tilbage

Land Rover Forum  

Index
145064: Sporing af Defender 110 (21-09-2014 11:19:31)
Peter Asmussen #6673, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 152.73.73.1)
Hej LR folkens.


Jeg har brug for lidt sparring vedr sporing af min Defender 110. Jeg kører med nye (BFG mud terrain 255/85-16) og har læst i workshop manualen at mine forhjul skal toe out med 2,0mm. Passer det ? Min makker kører også Defender 110 med samme nye dæk , og vi stillede hans forhjul med en toe out på 2mm - men efter 5000km var begge hans forhjul slidt 2/3 mønster ned på den inderste 1/3 af begge hans fordæk. hhhmmm , hvad har vi gjort galt ?

Eller skal vi bare smide håndklædet i ringen og køre ud til Superdæk i Glostrup
som en venlig klubkammerat skriver i indlægget herunder ???

På forhånd tak for jeres svar....
LR hilsner fra
Pete






40142: sv: Sporing... agl vil ikke (27-11-2006 19:23:40) (svar på 40128)
Jesper Højer Petersen #5437, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 212.10.27.60)
Hej christian.

Prøv superdæk i fabriksparken i glostrup, de vil med garenti spore din 110´er, vi har selv adskellige lr. modeller som vi får lavet hos dem... Er du i tvivl så prøv at giv mig et kald, så kan jeg nok trække i en tråd eller to.
MVH Jesper H P.
28351208.
Index
145066: sv: Sporing af Defender 110 (21-09-2014 12:26:30) (svar på 145064)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.79.212)
Det er korrekt der skal være toe out på 2gr. dvs forhjul skal "skræve" 2gr. fremad. Selv justerer jeg forhjulene så de er parallelle, dvs de flugter med baghjul når bilen står på absolut plant underlag og ellers ligeudstilling. Har aldrig konstateret unormalt dækslid.
Index
145067: sv: sv: Sporing af Defender 110 (21-09-2014 12:41:09) (svar på 145066)
Peter Asmussen #6673, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 152.73.73.1)
Hej Verner...

Det er sgu fristende bare at få den justeret så de står "lige" som du har gjort.
Brugte du løsningen med snor hele vejen rundt om bilen for at kontrollere om de står lige ?
Index
145068: sv: sv: sv: Sporing af Defender 110 (21-09-2014 12:53:56) (svar på 145067)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.79.212)
Nope, bare det forkromede øjemål ;) at forhjul skal skræve, er noget der mest er til gavn ved højere hastigheder, når forhjul trækker sig fremad og korrigerer hjulstilling. På baghjulstrukne borgergryder (og Seriebiler) skal forhjul spidse, så vil rullemodstand rette hjulstilling så hjul er parallelle. Man må selvfølgelig antage, der ikke er slør i hjul, styrebolte,
styrekugler, hjulophæng osv.
Index
145069: sv: sv: sv: sv: Sporing af Defender 110 (21-09-2014 13:39:39) (svar på 145068)
Peter Asmussen #6673, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 152.73.73.1)
Det hele er nyrenoveret. Så der er ikke slør nogen steder. Jeg vil prøve at få dem justeret lige , eller måske en anelse toe out... tak for hjælpen.
Index
145070: sv: sv: sv: sv: sv: Sporing af Defender 110 (21-09-2014 15:45:17) (svar på 145069)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
0 m/m, + - 1 m/m.
Juster den på 0 m/m, Så får du en fin selvopretning og du skal ikke "styre" bilen hele tiden.
Index
145078: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sporing af Defender 110 (22-09-2014 07:45:30) (svar på 145070)
Peter Asmussen #6673, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 152.73.73.1)
OK , jeg prøver at justere den til 0 m/m +- , og skubber bilen
et par gange frem og tilbage inden jeg begynder. Tror jeg prøver løsningen med den snor rundt om bilen i nav højde.