tilbage

Land Rover Forum  

Index
145984: Overvejer Serie III fra 1975 (24-11-2014 14:12:49)
Bjørn Bach (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.254.154.43)
Jeg skal til forhandleren og kigge lidt på en ældre sag, en serie III fra 1975 88" med en 2,3 D motor.

Nu er det 5 år siden jeg solgte min defender 90", så jeg er ved at have abstinenser igen...

Hvad skal jeg være obs. på ved denne model? Den er efter sigende pænt renoveret, men der kan jo skjule sig noget ved sådan en ældre dame...

Jeg ved det med 3 kontra 5 hovedlejer, og det er jo noget jeg må tage som det kommer - men hvad ellers?

Jeg mener ikke der er over-drive i gearkassen, men er det et must?

Håber i kan hjælpe.

Vh Bjørn.
Index
145985: sv: Overvejer Serie III fra 1975 (24-11-2014 14:42:34) (svar på 145984)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.191.82)
Rust i rammen.
Rust i torpedoen - især ved dørstolper, fodbrønde og omkring vent.klapperne.
Motoren skal ikke ryge når den er varm, dog er en smule sort røg ved acceleration tilladeligt.

Vedr. overgear, så kommer det an på hvad du skal bruge bilen til, skal du køre på motorvej 75km hver vej på arbejde, så er et overgear rart at have, men er det lokal hyggekørsel så kan sagtens gå uden.

Mvh
Kenneth Poulsen
jeg bruger også:
www.serielandrover.dk - for os det ikke kan få nok af fladjernslandrovere. ;)
Index
145986: sv: sv: Overvejer Serie III fra 1975 (24-11-2014 14:44:38) (svar på 145985)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.191.82)
Forresten så har vi jo et fint dokument liggende på forsiden, i nederste venstre hjørne: "Seriebil - tjek inden køb"

Mvh
Kenneth Poulsen

Index
145988: sv: sv: sv: Overvejer Serie III fra 1975 (24-11-2014 17:08:27) (svar på 145986)
Bjørn Bach (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.37.135.68)
Jeg takker for henvisning.

Bilen var ok, men heller ikke mere end det. Malet sort, men uden af skille noget af - dvs. at man kunne ikke åbne den ene udluftning ved rattet. :-(

Der er lavet rust i vanger, ved alle 4 shock klodser, og lidt bag på bilen...

Det triste var, at begge styrebolthuse bar præg af at have manglet noget... i en vandretlinje hele vejen rundt, var den øverste del angrebet af rust = nye huse i begge sider.

Motor + gearkasse vasket af med damprenser, og efterfølgende tectyl-behandlet... umuligt at se hvor meget den drypper eller hvorfra.

Torpede + rammen så rimelig ud.
Motor + gearkasse ok, kun den røg man kunne forvente af en bil fra 1975...

Hvad skal sådan et dyr koste, når ingen ved hvor langt den egentligt har kørt?

Vh Bjørn.
Index
145989: sv: sv: sv: sv: Overvejer Serie III fra 1975 (24-11-2014 18:02:53) (svar på 145988)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.191.82)
Hvor langt den har kørt er ligemeget på en så gammel bil, det er den øjeblikkelige stand der er afgørende.

Hvor meget den skal koste - hmmm - jeg kunne vurdere dig, helt uden at kende dig, hvor god er du til at bedømme en bil - det samme med bilen, man skal se den for at danne sig et overalt indtryk, for at kunne sætte en ca. pris.
Et billede ville gøre underværker.

Men den er veteran, det trækker op, torpedo og ramme sandsyndligvis ok, det trækker op, nysynet? det trækker op, velkørende motor/gearkasse, trækker op.

Alment udseende, malingsbyge, jævn kedelig = det trækker ned, slidt foraksel, det trækker ned, alt der er ser vissent ud, det trækker ned, skal den synes trækker det ned.

Prisudviklingen på seriebiler er kun for opadgående, specielt veteranerne og de ligger mellem 30.000,- kr for en jævnt kedelig der skal gøre noget ved og op til 65.000,- kr for en nysynet helt uspoleret og helt ligeud veteran.

Hvis du vil have den, så tag den og sæt den op i pæn stand, så har du dine penge længe hjemme.

Husk en seriebil er andet end blot en bil, der er en terapeutisk sindstilstand og seriøs hobby. ;)

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
145990: sv: Overvejer Serie III fra 1975 (24-11-2014 18:34:40) (svar på 145984)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.224.210.10)
Gule eller hvide plader?? Har du et link til annoncen på bilen??
Hvad forlanger sælger?? Med eller uden Garanti??
Rust, rust og rust!!. DET skal du gå efter. Hvis maskinen og gearkassen kører ok så er det sikkert fint.
3 eller 5 hovedlejer er i min optik total ligegyldigt.
Index
145992: sv: sv: Overvejer Serie III fra 1975 (25-11-2014 09:33:31) (svar på 145990)
Ulrik Christensen #8780, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.254.154.75)
en serie 3 med en 2.25 Diesel uden overgear ville jeg overveje - i 4 gear med 80km/t trækker den altså en del omdrejninger og larmer som en i.....

MEN, overgear er vist ok nemt at montere (dog ikke så nemt at finde) og der findes andre måder at gøre det mere behageligt (RR differ etc.)

Det hele kommer an på hvad den skal bruges til, skal det være en hverdags bil, eller kun bruges til off road, lidt af hver?!


Nu har du set på den, og maling skal du nok ikke gå så meget op i, det er nemt at male selv, og man kommer langt med et topnøgle set og en malerrulle.

Index
145993: sv: sv: sv: Overvejer Serie III fra 1975 (25-11-2014 11:07:07) (svar på 145992)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.224.210.10)
Jeg har kørt Serie 3 diesel UDEN overgear, RR differ og andet smart hurlumhed i over 20 år og NYDT hver en km!! MEN jeg har også kun 10km til jobbet så det er mange korte ture.. Det er gået uden problemer (med motor) i alle årene.
Jeg cruiser lystigt afsted med ca 70km/t og det er fucking great!! Det bliver kørt stærkt på jobbet :-)
Index
145994: sv: sv: sv: Overvejer Serie III fra 1975 (25-11-2014 11:42:35) (svar på 145992)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Overdrive for Serie-biler kan købes hos rockymountainspares.co.uk.

Martin har mange Serie- produkter til salg og leveringstiden ligger på tre-fire dage efter modtagelse af betaling.

Hvis kørselsbehovet ligger på under 8.000 km/år, ville jeg vælge en benziner, der trods alt har flere kræfter og er mere lydsvag.

Fem hovedlejer er bedre end tre.

Kan du finde en med en 2,5 d n/a eller en 'kastreret' 200 tdi, er det en god kombination.
Husk på: større motoreffekt kræver forbedrede bremser.

Kørselskomforten kan øges vha. parabolske fjedre.

Jeg har kørt Serie I - III og er nu på 110" - vil aldrig gå tilbage medmindre der skulle dukke et samlerobjekt op. Men for mig er OneTen det rette.