tilbage

Land Rover Forum  

Index
147121: sorte røgskyer fra TD5 (19-01-2015 18:39:17)
Henrik D. Nørgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.198.228.113)
Min 2002 Defender TD5 med 178.000km på klokken har i dag været til syn og fyldt hele synshallen med unødig meget sort røg fra udstødningen under luftforureningstesten, med det resultat at den dumpede pga. den unødige røg samt for høj røgtæthed.
Hvordan får jeg røgtætheden ned på et acceptabelt niveau og fjernet den unødige røg fra udstødningen når der gasses op ?

Bonusinfo: den har fra 35.000km og til d.d. været kørt af en ansvarlig kvinde uden hang til road eller mark-race, og service er næsten overholdt. Det er dog 2 år og 25.000km siden at den har været forbi et autoriseret værksted.
Der er ingen tegn på chiptuning.
Ved mellemacceleration mangler den lidt moment, og når man slipper gassen går den et par sekunder ujævnt i tomgang.
Index
147123: sv: sorte røgskyer fra TD5 (19-01-2015 19:32:31) (svar på 147121)
truls thomassen.. (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.164.242.235)
trekk ut pluggen på luftmengdemåler.. oppfører motoren seg på samme måte som før så er det på tide med en sjekk med diagnoseverktøy.. da må de se etter om luftmengde måleren virker..
Index
147125: sv: sv: sorte røgskyer fra TD5 (19-01-2015 19:44:03) (svar på 147123)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Udover Truels tip, vil det måske være tilrådeligt med en omgang dieselrens. Tunap har det rette, der renser effektivt.
Dernæst bør brændstoffet regelmæssigt tilsættes et rensemiddel, der holder dyserne rene. Kan købes i klubbutikken. Bruger jeg på min OneTen/200 tdi.
Den ansvarlige kvinde må gerne lade bilen trække ud i gearene for at få blæst maskinen ud.
Index
147127: sv: sv: sv: sorte røgskyer fra TD5 (19-01-2015 20:21:06) (svar på 147125)
Stig Rasmussen #1254, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.40.163)
Og så alt det andet:
Brændstoffilter. Luftfilter. Olieskift. Slanger mellem turbo og intercooler måske kollapset. Er det pludseligt opstået problem eller langsomt tiltaget?
Index
147136: sv: sv: sv: sv: sorte røgskyer fra TD5 (20-01-2015 15:12:01) (svar på 147127)
Kenneth Lystlund #4532, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.145.154.141)
Hej,

Der kan også være fejl på EGR ventilen og det kan i den forbindelse måske være en god ide med nogle rensemidler til den, jeg ved at Bell Add og Smog Doctor gør noget i rense midler til denne mekanisme i forbindelse med turboen.

MLRH
Kenneth Lystlund
Index
147167: sv: sv: sv: sv: sv: sorte røgskyer fra TD5 (21-01-2015 21:30:36) (svar på 147136)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.183.255)
Tilkoksning af bl. andet EGRventil, jo. Luftmassemåler er en sliddel og skal skiftes med jævne mellemrum, typisk 60-80000Km. Koster omkring 500-1500Kr. alt efter hvor købt og u-ell. original. Tilsæt dieselrens og kør en god lang tur, hvor motor får lov at bestille noget; gerne motorvej, 130-strækning C);O). Iflg. div. engelske Land Roverblade, er tilkoksning af udstødningsmanifold "A common Problem" på Td5ere. Især ved mange korte ture, koldstart og "gammelmandskørsel"