144216:
sv: sv: sv: Blyerstatning i defender v8 (09-08-2014 22:22:21) (svar på
144215)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (
ip-adr: 37.75.189.109)
Da jeg har flere veteraner har jeg forsket lidt i det med tetraethylbly i benzinen. Her er noget af det jeg har fundet ud af.
Der er mange myter omkring hvorfor det blev tilsat førhen og den mest almindelige er nok at det smører ventilstyrene, giver en bedre forbrænding og hæver oktantallet.
Det første er en myte. Blyet smører ikke ventilstyrene på nogen måde. Det gør olie der føres ned mellem ventilstyr og ventilstammen.
Hvis myten skulle holde, hvordan kan det så smøre indsugningsventilernes styr uden forbrænding? Tetraethylbly er ikke et smøremiddel på nogen måde.
Ved forbrænding dannes blyoxid som afsættes på ventilsæderne og forhindre at de klæber til ventilerne. Blyoxid'er har dermed en smørende effekt på samme måde som f.eks. talkum kan have, men at kalde det et smøremiddel som sådan er noget af en tilsnigelse.
På ældre motorer findes der ofte en mekanisme der rotere ventilerne en lille smule ved hver åbning sådan at blyoxid'et fordeles og skrabes af til en tynd hinde. Hælder man moderne benzin på sådan en motor mangler hinden og ventilfladerne skurer metal mod metal i sæderne. Når de bliver varme rives små kratere i pakfladerne og ventilerne bliver hurtigt utætte.
De fleste "blyerstatninger" virker ved at danne en hinde på ventilfladerne på nøjagtigt samme måde som blyoxid gjorde førhen. Rent praktisk virker en kop diesel i benzinen ved hver tankning lige så godt. Diesel-tricket har været brugt af utallige veteranfolk lige siden blyet forsvandt og efter alle de år kan man nok slå fast at det virker upåklageligt. Og så er det billigt og i pumpen lige ved siden af :-)
Ombygningen af en gammel motor til kørsel på blyfrit benzin er meget enkel, men der er også en faldgrube! De gamle ventilsæder fræses ud og der presses nye hærdede ventilsæder i som både er meget slidstærke og varmebestandige så svejsning mellem ventil og sæde undgås. De gamle ventiler kan som regel bruges igen hvis de ikke er for slidte, men optimalt sættes også nye ventiler i der er af en anden legering end de antikke.
Faldgruben er hvis ens motor har ventil-rotor-mekanisme. Det er meget vigtigt at denne sættes ud af funktion så ventilerne ikke slider sig selv i stykker. Men så er man også kørende i forhold til ventilerne.
Tetraethylbly giver ikke en bedre forbrænding end den man finder i blyfri benzin og det hæver kun oktantallet marginalt. I moderne benzin bruges sprit til at hæve oktantallet med og der er altså ikke vundet noget ved at tilsætte blyerstatning som sådan.
I øvrigt så er oktantallet meget sjældent et problem i ældre motorer da de næsten alle har en ret lav kompression og dermed ikke stor tendens til at banke hvis de er justeret nogenlunde korrekt i tænding og karburator.
Det var sådan lige det jeg kunne ryste ud af ærmet om bly :-)
Hilsen
Jens