tilbage

Land Rover Forum  

Index
145028: hjælp til fejlfinding (19-09-2014 11:56:05)
Lau Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.89.186)
Hej land rover folk.

Jeg har tidligere skrevet et indlæg vedr. min land rover 88" sIII 2.25 diesel herinde på forumet. Jeg står i den situation at min lr ikke kan synes før jeg får løst det såkaldte "røgproblem"- den laver "blå røg" når den står i tomgang og ved acceleration, dertil skal bilens styrtøj ses efter- bilen retter ikke op ad sig selv. Sagen er den at jeg ikke selv har den store erfaring med biler(men gerne vil lære det), så selvom jeg har prøvet mig frem med haynes manual og sund fornuft- så rækker det ikke helt.Jeg vil derfor høre om der evt. er nogle af jer der har tid og lyst til at hjælpe mig med at finde problemet. Bilen står nær allingåbro (djursland), i familiens sommerhus- jeg selv bor og studere i aarhus. Håber i kan hjælpe- god dag :)

Mvh. Lau christensen.
Index
145030: sv: hjælp til fejlfinding (19-09-2014 13:07:41) (svar på 145028)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.191.82)
Der er også en masse flinke Landd Rover seriebilsfolk der kan hjælpe her:

www.serielandrover.dk

Mvh
Kenneth Poulsen - 109"STW serie III 1971.
Index
145031: sv: hjælp til fejlfinding (19-09-2014 14:23:34) (svar på 145028)
Ulrik Christensen #8780, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.254.154.75)
Mener at blå røg normalt er afbrændt Olie... Du kommer nok ikke uden om at skulle have topstykke af eller lign....

Selv oprettelse, kunne være den affjedring som sidder foran ved styrestængerne som ikke virker længere...
Index
145032: sv: hjælp til fejlfinding (19-09-2014 14:46:12) (svar på 145028)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.189.109)
Har du prøvet at give den lidt mere luft i tomgang ved at justere spjældet?

Normalt kan man vælge om man vil bremse og bilen ryger lidt - eller om man ikke har brug for bremserne og der er ren luft.

Hvis det er eneste ting der skal igennem syn igen er det nemmeste at linde lidt på spjældet og give den en bøtte diesel-rens fra mekanikeren. Så ser det hele fint ud til syn.

Hilsen
Jens
Index
145033: sv: sv: hjælp til fejlfinding (19-09-2014 14:57:37) (svar på 145032)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.189.109)
Når ja den med styrtøjet...

En SIII kan næsten ikke selv rette op. Hvis ellers at det hele fungere bare nogenlunde så er det eneste der hjælper at kikke på dækkene og se hvad max dæktryk er de kan holde til og så pumpe dem godt og vel op til det.

Når den så er synet lukker du ud til 10% mindre end max dæktryk for at få den bedste økonomi.

Jeg er ikke helt med på hvad det er han vil have justeret i styrtøjet, men gætter på at det er snekken der skal strammes lidt?

Det er et tveægget sværd at stramme på for hvis den er lidt slidt så bliver den også vanskeligere at dreje og dermed at få styrtøjet selvoprettende. Der vil som regel altid være lidt slør i styrtøjet uden at det betyder noget og det skal der også være i den type styrhus en SIII har. Ellers ødelægger det sig selv.

Jeg kan kun anbefale du køber Haynes "Land Rover Diesel (0529) med det samme hvis du ikke allerede har den. Det er en guldgrube når man skal vedligeholde sin egen bil og den er meget begyndervenlig.

Hilsen
Jens
Index
145034: sv: sv: sv: hjælp til fejlfinding (19-09-2014 15:17:26) (svar på 145033)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Noget af det der er vigtigt for selvopretningen er også at den sporer. På såden en gammel svend er der, ud over akslen kun een stang mellem forhjulene, og den kan ad åre ruste indfra og blive blød og så giver resten sig selv. :)

Men noget af det vigtigste når man er novice med en gammel seriebil det er at finde nogen der vil give dig selskab omkring bilen og give dig hjælp og forklaringer. For det gør nu tingene meget nemmere når man kan se og føle og få den lange forklaring af et rigtig levende menneske, fremfor svar på div fora, hvor der hurtigt kan gå ting "tabt i oversættelsen"

Held og lykke med projektet

Mvh Niels
Index
145035: sv: hjælp til fejlfinding (19-09-2014 17:21:17) (svar på 145028)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 109.57.167.62)
Det lyder mere som om at Lau har brug for "hands on" mere end gode råd, som han også selv skriver... I første omgang ihvertfald!!
Den første hurdle var måske at få fragtet bilen lidt tættere på der hvor hjælpen er med mindre der lige er een fra Djursland der melder sig.
De ting der er galt med bilen har vi drøftet før og det er helt normale Seriebilsproblemer som MÅSKE kan løses over en eftermiddag. MEN så må du være lidt fleksibel med at få bilen kørt hen til een der vil hjælpe. Det er lidt bøvlet at stå i et sommerhus hvor man ikke lige har alt sit vante værktøj ved hånden ;-)
Index
145036: sv: sv: hjælp til fejlfinding (19-09-2014 18:29:44) (svar på 145035)
Henrik Higgings Sanderhus #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 89.150.113.220)
Ja enig med Ole.
Evt. købe et par klister prøveplader, de er jo ikke så dyre hvis det kun er et par dage det drejer sig om.
Der er jo en del ihærdige og dygtige Land Rover hjemme MMEK her i klubben.

Higgings, der er også trænger til at få sin 88" givet en tur.
Index
145037: sv: sv: sv: hjælp til fejlfinding (19-09-2014 19:38:06) (svar på 145036)
Lau Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.81.113.36)
Hej igen.

Jo nemlig, ville være perfekt hvis nogen gad at vise mig hvordan det skal gøres, så lærer man jo noget samtidig- det ville være super. Hvad angår den geografiske placering af vognen så kan jeg sagtens smække nogle prøvemærker på bilen og tøffe afsted- så længe vi ikke taler flere hundrede kilometer :) Som sagt er jeg studerende, så weekender passer mig bedst- evt. uge 41 (efterårsferie).

Mvh. Lau Christensen
Index
145039: sv: sv: sv: sv: hjælp til fejlfinding (19-09-2014 23:10:57) (svar på 145037)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.193.9)
Blå røg er afbrændt motorolie; skyldes sandsynligvis slidte og ell. deflektorpakdåser omkring ventilskafter er blevet hårde med tiden og ikke lukker tæt; røgudvikling forstærkes af vacuumspjæld, der skaber undertryk til bremsen. Røgen kan også tyde på slidt eller tilkokset motor; 2.25D var aldrig udset til at overleve Armageddon sammen med kakerlakker og skorpioner. Omtalte pakninger kan skiftes uden topstykke afmonteres, dog skal vippetøj og ventilfjedre af. At styretøj går stramt, kan skyldes tidligere ejere har fjernet shims fra toppen af styrekuglehus, for at skjule slør i samme, hvilket så giver stramt styretøj. Løft foraksel fra underlag og afmonter sporestang for at indkredse problemet.