tilbage

Land Rover Forum  

Index
146426: Ekstra varme bagi 110 (20-12-2014 18:19:22)
Rasmus Nielsen #8282, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.52.20.90)
Hej forum,

Jeg har lige købt et brugt varmeapparat fra en Fiat Ducato årgang 2001 til at sætte bagi min 110'er.

Jeg har læst følgende omkring installation:

http://dlrk.dk/forum/vis.asp?w=103&i=11708&f=&g=&ex=1&s=ducato&uid=603190254

http://land-rover-liv.blogspot.dk/1988/02/opdateret-2012-nederst-pa-siden.html

Jeg er umiddelbart i tvivl om to ting:
1. Kølevandssytem:
Jeg havde egentlig tænkt med at sætte det i serie, som Steen beskriver det på sin blog. Jeg overvejer nu, om der skal et ventilsystem på, så jeg kan lukke af for gennemløb om sommeren. Jeg ved ikke hvor meget varme det vil afgive, når blæseren ikke kører?
2. Eltilslutning:
Derudover overvejere jeg monteringen af blæseren. Det nemmeste er jo bare en kontakt med 12 V on/off. Originalt er der vel en form for trinregulering? Kan man lave det smart selv? Jeg overvejede også at satte det samme med land roverens eget blæsesystem, så det reguleres i samme trin, som man vælger foran. Hvis det overhovedet er muligt, ser jeg to ulemper: 1) Det kan ikke styres uafhængigt. 2) Da jeg har webasto fyr, vil begge blæsere starte, når fyret startes, hvilket medfører et stort strømforbrug, når fyret bruges inden kørsel. Dette kan jo også ses som en fordel.

Har I nogle gode råd og erfaringer?
Index
146427: sv: Ekstra varme bagi 110 (20-12-2014 18:45:07) (svar på 146426)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
På min OneTen sidder der to sæt batterier: eet til start og eet til forbrug. Startsættet har en hovedafbryder. Der sidder et skillerelæ mellem start og forbrug, således forbrug bliver ladet sammen med start, men kan ikke trække strøm fra start under stilstand.

Vandtilslutningen via et t-stykke på fraløbssiden på defrosteren. Der monteres to ventiler: eet på tilløbet til ekstra varmeapparat, eet på tilløb til motoren. Om vinteren lukker du for motorsiden og åbner for ekstra VA siden. Om sommeren...

El-tilslutning: kobles ikke sammen med defrosterens styring, men lav en ny tilslutning fra sikringsboksen. Tvivler på, at skydeknappen kan klare merbelastningen.
Tre trins drejekontak fra Cargo burde klare opgaven.

Pga. udvidet vandcirkulation kan det blive nødvendigt, at bruge et kølerafdækning for at holde motortemperaturen op i den kolde tid.

Brug gummislanger frem for kobberrør. Kobber duer kun, hvis du vil lave gulvvarme.

Husk, at der skal luftcirkulation til for ellers kommer der ikke nogen varme ud.

Hvis du har en 110 STW, kan varmeapparatet sættes i venstre side lige ved bagdøren. Jeg ved ikke, om du har en uudnyttet kasse der, men ellers kan man lave een og sænke den ved oppe fra hjulkassen.
Index
146428: sv: sv: Ekstra varme bagi 110 (20-12-2014 19:21:44) (svar på 146427)
Rasmus Nielsen #8282, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.52.20.90)
Okay tak for det.

Jeg har en STW. Da den er med bagsæder i og ofte fyldt med kasser bagerst, så tror jeg, jeg skal have monteret varmeapparatet i nærheden af anden sæderække - enten under eller bagved.

Jeg kører el-delen for sig selv. Hvor køber man sådan en kontakt?
Index
146429: sv: Ekstra varme bagi 110 (20-12-2014 19:36:15) (svar på 146426)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.169.213)
Monter du bare i serie - så har du styr på kredsløbet!!
Det bagerste skal bare have fuld flow hele tiden men det får det jo også i en boingy! Når blæseren ikke er tændt vil det ikke mærkes ret meget. Sæt en separat kontakt på det bagerste - evt så bagsæde passagererne selv kan nå den eller i en korresposdance med afbryder både for og bag. (Ved ikke lige om man kan det i en bil)
Men det skal jo klart IKKE køre med under fyr opvarmning.
Brug evt bagerste apparat som defroster til ruder også. Det gør jeg og det er helt kanon. Et små slanger op til ruderne og de er altid afduggede.
Index
146430: sv: sv: Ekstra varme bagi 110 (20-12-2014 20:06:23) (svar på 146429)
Rasmus Nielsen #8282, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.52.20.90)
Jeg tror det ryger i den nemme serie til at starte med. Hvis så det bliver for varmt, kan jeg lave det om, når vejret i øvrigt også er bedre til at rode med vand. Sjovt som jeg altid først kommer i gang med de her varmeprojekter, når det egentlig er for koldt til at arbejde udenfor. (Opvarmet garage er på ønskelisten).
Index
146431: sv: sv: sv: Ekstra varme bagi 110 (20-12-2014 20:11:14) (svar på 146430)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.176.93.246)
her er lige en korrespondance til bilen

/Leif
Index
146432: sv: sv: sv: Ekstra varme bagi 110 (20-12-2014 20:46:16) (svar på 146430)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Hvis det skal være enkelt at montere, kan du vælge el-varmeblæsere. Findes i forskellige størrelser i både 12 og 230 volt. Sidstnævnte kræver dog, at bilen er udstyret med en omformer. Og et relæ, der slår blæseren/inverteren fra, når tændingen er slukket.

http://www.defa.com/da/automotive/warmup/products/interior_heaters/termina_1200/

Fordelen er, at du også kan bruge inverteren til andet el-udstry plus at varmeenheden er nem at flytte rundt på, kan evt. fjernes, hvis den ikke skal bruges.

Ulempen er, at det nok er dyrere end at montere det allerede indkøbte varmeapparat.

http://www.defa.com/da/automotive/warmup/products/interior_heaters/termina_1200/

Bruger selv to stk for at varme bagagerummet op i en turistbus, når vi har musikudstyr med. Det virker fint.
Index
146433: sv: Ekstra varme bagi 110 (21-12-2014 08:58:47) (svar på 146426)
Verner Lundtoft Jensen #4586, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.95.137.225)
Varme har altid været et problem i 110", men der ern ting jeg ikke forstår. Hvis du har et Webasto fyr instaleret, er der så vikeligt behov for eksta varme?

Mvh Verner
4586
Index
146434: sv: sv: Ekstra varme bagi 110 (21-12-2014 09:12:44) (svar på 146433)
Rasmus Nielsen #8282, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.52.20.90)
Nu er det en motorvarmer jeg har og ikke et luftfyr. Det er fordelingen af varmen fra for til agter, der kniber.
Index
146435: sv: sv: sv: Ekstra varme bagi 110 (21-12-2014 09:34:49) (svar på 146434)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.190.59)
Hej Rasmus. såfremt du ønsker varme i den agterste kahyt så køb et varmeapparat fra en gammel Fiat Dukato det er et ekstra varmeapparat der har siddet under færersædet, til 12 V, det har jeg haft i en LW og det er kuns at sætte en slange på den slange/rør der går til varmeapparatet og så sætte afgangs slangen fra det ekstra apparat på tilgangen igen, du få en dejlig varme bagi og der er blæser på den varmeunit. Hhmmm måske lidt kryptisk men els ring.
Go fornøjelse.
MVH Jens E
Index
146438: sv: sv: sv: sv: Ekstra varme bagi 110 (21-12-2014 10:48:27) (svar på 146435)
Rasmus Nielsen #8282, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.52.20.90)
Ha ha. Ja, tak Jens. Det er netop hvad jeg har gjort, hvis du læser øverst. Så det er ikke så kryptisk.
Index
146439: sv: sv: sv: sv: sv: Ekstra varme bagi 110 (21-12-2014 10:53:22) (svar på 146438)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.190.59)
HA HA HA HA, nå ja men det virker ret lavpraktisk.
HI HI HI, God jul.
MVH Jens E der smiler over hele 360 Grader
Index
146447: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ekstra varme bagi 110 (21-12-2014 16:08:42) (svar på 146439)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.66.42)
Det er jo bare at få det "mångteret" Thi som et gammelt ordsprog siger "Dagene længes og vinteren strenges" Bedst ville det være, hvis du kunne få fat i nogle såkaldte strømteer eller Y-teer, for bedre gennemstrømning til det ekstra varmeapparat. Det er jo et paradoks, men meget engelsk; at motoren afgiver så meget spildvarme, ikke mindst gennem kølevand, så der kunne opvarmes et parcelhus, på en kold vinterdag, men man sidder og klaprer tænder i kabinen, for ikke at tale om de, som sidder bag i.
Et oliefyr til motor/kølevand af de gængse mærker varmer kun op til ca. 6o grader, kan køre i ca. en halv time et par gange, så slår det fra og holder pause. Skal man have et, der kører konstant, som eks. monteret i lystbåde, er det en anden størrelse og pris. Desværre bliver Ardic ikke fremstillet mere, men det var oplagt til tilskudsvarme.
Index
146451: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ekstra varme bagi 110 (21-12-2014 17:11:18) (svar på 146447)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.191.82)
De Y rør som Verner omtaler, kan fås hos dem der monterer oliefyr, såsom autoelektrikkeren, dieselelektro, lastbilsmekanikkeren osv.

Mvh
Kenneth Poulsen