tilbage

Land Rover Forum  

Index
147069: Store og små synder (17-01-2015 22:07:07)
Ove Wiuff #9226, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 46.32.52.176)
Så kom der syn for sagen.
Jeg havde målt mig til at cylinder 4 tabte trykket ned i krumtaphuset på min Serie 2A.
I dag hvor jeg fik tid til at skille motoren af, kom så synderen til syne, den øverste stempelring.
Jeg har målt cylinderen for slid, og diameteren varierer med op til 0,12mm. variationen er hovedsagelig i toppen, cylinderen er ikke synderlig oval.
hvad vil i anbefale?
blot sætte en ny ring i stemplet?
Skifte alle ringe på alle stempler ?

mvh Ove
Sønderborg

Index
147073: sv: Store og små synder (18-01-2015 02:38:44) (svar på 147069)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Mens du nu har skilt motoren ad, kan du lige så godt få alle fire cylindre lavet. Måske skal der også nye leje i, men det er ikke så kostbar igen. Topstykket kan du plane med 3 mm, nye ventilsæder m.v.
Går ud fra, at det er en benziner, du har og som ikke er tilpasset blyfri benzin! Turner i UK kan tilpasse topstykket, hvis du ikke kan selv.
Index
147074: sv: sv: Store og små synder (18-01-2015 11:17:43) (svar på 147073)
Jan Simonsen #9222, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.138.169)
Hej Ove

Sidste sommer stod jeg over for et lignende dilemma, min 2.5TD blæste ud af ånde røret og brugte 6-7 liter olie pr. 1000km så noget måtte der gøres....

Valget stod imellem all-in eller også se hvor langt jeg kunne komme uden at tage motoren ud. Jeg valgte det sidste, både fordi det var en sjov udfordring, men også fordi all-in i min verden altid ender med en total renovering når først stumperne havner hos cylinderservice. Har aldrig prøvet at slippe af sted med kun at få cylinderne ordnet hos cylinderservice, for når man nu har splittet det hele ad, så ender det alligevel med at krumtappen skal slibes, knasten kunne have været bedre, topstykket vippetøjet/løftere er også brugt op og hvem kunne så drømme om at skrue det hele sammen igen med den gamle oliepumpe, kobling osv...
All-in er selvfølgelig det eneste rigtige hvis man ønsker at køre de næste mange 100.000km uden bekymringer, men det koster og det er hele beløbet på en gang.

Nye ringe uden at hone gav for mig ikke meget mening, så bevæbnet med en værkstedshåndbog og glæden over de ret frie cylinder tolerancer, gik jeg i gang hone mine cylindere med en boremaskine og en 3 stens honer fra Biltema. Da jeg var tilfreds med resultatet kunne de angivne tolerancer stadig overholdes og efter en grundig cylinder rengøring blev nye stempler og ringe monteret. Siden har jeg kørt små 5000km og olieforbruget er nu under 1 liter pr. 1000km, ligesom den nu starter med det samme hver gang og kun med et par enkelte udsættere efter en nat med frost, så jeg er godt tilfreds.

Jeg skal dog indrømme at der blev "snydt" lidt.... mit topstykke var fuldstændig færdigt, så det fik cylinderservice lov til at ordne. Det er der dog en plan med, for da jeg selvfølgelig er klar over at min cylinder renovering ikke får resten af 350.000km motor sliddet til at forsvinde, så er planen på sigt at finde en anden motorblok som jeg kan hygge mig med at renovere og det i et tempo hvor de indkomne regninger fra cylinderservice passer til lommepengene. Pt. køre den dog rigtig godt så travlt har jeg ikke....

Det var så måden hvorpå jeg har håndteret dilemmaet.... hvad der så er det rigtige for dig, det kan du kun selv afgøre :-)


Vedhæftet er billeder af før og efter garage honing


Mvh. Jan
Index
147131: sv: sv: sv: Store og små synder (19-01-2015 21:48:52) (svar på 147074)
Ove Wiuff #9226, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 46.32.52.176)
Hej Jan,
Serveren har spist mit svar til dig, så jeg prøver igen.

Du rammer spot on i dit svar.
Hvis jeg vælger at renoveret motoren fra A til Z er der jo hurtig brændt 15-25.000 DKr af.
I de sidste dage hvor jeg har målt på kryds og tværs tror jeg at motoren faktisk er i god stand. efter at have renset cylinderen for sod, er der kun 0,08 mm fra den største diameter til den mindste. Værkstedsmanual skriver maks. 0.2mm - så der er da noget tilbage.
Stemplet har jeg målt til 90,5mm (skydelære) så den er åbenbart ikke boret op. Det samme for krumtappen.
Jeg har kontaktet den lokale cylinder service, de ville have 3000 for en boring og 3500 for nye ventilsæder. Det sidste vælger jeg nok at gøre, for at kunne køre på blyfri. For cylinderne vælger jeg nok en Biltema honing.
Min bekymring er det slør jeg kan måle mellem stempel og stempel ringe. Manualen siger maks. 0.09mm, men her kan jeg få en følelære på 0,1 ind. Dog ikke på olie ringen. Vil nye stempel ringe løse det problem, eller skal der nye stempler til?

Hvad siger erfaringerne?
mvh Ove
Index
147138: sv: sv: sv: sv: Store og små synder (20-01-2015 16:43:57) (svar på 147131)
Jan Simonsen #9222, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.138.169)
Hej

I princippet behøver man jo ikke skifte ventilsæder for at køre blyfri.... Jeg har en anden gammel Englænder med en 3 liters række sekser og den kører jeg med blytilsætning (castrol-valvemaster ) i benzinen, da jeg har valgt ikke at få den bygget om. Da jeg regnede på det ud fra det forventede kørselsbehov, så ville det tage en 18-20 år før en ombygning ville have betalt sig hjem.

Jeg kender det godt, kan selv godt gå i "måle selvsving" engang imellem og tolerancer er selvfølgelig noget man skal overholde.... meeen, så hjælper det at holde en tommestok op foran sig og se hvor meget 1mm egentlig er.... og i dit tilfælde kan du så dele en millimeter op i 100 lige store stykker og så sige til dig selv, jeg er 1/100mm fra max tolerancen og kan det virkelig være afgørende for om det her kommer til at køre eller ej...??
Igen, det er dig der skal afsige dommen og have det godt med det, men havde det været mig så havde jeg bestilt nye ringe til alle fire stempler..... og når de så var monteret, så ville jeg nok få et "måle tilbagefald" igen og er det stadig lige uden for tolerancen, så måtte tommestokken frem igen :-)
Index
147142: sv: sv: sv: sv: sv: Store og små synder (20-01-2015 19:44:14) (svar på 147138)
Ove Wiuff #9226, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 46.32.52.176)
Hej Jan,

Man kan endda køre uden blytilsætning, men hvis man belaster motoren hård skal man holde øje med ventilerne, om de begynder at "vandre op" i topstykket. Det har andre i hvert fald brugt i englænder fra Ambingdon uden problemer.
Mine udstødningsventiler er belagt med et tyk lag sod, om det så kommer fra forbrændingen eller om det er olie der løber ned fra styret ved jeg ikke, men måske er der nogen der har en god forklaring ?
måske en tur til cylinderservice kan spares her også og blot rense det hele godt og grundigt?

men nu får den i hvert fald nye ringe, lejer og en biltema honing.



Index
147163: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Store og små synder (21-01-2015 15:13:20) (svar på 147142)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.45.101)
Det du får mest ud af for den mindste udgift, er nye stempler med ringe, nye plejlstangslejer, et sæt stempler koster ikke alverden, dertil et stage 2 topstykke fra feks ACR i England.
Så får du blyfri sæder, et nyt topstykke der er planet, med fjedre ventiler og hele molevitten til ca. 6000 kr.
Jeg har tidligere lagt mange penge hos cylinderservice i DK. og det er faktisk ikke pengene værd.


http://www.automotivecomp.com/landrover_perf.html

Venlig hilsen
Hartley
Index
147182: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Store og små synder (23-01-2015 08:17:14) (svar på 147142)
Jan Simonsen #9222, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.254.154.43)
Jeg er også overbevist om at det er olie som løber ned imellem styr og ventil der er skyld i soden... Det kan være at du kan slippe med at skifte olietyvene, men det ved du først når du har fået skilt toppen ad.. Du bør nemlig også vurdere om dine ventil styr er slidte og om du kan nøjes med at håndslibe ventil og ventilsæder... Er det også slidt, så vil min anbefaling være at du aflevere toppen hos cylinderservice.

Har selv prøvet at skifte styr på et Mini topstykke engang og der løb jeg altså tør for værktøj.... Fik godt nok de nye styr monteret og håndslebet ventiler og sæder sammen, men rigtig godt blev det ikke for når motoren blev varm så begyndte et par af ventilerne at hænge/klemme... Der skulle have været en rival igennem styret efter montering og en sådan havde jeg ikke, ligesom jeg heller ikke havde værktøjet til at få rettet ventil og sæder ordentlig af
Index
147195: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Store og små synder (23-01-2015 20:52:15) (svar på 147182)
Ove Wiuff #9226, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 46.32.52.176)
Hej Jan,

Tak for dit gode svar.
Jeg må jo tilstå at det klør meget i fingrene for at prøve mig frem selv. Ikke at det er fornuftig, men for at få den tilfredsstillelse det giver når det lykkes.
Jeg skal til at undersøge topstykket nærmere nu og så regner jeg at der bliver syn for sagen vedr. slør ved ventilstyrene.
På min anden englænder bruger vi ofte "paraplyer" fra nyere biler. Hvordan er det her på en gammel Serie 2A motor? hvad bruger man ?

mvh Ove