tilbage

Land Rover Forum  

Index
147238: Motorvarmer til fly i SIII (26-01-2015 10:50:09)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.106)
Hej forum

Jeg har en SIII 2,25 D, som ikke er pjattet med at starte når det er koldt.

Jeg har læst her på forum om dyppekogere, der passer til min motor, men nu snublende jeg over denne løsning:

http://www.aircraftspruce.com/catalog/eppages/ezHeater.php

Det er varmemåtter beregnet til flymotorer i små privatfly - altså typisk 4-6 cylinder luftkølede boxermotorer. Det er silikonemåtter med varmetråde, som man limer fast på bundkar eller olieekspansionstank.

Er der nogen, der kan se nogen grund til, at sådan en løsning ikke skulle kunne fungere på en bilmotor også?

vh Niels
Index
147240: sv: Motorvarmer til fly i SIII (26-01-2015 11:19:23) (svar på 147238)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Teoretisk set burde disse måtter kunne anvendes, men siden de fleste LR-motorer af ældre årgang har det med at lækket olie, kan det måske være, at måtterne løsner sig og falder af....

Ved terrænkørsel kan evt. grene måske skrabe måtterne af ?

Hvis du bestiller, så vær opmærksom på, at du sætter kryds ved 220 V modellen, da USA normalt har 110 V.

Der skal også betales lidt moms og told ved egenimport.

Prøv evt. at snakke med et flyværksted, om de har måtterne i sortimentet.

Hvis du gør alvor af sagen, vil vi gerne læse om resultatet i Oasen...
Index
147242: sv: Motorvarmer til fly i SIII (26-01-2015 11:52:46) (svar på 147238)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.145.252.20)
Går du el vejen så vil jeg klart anbefale en af Hot-Frog løsningerne.
Se dem her:
http://4wd.nu/index.php?id_category=40&controller=category
Det er meget nemt at installere. Jeg kører med én af de sorte (kan ikke lige huske hvilken) og med varmetid på 1-2 timer er det fint til at give en lunken motor. Bliver der rigtigt koldt er den for lille og så skal det være "Truck-Heat" Sådan en har jeg også, den er bare aldrig monteret.
En dypkoger i blokken kan være meget besværlig at montere.
Varme pladerne tror jeg ikke meget på i praksis på en LR.
Index
147243: sv: sv: Motorvarmer til fly i SIII (26-01-2015 12:58:07) (svar på 147242)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.199.160.151)
Nej... dur ikke rigtig til vandkølet motor... der er mere ide i at bruge en vinterolie - i stedet for at varme olien op...! Skulle du evt. bruge energi på at varme noget op... bur det være kølevandet - det er kun under arktiske forhold...! at det evt. kan være interssant med varmeelement i bundkaret.

iøvrigt findes der ikke olie ekspansionstank ibm. luftkølet Lycoming / Continental motor - der findes dry-sump systemer og external oil reservoir, men de er sjældne.
Index
147244: sv: sv: sv: Motorvarmer til fly i SIII (26-01-2015 13:35:41) (svar på 147243)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Det var en god oplysning, OJ kom med.

Det næstbedste setup er et vandoliefyr plus et godt forbrugsbatteri. Så kan du varme maskinen op og have varme til defrosteren.

Sådan en installation har jeg i min OneTen.
Index
147245: sv: sv: sv: sv: Motorvarmer til fly i SIII (26-01-2015 15:06:53) (svar på 147244)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.106)
OK, jeg takker for oplysningerne. Det bliver nok et forsøg med en Hot Frog, der bliver sat ind i kølesystemet. Hvor i kredsen skal den i givet fald helst sidde og hvilken vej skal den sende vandet ind?

Hvad flymotorer angår, så mente jeg så nok external oil reservoir, da jeg skrev ekspansionsbeholder. Den eneste flymotor, som jeg har set på nært hold, er en Continental O-200 (licensbygget under navnet Rolls Royce O-200-A), og jeg synes ikke, at den lignede noget, der havde et normalt bundkar. Men hvad ved jeg? :-)

vh Niels

Index
147247: sv: sv: sv: sv: sv: Motorvarmer til fly i SIII (26-01-2015 15:46:30) (svar på 147245)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.191.82)
Den varme frø skal sidde på slangen før varmeapparatet og sender varmen gennem det og videre ind i motoren, det betyder, naturligvis, at du har varme i bilen når du sætter dig ind.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
147248: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorvarmer til fly i SIII (26-01-2015 15:53:13) (svar på 147247)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.145.252.20)
Jeg har nu min siddende EFTER varmeapparatet da jeg hellere vil afgive varme i blokken end i varmeapparatet :-)
Om det reelt har nogen betydning aner jeg ikke men det tror jeg. Varmeapparatet virker jo i det tilfælde som en køler.
Index
147249: sv: sv: sv: sv: Motorvarmer til fly i SIII (26-01-2015 15:54:44) (svar på 147244)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.145.252.20)
Nej Paul - det ALLERBEDSTE, det ER det du foreslår :-)
Det er desværre også det dyreste men så er man dejlig uafhængig af landstrøm..
Index
147250: sv: sv: sv: sv: sv: Motorvarmer til fly i SIII (26-01-2015 16:02:06) (svar på 147249)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Næhnæh Ole P.

Det allerbedste er vandoliefyr plus Wallaskomfur med varmeblæser.... men så har vi også brugt 22.000 DKK
Index
147251: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorvarmer til fly i SIII (26-01-2015 16:15:23) (svar på 147250)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.145.252.20)
Ja og minibar:-)
Index
147246: sv: Motorvarmer til fly i SIII (26-01-2015 15:10:28) (svar på 147238)
Anders Poulsen #6320, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.213.98.103)
Hej

Jeg har monteret en del bundkar varmemåtter som supplement til vandvarmer og oliefyr.

De har en mere beskeden varmeefekt og varmer kun olien op.
Desuden har de det med at gå istykker, hvis de begynder at slippe i limningen og derfor ikke kan komme af med varmen. Det er derfor vigtigt ved montering, at de ligger helt tæt til bundkarret over hele fladen.

Du får langt bedre effekt med en dypkoger, der varmer kølevandet op i hele motoren. det hjælper ligeledes på kompressionen, da varmen også vil forplante sig ud i stemplerne.

En dypkoger har typisk en effekt på 1000 w, hvor en bundkarmåtte ligger på ca 100-250 w

Mvh Frederiksberg autoservice
Index
147252: sv: sv: Motorvarmer til fly i SIII (26-01-2015 16:35:53) (svar på 147246)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.39.95)
Jo, Den varme Frø er et godt bud. Dog skal man være opmærksom på frøer jo går i hi om vinteren :) Hvis man googler lidt på denne, er der video og monteringsanvisninger at tære på. Mht. bundkar-varmere, så var en "stegepande" med magnet og varmelegeme populært i USA for år tilbage. Men draw-back er jo de var til 110v. Ellers lynhurtig montage.
Det ultimative er dog benzinfyr, hvor man er uafhængig af strøm udefra.
Kan lige nu købes til nice-price og "sælmontiering" hos Padborg Elektro.
Index
147253: sv: sv: sv: Motorvarmer til fly i SIII (26-01-2015 17:05:57) (svar på 147252)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Benzinfyr duer kun på en dieselbil, hvis den har seperat brændstoftank!
Index
147254: sv: sv: sv: sv: Motorvarmer til fly i SIII (26-01-2015 19:42:03) (svar på 147253)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.100.17)
Jow, nr. 1 er et fyr med drivmiddel til aktuelle køretøj. Med mindre man har planer om fyret skal gå i arv. Men benzin har et betydeligt lavere flammepunkt og vil derfor være bedre egnet til lave kuldegrader end diesel-udgaven.
Index
147270: sv: sv: sv: sv: sv: Motorvarmer til fly i SIII (27-01-2015 17:34:47) (svar på 147254)
Anders Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.117.88)
Jeg synes nu ikke kuldegrader har været noget problem med de Webastofyr jeg har haft i mine seneste tre dieselbiler, selv ikke i 18 graders frost har det givet problemer, om end at det da tog noget tid at få varme i blokken.

Det har så godt nok været på "borgergryder" med 2 liters moderne dieselmotorer. Og så er der jo lige det der med prisen, den seneste løb op i godt 20.000 inkl. montering hos BMW.

Men det kan jo nok gøres meget billigere i en Land Rover hvor computeren ikke kræver en helt masse programmering...
Index
147277: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorvarmer til fly i SIII (27-01-2015 19:46:34) (svar på 147270)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.145.252.20)
Tja, 5kw er jo 5kw om det så er b eller d...
Index
147271: sv: sv: sv: sv: sv: Motorvarmer til fly i SIII (27-01-2015 17:38:11) (svar på 147254)
Anders Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.117.88)
Jeg synes nu ikke kuldegrader har været noget problem med de Webastofyr jeg har haft i mine seneste tre dieselbiler, selv ikke i 18 graders frost har det givet problemer, om end at det da tog noget tid at få varme i blokken.

Det har så godt nok været på "borgergryder" med 2 liters moderne dieselmotorer. Og så er der jo lige det der med prisen, den seneste løb op i godt 20.000 inkl. montering hos BMW.

Men det kan jo nok gøres meget billigere i en Land Rover hvor computeren ikke kræver en helt masse programmering...