tilbage

Land Rover Forum  

144461: Fartskriver (21-08-2014 12:54:15)
Simon Boye Jensen #8299, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.21.91.190)
Hej . Vil høre om der er nogle der har monteret fartskriver i deres defender og i så fald hvem der har gjort det samt evt pris . Da jeg er ved at undersøge mulighederne .
Mvh Simon 8299
144462: sv: Fartskriver (21-08-2014 14:15:15) (svar på 144461)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.196)
Fartskrivere må/kan kun monteres af autoriserede værksteder. Det samme gælder eftersynet hvert andet år. Der må kun monteres digitale fartskrivere og der skal anvendes førerkort, der har en gyldighed på fem år. Koster 500 DKK.
Hvem kan montere?
Ketner Holstebro eller Bosch Service Centre.
Desuden Scania, Volvo, MAN og Mercedes-forhandlere.
Da LR ikke er forberedt til montering af digitale fartskriver, skal du regne med ekstra arbejdstid.
Sidst jeg forhørte mig om en enhed, lå prisen på omkring 12.000 DKK.
144467: sv: sv: Fartskriver (21-08-2014 17:17:35) (svar på 144462)
Simon Boye Jensen #8299, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.21.91.190)
Er du sikker på den digitale del . Hvis bilen har en vis alder må skriverier så ikke være analog ? :)
Mvh Simon
144469: sv: sv: sv: Fartskriver (21-08-2014 18:36:11) (svar på 144467)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.196)
100 % sikker.
Analoge - klodset og vanskelig at montere - må kun monteres/repareres, hvis der i forvejen har været monteret samme type.
Jeg mener, at det skiller i 2006, hvor efter alle nyinstallationer skal være af den digitale type.
Du skal anvende fartskriver, hvis du i erhvervsøjemed kører længere end 50 km(radius) fra din/firmaets hjemmeadresse og vogntoget overskrider en totalvægt på 3.500 kg.
Er bilen registretet til privat godbefordring, bortfalder kravet.
Har du en bus til privat buskørsel, kræves der ikke fartskriver i Norden og Tyskland.
Inden for EU gælder de nationale undtagelsesregler for alle EU-borgere.
Men har du monteret fartskriver, skal den benyttes og følge køre- og hviletidsbestemmelserne. Og det er besværligt, hvis man ikke kører hver dag.

144498: sv: sv: sv: sv: Fartskriver (22-08-2014 19:29:22) (svar på 144469)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.59.177.102)
Poul er du helt sikker på dette;
'Er bilen registretet til privat godbefordring, bortfalder kravet.'

Det er klart at taler vi om ren privat kørsel er der ikke noget krav.

Men bruges bilen til erhverv - uagtet at den er registreret til privat benyttelse, så er det min opfattelse at kravet fortsat kan bestå.

Idet at det ikke er bilens registrering der er afgørende, men anvendelsen/kørslens formål der er afgørende.
144501: sv: sv: sv: sv: sv: Fartskriver (22-08-2014 20:28:32) (svar på 144498)
Simon Boye Jensen #8299, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.21.91.190)
Enig . Bilen bliver "privat" bil men vil blive brugt som trailertrækker i firmaet . Længere end både 50 og de 100 km hjemmefra som det vidst ændres til . Så at den skal monteres er jeg ikke i tvivl om . Mere om nogle havde erfaring med dette ;)
Mvh Simon
144510: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fartskriver (24-08-2014 13:25:16) (svar på 144501)
Tøt (københavn) (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 109.59.54.164)
Jeg fik en pris på 16.000kr ex moms hos ketner..

Hele systemet med en "normal" bil skal have fartskriver er så hullet at det er til at tude over.. Mit råd er, kør
så langtid uden, for det bliver en helvede for dig når den først sidder der!!


Mvh Tøt
144525: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fartskriver (25-08-2014 10:48:16) (svar på 144501)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.30.16)
Simon, jeg ville gøre det det samme som TØT foreslår, nemli' at lade stå til.

(hvilket jeg i forvejen gør når jeg en sjælden gang har behov for det)

Men bevares, bøden er jo nærmest gældsfængsel og tugthus på vand/brød.
144522: sv: Fartskriver (25-08-2014 09:10:10) (svar på 144461)
Jørgen Hansson #4977, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.116.223.241)
Det er nogle regler som er helt hen i vejret og hvis de blev ført ud i livet ville medfører en masse besvær for slet ikke tale om udgifter for alle landets håndværker firmaer, jeg ved fra div. artikler at der inde på borgen bliver arbejdet på en undtagelse for små håndværker biler når man køre med egne vare der skal bruges på egen opgaver, lige som man vist har gjort i Tyskland.

Har man først fartskriver skal den bruges hver gang man kører og alle der kører skal have et førerkort og er det et blandet køretøj hvor andre evt. skal bruge vognen skal de også have et.

Er det et erhvervskøretøj skal alle i firmaet der kunne tænkes at skulle bruge vognen også have et, prisen på et førerkort ligger på ca. 500,- kr.

Så jeg tror man bare skal kører videre og krydse fingre for at man for ændret sådan en tåbelig regel.

God dag til alle
Jørgen Hansson
144526: sv: sv: Fartskriver (25-08-2014 11:19:26) (svar på 144522)
Simon Boye Jensen #8299, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.21.91.190)
Ja det er fristende at lade stå til . Syntes bare at 9000 til firma og 6000 til chauffør i bøde er træls ...
Vil ikke mene jeg skal bruge fartskriver hvis jeg kører uden trailer , samt med trailer inden for de 50 km ?
Mvh Simon
144527: sv: sv: sv: Fartskriver (25-08-2014 11:56:43) (svar på 144526)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.30.16)
halløj, nej så længe vogntog's vægten er under 3500 kg. skal du ikke have fartskriver (sjovt ord i øvrigt - fordi du skal ikke kunne dokumentere din fart tilbage i tid) du skal kun dokumentere at du har overholdt køre-hvile-tid.

Nu ved jeg ikke hvad du køre med, men som jeg husker det, kikkes der på om du kører med egne eller fremmed 'vare'.

jeg lejer campingvogne ud (i det små) når jeg kører den ud til en kunde(der har lejet den) med discoen foran, så er det kørsel med fremmed varer og køre-hvile-tid skal overholdes hvis jeg kører længere væk fra bopæl end 50 km (er det forsat afstanden?)

Hvis jeg kører på ferie med samme campingvogn/bil, er det 'egne' varer og må kører så langt jeg vil.

Bruger jeg hustandens anden bil (pers.bil) og leverer til en kunde - så skal jeg ikke overholde køre-hvile-tid, da vogntogsvægten er under 3.500 kg.

Så det er let for den 'lille mand' at komme på tværs af reglerne, og ja bøden er uforholdsmæssig stor for en overtrædelse der måske slet ikke er der.

minder lidt om:
Kvinden(K) bliver stoppet i sin jolle med en fiskestang, af en politimand(P).
P: du bliver skrevet for ulovligt fiskeri.
K: Jamen, jeg har jo slet ikke fisket.
P: Det er muligt men du har udstyret.
K: skriger 'Voldtægt'
P: Jamen jeg har jo ikke voldtaget dig
K: Næeee, men du har udstyret.
144529: sv: sv: sv: sv: Fartskriver (25-08-2014 14:07:29) (svar på 144527)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.196)
I 2006 læste jeg en rundskrivelse til det Bosch-værksted, vi frekventerede dengang.

Heri stod der ganske klart, at hvis bilen var registreret på et cvr-nummer og totalvægten med den højest mulig tilladt trailervægt oversteg 3.5 tons, skulle der monteres fartskriver. Forudsat, at bilen var forsynet med træk.

Sjællands Politi havde standset flere håndværkere og gjort dem opmærksom på det. Der var en oplysningkampagne i forskellige brancheblade.

Mercedes Danmark tog konsekvensen og leverede alle deres varebiler med træk med fartskriver i forudsat, at de faldt ind under bestemmelserne.

Dette er ikke blot nogle danske regler, det er EU-lov.
144530: sv: sv: sv: sv: sv: Fartskriver (25-08-2014 14:57:40) (svar på 144529)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.30.16)
Paul, jeg er ikke sikker på at jeg forstår dit indlæg!

Og jeg tror ikke det besvarer Simon's spørgsmål(det må han selv lige tjekke op på).

'Vi' er nok ikke så meget i tvivl når bilen er indregistreret på et CVR-nr.

Udfordringen består i, når bilen er registreret på et CPR nr. EU-lovgivning eller ej.

Jeg har modtaget svaret fra færdselspolitiet, at når jeg kørte som tidligere beskrevet så var det at betragte som fragt af fremmed vare - og det krævede reelt at man overholder køre-hvile-tid.
144547: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fartskriver (26-08-2014 11:03:57) (svar på 144530)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.196)
Nu står der faktisk klart i mit svar, at kun cvr-nr. skal, hvilket betyder, at cpr-nr ikke skal.

Hvad en privatperson fragter rundt med, er politiet uvedkommen. (medmindre det er tyvekoster).

Hvis man skulle blive stoppet, skal man kun oplyse, at man kører privat, hvis der skulle blive spurgt ad.

144531: sv: sv: sv: sv: sv: Fartskriver (25-08-2014 15:17:23) (svar på 144529)
Simon Boye Jensen #8299, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.116.166)
Poul, Mercedes Danmark levere IKKE med fartpilot med mindre det bestilles . Den koster så kun ca 5000 hvis den bestilles i ny sprinter . Eller det gjorde den for 3 uger siden da min bror fik ny Firmabil de 2 andres sprintere med anhængertræk der stod klar til levering havde den ikke monteret .
Mvh Simon

144550: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fartskriver (26-08-2014 12:27:05) (svar på 144531)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.31.10)
Hej Simon. Jeg er fortsat af den opfattelse, at selvom om Paul lige har skrevet 'at svaret fra ham er klart - gælder kun cvr' så er jeg ikke enig.

se her:(skal nok kopieres ind) https://www.politi.dk/da/borgerservice/Fardsel/tunge_koeretoejer/koere_hviletid_reglerne/undt_koere_hviletid.htm

Se bla. litra h,

Intet sted står der noget om CVR contra CPR. Ligeledes står der heller ikke noget om privat registreret køretøj. Jeg læser det fortsat alene som, 'at det er formålet med transporten' der afgør om du skal overholde køre-hvile-tid.

Og da du selv ikke er i tvivl om at den skal monteres, og som vi tidligere har været inde på, så er bødestørrelse af en ikke ubetydelig størrelse, så er der nok ikke nogen vej udenom ;-(

Så hvis Paul kan komme med anden dokumentation 'end en rundskrivelse hos Bosch' så skal jeg gerne bøje mig i støvet.
144561: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fartskriver (26-08-2014 20:03:39) (svar på 144550)
Jørgen B. Jensen #5230, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 185.17.219.121)
Hej

Det er ikke CVR men ikke-erhvervsmæssig varetransport som af gør det.

1.5.1. EU- undtagelser, der er fastsat i køre- og hviletidsforordningens artikel 3

De undtagelser, der gælder generelt for kørsel i samtlige EU-lande og i Island, Liechtenstein, Norge og Schweiz, er følgende:

h) Køretøjer eller en kombination af køretøjer med en største tilladt totalvægt på ikke over 7,5 tons, der benyttes til ikke-erhvervsmæssig varetransport.

/Jørgen
144560: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fartskriver (26-08-2014 19:06:00) (svar på 144531)
Simon Boye Jensen #8299, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.21.91.190)
Der skal selvfølgelig stå fartskriver...
Damm autocorrect
144546: sv: Fartskriver (26-08-2014 10:40:25) (svar på 144461)
Steen Larsen #0411, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 2.107.170.183)
Hej Simon

Jeg fik i januar i år monteret fartskriver i min 130" fra 2008.
Prisen hos Amagermøller var 16.000 + moms og 2495,00 + moms for en downloadkey.
Jeg havde før en anden fartskriver i leveret og monteret af et firma, der nu er lukket. Det var en dårlig montering.
På min 130" er der fra starten elektronisk udskrivning af hastigheden, dels til speedometer og dels til motorstyringen. Det blev lavet om til at der blev monteret et lille kort speedometerkabel, der førte til en elektronisk enhed, der dels sendte signaler til speedometer og bilens elektronikboks og dels til fartskriveren. Denne montering var ret ustabil og en hel måned kørte jeg uden at systemet virkede. En Landrover 130 " med hænger uden signal til motorstyringen er Danmarks mest brændstoføkonomiske Land-Rover, men også den mest langsomme. Derfor vil jeg anbefale, at man tager et elektronisk signal fra speedometeret til fartskriveren.
Med den nye montering har der ikke været problemer. Find et godt værksted, som kan lave et ordentlig stykke arbejde. Måske ikke altid det billigste i indkøb, men det billigste i længden.

Med venlig hilsen

Steen Larsen 0411

144552: sv: sv: Fartskriver (26-08-2014 15:30:32) (svar på 144546)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.129.5)
Æææeehhh; snakker vi om det samme? Nogle steder skrives der fartpilot og andre steder fartskriver. Det er altså to vidt forskellige set-ups.
144563: sv: sv: sv: Fartskriver (26-08-2014 20:59:37) (svar på 144552)
Nils Byager #4814, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.50.70.70)
Fartskriveren med papskiver er fortid.
Nu om stunder hedder det tachograf.
Prøv at google - og du har læsestof til en hel aften!
mLRh
Nils
- som har betalt 3.000 kr (vognmanden betalte 6.000 kr) i bøde fordi tachografen er særdeles effektiv til at registrere køre/hvile-tider
144564: sv: sv: sv: Fartskriver (26-08-2014 20:59:59) (svar på 144552)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.196)
Vejledning om syn af køretøjer, maj 2014
10.04.002
International pkt. h
National pkt. d

I sidstnævnte pkt. henledes opmærksomheden på ordet 'virksomheden', underforstået, at køretøjet ejes af en virksomhed = cvr-nr.
144566: sv: sv: sv: sv: Fartskriver (27-08-2014 08:35:00) (svar på 144564)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.31.10)
ej Paul, der er jo intet af det du henviser til der passer her.

Jeg er dybt uenig i at du kan sætte lighedstegn mellem virksomhed og CVR nr. i denne sammenhæng.

Internationalt pkt H - omtaler jo netop 'ikke erhvervsmæssig kørsel' og ikke en dyt om køretøjets registreringsform. Her er det typen af kørsel der er afgørende.

Nationalt pkt d - her henvises bla. til postdirektivet........? og kørsel med eks. maskine som chafføren skal bruge i sit arbejde og max. 50 km. fra 'bobæl'.

Ked af at sige det - der er intet der rimer på det Simon har spurgt til.

144567: sv: sv: sv: sv: sv: Fartskriver (27-08-2014 10:20:48) (svar på 144566)
Jørgen Hansson #4977, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.182.146.240)
Hej alle, ja der kan komme mange svar på samme spørgsmål og man ender med er at ingen rigtig ved det, jeg har forsøgt at undersøge lidt (fundet på gulpladen.dk forklaring af regler vedr. fartskriver i varebiler af Speciel konsulent ved rigspolitiet Michael Balvits)

Man skal bruge fartskriver hvis man kan nikke ja til nedenstående.

1)Du kører mere en 50 km. væk fra firmaets hjemadr. Grænsen ændres pr.d.1/3 2015 til 100 km.

2)transporten af gods og materialer ikke er hovedaktivetet på arbejdet.

3)Den samlede tilladte totalvægt af varebilen og traileren er større end 3500 kg.

Undtagelser fra ovenstående hvis totalvægten af varevogn og trailer ligger mellem 3,5 tons og 7,5 tons

1)Du udelukkende transportere gods og materialer, som du bruger i dit arbejde.

2)Transporten af gods og materialer ikke er din hovedaktivetet på arbejde.

3)Du udelukkende køre inden for en radius af 50 km fra hjem adr. grænsen ændres pr. 1 marts 2015 til 100 km.

Her bliver kun snakket erhvervskøretøjer med en firma hjemadr.

hilsen

Jørgen Hansson