tilbage

Land Rover Forum  

146580: 300 tdi brændstoføkonomi (01-01-2015 12:56:51)
Kristian Buch (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 178.21.89.51)
Jeg har for nylig købt en 1995 disco 1 300 TDI hvor jeg har skiftet olie, oliefilter, luftfilter og brændsfoffilter.
Den kører under 6 km/ L og jeg kører virkelig økonomisk!
Nogen forslag til hvad der kan være galt? Mine tidligere 300 motorer har gået 10-12 km/L så der må da være noget fusk? Den står helt standard med glatte vejhjul. Ingen stor bullbar, ingen store TN dæk, ingen tagbøjler eller lamper.
Jeg har hørt at man kan tune pumpen så den ikke kører meget pr liter men hvordan konstaterer man det og kan man omgøre det? Nogen forslag? Tak for hjælpen. #8500
146581: sv: 300 tdi brændstoføkonomi (01-01-2015 13:39:15) (svar på 146580)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 88.10.242.88)
Hvor mange km har maskinen/bilen kørt ?
Hvornår er tandremmen blevet skiftet ?
Er der oliefyr og bruger du det?
Har bilen automatgear?
Har bilen haft en tøfferundttilværelse og ikke blevet blæst igennem regelmæssigt?
Der findes motortuningsprodukter, som du kan rense dieselsystemet, turbo og ventiler med.
Hvordan kører bilen ellers ? Er der normal optræk ? Ryger den sort ?
146588: sv: sv: 300 tdi brændstoføkonomi (01-01-2015 17:13:59) (svar på 146581)
Kristian Buch (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 178.21.89.51)
Maskinen har kørt 200.000 km. Tandrem skiftet for 5 år og 3000 km siden. Den har stået i en hal i de 5 år inden jeg købte den. Intet oliefyr. Manuel gear. Har givet den "diesel fuel system cleaner" med et ikke mærkbart resultat. Den ryger ved start og når den skal trække tungt læs opad bakke med speederen i bund. Den trækker nok lidt bedre en min defender 300 tdi gjorde men ikke noget sindssygt. Turbotryk mærkes tydeligt fra ca. 1800 rpm. Den lugter ikke af diesel når den har stået inde og der er ikke dieseldryp at se.
146585: sv: 300 tdi brændstoføkonomi (01-01-2015 14:56:26) (svar på 146580)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 185.37.86.156)
Hej Kristian,

Gode for-diagnostiske spørgsmål fra PauSe, der er værd at tænke over, og måske arbejde ud fra - men derfra og til en nærmest halveret ydelse, er der alligevel et stykke vej, så tjek især for utætheder, navnlig lige efter fuld påfyldning - så tank fuld, lad bilen stå på tørt og rent underlag, og tjek for dryp - jeg kørte med en defekt pumpe i tanken på en Disco 200tdi, det synede ikke af meget, da det i stedet sprøjtede ud under vognen og bagud, når jeg kørte - men det gav et resultat under 7 km/l inden den blev skiftet! Nu ligger jeg meget stabilt lige under 11 km/l bare til sammenligning, og jeg kører IKKE økonomisk - kan også sagtens være i diverse rør og slanger til brændstoffet, at der er en lækage - så mærker du det ikke i ydelsen, den kører normalt, men dieselen forsvinder mærkbart! Løft evt. op, eller kravl under den, du bør kunne lugte, se og føle dig frem, hvis den er utæt!!

Og husk så - du sidder med alle de rigtige kort på hånden ifht. indkøb af nye stumper - dieselpris gange antal mistede liter contra reservedelspris - det kan selv ethvert fruentimmer forstå ;-)
146586: sv: sv: 300 tdi brændstoføkonomi (01-01-2015 15:49:35) (svar på 146585)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
1. Stoppet intercooler
2. Utæt intercooler.
3. Utætte eller defekte rør/slangeforbindelser fra turbolader.
4. slidt turbolader
5. Stoppet luftfilter.
Se efter røgudvikling under acelleration og trækkraft i al almindelighed.Er EGR ventilen fortsat monteret?
Jeg kørte 10 km/l i min, men efter afmontering af EGR ventilen, kører den nu 11,5 km/l med en hastighed på mellem 90 og 110 km/t. Altså ved langture.
146589: 300 tdi brændstoføkonomi (01-01-2015 17:16:59) (svar på 146586)
Kristian Buch (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 178.21.89.51)
Tror ikke der er egr ventil på men hvordan konstaterer man det?
146592: sv: 300 tdi brændstoføkonomi (01-01-2015 18:41:38) (svar på 146589)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 88.10.242.88)
EGR ventilen kom i 1996... men jeg fandt lige dette her link på nettet:

http://www.landyworld.co.uk/discovery-technical/remove-bypass-egr-valve-land-rover-discovery-300tdi/
146593: 300 tdi brændstoføkonomi (01-01-2015 19:02:29) (svar på 146592)
Kristian Buch (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 178.21.89.51)
Har netop verificeret, der er ikke egr ventil på min. Bilen har stået inde i lukket maskinhus de sidste 4-5 dage og der lugter ikke det mindste af diesel og der er ikke umiddelbart dieseldryp på gulvet. Tanken er nu vist kun halvfuld.
146596: sv: 300 tdi brændstoføkonomi (01-01-2015 22:30:27) (svar på 146593)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 88.10.242.88)
Hvis du vil finde frem til forbruget, skal tanken fyldes helt op i studsen. Noter km-standen. Kør tanken halvtom og fyld op igen. Divider den kørte strækning med antal liter, du har genopfyldt med og voila, du kender forbruget.
I klubbutikken kan du købe diesel additiv fra Miller - et ganske udmærket produkt, der renser dieselsystemet.
146598: 300 tdi brændstoføkonomi (02-01-2015 01:02:49) (svar på 146596)
Kristian Buch (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 178.21.89.51)
Forbruget kender jeg. 6 km/l.
146599: sv: 300 tdi brændstoføkonomi (02-01-2015 01:26:46) (svar på 146598)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.241)
Hej Kristian
Det Paul skriver er faktisk, at hvis nu dit enorme forbrug er på grund af en utæthed i toppen af tanken, så vil du opdage et ekstremt forbrug på den første halvdel af tanken. Så det er jo et forsøg værd...

Jimmi
146600: sv: sv: 300 tdi brændstoføkonomi (02-01-2015 06:35:08) (svar på 146599)
Stig Rasmussen #1254, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.40.163)
Et par forslag mere:
Wastegate står en smule åben.
En eller flere hængende bremser.
146601: sv: 300 tdi brændstoføkonomi (02-01-2015 10:32:44) (svar på 146598)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 109.57.2.59)
Lige et helt ude i skoven vildskud; Når du måler den kørte distance, er så sikker på at det passer ?
Tænker hvis du kører længere end du regner med, så indvirker det jo også på dit forbrugstal :-) ?

1270
Paw
146607: sv: sv: 300 tdi brændstoføkonomi (02-01-2015 14:38:23) (svar på 146601)
Kristian Buch (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 178.21.89.51)
Ved du hvad Paw, det er faktisk et miles speedometer hvor den yderste ring viser miles med store tal og den inderste ring viser km med små tal. Jeg er gået udfra at den viste km på klokken men mon ikke triptælleren er i miles...? Det gør jo meget ved forbruget ;-). Jeg undersøger.
Hvad er wastegate og hvordan kontrollerer jeg om den står åben?
146617: sv: sv: sv: 300 tdi brændstoføkonomi (02-01-2015 18:35:12) (svar på 146607)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Hø hø Kristian. Det kunne jo være een af forklaringerne på det "store" brændstofforbrug. Du er sikkert ikke den eneste der er blevet narret af Mph/Kmt fælden.
Men hvis det er tilfældet så giver en hurtig hovedregning en acceptabel brændstoføkonomi med 6-7 miles/L. Men prøv lige at regne det efter og vend så tilbage.
Hilsen Martin
146627: sv: sv: sv: 300 tdi brændstoføkonomi (02-01-2015 21:31:39) (svar på 146607)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 109.57.2.59)
Sådan et speedometer har vi også i vores 90".
Det ER miles på km og triptæller.
Så er dit forbrug nok meget normalt :-)

1270
Paw
146634: sv: sv: sv: sv: 300 tdi brændstoføkonomi (02-01-2015 23:26:38) (svar på 146627)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 185.37.86.156)
Hahahahaha.... dagens griner :-D men dejligt hvis alle skavanker kunne ordnes SÅ let ;-)
146635: sv: sv: sv: sv: sv: 300 tdi brændstoføkonomi (02-01-2015 23:45:59) (svar på 146634)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 195.77.81.146)
Det burde koste en omgang...
146639: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 300 tdi brændstoføkonomi (03-01-2015 00:20:54) (svar på 146635)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 188.177.231.8)
Er bilen solgt som havende kørt 200.000 kilometer?

Nu er risikoen jo, at den reelt har kørt 320.000 kilometer... eller misforstår jeg?

Er du blevet lovet noget, der ikke passer, kan du i princippet forfølge det.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
146677: 300 tdi brændstoføkonomi (04-01-2015 17:09:05) (svar på 146639)
Kristian Buch (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 178.21.89.44)
Kvajebajer, helt klart! Det er dog min 4 LR men den første (og nyeste) med et sådant speedometer, så det med miles havde jeg overhovedet ikke overvejet!

Hvad er wastegate og hvordan kontrollerer jeg om den står åben?

Tak for alle indlæg ;-)
146681: sv: 300 tdi brændstoføkonomi (04-01-2015 18:17:16) (svar på 146677)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.191.82)
Wastegaten er en lille rund fætter (som en vacumdåse, denne er er bare med tryk) der sidder på tryksiden (alu.siden) af turboen, der går en lille stang hen til udstødningssiden (rusten) hvor den aktiverer en klap indeni turboen.
Når der kommer for højt tryk i turboen på tryksiden så lukker klappen op og lader trykket fise ud i udstødningssiden.
Hvis klappen står bare en lille smule åben, så taber motoren pusten og trækker ikke som den plejer.
Stangen skal kunne bevæges med frem og tilbage for at kontrollere at der er fuld funktion.

Jeg håber teksten giver mening........ ;)

Mvh
Kenneth Poulsen
146699: sv: sv: 300 tdi brændstoføkonomi (04-01-2015 22:24:30) (svar på 146681)
Kristian Buch (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 178.21.89.44)
Hej Kenneth. Tak for svar, jeg må ud og undersøge og se om jeg kan finde hoved og hale i det.
146686: sv: 300 tdi brændstoføkonomi (04-01-2015 19:14:53) (svar på 146677)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 5.254.174.88)
Har tidligere haft en Toyota Land Cruiser med 35" dæk. De store dæk resulterede i at kilometertælleren viste ca. 20% for lidt... Det hjalp sgu også lige lidt på brændstoføkonomien da jeg "lurede" den... ;)