tilbage

Land Rover Forum  

Index
144856: Køb af LR 90 (11-09-2014 18:55:50)
Allan Skovbølling #9244, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.128.154)
Hejsa

Jeg er på udkig efter en LR 90" årgang 2004- 2005 , og jeg kunne godt bruge et par gode råd med på vejen..

Hvad skal man være særlig opmærksom på, ved en Defender 90" af denne årgang?

Mvh
Allan

Index
144865: sv: Køb af LR 90 (12-09-2014 08:33:39) (svar på 144856)
Ole Christiansen #8995, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 2.106.220.155)
I Land Rover Owner International, nr. 6, maj 2014 er der en købsguide vedr. køb af en TD5.
Index
144869: sv: sv: Køb af LR 90 (12-09-2014 14:39:45) (svar på 144865)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.212.131)
Td5 er en udemærket og driftstabil motor, naturligvis hvis den er passet med olieskift osv. Kan ikke huske der har været omtalt deciderede motorhaverier; dog skal man passe på med temperaturføler- min opfattelse af den, er den lever sit eget liv; en temperaturføler uden om ECUen er en god ide. Bare mindre fejl og calamiteter ikke mindst omkring "Die Sorges-kind" luftmassemåleren, som bør skiftes med 80-100000km. mellemrum. Er bilen ikke antirustbehandlet, er det en god ide at få det gjort.
Hvor om alting er; det kan være en ide at se på en Td4 Puma, kom i 2007 med en masse (tiltrængte) forbedringer- bedre støjdæmpet, bedre varme og ventilation, bare for at nævne nogle af dem. Hertil bundtræk som et damplokomotiv. Ikke noget at skrive hjem om på en Td5er.
Index
144872: sv: sv: sv: Køb af LR 90 (12-09-2014 15:06:10) (svar på 144869)
Henrik Higgings Sanderhus #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 89.150.113.220)
Tilgengæld kan man så ikke have 3sæder og gule plader på 2,4´eren.

Higgings.
Index
144876: sv: sv: sv: sv: Køb af LR 90 (12-09-2014 17:57:04) (svar på 144872)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.178.234)
Td4-2.4L er med kun to sæder 1.række korrekt; hvilket jo gør det nemmere at få nedvejet. Kriteriet om 3 sæder er jo heller ikke nævnt i indgangsspørgsmål. Nej, man kan ikke få den med gule plader- det er papagøjeplader C(:O) (Med mindre det er til ren erhvervskørsel)
Index
144881: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af LR 90 (12-09-2014 20:12:21) (svar på 144876)
Henrik Higgings Sanderhus #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 89.150.113.220)
Næ, men det er en meget væsentlig ting man bør have med i sine overvejelser.
Det er ihvertfald en ting der har været et must for mig.

Higgings.
Og jo, det var sgu ligee hvad han skulle have, det var heldigt hehe.
Index
144879: sv: sv: Køb af LR 90 (12-09-2014 19:05:55) (svar på 144865)
Allan Skovbølling #9244, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.128.154)
Er det en artikel man kan finde herinde?
Index
144877: sv: Køb af LR 90 (12-09-2014 18:24:05) (svar på 144856)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.196)
Det er måske tilrådeligt, at kaste et blik på, hvor meget vægtafgift der skal betales...



Vægtafgift varevogne/mindre lastbiler, 2014 satser

Indreg. 1. gang før 3. juni 1998:

Totalvægt Årlig vægtafgift (Benzin) Årlig vægtafgift (Diesel) Årlig tillæg for privat anvendelse
501 - 1.000 kg. 1.190 kr. 1.980 kr. 0 kr.
1.001 - 2.000 kg. 1.980 kr. 3.060 kr. 0 kr.
2.001 - 2.500 kg. 3.430 kr. 4.780 kr. 0 kr.
2.501 - 3.000 kg. 4.110 kr. 5.640 kr. 0 kr.
3.001 - 4.000 kg. 4.110 kr. 5.850 kr. 0 kr.

Indregistreret. 1. gang 3. juni 1998 til og med 24. April 2007:

Totalvægt Årlig vægtafgift (Benzin) Årlig vægtafgift (Diesel) Årlig tillæg for privat anvendelse
501 - 1.000 kg. 1.190 kr. 1.980 kr. 900 kr.
1.001 - 2.000 kg. 1.980 kr. 3.060 kr. 900 kr.
2.001 - 2.500 kg. 3.430 kr. 4.780 kr. 5.510 kr.
2.501 - 3.000 kg. 4.110 kr. 5.640 kr. 5.510 kr.
3.001 - 4.000 kg. 4.110 kr. 5.850 kr. 5.510 kr.

Indregistreret 1. gang 25. April 2007 og frem:

Totalvægt Årlig vægtafgift (Benzin) Årlig vægtafgift (Diesel) Årlig tillæg for privat anvendelse
501 - 1.000 kg. 1.090 kr. 1.610 kr. 5.510 kr.
1.001 - 2.000 kg. 1.810 kr. 2.520 kr. 5.510 kr..
2.001 - 2.500 kg. 3.140 kr. 4.030 kr. 5.510 kr.
2.501 - 3.000 kg. 3.760 kr. 4.770 kr. 5.510 kr.
3.001 - 4.000 kg. 3.760 kr. 4.910 kr. 16.380 kr.
Index
144878: sv: sv: Køb af LR 90 (12-09-2014 18:52:38) (svar på 144877)
Allan Skovbølling #9244, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.128.154)
Mange tak for alle jeres svar indtil videre, det er super fedt at I gider at hjælpe en rookie som mig.

Jeg glemte at nævne i mit i spørgsmål, at LR 90" skal være tresæddet.

Mvh
Allan
Index
144880: sv: sv: sv: Køb af LR 90 (12-09-2014 20:05:39) (svar på 144878)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.196)
Skriv lige til mig på paul.sehstedt@gmail.com
Index
144882: sv: Køb af LR 90 (12-09-2014 21:36:31) (svar på 144856)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.176.250.54)
Den eneste 'seriefejl' jeg ksn komme i tanke om er olie i ledningsnet til topstykket. Er vistnok løst i de nyeste modeller Td5, men derfor ksn det måske alligevel være en god ide at tjekke, om der er olie i stikket ved ECU'en.

Ellers dejlig bil, som er klar til lidt af hvert.

Har du ikke erfaring, så find evt en kyndig via klubben, som kan
igge lidt med og lege djævelens advokat før køb.

/Jens
Defender 90" Td5 MY2000
Index
144887: sv: sv: Køb af LR 90 (13-09-2014 10:22:27) (svar på 144882)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.176.250.54)
Nåh ja - og utæt membran på diesel-pumpen er ret almindeligt. Ses ved svineri ned langs højre side, bagerst på blokken.

/Jens
Index
144896: sv: sv: sv: Køb af LR 90 (13-09-2014 13:03:41) (svar på 144887)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.68.62)
Der er godt-nok noget der kan blive utæt ved bagkant af motor/indsugningsmanifold, men det er diesel-trykregulator; pumpe er elektrisk drevet og sidder i tank. En anden mulig fejl er diesel i motorolie/bundkar, træk oliepind op og se om "overfyldt" bundkar ell. lugt af diesel fra oliepind. I så fald er der gået en ell. flere O-ringe, der tætner omkring dieseldyser. Nok mest på Td5ere med højt kilometerantal.
Om bilen i øvrigt. Vær opmærksom på at ikke alle Defendere Td5 har ABS og dermed Traction Control, et system der bremser et hjul der spinner og dermed overfører kraften til det hjul der har fat i underlaget. Meget rart at have ved terrænkørsel eller i dyb sne. Koblingspedal er svær at træde ned, der skal bruges en del fodkraft. Hertil vil mange finde motoren støjende ved hastigheder over 100Km/t. Mvh. 2749 med Td5 110" 2005 og 100500Km. på klokken og indtil videre uden "Nasty Surprises" ud over en skiftet MAF- Luftmassemåler; koster 800-1500Kr. alt efter hvor købt.