, har du fundet fejlen.
Gør det ikke, så gør tanken ren - i sikre omgivelser, hvor der ikke kommer gnister eller mobiltelefon er tændt! Måske skal der en ny tank til ??
Index
143701: sv: sv: sv: sv: LR 110 3.5 V8 1987 "taber" gassen når den bliver varm. (09-07-2014 22:04:00) (svar på 143700)
kim sørensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 178.21.88.225)
det vil jeg prøve i morgen.
Er det til at skifte en tank selv eller er det mest for en autoriseret mekaniker og hvad ligger en montering i?
Index
143702: sv: sv: sv: sv: sv: LR 110 3.5 V8 1987 "taber" gassen når den bliver varm. (09-07-2014 22:12:13) (svar på 143701)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.131)
Det kommer an på, hvor fast den sidder, om den er med beskyttelsesskjold osv. En øvet mekanikker kan udskifte tanken på ca. to timer, vil jeg mene...

Her i Jylland har vi et par værksteder, der kan jobbet:

Meldgaard, Herning
Tohuse Auto, Hvam syd for Viborg
Benny Hansen Automobiler, Haderslev
Team Bertelsen, Sjelle
Lendemark Auto- Dieselværksted, Bylderup-Bov

for nu at nævne dem, der er vore annoncører, sponsorer og/eller medlemmer.
Index
143703: sv: sv: sv: sv: sv: sv: LR 110 3.5 V8 1987 "taber" gassen når den bliver varm. (09-07-2014 22:35:10) (svar på 143702)
kim sørensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 178.21.88.225)
en test kørsel her til aften viser som de andre gange at den efter 8 km begynder at sætte lidt ud ved landevejskørsel i 5. gear. en nedgearing klarer problemet.
Efter 10 km stoppede jeg op og startede i 1. gear og op igen.
allerede i 2. gear begyndte den at sætte ud, men lidt ekstra gas holdt den kørende og jeg kørte hele vejen hjem, ved at give ekstra gas når jeg koblede ud og skiftede gear.

Meget mystisk problem.

Det ender nok med et opkald til en af de nævnte værksteder, måske de har en løsning og en fornuftig pris på at klare det.

alle bud på en løsning er velkommen, jeg skriver her når løsningen er fundet.
Index
143704: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: LR 110 3.5 V8 1987 "taber" gassen når den bliver varm. (09-07-2014 23:15:34) (svar på 143703)
Peter A. Christensen #2055, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 109.57.162.87)
Har du skiftet benzinfilter, sidder nede ved forvangen i passagersiden.

Hilsen
Peter
Index
143705: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: LR 110 3.5 V8 1987 "taber" gassen når den bliver varm. (10-07-2014 07:27:47) (svar på 143704)
Henrik Nielsen #6878, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 62.242.240.146)
Skift benzinfilter, gør det til en vane at skifte hvert år, så er du ud af dette problem.

Mvh

Henrik Nielsen
110 V8
Index
143707: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: LR 110 3.5 V8 1987 "taber" gassen når den bliver varm. (10-07-2014 11:14:13) (svar på 143705)
kim sørensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.94.33)
Jeg vil prøve at skifte benzinfilteret.
Plejer i at køber i et i T-Hansen eller et hos en LR part forhandler?

Index
143708: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: LR 110 3.5 V8 1987 "taber" gassen når den bliver varm. (10-07-2014 12:37:58) (svar på 143707)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.191.82)
Originalt = det mindst ringe. ;)

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
143709: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: LR 110 3.5 V8 1987 "taber" gassen når den bliver varm. (10-07-2014 15:18:13) (svar på 143708)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.158.19)
Manglende benzintilførsel- most likely. Prøv at trække chokeren lidt ud når kalamiteterne opstår. Er der bedring, er det manglende benzin. Kan også skyldes afbrudt returløb så benzin i karbu fordamper og drukner motor.
Defekt tænding kan også være problem- iflg. årgang, skal 110"eren være med elektronisk tænding, men man kan jo aldrig vide. Virkning af olietype og olie i det hele taget, i dæmperpotte er lidt overdrevet og har ingen indflydelse på "ligeudkørsel" men alene på de- og acceleration.
Mht. benzinfilter, tror jeg de fleste, inkarnerede purister og nørder undtaget, har ført uden om indbygget filter og monteret slangefilter på tilgang. Her kan man så se om snavs; ell. benzintilførsel svigter. Benzinpumpe skal trykke med 0.25Bar, prøv at stikke slange-ende ned i en flsake og tryk slange lidt flad; benzinstrøm skal så stadig "sprøjte"
Skulle ikke undre om benzinfilterbox er tom- filterindsats fjernet og ingen ny indsat. I så fald skal karbuer renses. Er der Stromberg-karbuer, kan der sidde et filter i forb. med nåleventil i indløbet, her skal nåleventil udskrues for inspektion. Ved ikke om tilsvarende for SUers vedkommende.
Index
143715: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: LR 110 3.5 V8 1987 "taber" gassen når den bliver varm. (11-07-2014 09:15:24) (svar på 143709)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.66.65.161)
Jeg har selv haft lignende problemer med mine V8'ere.

Jeg er mest tilbøjelig til at tro det er tændingen, og ikke benzin tilførslen.

Jeg ville nok starte med at skifte rotor i strømfordelemen, og hvis dette ikke hjælper ville jeg skifte tændingsmodulet på siden af strømfordeleren.

Men det er altid godt at skifte benzinfilter, men det ville nok vise sig med det samme du starter.

Med V8 hilsen
Asger Jørnow
Index
143736: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: LR 110 3.5 V8 1987 "taber" gassen når den bliver varm. (12-07-2014 18:34:08) (svar på 143715)
Kim Sørensen #9221, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.21.88.165)
Tak for alle svarene :)

rotor og strømfordeler er helt nye, så fejlen burde ikke ligge der (men man ved jo aldrig).
indtil videre har jeg fået skilt filteret ad og fået filteret ud. Det var helt sort, og efter en tur med kompressoren er det brunlig.
Under alle omstændigheder skifter jeg til et nyt.

Jeg opdagede samtidig at der er hul i brændstofrøret i en bøjning lige før filter indgangen, så nu er røret afmonteret og klar til påsætning af ny slange.
Det må alt andet lige give en bedre brændstof økonomi, om det så afhjælper det primære problem, det er uvist, men det skal laves under alle omstændigheder, så det er kun godt at det blev opdaget.

Som altid mangler jeg reservedelene her lørdag aften, men så har jeg da hele søndag til at slappe af i med god samvittighed, indtil reservedels jagten kan gå ind på mandag.

Desuden er mit medlemsnummer til DLRK også blevet sendt til mig i dag :)

Venlig hilsen
Kim Sørensen
Index
143833: sv: LR 110 3.5 V8 1987 "taber" gassen når den bliver varm. (18-07-2014 21:22:14) (svar på 143697)
Kim Sørensen #9221, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.21.88.165)
Hvis nogen i fremtiden skulle få samme problem og søge sig frem til denne tråd, så er løsningen i denne tråd: http://www.dlrk.dk/forum/vis.asp?w=103&i=143745&f=&g=&ex=1&s=&uid=187635856

Kort fortalt, skift benzin filter, skil karburatoren ad og rens godt ud i svømmeren og flydeventilen.
Følg værkstedshåndbogen eller prøv dig frem, det er ikke raketvidenskab.