tilbage

Land Rover Forum  

Index
145526: Kompressionstest? (27-10-2014 11:49:54)
Jens Sigurdson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.233.224.181)
Hvis man laver en kompressionstest på en motor som man ikke har nogen normalværdier for, er det så muligt at gå efter nogen tommelfingerregler i forhold til kompressionsforholdet så man har en ide om hvor slidt motoren er - udover selvfølgelig at lave en tør/våd test og sammenligne cylindrene?
Kan trykket beregnes teoretisk måske?


Hilsen
Jens

ps: Jeg undskylder der mangler medlems-nr. men det blev lige en overspringshandling på jobbet herfra.
Index
145527: sv: Kompressionstest? (27-10-2014 12:03:48) (svar på 145526)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Det kommer an på, hvad motor der er tale om.
Men den højest målte værdi er den, der kommer nærmest realiteten.
Index
145528: sv: sv: Kompressionstest? (27-10-2014 12:29:38) (svar på 145527)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.191.82)
Det vigtigste er vel at alle propper ligger på nogenlunde værdier og jo flere propper jo bedre "statistik".

Enkeltafvigelser = dårligdom, såsom toppakning, ventil, ventilstyr, knækkede stempelringe, flækket top/blok osv. osv.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
145529: sv: sv: sv: Kompressionstest? (27-10-2014 13:40:37) (svar på 145528)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.192.41)
Enig, som Kenneth skriver; en meget grov tommelfingerregel- udslaget på kompressionstesten skal gerne være 10-20% højere end hvad som det for motoren opgivne kompressionsforhold og værdien mellem de enkelte "rør" bør højst afvige 10%. Er der tale om en diesel, bør kompressionstesteren være
med fast slangeforbindelse.
Index
145535: sv: sv: sv: sv: Kompressionstest? (27-10-2014 14:55:20) (svar på 145529)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.189.109)
Det vil sige at hvis jeg f.eks. har en motor med kompressionsforholdet 1:7,5 så skulle trykket helst ligge mellem 120psi og 130psi plus/minus 10% ?

(7,5bar=110psi)

Hilsen
Jens
Index
145537: sv: sv: sv: sv: sv: Kompressionstest? (27-10-2014 17:00:49) (svar på 145535)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.176.160)
Jupe C);O)
Index
145551: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kompressionstest? (28-10-2014 00:06:08) (svar på 145537)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.189.109)
Så siger jeg mange tak for gode svar.

Hilsen
Jens
Index
145562: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kompressionstest? (29-10-2014 06:35:00) (svar på 145551)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Hej Jens
Du skal lige passe på, at lægge dig fast på en bestemt teoretisk værdi i kompressionstrykket.
Der er flere faktorer der betyder, at sådan en værdi kan variere.
Hvis man vil afdække en motors generelle tilstand, skal der både foretages en tæthedsmåling og en kompressionstest.
Kompressionstesten kan egentlig kun bruges til at afsløre afvigelser, mellem de enkelte cylindres tryk. Og der er 10% reglen rigtig. Forskellen mellem højeste og laveste tryk, bør ikke afvige mere end 10%
Hvis du har et ens relativt lavt kompressionstryk, er der ikke nødvendigvis mere i vejen, end at motoren er godt slidt, men hvor kun en tæthedsmåling kan afsløre hvor slidt den er.
Mvh.
Martin
Index
145575: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kompressionstest? (31-10-2014 01:40:59) (svar på 145562)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.189.109)
Jeg har aldrig hørt om en tæthedsmåling, der kan man bare se..
Er det noget man selv kan lave eller kræver det specialudstyr? Og kan man sige noget om hvor tæt motoren så skal være ud fra boringens diameter eller kræver det data fra fabrikken?

Hilsen
Jens
Index
145576: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kompressionstest? (31-10-2014 07:51:30) (svar på 145575)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Når man laver en tæthedsmåling, eller lækagetest, som det egentlig hedder, så måles hver cylinder med stemplet i topstilling, midterstilling og til sidst i bundstilling.
Og ja, der skal et særligt måleapparat til. Nu er det jo ikke noget der er blevet udført på værkstederne i mange år, så der kan være langt mellem både apparater og nogen der ved hvordan de skal gøre.
Mvh.
Martin