tilbage

Land Rover Forum  

Index
144264: forreste trækaksler 110 V8 Defender 93 (10-08-2014 21:35:34)
Jakob Sune Hansen #9076, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.183.115.65)
Hej -

Fik hjælp med mit karburator problem i sidste uge, og tog en længere tur og opdagede at det klikker fra akslerne foran på min defender. Det lyder fuldstændig som en almindelig bil med slidte trækaksler så jeg tænker at de er stået af, er det noget som kræver en special viden eller er det ligeså nemt som på en std. bil at skifte ? og når man nu er igang er der noget som burde checkes når der er åbnet ?

/Sune

tænker på at benytte Paddock eller rimmerbros med mindre der er bedre forslag :-)
Index
144266: sv: forreste trækaksler 110 V8 Defender 93 (11-08-2014 00:40:23) (svar på 144264)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.241)
Hej Jakob
Inden du bare køber løs, så få en af dine klubkammerater med ud og køre en tur. Det lyder nemlig som om det er de klassiske lyde en Land-Rover har, du omtaler. Disse er en del af charmen ved bilen. Så inden du køber løs, så forhør dig hos en klubkammerat, om det er nødvendigt.

Jimmi
Index
144268: sv: forreste trækaksler 110 V8 Defender 93 (11-08-2014 06:09:55) (svar på 144264)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 5.254.174.221)
Der skal nok bare pumpes fedt/olie i svirvelhusene....

Foran på svirvelhuset sidder der en 3/8 prop med en 12 mm firkant. Skru dem ud og fyld olie eller fedt der ind.
Personligt bruger jeg en billig
fedt fra statoil i patron og pumper det derind med en trykluft-fedtpistol.
Index
144273: sv: sv: forreste trækaksler 110 V8 Defender 93 (11-08-2014 09:14:39) (svar på 144268)
Stephan Svensson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 78.111.168.162)
Hej,

Din aksel/bil skal ikke klikke..
Gør den det, er der noget som ikke drejer korrekt rundt, i min optik. Jeg ville se på kardan kryds allerførst. Giv dem fedt og se om lyden fortsætter. Det kan vel være at en rulle i lejerne er defekt.

Alternativt har jeg haft samme lyd fra et CV joint.

/Stephan
Index
144275: sv: sv: sv: forreste trækaksler 110 V8 Defender 93 (11-08-2014 09:20:55) (svar på 144273)
Jakob Sune Hansen #9076, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 15.195.185.82)
Hej -

"glemte" at nævne at det er kun ved fuldt udslag at det klikker - ved almindelig kørsel og sving er der ingenting som lyder mærkeligt.

/Sune
Index
144290: sv: sv: sv: sv: forreste trækaksler 110 V8 Defender 93 (12-08-2014 06:33:23) (svar på 144275)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 94.191.184.213)
Jeg tror godt du kan regne med det er cv'et der snakker, det er pga slid og manglende smørrelse. Jeg er ikke meget til one shot grease jeg er mest til alm olie men det er jo smag og behag ...

Mvh Rasmus
Index
144291: sv: sv: sv: sv: sv: forreste trækaksler 110 V8 Defender 93 (12-08-2014 09:14:02) (svar på 144290)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Jakob - til almen orientering, hvis du ikke allerede har kigget andetsteds i dette forum:
Olie i cromkuglerne: 75W90 gearolie. Fordel: Smører godt, nemt at få ud igen, hvis det er blevet forurenet (af mudder). Ulempe: Hvis dine gummipakninger er slidte/cromet korroderet løber det ud, langsomt, men sikkert. Sikkert årsag til dine problemer.
Fedt i kuglerne: NPLG2 fedt (litium-sæbe konsistensfedt). Fordel: Billigt, løber ikke ud. Ulempe: Kan blive "slynget væk" fra cv-jointet (og derved dårlig smøreevne).
One-shot grease: LRs løsning, en "tynd fedt", sort (med molybdændisulfid, tror jeg), "holder evigt". Ulemper: Svært at få ud, hvis det bliver forurenet. Og det gør det jo, hvis olien kunne løbe ud (så er der jo utæt et sted).
Jeg har i en "nødsituation" blandet mit eget one-shot af fedt og gearolie, men det er selvfølgelig ikke autoriseret på nogen måde. Fungerede dog glimrende i mange år...og var selv fedtet helt op i armhulerne efter blandingsoperationen i en skål.

RRC hilsen
Bo
Index
144294: sv: sv: sv: sv: sv: sv: forreste trækaksler 110 V8 Defender 93 (12-08-2014 10:14:18) (svar på 144291)
Jakob Sune Hansen #9076, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 15.195.185.76)
Tak til jer alle,

det er sgu fedt at få alle de gode råd når man er ny i Defender sammenhæng
(har en RR L322 men den er så kompleks at jeg ikke tør at røre noget som er udover mine evner). Jeg åbnede op i går aftes og de der CV'er ser ikke for gode ud - så jeg bestiller et par nye hos paddock - har det ikke godt med at forsøge og få noget der er slidt til at leve længere når man kan få sådan et kit for 31£ pr. side.

super tak for alle jeres erfarne og ærlige råd,

Sune
Index
144296: sv: sv: sv: sv: sv: forreste trækaksler 110 V8 Defender 93 (12-08-2014 10:52:44) (svar på 144290)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 212.98.75.162)
Jeg kan til info oplyse at der på nyere biler ikke er mulighed for at tappe olie (eller vand) af.
Det er så heller ikke "nødvendigt" når one shot holder hele levelængden.
Jeg tænker ofte på at ændre til olie~kontramøtrik løsning. Men igen jeg kører ikke særligt tit eller længe i vand.

Venligst Peter