tilbage

Land Rover Forum  

Index
144354: blå røg og styre (14-08-2014 21:39:12)
lau christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.89.186)

Hej Land rover folk- jeg har brug for jeres ekspertise, så jeg kan få bilen synet og komme med i klubben :)

Bilen er en SIII 88, diesel fra 1980 (tidligere militær køretøj)

Jeg var hos synsmanden forleden som ikke ville lade bilen gå igennem syn før jeg havde fået gjort noget ved den blå/grå røg som bilen laver- det forekommer i tomgang og ved acceleration. Motoren har fået skiftet olie og filtre for et par uger siden og diesel pumpen kan ikke rykkes længere. Nu er jeg ikke selv den store ekspert når det kommer til motorer- så jeg håber I vil kunne hjælpe mig, så jeg snart kan få bilen på plader og komme med i klubben. Det skal siges at motoren umiddelbart går fint i tomgang og der er ingen mislyde. hvad angår styretøjet så påpegede synsmanden at bilen ikke "rettede op" af egen kraft- hvordan fikser jeg det?

Mange venlige hilsner herfra
Index
144355: sv: blå røg og styre (14-08-2014 21:46:48) (svar på 144354)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Hej Lau.
Vedr røg så er der mange muligheder. Næææsten for omfattende at begynde på. Hvor bor du? Det kunne være det var nemmere at tage den ILR??
Styretøj, måske er strammeskruen for ratslør justering skruet for hårdt ind?? Er den sporet korrekt? Sidder der en styretøjs "støddæmper" på styrestængerne? Nok luft i dækkene?

Index
144356: sv: blå røg og styre (14-08-2014 21:47:33) (svar på 144354)
Kenneth Lystlund #4532, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.145.152.197)
Hej Lau,
Tillykke med bilen.
Du kan evt. prøve med noget additiv til rensning af dysser (går ud fra det er en diesel, da det er en ex.mil) m.m.
Mht. styretøjet er det måske toe in der ikke er korrekt justeret tænker jeg, men jer er heller ikke ekspert.

MLRH
Kenneth
Index
144357: sv: blå røg og styre (14-08-2014 21:56:29) (svar på 144354)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.212.243)
Blå røg indikerer brændt motorolie; årsagen kan være flere. eks. utætte/slidte ventilskaft-pakninger. Grå røg indikerer uforbrændt diesel. Pumpe skal stå til indsprøjt 13Gr. før top. Gør den ikke det, kan det give, som ovenfor nævnt. Stramt styretøj kan skyldes fastgående styrekugle, dog var nogle af milierne med hævet undervogn, som bevirkede "skæv" styretøjsgeometri, der igen hindrede selvopretning. Hvor i Dronningeriget står 88"eren?
Index
144358: sv: sv: blå røg og styre (14-08-2014 22:02:08) (svar på 144357)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Hvad var det for nogle 88" der fra Forsvarets side var hævet? Dem vil jeg gerne høre mere om.
Index
144360: sv: blå røg og styre (14-08-2014 22:34:01) (svar på 144354)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.150)
Du kan blive medlem af klubben uden at have en indregistreret Land-Rover...

Blå røg = motorolie i forbrændingen, lugter af olie, maskinen bruger olie
Grå røg = for mager forbrænding,
Hvid røg = vand i forbrændingen
Sort røg = for fed forbrænding
Slet ingen røg = maskinen er ikke startet

Index
144363: sv: sv: blå røg og styre (15-08-2014 08:50:22) (svar på 144360)
Anders Sune Jensen #8843, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.181.163)
Verdensklasse Poul.

Mvh Anders med sort røg.
Index
144364: sv: sv: sv: blå røg og styre (15-08-2014 08:51:31) (svar på 144363)
Anders Sune Jensen #8843, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.181.163)
Paul. Klebager.

mvh Anders
Index
144366: sv: blå røg og styre (15-08-2014 10:10:34) (svar på 144354)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 109.57.199.44)
Manglende selvopretning kan også være hvis swirvel huset er spændt for hårdt sammen ..

Mvh, lars
Index
144367: sv: blå røg og styre (15-08-2014 12:50:45) (svar på 144354)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Hej Lau

Når du nu selv skriver at du ikke er den store haj med en værktøjskasse og en gammel bil, vil jeg råde dig til at søge til nærmeste værksted.

Det kræver øvelse, gefühl og viden at spænde fortøjet op til lir, og ligeså med røg og afhjælpning af samme.

Hvis du vil delagtiggøre dette forum i hvor i landet bemeldte ekvipage befinder sig, er det væsentligt nemmere at guide dig til den rette mand/firma

mlrh Claus
Index
144368: sv: blå røg og styre (15-08-2014 14:55:37) (svar på 144354)
Henrik Higgings Sanderhus #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 89.150.113.220)
Lau jeg vil anbefale dig, som jeg gjorder da vi talte sammen, at køre ned forbi P J Auto i Bred.
Han kan uden tvivl hjælpe dig og det til en fornuftig pris.
Du kan bare ringe eller skrive eller kigge ind hvis det er.
Min mail: henrikhiggings(snabelA)hotmail.com

Henrik.
Sandager.
Index
144369: sv: sv: blå røg og styre (15-08-2014 15:34:12) (svar på 144368)
Anders Kofod Mogensen #5653, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 78.156.99.118)
Øhh, Paul ang. det der "Slet ingen røg"??? min 88" giver ingen røg ved 0-80 km/t på landevejen og almidelig kørsel. du siger motor slukket, men larmen er der stadigvæk ????
BIG SMILEY
SIII Hilsen Anders
Med Toptrimmet 2.5 N/A
Index
144370: sv: sv: sv: blå røg og styre (15-08-2014 16:25:25) (svar på 144369)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.150)
Du har nok glemt, at skubbe cd'en med motorlyd ud, AKM!

Index
144371: sv: blå røg og styre (15-08-2014 16:27:36) (svar på 144354)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Aha, Fynbo! Og med ex mili så kommer du bare forbi! :-)
Kan jeg gøre noget så tager det en halv time, hjælper det ikke så har vi da hilst på hinanden :-)
Index
144373: sv: sv: blå røg og styre (15-08-2014 19:07:31) (svar på 144371)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.166.136)
Mht styretøj, så giver jeg gerne et nap med. Jeg har selv renoveret min foraksel, det var faktisk det første jeg gjorde efter jeg fik vognen. Og selvom den gode Kjøller har ret i at den største styrke er at kende sin begrænsning, så lykkedes det nu alligevel for mig med mine ti tommelfingre at shimse swivel-husene op og kontrollere modstanden med en simpel fjeder-vægt, som beskrevet i værkstedsmanualen. Manglende selvopretning kan også skyldes manglende sporing. Det kan også klares relativt nemt. Måske vi skulle aftale at møde alle tre ude hos Ole?

:)

Mvh Niels.
Index
144440: sv: sv: sv: blå røg og styre (19-08-2014 11:31:00) (svar på 144373)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
I er velkomne men Lau, er du der??
Index
144441: sv: sv: sv: sv: blå røg og styre (19-08-2014 16:40:15) (svar på 144440)
Lau Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.89.186)
Hej igen.

Beklager at jeg først giver lyd fra mig nu. Bilen står på djursland nær alingåbro i mit sommerhus. Jeg selv bor i aarhus. Så hvis i kender nogen fra den egn som evt. kunne give en hånd med-så ville jeg være meget taknemmelig.- Tænker det kunne være lærerigt selv at være med,så jeg kan blive lidt klogere på bilens mekanik :).

Med Venlig Hilsen

Lau Christensen
Index
144507: sv: sv: sv: sv: sv: blå røg og styre (24-08-2014 08:57:17) (svar på 144441)
Tony Albers (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 89.186.190.172)
Hej Lau,

Ring lige, 2783 4171

Jeg bor i Allingåbro og vil gerne snakke med dig om bilen.

Mvh Tony