tilbage

Land Rover Forum  

Index
148236: Skal den stoppe som en færge??? (19-03-2015 08:14:31)
Jesper J. Hansen #8493, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.172.17)
Jeg var ude og køre i en alm bil den anden dag, og bagefter opdagede jeg hvor stor forskel der var på bremseeffekten på den og min 2002 110".

Jeg kom til at tænke på om min Defenders bremser egentlig er i tip top. Det er ikke fordi at min har en alarmerende bremselængde.

Er det normalt at der er stor forskel ift en alm personbil, eller skal jeg kigge mine bremser igennem. Det er jo trods alt en lille færge man kører rundt i.

Det skal siges at alle bremserør er blevet skiftet for nyligt.

Hvad er jeres erfaring, og er det evt en måde man kan opgradere bremserne på?

Jesper
Index
148237: sv: Skal den stoppe som en færge??? (19-03-2015 08:46:50) (svar på 148236)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.180.122.129)
det er jo svært at svare på, idet det jo altid vil være en personlig subjektiv fornemmelse, men som du selv siger så er en lr jo noget tungere end en std personbil, og vil derfor også være tungere at bremse ned.
måske du ku prøve at køre en tur i en anden defender 110 og mærke efter om din var bedre eller værre.
man vænner sig jo også lidt til fornemmelsen i sin egen bil. kan huske jeg selv oplevede en kæmpe forskel da jeg på et tidspunkt skiftede hoved bremsecylinder, jeg havde jo vænnet mig til den gradvist nedsatte effekt indtil den endelig døde, og efter skiftet bremsede den jo pludseligt som død og helvede....synes jeg ihvertfald ;)
så før jeg ville kaste mig ud i dyre konverteringer og opgraderinger, ville jeg måske lige prøve en anden defender og måske tjekke om mine calibre og cylindre fungerede som de sku.
Index
148238: sv: sv: Skal den stoppe som en færge??? (19-03-2015 10:23:38) (svar på 148237)
stephan svensson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 78.111.168.162)
Hej,

Kan du blokkere dine bremser (har du ABS?)

Gør som Jacob skriver, find en anden bil og sammenlign. Måske på en parkerings plads hvor i kan opnår omtrent samme fart og så bremse og sammenligne ved siden af hinanden.

Index
148239: sv: sv: Skal den stoppe som en færge??? (19-03-2015 10:23:39) (svar på 148237)
stephan svensson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 78.111.168.162)
Hej,

Kan du blokkere dine bremser (har du ABS?)

Gør som Jacob skriver, find en anden bil og sammenlign. Måske på en parkerings plads hvor i kan opnår omtrent samme fart og så bremse og sammenligne ved siden af hinanden.

Index
148240: sv: sv: sv: Skal den stoppe som en færge??? (19-03-2015 10:38:37) (svar på 148239)
Jesper J. Hansen #8493, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.44.134.201)
Jep, abs virker fint.

Lyder som en god idé at sammenligne med en anden bil før jeg panikker
Index
148241: sv: sv: sv: sv: Skal den stoppe som en færge??? (19-03-2015 11:35:07) (svar på 148240)
Claus Ernst #7226, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 5.83.25.142)
Hej
Grundlæggende skal alle biler bremse på samme længde, gælder også med påhæng. Prøv evt denne
http://bremselaengde.sikkertrafik.dk/bremse-test.html?v=2
Måske skulle jeg måle min serie III med tromlebremser hele vejen rundt,.
Claus Ernst
Index
148242: sv: sv: sv: sv: sv: Skal den stoppe som en færge??? (19-03-2015 12:56:14) (svar på 148241)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Jeg vil også mene den skal kunne bremse uden man er i tvivl om det.

Kan man finde et passende sted, måske en åben plads med løs belægning, og så gi' lidt fart inden man jokker bremsen i bund, så vil jeg mene at man får syn for sagen. Enten låser alle fire hjul, eller også har man helt tydeligt fornemmelsen af at man jokker ned i en spand kartofler. Måske siger det endda fælt når man gør det. Det er ABS'en

Ka' jo være calibre, cylindre hvad du nu har har sat sig henover tiden og nu ikke rigtig vil bevæge sig det de skal.

Mvh Niels
Index
148257: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skal den stoppe som en færge??? (20-03-2015 01:19:21) (svar på 148242)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.71.135.56)
Jeg har oplevet at en LR 90" med nye kalibre, skiver, klodser og bremsevædske gav samme fornemmelse af fravær af "hug" som du beskriver.

Der er bare mere følelse af "hug" i bremserne på små moderne personbiler.

Jeg tror egentligt meget af det skyldes LR undervognen.

På en LR er der nogle store gummibøsninger i forbindelsen mellem aksler og ramme der presses godt sammen når der bremses hårdt. Det tager toppen af følelsen af "hug" i bremserne.

En anden ting er at der på en LR er meget mere roterende masse i store tykke tunge 16" stål fælge med brede højprofildæk med mange lag stålarmering, der skal bremses ned. Det gør også nedbremsningen mindre brat.

Det der afgør om der er noget galt er om bremselængden er hvad den skal være og om den bremser lige. Det kan du uden at bring nogens liv eller værdier i fare, måle en stille søndag på en stor åben plads i et øde industrikvarter.



Index
148243: sv: Skal den stoppe som en færge??? (19-03-2015 13:23:34) (svar på 148236)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 82.143.206.166)
Also, fruens Touran den stopper så snotten flyver ud af kæften på en femøre.
109éren stopper så det skramler og bamler og sæder vipper og ting kommer flyvende og gummi og børn og voksne der skriger....
Touran bremser helt sikkert bedre mens 109éren bare gør et større nummer ud af det :-)
Index
148244: sv: sv: Skal den stoppe som en færge??? (19-03-2015 14:23:01) (svar på 148243)
Jesper J. Hansen #8493, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.172.17)
Som sagt så er det ikke noget jeg har lagt mærke til før, så det ikke fordi den ikke bremser.

Jeg må alliere mig med en tilsvarende 110" før jeg konkluderer noget.

Index
148248: sv: sv: sv: Skal den stoppe som en færge??? (19-03-2015 18:44:15) (svar på 148244)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.72.214)
Nu har bremser på Land Rovere jo aldrig været noget at skrive hjem om, men det der ofte sker er at især bremseklodserne bliver hærdet og hårde med årene og dermed bliver skiver slidt blanke med nedsat bremseeffekt til følge. Igen gør friktionsvarme i den forbindelse at bremseklodser bliver endnu hårdere. Hertil kører de fleste en Land Rover som en lastbil, hvor man tager farten af langsommere end man ville gøre med en personbil når der eks er rødt lys ell. lignende. For bedre bremseevne kunne man skifte bremseklodser og skiver ved åremål ell. kilometerantal, frem for når de er slidt ned. Har på egen 110" planer om performance-skiver med riller og huller, ikke mindst foran, hvor der er ventilerede skiver. Ideen med riller og huller er at afslidt bremsestøv og gasarter, der opstår ved friktionsvarme kan komme hurtigere væk, skal blive interessant og se om det er kejserens nye klæder eller hvad.
Index
148284: sv: sv: sv: sv: Skal den stoppe som en færge??? (21-03-2015 20:46:11) (svar på 148248)
claus vegener #9245, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 82.198.103.17)
Jeg har aldrig været imponeret af bremseevnen på vor disco 1 - man lærer at holde afstand selv med ny skiver og klodser hele vejen rundt - og træde rimelig hårdt. Prøvede en da en Toyota Landcruiser, og den havde åbenbart en bremse-assistent, så bare en let påvirkning af bremsen, så var det kun sikkerhedsselen, der reddede forruden. Vor senere disko 3 har "normal" føling for bremser. Langt bedre end D1' men ikke med en hysterisk bremseassistent som nævnte Toyota og i øvrigt de fleste ny biler i dag.
På et tidspunkt målte jeg bremselængden fra 100 km/time med en G-Tech Pro på min Audi 200 20V Avant fra 90. Brovægt 1725 kg. Den holdt standarden fra 90 med 47 meter. Så skiftede jeg forhjulsbremserne til Movit 332mm ventilerede "Big Reds" fra Porsche GT3 og så stod den på 37 meter. En standard det kun er få, der kommer under -
D3 vejer jo 2600 kg "tom" og altså 500 mere end D1. Så det er kun et spørgsmål om servobremsen og evt elektronik, der fungerer som bremseassistent, så der tages fat fra toppen - hvor bilen kører hurtigst.
Desværre har D3 ikke den go' gamle tromlebremse på kardanen. Det el- er opfundet af Fanden i ondt lune. Men selvf. ku' det være rart, at man kan koble en trailer på let skrånende eller holde pænt på en gyngende færge uden alt det transmissionsslup