tilbage

Land Rover Forum  

Index
147615: Adskillelsen mellem førerrum og varerum (14-02-2015 22:07:17)
Adam Waarst #9313, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.156.23)
Hej Alvidende Forum

Jeg er helt ny Land Rover Ejer der for kun 2 uger siden købte min defender 110 county station wagon der er indregistreret som varebil. Nu er jeg så igang med at gennemgå hele bilens elektriske systemer samt bygge interøret op i lastrummet helt fra bunden. I den forbindelse skal jeg også se på adskillelsen mellem førerrum og varerum, da det nuværende ikke er lovligt og heller ikke er korrekt monteret(selvom den tidligere ejer påstod at den gik gennem syn med det for 1 år siden)! Så vidt jeg kan læse mig frem til på forskellige sider på nettet lyder reglerne således: "Ifølge regler fastsat efter Justitsministeriets bekendtgørelse om køretøjers indretning og udstyr mv. skal der være en adskillelse mellem førerrum og varerum, der i fast forbindelse med karrosseriet mindst dækker førerpladsen, og skal nå fra gulv til loft."

Og nu kommer mine spørgsmål så til jer:
- Hvad vil de sige at dække førerpladsen?? Er det kun lige bag sædet eller skal det også dække en del af midter konsollen??
- Kan jeg godt montere adskillelsen til interiøret der vil blive monteret til karosseriet eller SKAL adskillelsen monteres fra taget direkte ned til bilens bund??
- Og til sidst hvordan har i klaret jeres adskillelse af førerrum og varerum? Fede, flotte eller geniale løsninger ser jeg meget gerne til inspiration 😄 Jeg vil godt beholde massere af udsyn og tilgængelighed bagud.

Adam - #9313

PS. En anden regel for varebil er at de ikke må ha' rudemekanismer i varerummet. Hvor emsige er de i synshallerne med det for det har min bil altså og det ku jeg da godt tænke mig ikke at skulle ændre!!
Index
147617: sv: Adskillelsen mellem førerrum og varerum (14-02-2015 22:12:40) (svar på 147615)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.145.252.20)
Kunne du ikke oploade et billede af din adskillelse?
Index
147618: sv: sv: Adskillelsen mellem førerrum og varerum (14-02-2015 22:26:37) (svar på 147617)
Adam Waarst #9313, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.156.23)
Har jeg ikke lige. Men den er egentlig også lang fra at være ok. Tror den har siddet i en Porche Cayenne og den dækker ikke engang op over nakkestøtten på sædet. Og lige pt. er hele varerummet tømt for alt interiør...
Index
147620: sv: Adskillelsen mellem førerrum og varerum (14-02-2015 23:06:06) (svar på 147615)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Varerumslængden skal minimum være 1200 mm, dvs, hvis du har god indretningsfantasi, kan du gøre rigtig meget med den karrosseritype.

Varerumsadskillelsen skal dække føreren, dvs i førersædets bredde som minimum, men har du noget andet i sinde, der dækker hele vognbredden, er det ikke noget problem.

Hvis du f. eks. bag førersædet sætter et skab, der opfylder kravet for varerumsadskillelse, kan du gøre det.

Jeg har i min OneTen HT et skab bag førersædet, der er flyttet så langt bagud som muligt. Jeg har fjernet den gennemgående plade bag sæderne, men det probem har du ikke.

Kig evt. i Greenlane- og Rejseforum eller kontakt mig direkte for tips.

Rudemekanisme: nu har du selv gravet rundt i sagen, men hvis synsmanden ikke siger noget til det, så skriv det ind i glemmebogen.
Index
147621: sv: sv: Adskillelsen mellem førerrum og varerum (15-02-2015 00:43:05) (svar på 147620)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.238.88)
Som vedlagt billed ser min 110" Td5 STVan 2006 ud. (Never mind the mess)
Er synet og godkende 1 gang under mit ejerskab. Rudesving på bagerste sidedør er der stadig, men virkningsløse. Vil ikke så gerne gå ind i "Hvad sker der hvis? i bedste fald vil der være omsyn, i værste fald tvangsomregistrering til hvide plader.
Index
147654: sv: Adskillelsen mellem førerrum og varerum (16-02-2015 13:17:28) (svar på 147615)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.251.105)
Mht. adskillelse, se evt. indlæg http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=28782#28782

Mht. rudemekanisme i varerum, altså oplukkelige, bagerste sideruder, kan jeg ikke finde dokumentation noget som helst sted. Jeg oplever forskellige synsfolk gå op i det, men hvor er bestemmelsen? Har ledt og ledt, dvs. søgt på alle mulige varianter af "opluk", "siderude", "komfort" o.a. i synsvejledningen, men finder intet belæg. Har på fornemmelsen, det er noget, der måske engang har været gældende, og som (visse) synsfolk har holdt af, fordi det gav mulighed for at nægte godkendelse - det er jo altid dejligt at udøve magt. Men hvad i alverden skulle være begrundelsen for, at man ikke må lufte ud i en varevogn? Eller åbne og svømme den vej ud, hvis man er kørt i havnen.
Index
147658: sv: sv: Adskillelsen mellem førerrum og varerum (16-02-2015 16:49:48) (svar på 147654)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
hej Michael

Det er en særdeles gammel regel for indretning i lukkede varebiler - dette er "sakset fra Skat's hjemmeside:

"Varerummet må heller ikke være forsynet med håndstropper, rudemekanismer, askebægre, sikkerhedsseler og beslag hertil eller andet personvognsudstyr. Håndgreb skal være fjernet eller fastgjort. Den oprindelige sidebeklædning i varerummet, herunder højttalere og låsehåndtag, kan dog bevares."

Det er også derfor at rudemekanismen i sidedørene på f.eks. 110" STW ombygget som gulpladebil er gjort uvirksomme bl.a. ved at rudehejshåndtag er fjernet eller på anden måde er gjort uvirksomme. Det samme gælder de bageste sideruder. Det er desværre ikke nok at man ikke kender reglerne - bordet kan risikere at fange hvis man ændrer på den godkendelse af bil-modellen der ligger hos Skat. Ved det da jeg har været med til at godkende Land Rover modellerne igennem mange år.

mvh
Ib 0219

Index
147693: sv: sv: sv: Adskillelsen mellem førerrum og varerum (18-02-2015 09:55:56) (svar på 147658)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.251.155)
Tak for info, Ib.

Nå, det er hos SKAT, man finder bestemmelsen - der kan man se. Ja, jeg kan finde teksten i det, SKAT kalder Juridisk Vejledning: https://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1947292&vId=210252&lang=DA.
Læser man lige lidt videre fra det sted, du citerer, står der yderligere om vinduer: "Eventuelle sidevinduer i varekassen skal være i fast forbindelse med karrosseriet i hele rudens omkreds, og vinduerne må ikke kunne åbnes. Det betyder, at åbningsmekanismer i sidevinduer og rudeoptræk skal fjernes eller blokeres".
SKAT fortolker altså fænomenet 'varebil' et godt stykke ud over, hvad detailforskrifterne/synsvejledningen fastlægger. Måske er ikke alle synsfolk helt klar over den sammenhæng. Og deres kunder har i hvert fald ikke gode chancer for at vide det, for der står ikke noget om det hos Trafikstyrelsen, hvor man kan læse om synsvirksomhederne.

Hvordan det så kan være, at Martin får lov at have oplukkelige ruder, står hen i det uvisse. Hvis det er, som han siger, at bestemmelserne er årgangsafhængige, for hvilke årgange er de mon så gældende? Trafikstyrelsen skriver om syn, at "Man skal finde bestemmelserne for f.eks. den bil, man har, efter tidspunktet for 1. registrering af bilen. Biler registreret 1. gang mellem 1. april 2006 og 31. marts 2007, skal opfylde bestemmelserne i Detailforskrifter for Køretøjer 2006". http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Syn-og-Køretøjer/Regler-om-køretøjer/Detailforskrifter-for-koeretoejer.aspx

PS. Det med, at man kan få mail-besked, når nogen svarer her, det virker vist ikke.
Index
147710: sv: sv: sv: sv: Adskillelsen mellem førerrum og varerum (18-02-2015 20:04:47) (svar på 147693)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
hej Michael

At der er en der har en varevogn hvor sideruderne kan åbnes er ikke ensbetydende med at det er lovligt, uanset om det er gået gennem syn eller ej. Det er jo også sådan at man kan reetablere hvad importøren har gjort for at bilen skal være lovlig, lige som der hjemtages biler fra udlandet, hvor man måske ikke går så højt op i om reglerne er fulgt.

Sideruderne i en varevogn må ikke kunne åbnes uanset årgang - sådan er det bare :-)

mvh
Ib 0219
Index
147686: sv: Adskillelsen mellem førerrum og varerum (17-02-2015 23:30:45) (svar på 147615)
Martin Schade Kissow #9089, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.25.59)
Sideruderne er årgang-safhængig, i min´03 disco virker sideruderne. Jeg har lavet en konvertérbar indretning; jeg har et permanent hundebur mellem bagdørene, så en fuld bredde skillevæg bag sæderne og en fuld bredde skillevæg der hvor ryglænet på bagsædet normalt ville være. den øverste halvdel af den bagerste væg kan dog lægges ned hvis jeg skal transportere noget langt. I bagagerummet kan jeg så skifte indsatser alt efter hvad jeg har brug for. Jeg har fastmonteret en permanent støbeplade med en forkant som en anden støbeplade passer ind under, den øverste støbeplade har jeg så i forskellige udformninger; én ramme med huller som passer til mine værktøjskasser så de ikke glide rundt når jeg kører, en plade med ruminddelinger til løst og fast hvis jeg har brug for (når vi f.eks. er afsted med campingvognen eller på greenlaning) og så er jeg i gang med at bygge en "køkken/tagtelt-camping" indsats med en træk-ud-plade til et køleskab/køletaske og 2 skuffer og plads til stabelkasser eller tasker øverst.....
Index
147687: sv: Adskillelsen mellem førerrum og varerum (17-02-2015 23:31:52) (svar på 147615)
Martin Schade Kissow #9089, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.25.59)
Et billed mere...
Index
147688: sv: Adskillelsen mellem førerrum og varerum (17-02-2015 23:32:48) (svar på 147615)
Martin Schade Kissow #9089, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.25.59)
Et billed mere...
Index
147689: sv: Adskillelsen mellem førerrum og varerum (17-02-2015 23:33:56) (svar på 147615)
Martin Schade Kissow #9089, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.25.59)
Sidste billed, en skam man ikke kan lægge flere billeder ind i et indlæg...