tilbage

Land Rover Forum  

Index
146442: varme ? (21-12-2014 15:08:50)
Gert Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.101.32)
Hej, er der nogen der kan give mig en fornuftig forklaring vedr. Varme
min gamle 109" serie 2 kunne varme rigtigt godt, også selv om det var minus 10 grader udendørs. Min efter følgende 109" serie 3 kunne ikke varme ret meget, og min nuværende defender 110" varmer heller ikke for meget, hvad er det der gør forskellen ? kan man evt lave noget så den kan varme ordenligt, uden at skulle montere varm luft fyr? Vh Gert
Index
146443: sv: varme ? (21-12-2014 15:26:27) (svar på 146442)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.191.82)
Er du sikker på at motoren har den korrekte arbejdstemperatur? = Termostaten.
Er der fuldt kølevands flow i gennem varmeapparat? = Skylles igennem.
Kører viskosevingen for meget med? = kontrolleres
Er systemet fyldt op med kølevand? = Kontrolleres

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
146444: sv: varme ? (21-12-2014 15:30:25) (svar på 146442)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 5.254.173.151)
Hvor højt står motortemperaturen ? Det er vel ikke din termostat det er galt med ? Og hva' med blæseren - virker den ?
Af og til kan det være nødvendigt med et stykke pap foran køleren for at få lidt varme i "alu-kassen" om vinteren... ;)
Index
146445: sv: sv: varme ? (21-12-2014 15:48:36) (svar på 146444)
Gert Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.101.32)
Den går fint op i drift temp. Der er vand på anlæget, der er luftet ud, og blæser virker, aligevel afgiver den ikke varme i forhold til den gamle serie 2, hvor der var monteret et 2 fløjet varmeaperart oven på gear kasse tunnel,
Index
146446: sv: sv: sv: varme ? (21-12-2014 15:52:35) (svar på 146445)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.191.188.187)
Varmeapparatets varmelegeme er fyldt med snask, ikke kalk som mange fejlagtigt tror.
Kan renses ud med kaustisk soda opløst i varmt vand, som man cirkulerer med en egnet pumpe.
Index
146448: sv: sv: sv: varme ? (21-12-2014 16:24:43) (svar på 146445)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Da du har elimineret de fleste fejlkilder selv, så vil jeg lige henlede opmærksomheden på selve kassen til defrosteren, der kan være utæt i samlingerne og især, hvor slangerne sidder. Tænd for blæseren og du kan føle dig frem til, hvor utæthederne er. De kan lukkes med kit, gaffatape, rockwool, twist - og det virker, kan jeg fortælle af erfaringer.
For at få mere luft, kan du montere scoops eller forhøjede luftindtag, som du kan se på vedlagte foto. Indtaget på højre side sidder på indtaget til defrosteren, mens venstre side er med til at nedekøle maskinen.
Tildækning af kølerens nederste halvdel vil også have effekt.
Ellers må du følge Knuds råd om at skylle enheden igennem.
Index
146449: sv: sv: sv: sv: varme ? (21-12-2014 16:45:04) (svar på 146448)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Måske skulle du lige kontrollere til for meget kølevandet er frostsikret.

Blandingsforhold:
-10º - 23%
-15º - 28%
-20º - 35%
-25º - 43%
-30º - 45%
-35º - 48%
-37º - 50%

Ved 50/50 opnår du bedste varmeeffekt af vandet.
Index
146450: sv: sv: sv: sv: varme ? (21-12-2014 17:04:49) (svar på 146448)
Gert Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.101.32)
Takker for gode råd og forslag, nu vil jeg i næste omgang prøve at skylle hele varme system igemmen, og dernæst montere en ny termostat, påfylde halvt vand/halvt frosvædske, næste træk bliver at afdække den nederste halvdel af køler, og så håbe på at det kan blive fornuftig temp i kabinen.
Index
146454: sv: sv: sv: sv: sv: varme ? (21-12-2014 19:25:35) (svar på 146450)
Per Bærentzen #0005, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 2.110.194.162)
God jagt der er sikkert mange der er interessered i dit svar ,så når du er kommet til en løsning så må du meget gerne skrive om det her på forum.
Jeg havde for mange år siden en oplevelse med min 109 lla 21/4 disel vi kørte afsted mod Østrig men efter 35 km var der ikke nogen varme så jeg prøvede forskelligt men intet hjalp,det var en meget kold nat gennem Tyskland og i Østrig var der jo sol og der blev bilen ikke brugt men efter 10 dage startede jeg så bilen igen og der var varme i den dejligt vi glædede os til hjem turen ak efter ca 35 km var der ikke mere varme så det blev endnu en gang en kold hjemtur til danmark jeg prøvede igen forskelligt men intet hjalp,vi kom hjem og så arbejdsdagen igen meldte sig var der igen varme? hvad det var ved jeg ikke men det er nok fordi det noget der lavet i England!
Index
146458: sv: varme ? (21-12-2014 21:31:27) (svar på 146442)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.88.66.225)
Hej Gert!

I søgefeltet skriver du:

1. Forbedret varmelegeme
2. Fra skabsfryser til

så kan du se, hvordan jeg løste mit varmeproblem.

Mvh

Kaj
Index
146476: sv: sv: varme ? (22-12-2014 16:02:43) (svar på 146458)
truls thomassen.. (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.164.242.235)
jeg rotet litt med varmeapperatet i helga… på min defender 2003, så er det ett spjeld på undersiden av varmeregisteret.. dette blir styrt med spaken som setter vifta i trinn 1 og trinn 2.. når den står i trinn 2 så skal dette spjeldet være lukket.. det var det ikke på min når spaken sto i trinn 2 på vifta.. dermed så slapp den kaldluft fra vifta forbi registeret og inn i cupeen.. jeg løsnet litt på strømpen og justerte denne ned litt.. satte så på plass klipset som holder strømpen og startet så opp bilen for å sjekke resultatet.. voila.. det ble varmere luft inn i bilen på trinn 2.. lykke til mvh truls..
Index
146484: sv: sv: sv: varme ? (23-12-2014 10:56:52) (svar på 146476)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 92.220.1.50)
Varm apparatlige over gear kasse tunnel,med 2 spjæld, Serie II!
Står der "Smiths" på den også, så kan det være et elektrisk varme apparat, og selve den gammel vand baseret af denne design var et mønster af effektivitet i forhold til den som kom senere i Serie III.
Eller ser alle tips som klub kammerater har skrevet ultra gode. Gå ind på Forum Arkivet, der ligger der mange flere. Specielt en "rullegardin" foan køleren er super, fordi man kan alligevel give lidt køling når man skal op fra Rjukan, med full overlæs, og en Dansk Turist i en Ford Focus Stationcar på krogen. Dette med en Norsk Ex-Mil One Ton SIII, med Turner St3 Top.
Go'Jul fra fjellet i Tuddal, hvor vi har fin ski-føre allerede!