tilbage

Land Rover Forum  

Index
144443: Td5 med lav trækkraft (19-08-2014 19:35:19)
Claus Andersen #9198, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.150.7.26)
Hej forum

Kan konstatere efter at have prøvekørt forskellige td5 defenders (alle standard) at min egen skiller sig markant ud - nemlig at den ikke har ret imponerende trækkraft.

Jeg skiftede for noget tid siden fuel pressure regulatoren da denne var utæt (med en uoriginal). Dette havde ingen indflydelse på effekten. Ligeledes konterede jeg at der var lidt fugtigt af diesel omkring dieselfiltret - dette er der dog ikke længere.
Det jeg umiddelbart kan læse mig til hist og her er at td5'ere kan være følsomme over for diesel trykket - har imidlertid ingen ide om hvordan jeg får kontrolleret trykket - nogen der har det?
Alternativt kan jeg huske fra min gamle transporter at den havde en helt tilstoppet udstødning som i en periode tog pusten af den - dette tænker jeg at undersøge i weekenden da jeg uanset havd jeg gør aldrig kan give bilen så meget gas at den oser (kunne tyde på der ikke kommer nok igennem udstødningen?)

Er der andre der har bud på hvad det ellers kan være?

Mvh claus
Index
144444: sv: Td5 med lav trækkraft (19-08-2014 20:16:21) (svar på 144443)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.111.157.110)
Luftmængdemåler

på min DII holdt den kun ca. 160.000 km så var det tid til en ny.

Gør bilen lidt sløv og træls uden at man rigtig kan sætte en finger på hvad det er

Peter

SSJ
2005
Index
144445: sv: Td5 med lav trækkraft (19-08-2014 20:28:59) (svar på 144443)
Kenneth Lystlund #4532, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.145.152.197)
Hej Claus,

Jeg vil gætte på at det er din EGR ventil der er kokset til eller defekt. Du kan prøve at rense den med noget Bell Add EGR rens, eller skifte EGR ventilen. Alternativt kan den deaktiveret med et EGR blanking kit.

MLRH
Kenneth
Index
144446: sv: sv: Td5 med lav trækkraft (19-08-2014 22:29:59) (svar på 144445)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.159.227)
Har på linie med Peter skiftet luftmassemåler i Defender Td5, endda med kun 100000km. på bagen. Alm. kendt de har en begrænset levetid. Ud over tilkokset eller hængende EGRventil kan udstødningsmanifold også være tilkokset eller katalysator tilstoppet.
Har du kontrolleret om intercooler er indbagt i mudder og snavs. Men i øvrigt er en Defender Td5 absolut ingen væddeløbshest som standard. De som du har prøvet kan være chiptunet ell. lignende. Brændstoftryk, fødetryk ved dyserne skal ligge på 4bar, er der ikke det, vil den hugge og sætte ud.
Index
144447: sv: sv: sv: Td5 med lav trækkraft (20-08-2014 05:57:04) (svar på 144446)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.196)
Måske er det gaspedalen, der er ved at være slidt ?
Index
144449: sv: Td5 med lav trækkraft (20-08-2014 08:54:38) (svar på 144443)
Geert Colding #5317, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.41.211.254)
Jeg har været ude for noget lignende på min TD5 fra 2000. Det viste sig at være forbindelsen til waste-gat ventilen (tror jeg det hedder) på turboen, der var hoppet af, dvs turboen kunne ikke opbygge tryk. På med forbindelsesstangenn og ny seger-ring, og bilen var som ny. Du kan checke forbindelsen under skjoldet over turboen.

Mvh
Geert
Index
144450: sv: sv: Td5 med lav trækkraft (20-08-2014 09:47:07) (svar på 144449)
Claus Andersen #9198, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 77.72.50.12)
Tak for de mange gode råd. Har mulighed for at låne min fars td5 her i weekenden og har planlagt følgende:

1) Afmontere udstødning foran katalysator og køre prøvetur.

2) Låne luftmassemåler fra min fars og bytte den med min egen (skal lige høre om det er den på indsugningsmanifolden eller den på luftfilkassen i mener?)

3) Rense EGR ventil (efterse om den evt står permanent åben)

4) Efterse om waste gaten køre som den skal

Krydser fingre for det giver pote:)
Index
144451: sv: sv: sv: Td5 med lav trækkraft (20-08-2014 11:59:10) (svar på 144450)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.125.208)
Luftmassemåler sidder på rør mellem luftfilterkasse og turbo- der er multistik for oven, som skal aftages ved demontering. Stik og tynd slange på luftfilterkasse vil meget gerne hoppe af når man afmont. luftmassemåler, husk at påsætte dem igen. Luftmassemåler har reservedelsnr. MHK100620G G for genuine- original, fåes også som uoriginal til færre penge.
Index
144452: sv: sv: sv: sv: Td5 med lav trækkraft (20-08-2014 12:02:11) (svar på 144451)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 94.191.186.215)
Inden du gør de ting du gør så afmonter luftmængde måleren bare tag stikket af. Og kør en tur så er jeg sikker på den er mere kvik. Det har jeg oplevet rigtig mange gange på min tidligere td5'er . Og andre har jeg afhjulpet med det problem os ved det nævnte . Mvh Rasmus
Index
144454: sv: sv: sv: sv: sv: Td5 med lav trækkraft (20-08-2014 15:05:36) (svar på 144452)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.134.248)
Aarrhh, Rasmus, at bare køre uden forbunden luftmassemåler skulle give mere "grunt? Ganske vist er det sådan at ECUen, elektronhjernen kompenserer for manglende data fra luftmassemåler, men at det ligefrem skulle blive bedre. Nu skiftede jeg til en større intercooler samtidig med skift af luftmassemåler, så lidt svært at bedømme, men bilen blev betydelig mere livlig og kørte væsentlig længere på literen.
Men iøvrigt er en investigation af det gammelkendte problem, på tidlige Td5ere, med olie der trænger op gennem ledningsnet fra motor og ind i ECUen og påvirker denne. Aftag stik på ECUen og kik efter oliepletter. Kan som regel afhjælpes ved ny ledningsforbindelse.
Index
144455: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Td5 med lav trækkraft (20-08-2014 15:13:31) (svar på 144454)
Jacob Rosby Løwenstein #8777, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.50.68.214)
Den måde som Rasmus beskriver fejlsøgningen på, virkede på min Disco td5 luftmassemåleren blev skiftet og stikket monteret igen, har kørt perfekt siden. I øvrigt også en mulighed at wastegate armen ikke går som den skal, de kan godt sætte sig fast.

Vh.
Jacob
Index
144458: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Td5 med lav trækkraft (21-08-2014 06:01:25) (svar på 144454)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 94.191.185.82)
Verner, jeg tunede min med ny intercooler, vnt turbo og 3" udstødning samt en om programering af ecu"en det betød at luftmasse måleren ikke kunne nå og tælle luft molekylerne og gik i nødprogram! Når så føleren ikke var der virkede det som det skulle. En pålidelig kilde har nu også fortalt mig at luftmængde måleren ikke er monteret pga danske forhold. Men netop for og kompensere for bjergkørsel.

Jeg fortæller min erfaring til manden, han kan prøve det eller lade være, men du skal ikke lære mig om mine erfaringer virker det er der kun mig selv der kan sige!

Rasmus
Index
144459: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Td5 med lav trækkraft (21-08-2014 09:25:21) (svar på 144458)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.221.61)
Godt ord igen Rasmus; men den voldsomme modificering af Td5eren skulle jo have nævnt fra starten, så havde det jo givet mening. Gennemgående tråd er
trækkraft for Td5 som standard.
Index
144460: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Td5 med lav trækkraft (21-08-2014 09:40:08) (svar på 144459)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 94.191.185.82)
Ja, min gjorde det før og efter modificeringen og der hjalp det med ny luftmøngde måler eller og pille stikket af !
Index
144504: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Td5 med lav trækkraft (23-08-2014 09:31:51) (svar på 144460)
Claus Andersen #9198, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.164.52.95)
Tak for de mange gode input -lader til bilen køre væsentlig bedre uden stikket sat på luftmassemåleren så bestiller en ny!