tilbage

Land Rover Forum  

Index
147767: Freelander vs Discovery (23-02-2015 20:42:58)
Jes Ramussen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 178.157.248.141)
Kigger efter en Freelander diesel eller Discovery diesel på hvide plader. Og jeg mangler lidt input / gode råd. Bilen skal bruges til at trække en 1500 kg campingvogn på ferie i europa.Prisen på bilen skal max ligge på ca 0-60000 kr.
Vi er 2 voksne og 2 børn 11 og 14 år.Som skal være i bilen.
Freelander vægtaf. ca 9000 kr
Discovery vægtaf. ca 12500 kr ( hvis efter 1997 )

Hvordan er de to biler med hensyn til køre egenskaber med en 1500 kg campingvogn efter. Kigger på Freelander 2,0 D rover motor og Discovery 300 tdi.
Freelander ligger på ca 13 km/l uden campingvogn
Discovery ligger på ca 10 uden campingvogn.

Kan de trække en campingvogn uden at helt tabe pusten. Jeg kører VW T4 2,4 d i øjeblikket, og den taber pusten op ad bakke med 2 tons på krogen. Ud af lige ligger den klippe fast og roligt på vejen.

Kan Freelanderen holde til a være træk dyr ?
Jeg går ud fra at Freelander er den mest personbil agtige at køre i. Men den har så heller ikke høj og lav gearkassen som Discovery.

Jeg er som i nok kan se lidt meget i tvivl. Så alle kommentarer vil blive modtaget med glæde. Så alt godt / skidt omkring bilerne. + hvordan er de som hverdags bil, kort sagt alle indput vil blive værdsat.

Mvh Jes



Index
147768: sv: Freelander vs Discovery (23-02-2015 21:13:10) (svar på 147767)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 2.110.191.182)
personligt har jeg kun prøvet at trække over 1500kg med disco og defender så det er det jeg kan udtale mig om, men de sidste par gange har jeg trukket 2000 til 3500kg trailere med henholdsvist en disco 2 td5, en defender 90" td5, en 90" 300tdi og en 90" v8.
af de nævnte vil ejg sige at discoveryen med td5 auto var den absolut bedste og mest stabile trækker med de store trailere, mens der stabilitets mæssigt ikke var nogen forskel på td5 og 300tdi 90", trækmæssigt vil jeg mene at td5eren havde en smule mere at byde på, men ikke meget. og dette vil nok gå igen i en disco.
så det jeg prøver at sige er nok at min personlige erfaring er at en disco med 300tdi er en rigtigt rigtigt fin trækker som helt sikkert vil kunne opfylde dit behov med glans, men den kører ikke nær så personbilsagtigt som en freelander.
Index
147770: sv: sv: Freelander vs Discovery (23-02-2015 21:48:36) (svar på 147768)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.138.174)
Som Jacob er inde på- kan du finde en Disco II Td5 med luftaffjedret bagaksel, Disco II findes både med luft- og madras-(spiral) affjedret bagaksel, er denne klart at anbefale til omtalte behov. Er ikke klar over, hvad model-betegnelse den har, måske andre kan hjælpe, men her er bedre magt over tingene, ikke mindst til langtur. Den voldsomme vægtafgift kan der ikke rokkes ved; men DLRK kan tilbyde en fordelagtig forsikringsordning.
Index
147769: sv: Freelander vs Discovery (23-02-2015 21:36:55) (svar på 147767)
peter olsen #9278, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.178.155.56)
freelander med 1500 kg på krogen kører ok. men med td4' motoren som er fra bmw
Index
147773: sv: sv: Freelander vs Discovery (23-02-2015 23:24:59) (svar på 147769)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Jeg ville nok satse på D2. Der er mere plads i kabinen.
Index
147776: sv: sv: sv: Freelander vs Discovery (24-02-2015 08:39:12) (svar på 147773)
stephan svensson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 78.111.168.162)
Hej,

Med det budget, så tvivler jeg på, du finder en hvid plade disco i en hæderlig stand.
Index
147777: sv: sv: sv: sv: Freelander vs Discovery (24-02-2015 08:49:12) (svar på 147776)
Jes Rasmussen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.3.8.7)
Jeg er hælder nok også mest selv til Freelander. Men der kunne jo komme nogle foreslag, der gjorde, at det er en Discovery 1, jeg/vi skal have. Men tak for kommentarene indtil videre, skriv endelig flere.

Mvh Jes
Index
147778: sv: sv: sv: sv: Freelander vs Discovery (24-02-2015 09:02:05) (svar på 147776)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 185.56.166.254)
Sludder Stephan

Der har lige været 2 stk. til salg på Bilbasen til henholdsvis 40k og 45k.

Ville personligt aldrig vælge en "Frilandsgris" frem for en Discovery


lrh Claus
Index
147789: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander vs Discovery (25-02-2015 08:40:02) (svar på 147778)
stephan svensson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 78.111.168.162)
Hej Claus,

Det tror jeg ikke, er en hæderlig bil, i min optik. Men det er nok også lige meget, for ingen af os har købt bilen og kan finde ud af det.

/Stephan

Index
147780: sv: sv: sv: sv: Freelander vs Discovery (24-02-2015 09:10:16) (svar på 147776)
Lars Ellegaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 86.58.248.154)
Jeg har haft både Freelander med den gamle 2,0 TD og med TD4 samt Disco 1,2 og 3 og har brugt dem alle til kørsel med campingvogn og store trailere.

Den suverænt bedste trækker er Disco 3, men den er ude over dit budget. Du kan måske finde en hvidplade Disco 2 TD5, der har været nogle til salg til omkring 60.000, og jeg har da selv set en i fin stand til tæt ved den pris. Den kan utvivlsomt klare opgaven. Og den har en akselafstand, som også gør den stabil. Disco 1 med en 300 TDi kan også klare det, men det er ikke nogen racer, og specielt med automatgear er der ikke meget at gøre godt med, ikke engang selv om det bliver en af de senere med 122 HK i kombination med automatgear. Desuden er det en gammel bil, som kan være meget rusten, så man skal se sig rigtig godt for. Freelanderen med den gamle 2,0 TD kan sagtens klare en 1200 kg campingvogn, men jeg har flere gange haft en 2000 kg autotrailer på, og det er altså en for stor opgave, selvom den godt må trække den. Den kører stabilt nok, men kræfterne er for få. Jeg har nu en Freelander TD4 og den gør det fint, og kan også godt lige klare det med sine 112 HK, hvilket jo også er lige så meget som i en manuel Disco 1. Desværre kan du næppe finde en Freelander TD4 på hvide plader for 60.000. Jeg tror de billigste jeg har set har ligget på 80000 og op efter (de er fra 2001 og fremefter). Og som der er skrevet andet steds kan man godt mangle lavgearet i en Freelander

Inden for budgettet mener jeg at en Disco (og helst en II'er TD5) er det mest realistiske. Hvis man har brug for pladsen er den også markant større, og så er den typisk forsynet med en del luksusudstyr. Men Freelanderen er mere personvognsagtig i sin kørsel, så hvis du kan finde en fornuftig TD4 - og kan nøjes med pladsen i den - er det nok det totaløkonomisk mest fordelagtige. Som trækdyr ville jeg selv klart foretrække en Disco ud fra mine mere end 15 års erfaring med at køre Disco og Freelander. Og så jeg synes - helt subjektivt - at det er stærkt vanedannende at køre Disco.

Mvh
Lars Ellegaard
3926 Nsj.
Index
147782: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander vs Discovery (24-02-2015 14:09:07) (svar på 147780)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 91.207.32.40)
Hej Jes,

Jeg ville klart foretrække en Discovery 2 med Td5. Den er på alle måder bedre til langtur og som trækdyr. Selvfølgelig kan man mærke at der kommer 1500 kg på krogen, men den bærer det fint og de 132 HK den har, gør en forskel.

Jeg har kørt 350000 i en Disc 1 og tæt på 100000 i en Disc 2, både som daglig bil og på langfart, i og udenfor Europa, både solo og med CV/trailer. De gør det begge fint, men Disc 2 er på alle måder bedre, større og mere stabil end Disc 1.

Dit budget er nok lige i underkanten til en Disc 2, men ikke meget. De handles i øjeblikket med hvide plader til 65000 – 85000 alt efter udstyr og stand.

Hvis du vælger en Disc 2, så sørg for at få en med så meget udstyr som muligt. De har typisk sædevarme, elruder, centrallås, automatisk klima, elspejle, varme i for og bagrude, oliefyr, fartpilot, luftfjedre på bagaksel, ACE for at minimere krængning i sving, HDC for sikke kørsel ned af bakke.

Du skal være opmærksom på at en Disc 2 med automatgear er ca 1200 kr dyrere om året i ejerafgift end en med manuelt gear, fordi den går1 km kortere pr liter diesel.

Mvh. Benny
Index
147791: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander vs Discovery (25-02-2015 17:58:26) (svar på 147782)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.229.123)
Hej Jes

Jeg har ikke haft en Freelander endnu. Men har til gengæld kørt flere år med Disco 1 også med 3500 kg trailere. Jeg havde en 200 tdi, samme heste som 300 næsten. Disco 1 værste fjende er rust i karrosen, specielt paneler, inderskærme, samt hvor karrosen hænger på rammen, bagagerum....Men bortset fra det er det en fantastisk bil :-) Mekanikken er som på en defender med hensyn til aksler, gear og motor. Dejligt nemt at vedligeholde og i en disco er komforten til stede, ingen gigt i venstre skulder af at sidde op af sideruden og ikke det vilde vindstøj når man passerer 80 :-). Rusten tog min gamle Disco til slut. Skulle ud og finde noget nyt til samlingen. Havde en Range Rover P38 2.5 DSE i et halvt år, Fed vogn men fik et godt tilbud, børnene elskede bagsæde pladsen i den og den var konge at køre i. Kiggede så på en Disco II eller I. Jeg endte med en Disco I 3.9 V8 (Ja Ved godt den drikker, men der sker noget når ,man jokker på sømmet og lyden...)Importeret fra Nord Sverige uden salt udgydelse på vejene. Disco II er en dejlig vogn men jeg faldt for 1erens simple mekanik og biligere dele. Men helt klart P38 og Disco II kører bare dejligt med henholdsvis fuld luft og blot luft på bag (P38 meget vedligehold krævene og Disco lidt mindre). Du er på vej ind i Land Rover universet og der er stor risiko for du bliver afhængig af det. Held og lykke med dit valg. Det skal nok gå uanset hvad, i klubben er der masser af hjælp at finde. Man kan altid sadle om hvis ikke man fik den bil man ønskede, mange af os har haft en del af modellerne som alle er dejlige på hver sin måde.

Mvh
Mads
D1, 1997 3.9
90" 1994
Plus lidt reservedels vogne.
Index
147792: sv: Freelander vs Discovery (25-02-2015 18:35:42) (svar på 147767)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 89.150.97.26)
Hvis man lægger dine krav i "beregneren" så må det blive en Disco 1, evt med V8
Ja-ja dyr, men SJOV..
Det der med hvide plader sætter en lav barre ift udvalg :-(
Du skal måske også overveje om du er "hjemmemekanikker" og hvis ikke, så bliv ved VW.. (som om de ikke gik i stykker :-( )
Index
147793: sv: sv: Freelander vs Discovery (25-02-2015 19:47:39) (svar på 147792)
Jes Ramussen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 178.157.248.222)
Skal kigge på lidt Freelander i weekenden. Hvis alt går efter planen. Kigger mest efter Freelander i øjeblikket, tror jeg :-) Men det er ski svært at vælge. Men vægtafgiften spiller også lidt ind. Er noget træt af de 15000 kr for VW T4, jeg giver nu. Vil helst blive ved diesel. Benzin er vist mest til plæneklipperen og mini biler :-)
Har haft både Serie biler og Range Rover V8 (1976),og aldrig har tank passerne smilet så meget, som når de ser 2 tons benzin bil.
Og det er rigtig, som du siger Ole, udvalget er ikke stort. Men jeg kigger, søger og håber.

Mvh Jes
Index
147794: sv: sv: sv: Freelander vs Discovery (26-02-2015 10:06:48) (svar på 147793)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Jeg ville også kigge på rep-omkostningerne. I Spanien har jeg set flere Freelander med streamers i bagruden, at det var en elendig bil...
Min kusine havde en Freelander: most troublefree car ever - de har mere bøvl med deres Audi A 6
Haldex-koblingen: få en pris på, hvad den koster. Serviceeftersyn osv.
Det hører også med ind i beregningerne.
Index
147802: sv: sv: sv: Freelander vs Discovery (26-02-2015 20:20:45) (svar på 147793)
Arne Hansen #8418, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.92.57)
Jeg har kørt Freelander TD4 i 10 år og har trukket heste trailer med to store heste uden nogen problemer og iøvrigt har den aldrig strejket en eneste gang og mit indtryk er at mange udtaler sig om freelander uden noget kendskab til den og samenligner den med nogen biler som er i en helt anden kategori. Det er jo ingen decideret offroader men en firehjulstrukket bil med rigtig gode køreegenskaber.

Mvh Arne
Index
147808: sv: sv: sv: sv: Freelander vs Discovery (27-02-2015 00:09:13) (svar på 147802)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 185.37.87.156)
Hvorfor i alverden skulle en Freelander ikke være lige så meget offroad som så mange andre standard LR? :-D Personligt tror jeg mere, det er fordi bilen typisk henvender sig til et lidt andet segment, at vi ikke ser SÅ mange af dem i terrænet!

Her en lille gennemgang af de forskellige modellers egenskaber i terræn
https://www.youtube.com/watch?v=_BE1_9ml5kM

Resten kommer vist mere an på chaufførens formåen og eller diverse opgraderinger af køretøjet...

En fin Freelander ruller igennem ved tiden 3.32 på videoen, hvis man kun vil nøjes med at se på den!

Vi har lige fået et nyt klubmedlem med Freelander på Bornholm, og jeg glæder mig til at se ham tage den praktiske del af Grønt Bevis i militærets øvelsesterræn ved Rønne d. 21. marts! Det skal nu nok blive godt!
Index
147816: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander vs Discovery (27-02-2015 10:30:13) (svar på 147808)
stephan svensson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 78.111.168.162)
Hej,

Nu er freelanderen jo en rigtigt god bil, i sit segment, Men...

Nu mindes jeg jo, at have set, hvordan kofangere og andre dele på en freelander kan demonteres i terrænet.. Det kan Asger vist tale med om.
Index
147818: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander vs Discovery (27-02-2015 11:28:28) (svar på 147816)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.66.65.161)
Freelander bliver aldrig den store mudderkæmper, og fruen demonterede næsten bagkofangeren i kådhed i et mudderspor. Men bortset fra det er Freelanderen en dejlig bil med sine problemer.

I øjeblikket skammer den sig i indkørslem med skift af IRD-gearkasse, og forrige år fik den ny viskose og differentiale bag. Men jeg tor ikke den er dyrere end så mange andre Land Rovere.

Den er med benzin motor, og det bliver nok aldrig en vinder med stor campingvogn, men den trækker fint 2 ton brænde hjem, eller vores lille campingvogn til Sverige.

Og så er den tættest på en personbil.


Med Land-Rover hilsen
Asger