tilbage

Land Rover Forum  

Index
146309: Skal der være katalysator på en Defender fra 1993? (15-12-2014 17:45:34)
Niels Bo Nielsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.185.50.68)
Hej

Min Land Rover Defender V8 fra 1993 er lige blevet betinget godkendt efter 2 års restoration.

Alt det mekaniske og svejsningerne i rammen var heldigvis tip top.

Men den blev betinget godkendt eftersom, der ikke var nogen katalysator på.

Jeg mener at kunne huske at V8 Land Roverene med karburator fra dengang kørte på en dispensation.

Er der nogen der kan bekræfte det og evt. finde et styk papir på det eller en typegodkendelse? Så jeg kan få den synet.
Index
146311: sv: Skal der være katalysator på en Defender fra 1993? (15-12-2014 18:41:16) (svar på 146309)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.191.82)
Ring til Trafikstyrelsen og få dem til at sende dig den specifikke typegodkendelse der passer til dit chassinummer.
De rykker som regel inden for et par timer, enten på mail eller på fax.

Trafikstyrelsen:
Tlf. 7221 8800
Fax. 7262 6790
info@trafikstyrelsen.dk

Så har synsfætteren det rigtige at kigge i.

Mvh
Kenneth Poulsen
Tek.Bib.
Index
146325: sv: Skal der være katalysator på en Defender fra 1993? (15-12-2014 23:50:45) (svar på 146309)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.88.66.225)
Hej Niels Bo!

Jeg undrer mig over, hvor du har din Defender V8 1993 fra. Mig bekendt er der ikke produceret Defender/Ninety med V8 efter 1990.


Mvh

Kaj Tunlev
LR 90 V8 1987.
Index
146331: sv: sv: Skal der være katalysator på en Defender fra 1993? (16-12-2014 08:31:15) (svar på 146325)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 212.98.75.162)
Jubilæumsmodellen 50 th anniversery er med 4.0 V8 og autobox, den kører faktisk godt.

Venligst Peter
Index
146333: sv: sv: sv: Skal der være katalysator på en Defender fra 1993? (16-12-2014 08:39:31) (svar på 146331)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Som Peter skriver er der jo 50th modellen fra ca '98 - men den er jo med EFI og ikke carb.

Mvh
Michael
Index
146337: sv: sv: Skal der være katalysator på en Defender fra 1993? (16-12-2014 10:42:54) (svar på 146325)
Stig Rasmussen #1254, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 131.165.203.177)
Ifølge Wikipedia fremstilledes der Defender med V8 med SU karburator og 134hk frem til 1993.
Index
146336: sv: Skal der være katalysator på en Defender fra 1993? (16-12-2014 10:26:35) (svar på 146309)
Hans Martien Sørensen #4770, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.249.1.34)
Det kommer an på gule ( N1 - side 278 ) eller hvide plader ( M1 - side 273 )

http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/626278A5B54143B1BC848F3D7269A4A4.ashx

Men som jeg læser det i begge tilfælde er det uden kat hvis den forskellen mellem totalvægt og tjeneste vægt er 685 kg.

/ Hans Martien



Index
146338: sv: Skal der være katalysator på en Defender fra 1993? (16-12-2014 11:22:48) (svar på 146309)
Ole Christiansen #8995, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 2.106.220.155)
Findes der en dansk typegodkendelse på 50th jubilæumsmodellen?
Index
146339: sv: sv: Skal der være katalysator på en Defender fra 1993? (16-12-2014 12:13:26) (svar på 146338)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 188.177.231.8)
Nix... der findes ingen dansk typegodkendelse på 50th modellen, men derimod en EU-typegodkendelse, som hedder e11*96/79*0086*01.

Den er jeg imidlertid meget sikker på, du ikke bruge til godkendelse af en bil fra 1993.

Det er rigtig nok, at katalysator-kravet skiller i 1990, men jeg er tidligere blevet forklaret, at da den danske importør dengang ikke kunne nå at sælge alle importerede N1 og M2 inden skæringsdatoen, lykkedes det at få en dispensation på en håndfuld helt konkrete stel-numre, som allerede vár indført i landet, men endnu ikke solgt. Den dispensation gjalt vist rigtig nok helt frem til 1993/1994, men altså kun for disse helt specifikke biler.

Der må da være nogle, som kan be- eller afkræfte, om det er en røverhistorie, eller hvordan de helt præcise omstændigheder var/er? Ib Hammer f.eks.? Eller Paul Sehstedt? Eller andre, som var aktive på den tid?

Og ja, hvis man skriver et brev til Trafikstyrelsen, må de naturligvis også kunne udrede sagen.

Mvh Søren R.
90" 50th V8

Index
146343: sv: sv: sv: Skal der være katalysator på en Defender fra 1993? (16-12-2014 13:03:18) (svar på 146339)
Ole Christiansen #8995, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 2.106.220.155)
Min LR er en 90'' fra 1997 og ønsker jeg en v8 skal bruge en typegodkendelse fra 50th.
Index
146340: sv: sv: Skal der være katalysator på en Defender fra 1993? (16-12-2014 12:17:00) (svar på 146338)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.41.197)
Emnet har været oppe at vende med jævne mellemrum. Tast emnet i Forums søgefelt. En benzinmotor med karburatorer kan ikke virke med katalysatorer; tænder benzinen ikke i cylindrerne, vil benzinen blive optaget i katalysatoren som i en svamp og når motoren går i gang kan den eksplodere.
Den dato som står på registreringsattesten som første indregistrering, er ikke nødvendigvis samme dato/år bilen er fremstillet.
Index
146353: sv: Skal der være katalysator på en Defender fra 1993? (16-12-2014 19:43:06) (svar på 146309)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Det afhænger af totalvægten. På en HCPU, med høj lasteevne skal der ikke.
Mvh.
Martin