tilbage

Land Rover Forum  

Index
144320: Motorskift fra 2,5 n/a til 200tdi (13-08-2014 12:07:12)
Anders Hollmann Garde #5972, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 5.33.158.113)
Halløj,

For lidt over et år siden skiftede jeg motor i min 90" fra 1985. Den gang boede jeg på Amager, men er nu flyttet til Fyn og regnede egentlig med, at det var afgiftsfrit område, men jeg skal nok længere vest på, fordi i dag lå der så brev fra Skat, med et ønske om tilskud til Statens ve og vel!

Her er oplysningerne:

Afgiftspligtige værdi: kr. 13.200,00
Beregnet registreringsafgift: kr. 6.605,00

Beregningsgrundlag:

Nypris: kr. 185.000,00
Handelsepris: kr. 20.000,00

Brændstofforbrug: 9,3 km/l

Brændstof: Diesel


Det var alt herfra.

Hilsen Anders
Index
144456: sv: Motorskift fra 2,5 n/a til 200tdi (20-08-2014 18:48:15) (svar på 144320)
Torben Vestergaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 109.56.77.73)
Hej Anders

Vil du uddybe dit indlæg lidt mere for mig? Jeg har en meget træt 90´er fra 87 med en 2,5 Td som højst tænkeligt har brændt hul i stemplerne.
Jeg overvejer at skaffe en 200 Tdi mølle og kyle i i løbet af vinteren.

Flere fora på nettet anbealer den motor og i forhold til reg hos Snold og Fnat herhjemme giver det også mening. Både penge og de tilladte 20% forøgelse af Hk.

Ser frem til at høre fra dig!

Mvh

Torben Vestergaard
Det afgiftplagede Helsingør
28118980
Index
144457: sv: sv: Motorskift fra 2,5 n/a til 200tdi (20-08-2014 19:59:19) (svar på 144456)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.191.82)
2,5td = 85 heste.
200tdi fra Defender = 109 heste (fra en Disco = 111 heste)

Det er en overskridelse af 20% reglen = Skat afgiftsvurdering.

Rent teknisk og synsmæssigt er der ingen problemer med at ploppe en 200tdi i hullet.

Mvh
Kenneth Poulsen
Tek.Bib. som har alle dokumenterne liggende til den øvelse. ;)
Index
144468: sv: sv: Motorskift fra 2,5 n/a til 200tdi (21-08-2014 18:18:13) (svar på 144456)
Anders Hollmann Garde #5972, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.26.89)
Hej Torben,

Jeg havde det problem, at min typegodkendelse ikke omfattede en v8-model og derfor var jeg begrænset af effekten fra en 2,25 benzin.

Som Kenneth skriver ligger vores tekniske bibliotek inde med en skrivelse fra Trafikstyrelsen, som indeholder en godkendelse af motorbyttet, da identiske modeller er godkendt med kraftigere motorer under andre typegodkendelser.

Hvis din typegodkendelse hedder 9014, så er du i samme situation som mig og skal have en forhåndsgodkendelse på motorskiftet.

Søren Riis fra klubben har gang i samme operation og med henvisning til "mit" journalnummer hos Trafikstyrelsen, fik han sin godkendelse i løbet af et par dage!

Hvis din typegodkendelse hedder 4721, så kan du uden de store sværdslag skifte motoren og få den godkendt og regisreret i en synshal, da denne indeholder en v8-model.

Begge dele kan lade sig gøre.

Jeg er overordentlig glad for at have skiftet motor.

Hilsen Anders

Index
144472: sv: sv: sv: Motorskift fra 2,5 n/a til 200tdi (21-08-2014 19:34:06) (svar på 144468)
Søren Riis #9141, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.215.138)
Hej

Kan kun bekræfte at 200tdi'eren er en fed motor :). Skal til syn mandag og håber på god behandling.

Skal nok vende tilbage med resultatet.

Mange hilsner
Søren
Index
144524: sv: sv: sv: sv: Motorskift fra 2,5 n/a til 200tdi (25-08-2014 09:54:49) (svar på 144472)
Søren Riis #9141, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 185.34.132.4)
Hej Alle

Så fik jeg synet min LR 90 fra 1984 med den nye 200TDI fra 1993. Motor mv godkendt - så nu skal jeg bare vente på opkrævning fra told og skat...Spændt på at se om det bliver samme beløb som Anders måtte slippe.

Må dog en tur til omsyn pga en defekt bremseskive foran - men det er helt fair, da skiven havde nogle grimme mærker/tæringer på bagsiden som jeg ikke havde bemærket.

Mange hilsner
Søren