tilbage

Land Rover Forum  

Index
145500: Koblingsproblemer 90" hovedcylinder..........?? (25-10-2014 17:06:20)
Søren Thorup #9101, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.144.63.24)
Efter et skift af slavecylinder (med efterfølgende fornøjelser med udluftning) er der nu igen opstået problemer.
I starten gik det egentligt meget godt........
Men så blev det, over et par uger, mere og mere udfordrende at koble ud. Nu holder vi så stille med en blød koblingspedal og ingen udkobling.
Koblingen blev for ca 3 år siden skiftet af den daværende ejer. Jeg tror alt blev skiftet.
Da jeg skiftede slavecylinderen skiftede jeg også stangen der går til udrykkerpladen til koblingen. Det føles ikke som der er hul i denne. Dvs at det virker som pinden finder en hulning at sidde i.
Jeg er ikke specielt imponeret over at skulle igang med at skille koblingen ad med mindre det er strengt nødvendigt.
Kan det være hovedcylinderen der er defekt ? Hvordan kontrollerer jeg det. Den bruger ikke væske og jeg har lige udluftet. Dog skal det siges at systemet ikke 'holdt tryk' da jeg udluftede. Jeg lånte et kølerudlufter-sæt, men trykket faldt lige så stille på måleren når jeg pumpede den op til ca 2 bar.
Kan det tyde på utæt cylinder ??

I forbindelse med evt koblingsskift.
Hvor lang tid skal jeg påregne for at skifte kobling og div dele ?

Håbefulde hilsner

Søren Thorup
Medl 9101 njyl
Index
145501: sv: Koblingsproblemer 90" hovedcylinder..........?? (25-10-2014 17:23:22) (svar på 145500)
Brian Nielsen #8657, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.21.89.228)
Hej Søren

Jeg har lige været øvelsen igennem med min 110".
Symptonerne var længere og længere koblingspedal, og til sidst kunne jeg faktist pumpe dem til at virke lidt. Intet væsteforbrug.

Min teori, (som er blevet bekræftet af flere) er at pakningerne omkring stemplet bliver utætte, så olien bare løber forbi uden at virke.

Jeg har heldigvis en bil jeg kan nappe stumper fra, så jeg skiftede hovedcylinder. Og den øvelse er noget med ret lidt plads til en 13 mm nøgle.

Ring til mig hvis du vil vide mere.

Mvh. Brian (der er ved at være klar med natløbet til næste lørdag)
40786817
Index
145502: sv: Koblingsproblemer 90" hovedcylinder..........?? (25-10-2014 17:36:55) (svar på 145500)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.169.213)
Bortset fra at det er bedst med helt tynde, alien agtige, lange arme for at få hovedcylinderen af - så er det nemt nok. Det er sikkert den lille pakning inde i hovedcylinderen der er død. Byt til nyt!! Er du cool - renoverer du den gamle med 1. klasses nye gummivarer. Ellers en ny original hovedcylinder og så skal du garanteret aldrig derind igen.. (På den bil)
Index
145505: sv: sv: Koblingsproblemer 90" hovedcylinder..........?? (25-10-2014 18:19:48) (svar på 145502)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.191.82)
Originale dele, med mindst plastic i gummiet. ;)

Der er en årsag til den relativt store prisforskel.

Når du søger på et reservedelsnummer hos f.eks Paddock, så sæt en G bagefter nummeret.
G = Genuine = originalt.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
145507: sv: Koblingsproblemer 90" hovedcylinder..........?? (26-10-2014 01:50:03) (svar på 145500)
Ture Schönberg-Hemme #6040, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.10.144.25)
Hej Søren

Når du skifter hovedcylinder, så er der 2 muligheder - 1. Du afmonterer venstre skærm og kan komme direkte til - eller 2. Allierer dig med mindst en ekstra medhjælp. Man kan sagtens adskille og samle alle dele med lidt fingerfærdighed (og helst lange tynde fingre) men man vil på et tidspunkt nå til en bolt der IKKE kan monteres af 2 hænder ;-)
Operationen tager et par timer incl udluftning (hvilket er ret nemt når man er 2 personer)


Mvh Ture
Index
145513: sv: sv: Koblingsproblemer 90" hovedcylinder..........?? (26-10-2014 17:31:25) (svar på 145507)
Søren Thorup #9101, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.144.63.24)
Tak for de gode svar.
Så er cylinderen afmonteret og nu venter montering af den nye cylinder.
Som ny LR ejer undres jeg over hvordan antageligvis velfungerende voksne mennesker kan finde på at placere en sliddel så upraktisk. Der må være nogen der havde en særdeles besynderlig form for humor da de fandt på den placering. Eller måske de bare var britter.........
Men anyway; det lykkedes og jeg blev lidt klogere.
Igen tak for hjælp og vi ses snart derude.

Vh Søren Thorup
Medl 9101 njyl

"Roads ?? Where we're going we don't need roads"
Index
145514: sv: sv: sv: Koblingsproblemer 90" hovedcylinder..........?? (26-10-2014 18:11:51) (svar på 145513)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.176.250.54)
Det er bare charmen ved Britiske biler ;-)

I Aston Martin er det f.eks. ved at være standard, at man skal afmontere venstre baghjul og pille inderskærmen af for at trække audio-forstærkeren ud gennem en snæver klap....

/Jens
Index
145517: sv: sv: sv: sv: Koblingsproblemer 90" hovedcylinder..........?? (26-10-2014 19:03:15) (svar på 145514)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.191.82)
Søren, du skal huske at bilen er konstrueret som højrestyret og så sidder koblingshovedcylinderen næsten midt i motorrummet og er i særdeleshed meget lettere at komme til.

At Briterne så skulle levere nogle enkelte venstrestyrede modeller til ud i verden, er en helt ligegyldig detalje. ;)

Som de lakonisk bemærker: "det er jo ikke os der kører i den forkerte side".

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
145518: sv: sv: sv: sv: sv: Koblingsproblemer 90" hovedcylinder..........?? (26-10-2014 19:45:49) (svar på 145517)
Søren Thorup #9101, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.144.63.24)
Det er rigtigt. For britterne er England jo lig med verden....... Men jeg beundrer dem for deres stædighed. Når man har opfundet noget der virker er der jo ingen grund til at forbedre. Det virker jo !!!!
Index
145519: sv: sv: sv: sv: sv: Koblingsproblemer 90" hovedcylinder..........?? (26-10-2014 19:48:48) (svar på 145517)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
så slemt er det nu heller ikke...
værre med en Daimler MB 500, hvor man skal have motoren ud for at skifte pakninger til A/C

og iøvrigt er det altså briterne, der kører i den rette side...

Der findes nogle LR-ejere, der har monteret skærmene på hængsler...
Index
145536: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Koblingsproblemer 90" hovedcylinder..........?? (27-10-2014 15:39:44) (svar på 145519)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
De er ikke blevet meget bedre med årene... på de nyere Range Rovere skal du løfte karossen af for at skifte de to multiremme der sidder på den side af motoren der vender mod torpedopladen :-)

Index
145530: sv: sv: sv: sv: Koblingsproblemer 90" hovedcylinder..........?? (27-10-2014 13:51:50) (svar på 145514)
Ture Schönberg-Hemme #6040, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.10.144.25)
Jens - hvor mange gange har du skiftet hovedcylinder mens du har haf din defender ?

-Ture
Index
145531: sv: sv: sv: sv: sv: Koblingsproblemer 90" hovedcylinder..........?? (27-10-2014 14:01:48) (svar på 145530)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.176.250.54)
@Ture

Æhh..? Mig?? Ingen/aldrig! Den har nu kørt tæt på 200k, hvoraf jeg har kørt ca. de 60k på landevej og andet, sjovere underlag.

Har aldrig rørt koblingen med undtagelse af at tjekke væskestand. Udrykkerlejet snakkede lidt for nogle år siden, men det er gået i sig selv igen ;-)

/Jens
Defender 90" Td5 MY2000
Index
145532: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Koblingsproblemer 90" hovedcylinder..........?? (27-10-2014 14:18:54) (svar på 145531)
Ture Schönberg-Hemme #6040, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.10.144.25)
Lyder godt - jeg skiftede hovedcylinder i 2007 med en britpart - den har åbenbart holdt fint i nu 7 år og en masse kilometer. Kan e af de personer der taler for at man skal købe originale dele komme en en god forklaring på hvorfor man skal betale 8-10 gange så meget for en del ?

-Ture i en bil med masser af britpart

Index
145523: sv: sv: sv: Koblingsproblemer 90" hovedcylinder..........?? (26-10-2014 22:05:21) (svar på 145513)
Morten Rudkjær Jørgensen #7668, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.105.88)
I stedet for at udlufte koblings systemet, er der et nemt cowboys trix. Du tager en "stor" engangssprøjte med Dot4 og noget slange der passer på udluftningsventilen. så fylder systemet op nedefra gennem udluftningsventilen. Da luften gerne vil ud for oven, er der ikke noget luft i systemet, når først der begynder at komme væske i hovedcylinderen.

Angåede koblingsskift. Skal du regne med 6-8 timer alt efter om du har prøvet det før og antallet af fastgroet bolte. Jeg ville nok også aliere mig med en kammerat, da gearkasserne vejer godt til når de skal på plads igen.