tilbage

Land Rover Forum  

147273: Import af Defender 110 og registrering som bus? (27-01-2015 18:45:18)
Daniel Martinussen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 89.23.226.151)
Hej alle,

Jeg har læst forskellige tidligere tråde her i forummet om emnet, men finder ikke helt præcise svar så derfor skyder jeg lige et par konkrete spørgsmål ud om import af Defender 110 som bus til DK:

Vi er interesseret i at importere en Defender 110 til DK, fra Tysland/Spanien/Italien eller lignende, og alt hvad vi vi ser er betegnet som 9-personers biler.

Smider man bare det midterste forsæde ind istedet for cubby box og så er der ingen problemer med godkendelse?

I udlandet lader til at bænkene bagerst kun er godkendt til 2x2 personer, men i min fars gamle 110'er var gjaldt de som 2x3... Hvad er rigtigt og hvad gælder når man henter den til Danmark?

Jeg har læst lidt forskellige skriverier at det kun er forrige generation af 110'eren, som kan indregistreres som bus - kan det passe? og i så fald indtil hvilken årgang?

Ideelt, vil vi helst hente nyeste generation, 2007+ (Puma), men den er kun registreret med 7 sæder... Kan man smide bænkene fra forrige generation ind + det midterste forsæde og så få registreret som bus?

Sætter stor pris på alle indspark.
Tak, Daniel

147278: sv: Import af Defender 110 og registrering som bus? (27-01-2015 20:03:09) (svar på 147273)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Oktober 2001 er den seneste korrekte indregistreringsdato for LR BUS.

Den nyeste bus jeg har kendskab til, er fra 2003, men det er en smutter for SKAT.

En Puma får du aldrig indreg. som bus, da den ikke er typegodkendt til det. Alle sæder skal nemlig peget i kørselsretning og det er umuligt i en Puma. Denne regel betød også farvel til LR busserne.

Både i UK og DK kunne busser indreg. som 11, 10 og 9 pers. plus fører.

Du må gerne henvende dig til mig uden om Forum.

Klik på mit navn og send en besked.
147279: sv: sv: Import af Defender 110 og registrering som bus? (27-01-2015 20:14:27) (svar på 147278)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Ja, der var noget med at sidevendte sæder blev forbudt i nye biler i EU efter 2007. Noget med nogen forfærdelige ulykker i Berlingoer der havde sidevendte sæder i varerummet.

Men hvorfor der så ikke er mulighed for LR bus frem til 2007, det skal jeg ikke kloge i.

Mvh Niels
147286: sv: Import af Defender 110 og registrering som bus? (27-01-2015 21:29:04) (svar på 147273)
Claus Johansen #5542, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.31.193)
Hej Daniel

Har selv hentet en 110 Defender TD5 MY2000 til Danmark i februar 2013 og fået den registreret som bus (M2).

Som Paul skriver skal den være førstegangs registreret før Sep/okt 2001.

Der skal være 9 til 11 sæder + fører.
Vores er godkendt med 2 forsæder, 3 sæder på 2. række og en lang (3 personer) samt en kort (2 personer) bænk bagerst.

Vi kørte vores hjem og til syn på tyske eksport/prøveplader.

Derudover er det bare at monterer en pulverslukker og svinge dankortet ;-).

Du er velkommen til at kontakte mig for mere info.

Mvh Claus
153046: sv: sv: Import af Defender 110 og registrering som bus? (08-03-2016 22:13:02) (svar på 147286)
michael jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 185.37.86.52)
Hej Claus Johansen, jeg har brug for lid info omkring syn og import af defender 110 td5 M2.
Kan du kontakte mig på mobil. 22171252
154599: sv: sv: Import af Defender 110 og registrering som bus? (10-08-2016 00:39:25) (svar på 147286)
Kristian Lillelund (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.44.134.89)
Hej Claus,

Jeg har i flere måneder ledt efter en 110´er på stort set alle europæiske bilsider og er langt om længe ved at snævre mig ind på et par stykker der lyder fornuftige.
Jeg har dog svært ved at finde ud af, hvor meget importafgiften er, når den skal registreres som bus.
Vil du oplyse, hvad du betalte for din??
Hvis du ikke vil sende prisen ud på forummet her, kan du maile mig på lillelund@gmail.com

Vil sætte stor pris på det.

Mvh

Kristian
147290: sv: Import af Defender 110 og registrering som bus? (28-01-2015 02:03:46) (svar på 147273)
Anders Kristiansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.28.248.113)
Jeg har lige været den proces igennem som du er interesseret i. Jeg købte en 1999 Defender TD5 110" med 9 siddepladser i Tyskland (2001 er sidste årgang det kan lade sig gøre med LR bus). Herefter monterede jeg et midtersæde i stedet for cubbyboksen på 1. sæderække, hermed var der så 3+3+4 sæder. Yderligere blev bilen forsynet med ildslukker, skilte for nødudgang samt vægttavler med passagerantal mv. Herefter skaffede jeg en kopi af den M2 typegodkendelse (9916) jeg gerne ville have bilen godkendt efter. Afsted til syn i en synsvirksomhed som syner M2 køretøjer. Det første synsmanden spørger efter er en godkendelseserklæring som jeg ikke havde, for jeg ville gøre som Claus beskriver ovenfor. Synsmanden ville gerne gennemføre synet, men bilen ville aldrig kunne godkendes som M2 uden enten en godkendelseserklæring, eller et tilsagn fra producenten om at min bil opfyldte kravene for M2. Jeg tog kontakt til Landrover Danmark, men de ville ikke attestere at min bil var korrekt ombygget, det ansvar ville de ikke tage. Det samme svar fik jeg fra Landrover England, dog kunne de bekræfte at der var produceret Defender 110 med 10 og 12 sæder i 1999. Enden på sagen blev at jeg måtte alliere mig med en køretøjskonsulent (autoconsult.dk) som kunne lave godkendelseserklæringen som jeg kunne medbringe til syn. Erklæringen består af en rapport hvor ombygningen beskrives, og en masse billeder af den konkrete ombygning på min bil. En tur i synshallen med bilen og godkendelseserklæringen resulterede i at bilen blev synet som M2. Erklæringen kostede 6500,- så det skal man regne med at ofre. Jeg kan godt se at Claus' beskrivelse er en del nemmere og billigere, men det virker til at der er strammet en del op på procedurerne siden 2013 - eller også har jeg været uheldig i valg af synshal. En bonus information: En bus M2 skal ikke toldsynes på samme måde som en M1, dvs. synsmanden tager ikke stilling til om bilen er under, middel eller over standen for lignende køretøjer. Jeg havde med vilje ladet bilen se lidt ramponeret ud, i håb om at den ville kommer under middel. Men det havde ikke indvirkning på den endelige afgiftsvurdering som blev ca. 35000,-

Jeg håber at du får held med importen af drømmebilen

Mvh
Anders
147291: sv: sv: Import af Defender 110 og registrering som bus? (28-01-2015 09:02:16) (svar på 147290)
Daniel Martinussen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 89.23.226.151)
Hej alle,

Tak for jeres input og gode erfaringer. Det giver et rigtigt godt billede af processen selvom det også fremgår, ikke mindst fra Anders, at hvor glat det går kan afhænge meget af synshal og synsmand. Her tænker jeg især på godkendelsen af de 10 istedet for 9 sæder...

Der er dog to ting jeg stadig er nysgerrig omkring at få et præcist svar på (hvis det findes):

Hvad er det specifikt der gør at det kun er førstegangsregistrerede årgange indtil 2001, 9/10, der kan registreres som bus i DK? Skete der en lovændring der eller blev 110'eren ændret der? Ellers ville jeg jo tænke at man kunne registrere årgange indtil 2007 som bus hvor kravet om fremadrettede sæder blev indført...

Og så med hensyn til de her enten 2- eller 3-personers bagbænke: smider man simpelthen bare en ekstra sikkerhedssele i, og BUM, så er bænken til 3 personer - ingen problemer? Eller er det ikke lidt samme problematik som det midterste forsæde at der måske skal laves en godkendelseserklæring? Jeg mener at have læst et buskrav om at sædebredde skal være min 45 cm og 45x3 på bagbænken er der vist ikke... Lever jeres 110'er og til det Claus?

Hvis nogle har hints eller links til 10 eller 12 personers venstrestyrede Defendere til salg i udlandet hører jeg også meget gerne om det...

Tak igen alle sammen,
Daniel
147292: sv: sv: sv: Import af Defender 110 og registrering som bus? (28-01-2015 11:23:30) (svar på 147291)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Historien omkring LR 109/110 STW som bus starter med det britsike bilskattesystem, hvor busser var fritaget for skat/afgifter. Briterne har altid gjort meget for minibusserne, da de var med til at opretholde de små, ensomt beliggende samfund.
Her tænker jeg på de små røde busser fra Royal Mail, der var livsnerven. LR STW kørte de steder, hvor der ikke fandtes asfalterede veje bl.a.
De først busser dukkede op i DK midt 1960erne og blev 'landbrugsgodkendte' med tre siddepladser på bænkene, der var langsgående.
De langsgående i busser blev forbudt af EU med virkning fra oktober 2001 - bænkene blev kun anvendt i UK og DK. Bryssel har det med at ødelægge alt det gode og praktiske for EU-borgerne.

Der skal være 9 passagerpladser foruden føreren i en minibus.
LR kan konfigureres på følgende måder:
3 + 3 + 6
2 + 3 + 6
2 + 2 + 6
3 + 3 + 4
3 + 3 + 3 + 1
147293: sv: sv: sv: sv: Import af Defender 110 og registrering som bus? (28-01-2015 12:46:02) (svar på 147292)
Alfred Thomsen #7414, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.110.141.166)
Må jeg lige stille et spørgsmål jeg har en 110" 300 tdi 1996 som blev inpoteret til DK i 06 den har kørt i Tyskland hvor den blev leveret med 2+3+6, da jeg købte den som første ejer i DK blev der betalt gulpladeafgift tro det var 60%. Hvad ville det koste at få den registreret som bus. Har alla sæder og seler.

Alfred
147294: sv: sv: sv: sv: sv: Import af Defender 110 og registrering som bus? (28-01-2015 13:14:59) (svar på 147293)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Det burde ikke koste ret mange penge.

Du betalte vel 50 % og privatbusafgiften er på 60 %.

Det kan også være, at du kun betalte 30 % i hin tid, men det fremgår af de kvitteringer, du fik fra Skat.
147299: sv: sv: sv: sv: sv: Import af Defender 110 og registrering som bus? (28-01-2015 14:43:14) (svar på 147293)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.145.252.20)
Du BURDE i princippet få penge tilbage :-)
147300: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Import af Defender 110 og registrering som bus? (28-01-2015 14:59:25) (svar på 147299)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Hvorledes vil du begrunde din påstand, Ole ???

Busafgiften er 60 %!

Bilen er på gule plader og der er enten betalt 30 % eller 50 % i reg.afgift!
147303: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Import af Defender 110 og registrering som bus? (28-01-2015 15:29:34) (svar på 147300)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.145.252.20)
Gak-gak Ole, jeg skrev inden jeg fik læst... Tænkte på hvide medaljer af en eller anden grund.. GLEM DET - SLET!!
147308: sv: sv: sv: sv: Import af Defender 110 og registrering som bus? (28-01-2015 15:52:12) (svar på 147292)
Daniel Martinussen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 89.23.226.151)
Tak for svarene Poul og ikke mindst baggrunden for LR'erens historie omkring transporten af mange mennesker... Der vil vitterlig være noget melankolsk over det i år når Defenderen, som vi kender den, går ud i produktion..

Ift. sædefordeling ved import; vælger man så simpelthen bare selv hvor man placerer den/de ekstra sikkerhedsele(r)/sæde og så skal den bare synes som en 10/12 personers med reference til at den typegodkendelse findes i DK indtil årgang 2001? selvom man har fx har en tysk registreringsattest med hvor der står 9 pers?

Findes der nogle online officielle links eller dokumenter der beskriver det her specfikt for LR 110?
147310: sv: sv: sv: sv: sv: Import af Defender 110 og registrering som bus? (28-01-2015 16:06:45) (svar på 147308)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
De fleste tyske 110 STW kører med 2 + 3 + 4.
Derfor ud med boksen mellem forsæderne, en hoftesele skruet på forankring til de andre seler og afsted til syn.

Undgå al for megen snak om tekniske ting og hvordan midtersædet er kommet ind osv.

Bilen skal bare synes og godkendes som bus M2.

Når bilen er indreg. kan du ændre på indretningen, men skal naturligvis bibeholde 9 paxpl plus fører, hvilket giver de bedste muligheder.
147311: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Import af Defender 110 og registrering som bus? (28-01-2015 17:36:48) (svar på 147310)
Daniel Martinussen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 89.23.226.151)
Super - tak for alle tips Poul. Det er sådan jeg gør og det bliver inden et for et par måneder... Kan være jeg tillader mig at sende dig en besked hvis jeg skulle have yderligere spørgsmål på falderebet :)
147312: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Import af Defender 110 og registrering som bus? (28-01-2015 18:02:28) (svar på 147311)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Du skal være velkommen - også i klubben naturligvis.

Det koster kun 600 DKK årligt og man kan endda melde sig ind uden at have en Land Rover !!!

Indmeldelse via forsiden, betaling med DanKort - jo, klubben er sgu da moderne!
147313: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Import af Defender 110 og registrering som bus? (28-01-2015 18:21:28) (svar på 147312)
Daniel Martinussen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 89.23.226.151)
Noteret - det gør jeg bestemt når bilen er på krogen!
147328: sv: sv: sv: Import af Defender 110 og registrering som bus? (28-01-2015 22:58:50) (svar på 147291)
Claus Johansen #5542, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.31.193)
Hej Daniel

Ifølge Standard-typegodkendelse 9916 som omhandler TD5 bus-modellen er den standardtypegodkendt til 9, 10 eller 11 passagerer.

Der findes bænksæder til 2 eller 3 personer. Min gamle 110'er var født med 2 stk 3 personers bænke og midtersæde foran dvs total 11 + chauffør.

(Bænksæder kan evt købes uoriginal her: http://www.exmoortrim.co.uk/store/defender-products/load-area-seats.html)

Angående sikkerhedsseler, så er der ikke krav om dem i de "gamle" busser men hvis de er der skal de være monteret i de originale beslag!!

Vi har som sagt 2 + 3 pladser bagi men kun 2 x 2 sikkerhedsseler! og det er helt OK. Har lige været til syn og gennemgået det.

Tag en snak med din synsmand inden du henter en bil i udlandet.
Jeg fik at vide at det var vigtigt at der var et e11 nummer på typepladen (sidder på bremse konsollen i motorrummet). Det er der så vidt jeg ved på alle de 110 TD5'er der er født til at køre i EU.
Med disse ting i orden var der ingen problemer med at få den godkendt som M2.

Mvh Claus
152275: sv: sv: sv: sv: Import af Defender 110 og registrering som bus? (08-01-2016 20:21:27) (svar på 147328)
michael jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 185.37.86.52)
Hej Claus

Kan se du har lidt kendskab til TD5 Bus. jeg kan ikke rigtig få noget brugbart ved den synshal som burde kunne syne denne type vogn fra M1 til M2.
Kan du hjælpe med lidt info.
152277: sv: sv: sv: sv: sv: Import af Defender 110 og registrering som bus? (09-01-2016 10:22:00) (svar på 152275)
Claus Johansen #5542, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.30.43)
Hej Michael

Ring til mig 62263355

Mvh Claus
154141: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Import af Defender 110 og registrering som bus? (20-06-2016 12:12:54) (svar på 152277)
Christian frederiksen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.101.245)
Hej Claus. Og alle I andre, der er vidende om emnet😉
Det er et stykke tid siden denne tråd sidst var igang, men håber lidt at du/I stadig bruger forummet og muligvis kunne hjælpe en fellow landyman😀
Jeg leder med lys og lygte efter en typegodkendelse, da jeg gerne vil lave min 110 til bus, er nu gulplade. Synshallen siger at jeg bare skal komme forbi med en typegodkendelse, men der er jeg så lidt på herrens mark. Har haft fat i et par Landrover værksteder og forhandlere, bla. GLAD i Kalundborg, men de kunne sgu ikke rigtig hjælpe. 😩
Da jeg kan se, at du har været turen igennem, ville jeg være lykkelig for lidt hjælp.
Blink og vink
Christian
Defender 110 og serie 3 109er👍