tilbage

Land Rover Forum  

Index
147459: Bremser ryster 88'er (08-02-2015 16:20:01)
Steen Andersen #5256, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 90.185.155.99)
Hej.

Jeg har lige renoveret mine bremser på min 88'er, der er kommet nye tromler, bakker, bremseslanger og hjulcylinder i.
Alligevel ryster den når man kommer op i hastighed.

Kan det passe at helt nye tromler er skæve?

Mvh Steen.
Index
147461: sv: Bremser ryster 88´er (08-02-2015 16:23:21) (svar på 147459)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.224.210.10)
Ja det kan sagtens forekomme.. Men måske også at de ikke sidder rigtigt?
Hvad er mærket på dine nye tromler?
Sidder bakkerne korrekt og er de justeret i vinkel?
Index
147462: sv: sv: Bremser ryster 88´er (08-02-2015 16:44:34) (svar på 147461)
Steen Andersen #5256, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 90.185.155.99)
Hej Ole

Da jeg var løbet tør for tromler hentede jeg et par Bearmach tromler. (det var måske fejlen)
Jeg har renset navet godt og grundigt, så der skulle ikke være den mindste ujævnhed. Jeg har drejet tromleren 1/3 omgang på navet, og det hjalp lidt på det, men ikke nok.

Jeg vil mene at bakkerne sidder korrekt, men jeg har ikke justeret dem i vinkel. Det er 10" bremser, jeg vil mene at der ikke er muligt at justerer vinklem på dem - eller er jeg fejl på den?

Ifølge slidsporet på bakkerne slider de ret ens (ydre/indre side af bakken), dog har højre bagerste bakke en anelse mere slid på ydersiden.

Bakkerne er originale.

Det kan ikke mærkes ved 10 km/t, men meget ved ca. 60.

Index
147464: sv: sv: sv: Bremser ryster 88´er (08-02-2015 16:51:17) (svar på 147462)
Klaus Kaad #9153, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.52.54.174)
Jeg har haft en gang rystesyge med tromler fra Viborg
De blev byttet ,, og de andre der kom på , blev også kasseret ..
Så jo, det kan sagtens passe at tromlerne ikke duer ..
Og jo de kan drejes af ,, men det kan de gamle nok også
Index
147467: sv: sv: sv: sv: Bremser ryster 88´er (08-02-2015 19:47:25) (svar på 147464)
Steen Andersen #5256, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 90.185.155.99)
Ok, de så så vellavede ud, så jeg regnede med at de var i orden.

Findes der stadig folk som kan rette tromler af? (Hobro - Aalborg)

Hvor køber man bremsestumper som holder, og som ikke er skæve?

-Steen.
Index
147469: sv: sv: sv: sv: sv: Bremser ryster 88´er (08-02-2015 20:01:14) (svar på 147467)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Index
147468: sv: Bremser ryster 88´er (08-02-2015 19:55:08) (svar på 147459)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.145.252.20)
Jeg får tit renoveret bremser ved den lokale bremse/kardan mekker. Der må være sådan en i alle større byer?
De drejer de gamle tromler og lægger nye belægninger på de gamle bakker. Det er sublimt arbejde!!!
Index
147474: sv: sv: Bremser ryster 88´er (08-02-2015 21:19:03) (svar på 147468)
Peter Bull (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.144.63.90)
I tidligere tråd har jeg beskrevet hvordan jeg endte med at dreje tromler af mens hjul var monteret, navet var adskilt og spændt op direkte på lejefladerne. Dette blev gjort for at komme ovalitet til livs. Det var ikke noget der generede mig men synsmanden var længe om at blive tilfreds.

Mit problem opstod altså med originale nyrenoverede tromler, der blev taget spån 3 gange før den var hjemme i henhold til de nymodens måleapparater.

Jeg anbefaler jævnligt:

Fyns Kardanservice, Korup

Refako kan også lave ting og sager, fx bremserør på mål.

Hesselager autoværksted afdrejning af tromler samt nye belægninger, de virker rigtig godt, måske noget med at belægningen er fra ca. 1965.

Mon ikke der findes hjælp i nærheden.

Venligst Peter

Index
147477: sv: Bremser ryster 88´er (09-02-2015 04:37:41) (svar på 147459)
Anders Poulsen #6320, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.136.90.119)
Hej Steen

Husk nu lige som det første at måle navet for skævhed.
Hvis det ikke er i orden, nytter det intet med nye tromler eller afdrejning af de gamle.
Index
147479: sv: sv: Bremser ryster 88´er (09-02-2015 08:29:12) (svar på 147477)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.145.252.20)
Ja og lejeslør..
Index
147481: sv: sv: sv: Bremser ryster 88´er (09-02-2015 09:34:22) (svar på 147479)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
... og at hjulet er spændt fast...
Index
147482: sv: sv: sv: sv: Bremser ryster 88´er (09-02-2015 11:57:33) (svar på 147481)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 92.220.1.50)
Og så kontrollere at tromlerne og bremsebakker har ca samme radius. ofte er bakkerne lidt fladere, hvis der er lagt "tykt på" for at kompensere slidte trømler. Dette bliver så lidt forkert når tromlen er ny, og bliver først rigtig efter nogen kilometer.
Original dele = God kvalitet og tollerancer, er vanskelige at finde til serie biler efterhånden, og skifter man så meget af bremserne samtidigt, så er principet at "ny dele som ikke passer, slides til af gamle" sat ude af kraft.
Prøve at start med arc radius på bakker og tromler, derefter skal støtte stolperne til bakkerne justeres så bakkerne er HELT ret, - før man monterer tromlen. Er det meget vanskelig at få tromlen på, selvom justere skruer er helt tilbage, så kan bakkerne/belægningerne, simpelthen være for stor! Så skal de drejes ned og i radius, og ikke tromlen.
Bearmach dele har ikke det bedste ry, og tanke rækkefølgen og logiken skal derfor start med at bremserne rystede ikke med de gamle slidt dele, selv med masser af "slup" formegentlige.
Som ofte med serie biler, tage tingene i rigtig rækkefølge efter manualen,
Jeg har prøvet lignende besvær som skyldes for tyk belægninger simpelthen, og dette var enda med de gamle tromler.
Fortvivl ikke, Dårlig kvalitet og tilfældige mål giver mange problemer, så gælder det om at være logisk og analytisk. Ikke hoppe på "punkt løsninger, men gå det hele systematisk igennem. Selvom du finder en fejl, så fortsæt. Der er sikkert flere!
Jeg Ønsker dig held og lykke! Bagefter har du fortjent en lang ski ferie. Dem har vi på tilbud her i Tuddal!! Hilsen 2217 NSj Norge's Afd.
Index
147494: sv: sv: sv: sv: sv: Bremser ryster 88´er (09-02-2015 21:17:52) (svar på 147482)
Steen Andersen #5256, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 90.185.155.99)
Hej alle sammen.
Tak for alle de gode indlæg, den rysten jeg oplever undrer mig noget, jeg har ikke oplevet det i de små 17 år jeg har haft bilen. Jeg er dog ikke helt sikker på at det er forakslen der er problemet, for når jeg drejer hjulene rundt er der ikke meget skævhed at mærke(ikke mere end normalt). Bilen har ikke været ude at køre mens der har været saltet, det er jo det bedste af tre måneder. Den har været klodset op, men har været startet et par gange, og hjulene er blevet drejet, så intet skulle være rustet fast.
Jeg har en aftale med en med en bremsetester på onsdag, så tager jeg den der fra. Alle bremser er jo gået efter og tre hjulcylindere er skiftet, så selv om at der er skiftet bakker og tromler foran, kan fejlen jo principielt godt ligge på bagakslen.
Jeg har ikke kunne mærke slør nogen steder, og hjulene er kryds spændt med 11 kg/m med moment nøgle. Hvis fejlen viser sig at være på forakslen må jeg have micrometeruret frem.

Ud fra slidmærkerne på bakker og tromler at dømme, ser det ikke ud som om at det er på forakslen problemet ligger.

Index
147519: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bremser ryster 88´er (10-02-2015 13:37:15) (svar på 147494)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.116.203)
Synes ikke at fremgå om det kun er ved bremsning eller generelt, der er rystelser. Kan det tænkes, returfjedre i forbremser er monteret, så de holder på bagerste bakke, i kørselsretning, frem for forreste? Kan dog udelades, hvis der er bremser, som på 109" At firehjulstræk er slået til?
At bakker vender rigtigt; at der forskel på længden af belægning på den enkelte bakke? Defekt styrekugle?
Index
147530: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bremser ryster 88´er (10-02-2015 20:17:29) (svar på 147519)
Steen Andersen #5256, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 90.185.155.99)
Det er kun ved bremsning.
Returfjedrene er monteret rigtigt, bremserne er 10" standard 88" bremser.
Jeg har opdaget at der samler sig luft i højre bagerste hjulcylinder. Når jeg udlufter forsvinder det, men der kommer hurtigt mere. Det hele er tæt så det undre mig noget. Hjulcylinderen er lige skiftet, så min teori er at der hænget et par luft "dråber" inde i den, som så løsner sig og lader sig udlufte i små potioner. Jeg har ikke konstateret slør i lejer, styrekuler eller drejeboltene i chrom kuglerne.
Belægningerne er originale og helt fine.
Jeg tror at det er den luft der havde samlet sig i den bagerste hjulcylinder, der har drillet. Det afgøres i morgen, da jeg ikke har prøvekørt endnu.
Index
147549: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bremser ryster 88´er (11-02-2015 19:10:58) (svar på 147530)
Steen Andersen #5256, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 90.185.155.99)
Det var begge tromler der er skæve, navhullet er ikke centreret. Ellers er de rimelige runde inden i.