tilbage

Land Rover Forum  

Index
144206: Blyerstatning i defender v8 (09-08-2014 14:18:32)
Anders Mikkelsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.161.188.90)
Jeg er lige blevet spurgt "om der virkelig ikke skulle blyerstatning" i min defender v8 fra -93. Jeg har kørt i bilen i ca 5 mdr nu og har ikke tilsat bly. Men blev meget i tvivl da jeg blev spurgt. Til historien høre at jeg har svært ved at få motoren spinne. Er der nogen der ved om jeg burde bruge blyerstatning?
Index
144207: sv: Blyerstatning i defender v8 (09-08-2014 14:30:58) (svar på 144206)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.199.161.23)
Rover V8 blev fra oktober 1970 og frem, bygget til en blyfri spec.
Index
144208: sv: Blyerstatning i defender v8 (09-08-2014 15:29:37) (svar på 144206)
Kim Sørensen #9221, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.21.88.148)
Der kan være mange forskellige holdninger til spørgsmålet, jeg hælder lidt i hver gang jeg tanker min V8 fra 1987, det koster ikke noget af betydning (400 ml. rækker til 400 liter benzin og koster 70 kroner.)
Index
144211: sv: Blyerstatning i defender v8 (09-08-2014 18:21:44) (svar på 144206)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.150)
Ole har givt det korrekte svar, men småske trænger maskinen til en ny knastaksel...
Index
144215: sv: sv: Blyerstatning i defender v8 (09-08-2014 21:32:56) (svar på 144211)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.31.238)
Alle benzinmotorer med aluminiums-topstykker kan køre blyfri da de har
ventilsæder af hærdet stål....
Problemet findes kun i gamle motorer med støbejerns-topstykker...

Blyet i benzinen skulle virke som en art "affjedring" og tætning, så
ventilerne ikke arbejdede sig op i topstykket.
I "moderne" benzin er der nu tilsat et andet stof der nærmest gør det samme. Jeg mener at huske at det er natrium-salte, men det må i ikke hænge mig op på... ;-)

Har selv kørt ca. 60000 km. (fra 118000 til 180000 km.) i min LR V8'er fra '87 uden blyerstatning og har ikke haft nogen problemer.
Index
144216: sv: sv: sv: Blyerstatning i defender v8 (09-08-2014 22:22:21) (svar på 144215)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.189.109)
Da jeg har flere veteraner har jeg forsket lidt i det med tetraethylbly i benzinen. Her er noget af det jeg har fundet ud af.

Der er mange myter omkring hvorfor det blev tilsat førhen og den mest almindelige er nok at det smører ventilstyrene, giver en bedre forbrænding og hæver oktantallet.

Det første er en myte. Blyet smører ikke ventilstyrene på nogen måde. Det gør olie der føres ned mellem ventilstyr og ventilstammen.
Hvis myten skulle holde, hvordan kan det så smøre indsugningsventilernes styr uden forbrænding? Tetraethylbly er ikke et smøremiddel på nogen måde.

Ved forbrænding dannes blyoxid som afsættes på ventilsæderne og forhindre at de klæber til ventilerne. Blyoxid'er har dermed en smørende effekt på samme måde som f.eks. talkum kan have, men at kalde det et smøremiddel som sådan er noget af en tilsnigelse.

På ældre motorer findes der ofte en mekanisme der rotere ventilerne en lille smule ved hver åbning sådan at blyoxid'et fordeles og skrabes af til en tynd hinde. Hælder man moderne benzin på sådan en motor mangler hinden og ventilfladerne skurer metal mod metal i sæderne. Når de bliver varme rives små kratere i pakfladerne og ventilerne bliver hurtigt utætte.

De fleste "blyerstatninger" virker ved at danne en hinde på ventilfladerne på nøjagtigt samme måde som blyoxid gjorde førhen. Rent praktisk virker en kop diesel i benzinen ved hver tankning lige så godt. Diesel-tricket har været brugt af utallige veteranfolk lige siden blyet forsvandt og efter alle de år kan man nok slå fast at det virker upåklageligt. Og så er det billigt og i pumpen lige ved siden af :-)

Ombygningen af en gammel motor til kørsel på blyfrit benzin er meget enkel, men der er også en faldgrube! De gamle ventilsæder fræses ud og der presses nye hærdede ventilsæder i som både er meget slidstærke og varmebestandige så svejsning mellem ventil og sæde undgås. De gamle ventiler kan som regel bruges igen hvis de ikke er for slidte, men optimalt sættes også nye ventiler i der er af en anden legering end de antikke.
Faldgruben er hvis ens motor har ventil-rotor-mekanisme. Det er meget vigtigt at denne sættes ud af funktion så ventilerne ikke slider sig selv i stykker. Men så er man også kørende i forhold til ventilerne.

Tetraethylbly giver ikke en bedre forbrænding end den man finder i blyfri benzin og det hæver kun oktantallet marginalt. I moderne benzin bruges sprit til at hæve oktantallet med og der er altså ikke vundet noget ved at tilsætte blyerstatning som sådan.
I øvrigt så er oktantallet meget sjældent et problem i ældre motorer da de næsten alle har en ret lav kompression og dermed ikke stor tendens til at banke hvis de er justeret nogenlunde korrekt i tænding og karburator.


Det var sådan lige det jeg kunne ryste ud af ærmet om bly :-)

Hilsen
Jens
Index
144221: sv: sv: sv: sv: Blyerstatning i defender v8 (10-08-2014 08:08:18) (svar på 144216)
Joakim Soya #7123, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.179.254.238)
Hvor er muligheden for at give 5 guld Stjerner med blå emalje for sådan't et informativt indlæg ?

Er der nogen der sikrer at denne viden lander i et genbrugeligt online opslagsværk ??

Hilsen
Joakim, 7123 109"