tilbage

Land Rover Forum  

Index
145298: Swivel & kardan Kryds (03-10-2014 20:10:46)
Ove Wiuff #9226, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 46.32.52.176)
Hej,
Jeg har et par spørgsmål om swivel kugle og kardan kryds, som jeg håber i kan hjælpe mig med.
Er denne swivel kugle som i ser til nogen nytte eller skal den kasseres?
Det kardankryds som sidder inde i swivel kuglen, er det den samme som sidder i de udvendige kardaner? har de samme bestillings numre?

Hilsen
Ove
Index
145299: sv: Swivel & kardan Kryds (03-10-2014 20:41:58) (svar på 145298)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.247.152)
Hej Ove, eftersom du mener der sidder et kardan kryds inde i swivelen har vi altså at gøre med en Seriebil, korrekt? I så fald skal du bare have den lille type kardan kryds (RTC3291) Her er det så meningen man piller gummimanchetterne af på nålelejerne og undlader at putte smørenippel i krydset. På den måde kan olien/swivelgrease trænge ind i, og smøre krydset. Men hvis ikke du har råd til at skifte swivelkuglen, som uden tvivl trænger til det hvis den skal holde tæt, så kan du lade krydset være som det er og så smøre det godt med fedt i ny og næ ligesom på kardanerne. Så kan du nøjes med at have en lille smule olie i dit swivel hus, altså kun lige nok til at smøre det nederste leje. Og så skal du bare sørge for også at give toplejet (Railko bøsning) Lidt fedt i ny og næ. Men hvis du skifter kuglen og dertilhørende bliver det hele selvfølgelig som nyt og meget bedre. Men også dyrere
Index
145302: sv: sv: Swivel & kardan Kryds (03-10-2014 23:24:43) (svar på 145299)
Ove Wiuff #9226, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 46.32.52.176)
Hej Søren,

Ja det er en seriebil, 2A fra 1963.

Det du siger giver god mening for mig. I venstre side er det ene nåleleje totalt knust. I den anden side er det som nyt - men har en smørenippel.
det må jo så være skiftet engang i fortiden.
I samme side er jeg i tvivl om jeg skal skifte spindlen (RNB413).
Inde i spindlen sidder en messing bøsning (RNA937) der på et eller andet tidspunkt har fået nogle pæne slidspor, som måske stammer fra dengang krydset har været defekt (se foto)- er der nogen slidgrænse for den?
Men måske man blot skulle skifte hele spindlen da den også har nogle misfarvninger der hvor lejerne lægger an. ?
Index
145303: sv: sv: sv: Swivel & kardan Kryds (03-10-2014 23:26:12) (svar på 145302)
Ove Wiuff #9226, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 46.32.52.176)
Her er så foto at spindel.

Hilsen
Ove
Index
145304: sv: sv: sv: sv: Swivel & kardan Kryds (04-10-2014 09:59:01) (svar på 145303)
Michael Andersen #9162, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.104.69.199)
Jeg ville skifte swivel kuglen,krydset og bøsningen.Monter det med pakninger af god kvalitet,så holder det længe igen,og så dyrt er det heller ikke.På den anden måde skal du skille ad hver gang der skal smøres og det bliver du hurtigt træt af.Når du har det skilt ad,kontroller hjullejer og swivelleje og bøsning,så er du godt kørende
Index
145305: sv: sv: sv: sv: sv: Swivel & kardan Kryds (04-10-2014 12:28:22) (svar på 145304)
Michael Andersen #9162, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.104.69.199)
PS:Husk at kontrollere olier alle de andre steder,det der ligner en skade pga.manglende smøring
Index
145308: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Swivel & kardan Kryds (05-10-2014 11:55:06) (svar på 145305)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.134.104)
Byt-til-nyt jow, der findes reparationssæt med hvad der skal bruges. Ikke nogen god ide med fedt i svirvelhuse på seriebiler, da det er gammeldaws kardanled; fedtet vil have svært ved at komme for sin ret- komme ind der hvor det er tiltrængt.
Index
145329: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Swivel & kardan Kryds (07-10-2014 17:18:31) (svar på 145308)
Steen Andersen #5256, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 90.185.121.151)
Hvad med den olie/fedt blanding man kan få til de lidt nyre modeller, er det tilrådeligt i en serie bil?
Index
145330: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Swivel & kardan Kryds (07-10-2014 17:42:04) (svar på 145329)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.191.82)
Oneshotgrease som det hedder til de nye modeller, er ikke godt til et seriebils svirwelhus, feddet har svært ved at trænge ind i kardanleddet.

Det er anderledes på de nye hvor det er et åbent homokinetisk led, der kommer feddet fint ind i.

Så til en seriebil er 80/90w gearolie langt at foretrække, det samme der kommer på akslerne og gearkassen (GL4 i gearkassen - alle andre steder kan godt bruge GL5)

Og pisser det ud ved den store pakdåse pga. rustne kromkugler*, så er tiden til en renovering kommet. ;)



*Rigtige Land Rover ejere har kromkugler. :-D

Mvh
Kenneth Poulsen