tilbage

Land Rover Forum  

148439: V8 hovedbrug - SU fuel starvation, uanset hvad der afprøves (02-04-2015 10:28:16)
Mikkel Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.144.63.26)
Hej LR-folk

Undskyld for en lang beskrivelse (som er min første i Jeres forum) - jeg har været så grueligt meget igennem og tænker I skal kender alle detaljerne for at kunne give et svar :)

Jeg har en 110 V8 fra 1983 med SU karburatorer, som har gået knap 200.000 km.
Jeg kører på 92 oktan.


Mit problem er at den opfører sig som om den mangler brændstof, selvom udstødningen lugter tydeligt af benzin.
Jeg har måttet skrue så meget op for SU karburatorene som overhovedet muligt for at den får brændstof nok i tomgang.
Når den skal trække lidt, dvs. allerede ved motorvejskørsel med 90 km/t mangler den kræfter og chokeren skal trækkes helt ud. Selv med chokeren helt ude har den den karakteristiske hårde lyd af en motor som mangler brændstof.
Den starter dog fint.

Benzinpumpen og filter er renset og jeg har målt hvor meget benzin den pumper frem til karburatoren ved at skrue indløbsrøret af og pege det ned i en spand med tændt tænding - pumpen leverer dobbelt så meget som teoretisk ville være nødvendigt ved motorens maksimale ydelse og er dermed frikendt.
Jeg kan dog ikke måle pumpens tryk, men eftersom SU kræver lavt tryk og den leverer rigeligt brændstof kan jeg ikke tro at dette er problemet.


Jeg har skiftet knastaksel (og dens kæde og tandhjul), platiner, "vippearme", ventiler, stødstænger og de hydrauliske dæmpere.
Karburatoren har fået alle dele skiftet; svømmer, pakninger, o-ringe, returfjeder, doseringsnål (og det rør under nålen som kaldes en "jet" på engelsk), samt nåleventil og alt ser ok ud (der er heller ikke løsgang i de "messingaksler" (eller hvad de nu kaldes) som gasspjældet sidder på).
Karburatorne er synkroniseret og indstillet efter alle foreskrifter (og de har påfyldt dæmperolie).

Plantinerne er skiftet og det samme er strømfordelerdækslet og vakuum forstilleren.
Timingen er sat til 6 grader før toppunktet og ventilafstanden tilpasset som nævnt i manualen.
Dette er dog ikke gjort med strobelys, men ved at se hvornår gnisten springer i platinerne hvis motoren manuelt drejes med tændt tænding og stømfordelerdækslet afmonteret...men eftersom denne indstilling samtidig giver den bedste motorgang er jeg ret sikker på at den er korrekt.

Jeg tror ikke det er vakuum læk, da problemerne så ville være størst i tomgang og mindre/ikke-eksisterende ved høje omdrejninger - mit problem er værst i høje omdrejninger og desuden har jeg tjekket alle slanger.



Jeg har søgt meget på det store internet og afprøvet alt hvad jeg kunne finde af forslag uden at det har hjulpet...og nu er jeg så ved at blive skør.
Det kunne jo være noget fatalt som manglende kompression, men motoren er ung og umiddelbart uden det store slid og der var ikke umiddelbar anledning til at mistænke den slags, da topstykket var afmonteret i forbindelse med udskiftning af ventiler m.m.
Det skal nævnes at jeg oplever en forbedring hver gang jeg har skiftet gammelt til nyt, men kun kortvarigt hvorefter det falder tilbage til samme oplevelse i løbet af en uges tid.
Det kan også være mig som laver en åbenlys fejl, idet jeg er relativt ny med Land Rover (har kun haft bilen i et års tid)


I det her forum har jeg set nogle forslag til at skifte tændspolen.
Jeg ved motoren får rigeligt brændstof (så meget at den går i stå hvis jeg sprøjter en smule pronto motorstart ind i luftfilteret) så det må være selve forbrændingen den er gal med, hvilket kunne pege på spolen...(alle tændrør virker og har korrekt elektrode afstand).
Den nuværende spole laver en kraftig gnist og kablerne har en modstand på 10-30 kohm (de er med grafitkerne så det er vist normalt), hvilket er årsagen til at jeg indtil videre har dømt den OK...jeg ser dog nogle nævne at spolen kan virke ok ved tomgang selvom den reelt er defekt.
Hvis det giver mening at skifte spolen skal jeg så bare vælge denne eller skal det være noget særligt?: http://www.paddockspares.com/8510047-coil.html


Er der nogen som har andre forslag til dette mysterie?
Jeg sætter en ære i selv at lave tingene, men jeg er ved at give op....er der evt. nogle som kender en virkelig v8 guru på Fyn?
Jeg har desværre erfaring med at mange mekanikere synes det er OK når bare det kører også selvom der er åbenlyse problemer i maskineriet som forkorter levetiden...så hvis jeg ikke kan løse det selv har jeg brug for at få en kontakt på en person som virkelig kender disse maskiner ud og ind.

Jeg håber I har nogle bud på hvad jeg kan/skal gøre nu :-)


Venlig hilsen Mikkel
148440: sv: V8 hovedbrug - SU fuel starvation, uanset hvad der afprøves (02-04-2015 11:49:27) (svar på 148439)
Kim Sørensen #9221, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.250.191)
Med alt det du har været igennem mangler du vel kun at skifte tændspolen?
148443: sv: sv: V8 hovedbrug - SU fuel starvation, uanset hvad der afprøves (02-04-2015 13:33:03) (svar på 148440)
Mikkel Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.144.63.26)
>Med alt det du har været igennem mangler du vel kun at skifte tændspolen?

Tjaeh jeg tænkte der måske kunne være andre problemer med karburatorene som jeg ikke kan gennemskue, eller noget helt tredie.
Men man kan sige det vil være fjollet ikke at skifte spolen på nuværende tidspunkt...spørgsmålet er så om jeg bare skal købe den billigste eller folk har erfaringer med noget andet.
Jeg ved der sælges alle mulige særlige spoler med ekstra kraftig gnist men aner ikke om de giver mening her...?

Og hvis jeg skifter spolen skal jeg så samtidig gå efter en bestemt kombination kombination af tændrør/kabler/spole eller er det ret lige meget til en bil som min (den er ikke tunet eller modificeret, bortset fra at den har fået 2 stk KN luffilter, da det gamle monster var defekt) ?
148442: sv: V8 hovedbrug - SU fuel starvation, uanset hvad der afprøves (02-04-2015 12:58:29) (svar på 148439)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.27.154)
Nu ka' jeg se at du har rodet med knasten... Er du sikker på at den er "timet" korrekt ? Åbner og lukker ventilerne på det rette tidspunkt ?
148445: sv: sv: V8 hovedbrug - SU fuel starvation, uanset hvad der afprøves (02-04-2015 13:41:24) (svar på 148442)
claus vegener #9245, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 82.198.103.24)
Vor D1 manglede trækkraft og jeg troede egentlig, at motoren var slidt op. Det viste sig, at den 95 - 96 oktan den får er tilsat 5% bioæthanol i DK og 10 i Tyskland og Frankrig. Da der skal dobbelt så meget bioæthanol som benzin for at få samme energimængde blev konklusionen, at den fik for mager blanding = manglende trækkraft i strid modvind med hestetrailer eller op ad bjerge i udlandet. Shell V-power 98 / 99 løser problemet selv om det ellers kun er noget, der hjælper på turbomotorer med automatisk tændingsforstilling efter bankesensorer.
148446: sv: sv: V8 hovedbrug - SU fuel starvation, uanset hvad der afprøves (02-04-2015 13:42:56) (svar på 148442)
Mikkel Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.144.63.26)
>Nu ka' jeg se at du har rodet med knasten... Er du sikker på at den er "timet" korrekt ? Åbner og lukker ventilerne på det rette tidspunkt ?

Mærkerne på kædehjulet står som de skal og knastakslens knaster så ud til at matche den gamles (tjekket groft på øjemål for at udelukket at jeg havde fået en forkert knastaksel).
Jeg har tænkt om der kunne være slid på de gamle dele som, når det hele blev udskiftet til nyt ville gøre at ventilerne ikke lukket helt fordi der er lidt mere materiale på nye knaster/dæmpere/stødstænger/vippearme/ventiler (eks. kunne en tidligere ejer jo have fjernet lidt materiale i ventilsædet hvis det har været tæret).
Men efter udskiftningen knastakslen kørte det ret godt i en periode inden det faldt tilbage og på den baggrund tænker jeg at der ikke kan være et problem der.

Men jeg er da åben for tanken om at der alligevel er tilfældet...jeg burde nok tjekke kompressionen på alle cylindre.
Kender nogen til et instrument til formålet, som er til at skaffe for rimelige penge?
Jeg tror man kan få en "dims" som skrues i hvor tændrøret har siddet, som kan bruges til på skift at tjekke alle cylindre, men jeg ved ikke hvad en sådan skulle hedde eller hvor man kan købe den.
Nogen bud?
148444: sv: V8 hovedbrug - SU fuel starvation, uanset hvad der afprøves (02-04-2015 13:40:32) (svar på 148439)
leif jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.103.199.75)
Hej

hvis du kører på 92 oktan skal den stå 3 grader før top, er du helt sikker på at tændingsmærkerne sidder rigtigt på remhjulet, det er en kendt fejl at de ikke passer.

Har du tjekket at tilbageløb til tanken ikke er stoppet, hvis den er kan det skabe mange problemer.

Samtidig ville jeg finde en billig elektronisk strømfordeler, istedet for platiner. så som denne:
http://www.ebay.co.uk/itm/Land-Rover-Defender-3-5-3-9-V8-Distributor-from-Powerspark-/120849190212?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item1c232c4d44

Hilsen leif
148448: sv: sv: V8 hovedbrug - SU fuel starvation, uanset hvad der afprøves (02-04-2015 15:13:46) (svar på 148444)
Andreas Carlsen #8598, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 87.60.133.158)
Hej. Jeg har engang snakket med en der sagde at su karburatorene ikke kunne køre med kn luftfiltre uden at der blev skiftet et eller andet i dem. Mvh. Andreas
148450: sv: sv: sv: V8 hovedbrug - SU fuel starvation, uanset hvad der afprøves (02-04-2015 15:24:01) (svar på 148448)
Mikkel Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.144.63.26)
>Hej. Jeg har engang snakket med en der sagde at su karburatorene ikke kunne køre med kn luftfiltre uden at der blev skiftet et eller andet i dem. Mvh. Andreas

Ok, det er jo interessant. Så er vi igen tilbage ved at skulle finde en rigtig v8 guru som kan uddybe.

Har vi nogen af den slags på Fyn eller er alle her på øen amatører som jeg selv ? :D
148449: sv: sv: V8 hovedbrug - SU fuel starvation, uanset hvad der afprøves (02-04-2015 15:19:21) (svar på 148444)
Mikkel Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.144.63.26)
>hvis du kører på 92 oktan skal den stå 3 grader før top

I manualen står der for modellen med 4 trins gearkasse står der ikke noget med oktan, men blot: "5 to 7 degrees B.T.D.C.
For 5 trins gearkasse: "6 degree B.T.D.C. with vacuum pipes disconnected using 90-93 octane fuel - 2 star rating in UK".
(jeg ved godt at gearkassen ikke nødvendigvis siger noget om motoren, men antallet af trin siger noget om årgangen og dermed indirekte også hvad motortype, hvis altså gearkassen er original).

Derfor har jeg holdt mig til 6 grader, men jeg vil prøve med 3 som du forslår.

>er du helt sikker på at tændingsmærkerne sidder rigtigt på remhjulet, det er en kendt fejl at de ikke passer.
Nej ikke 100 % for jeg ved ikke hvordan jeg skal måle det så præcist. Jeg har haft kigget på det og kan se at den står ret godt, men det kan være 5-10 grader forkert uden jeg kan se det.
Jeg har prøvet at finde toppunktet for cylinder #1 ved at putte en pind i hullet fra tændrøret imens motoren tørnes, men stemplets lodrette bevægelse omkring toppunktet er så lille at det er umuligt at afgøre præcist - forslag er velkomne.


> Har du tjekket at tilbageløb til tanken ikke er stoppet, hvis den er kan det skabe mange problemer.

Jeg har tjekket at der er et forsnævret hul i tilbageløbet sådan som der skal være og jeg er næsten sikker på at jeg testede at den ikke var stoppet efterfølgende.
Jeg vil sørge for at tjekke igen for en sikkerheds skyld.

>Samtidig ville jeg finde en billig elektronisk strømfordeler, istedet for platiner. så som denne:
>http://www.ebay.co.uk/itm/Land-Rover-Defender-3-5-3-9-V8-Distributor-from-Powerspark-/120849190212?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item1c232c4d44

har det stor betydning? Egentlig vil jeg helst undgå noget med elektronik (i min verden fejler elektronik altid og man kan aldrig selv fikse det), men hvis det har stor betydning vil jeg naturligvis overveje det.
148451: sv: sv: sv: V8 hovedbrug - SU fuel starvation, uanset hvad der afprøves (02-04-2015 15:35:55) (svar på 148449)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.224.210.10)
Jeg monterede en Pertronix Ignitor elektronisk tænding og Flamethrower tændspole på min 101ér for 4 år siden. Jeg har ikke rørt tændingen siden..
http://www.pertronix.com/prod/ig/ignitor/default.aspx
148455: sv: sv: sv: V8 hovedbrug - SU fuel starvation, uanset hvad der afprøves (02-04-2015 17:38:53) (svar på 148449)
Kim Sørensen #9221, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.250.191)
På min 3,5 V8 med SU karb er der ikke tilbageløb, der er overløbet ud i venstre forskærm.

Prøv at se disse to sider: http://www.sucarbs.com/?page_id=18

http://www.v8forum.co.uk/forum/viewtopic.php?t=7922&view=next&sid=236346009a3c32627ca87cfdafc3d1b0



148459: sv: sv: sv: sv: V8 hovedbrug - SU fuel starvation, uanset hvad der afprøves (02-04-2015 19:23:16) (svar på 148455)
Mikkel Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.144.63.26)
>På min 3,5 V8 med SU karb er der ikke tilbageløb, der er overløbet ud i venstre forskærm.
Min har også overløb fra begge karburatorer i venstre forskærm, men samtidig returløb/tilbageløb og de tjener to forskellige formål.
Overløbet sørger for at benzinen ikke ender et uheldigt sted hvis nåleventilen ikke lukker godt nok (eks. grundet urenheder i brændstoffet), hvis pumpen sætter for stort tryk op eller hvis flyderen er indstillet forkert - i alle tilfælde drejer det sig om for meget brændstof.

Returløbet derimod har til formål at sikre imod for lidt brændstof. Når der hele tiden løber benzin retur til tanken sikres et konstant flow sådan at stillestående benzin i rørene over motoren ikke bliver så varmt, at det forgasser og laver en "damplås", hvilket vil medføre at der ikke kan komme tilstrækkelig benzin ind i karburatorene.
Om returløbet reelt er nødvendigt handler nok om hvor varmt der er i det enkelte motorrum og i hvor høj grad bilen står i tomgang med så lavt benzinforbrug til følge at problemet kan opstå.
Dårligt returløb kunne forklare min situation hvis der på trods af rigelig pumpekapacitet stadig ikke kommer nok brændstof ind i karburatorene, men eftersom udstødningen lugter rigeligt at benzin tror jeg mere på at det er et tændingsproblem.
148456: sv: V8 hovedbrug - SU fuel starvation, uanset hvad der afprøves (02-04-2015 17:44:40) (svar på 148439)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.250)
Hej

Mit gæt er at tændingen ikke står rigtigt. Det er aldrig lykkedes mig, at stille tændingen rigtigt på den måde du beskriver og jeg har bøjet mig og købet en tændingspistol (for mange år siden).
Jeg ville prøve at få tændingen stillet med en tændingspistol/strob.

Jeg vil tro tændingen står ALT for tidligt. Ved så at gøre blandingen federe , så forsænker du gnisten/forbrændingen. Når der kommer noget belastning på (fyldningen i cylinderen bliver højere) kommer forbrændingen til at gå lidt hurtigere. Derfor opleves problemet nok større ved belastning.

Nu ved jeg jo ikke hvor i landet du bor, men du er velkommen til at komme forbi ca. midten af Fyn - og sikkert mange andre steder hvor der står en Land Rover i indkørslen ;-).

Hilsen
Ole
148460: sv: sv: V8 hovedbrug - SU fuel starvation, uanset hvad der afprøves (02-04-2015 19:26:27) (svar på 148456)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.229.123)
Jeg tror Også der er et problem med tændingen enten er der kuk i atdc btdc eller også forstiller strømfordeler ikke tænding. Svingklodserne sidder fast ? TDC skal fastlægges mærkes med et synligt mærke og så strobelampe og se hvad der sker når suger i vacuum slange og når den får omdrejninger. Jeg stilte min gamle 110 V8 1984 6 grader før top.

Mvh
Mads
148468: sv: sv: sv: V8 hovedbrug - SU fuel starvation, uanset hvad der afprøves (02-04-2015 22:02:52) (svar på 148460)
Mikkel Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.144.63.26)
>TDC skal fastlægges mærkes med et synligt mærke
Har du en opskrift på at finde det præcise TDC? Som sagt er gradmærkerne på remskiven umiddelbart ok, men kan sagtens være 5-10 grader forkert uden at jeg kan se det, selvom jeg gør mig umage.
148477: sv: sv: sv: sv: V8 hovedbrug - SU fuel starvation, uanset hvad der afprøves (03-04-2015 08:19:19) (svar på 148468)
Thomas Asmussen #7880, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 46.32.50.186)
Hej Mikkel.jeg har lavet et værktøj ti at fastlægge TDC Et gammelt tændrør bankes alt porcelæn ud og hullet bores op til 8 mm,en gevindstang rundes pænt i den ene ende og sættes igennem og fast..nu fjerner du alletændrør så motoren er let at tørne.motorenstilles ca 20 grader før top tændrør /værktøj sættes i og justeres så pinden lige rører stemplet .motoren tørnes lidt tilbage og det hele spændes .Nu drejes motoren til stemplet rører pinden og ikke kan drejes længere der mærkes op og motoren tørnes modsat til stemplet rører igen og der mærkes op .Tdc er nu præcis mellem de to punkter.
148479: sv: sv: sv: sv: sv: V8 hovedbrug - SU fuel starvation, uanset hvad der afprøves (03-04-2015 09:00:10) (svar på 148477)
Mikkel Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.144.63.26)
>Hej Mikkel.jeg har lavet et værktøj ti at fastlægge TDC
Ah, det er godt tænkt og ser ud til at svare til modellen med måleuret.
148461: sv: sv: V8 hovedbrug - SU fuel starvation, uanset hvad der afprøves (02-04-2015 19:46:53) (svar på 148456)
Mikkel Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.144.63.26)
>Mit gæt er at tændingen ikke står rigtigt. Det er aldrig lykkedes mig, at stille tændingen rigtigt på den måde du beskriver
Jeg var sådant set også kun overbevist om at den stod korrekt fordi den kørte så godt i starten...men det kan jo være tilfældigheder, der gør at det virkede på tidspunktet.

>og jeg har bøjet mig og købet en tændingspistol (for mange år siden).
Okay, så kan du fortælle mig hvor sådan en fås og hvad man skal give for den? Jeg synes nemlig ikke de ser ud til at hænge på træerne og jeg kunne ikke finde nogen anbefalinger online.
Har du også et skudsikkert trick til at finde ud af om graderne står korrekt på remskiven? For hvis de ikke gør så vil tændingspistolen også snyde.

>Jeg vil tro tændingen står ALT for tidligt. Ved så at gøre blandingen federe , så forsænker du gnisten/forbrændingen.
Den forklaring køber jeg! Så første projekt er at sikre korrekt tænding, derefter ny tændspole hvis det ikke er nok.
Jeg vil starte med at rykke den 5-10 grader frem og se om det giver nogen bedring, hvis ikke så går jeg direkte efter at skifte tændspolen, men hvis det gør så vil jeg forfølge et strobelys (tændingspistol).

>Nu ved jeg jo ikke hvor i landet du bor, men du er velkommen til at komme forbi ca. midten af Fyn - og sikkert mange andre steder hvor der står en Land Rover i indkørslen ;-).
Tak for tilbudet, hvis det viser sig at være tænding vil jeg nok gerne sige ja tak til hjælp med at få den stillet korrekt - jeg bor vest for Svendborg, mellem Ollerup og Egebjerg.
Jeg er som sagt ny i Land Rover kredse så jeg kender ikke rigtig nogen andre endnu og desuden føler jeg mig lidt udenfor, da de fleste lader til at køre på Diesel ;) ;)
148462: sv: sv: sv: V8 hovedbrug - SU fuel starvation, uanset hvad der afprøves (02-04-2015 19:51:49) (svar på 148461)
Kim Sørensen #9221, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.250.191)
Vi er skam en del der kører V8, du kan kende os på det brede smil når vi kører.
148463: sv: sv: sv: sv: V8 hovedbrug - SU fuel starvation, uanset hvad der afprøves (02-04-2015 20:35:08) (svar på 148462)
claus vegener #9245, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 82.198.103.24)
Og på tankstationerne bukker og skraber de for os
148469: sv: sv: sv: sv: V8 hovedbrug - SU fuel starvation, uanset hvad der afprøves (02-04-2015 22:06:58) (svar på 148462)
Mikkel Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.144.63.26)
>Vi er skam en del der kører V8, du kan kende os på det brede smil når vi kører.

Den klub vil jeg gerne være en del af. Jeg kan kendes på at være sådan lidt sammenbidt i øjeblikket for min køreoplevelse er som en R4, hvilket kunne være OK hvis jeg ikke samtidig brugte benzin som en V8... :|
148465: sv: sv: sv: V8 hovedbrug - SU fuel starvation, uanset hvad der afprøves (02-04-2015 20:53:15) (svar på 148461)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.191.186.36)
Normalt er SU-karburider ikke specielt vanskelige at omgås, og med det du har gjort ud af dem, tror jeg ikke fejlen ligger i dem.
Som det foreslås, bør du sikre dig at strømfordeleren vitterligt også er i orden, dvs bl.a. svingklodserne må ikke "hænge", men skal kunne bevæge sig frit og med fjederpåvirkning. Om den står 4-6 eller 8 grader betyder ikke så afgørende meget, at det helt kan forpester kørslen.
Du kunne også forsøge dig med en heftig Red-X kur. Indsugningsventilerne kan være så tilgroede med koks på bagsiden, at motoren ganske enkelt ikke får den nødvendige luft.
Er de nævnte forhold i orden, vil jeg gerne vædde en god kølig på, at din timing af knasten ikke er korrekt.

mvh
Knud, nu med opbrugt taletid.
148467: sv: sv: sv: sv: V8 hovedbrug - SU fuel starvation, uanset hvad der afprøves (02-04-2015 21:55:53) (svar på 148465)
Mikkel Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.144.63.26)
>Som det foreslås, bør du sikre dig at strømfordeleren vitterligt også er i orden, dvs bl.a. svingklodserne må ikke "hænge", men skal kunne bevæge sig frit og med fjederpåvirkning.

Svingklodserne sidder fint og bevæger sig uden at virke løse eller "sloppy". Jeg kan naturligvis ikke vurdere om fjederbelastningen er korrekt, men den er i hvert fald mærkbar.

>Indsugningsventilerne kan være så tilgroede med koks på bagsiden, at motoren ganske enkelt ikke får den nødvendige luft.

Jeg skiftede ventilerne for ganske nylig (både ind- og ud-) så der burde ikke være bygget noget massivt op omkring dem allerede (de gamle var faktisk også fine nok og i øvrigt uden koks, men når jeg nu havde købt nye så blev de skiftet alligevel).

>Er de nævnte forhold i orden, vil jeg gerne vædde en god kølig på, at din timing af knasten ikke er korrekt.

Mener du knasten i strømfordeleren eller knastakslen?
148476: sv: sv: sv: sv: sv: V8 hovedbrug - SU fuel starvation, uanset hvad der afprøves (03-04-2015 06:02:20) (svar på 148467)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.191.189.121)
Citat: Mener du knasten i strømfordeleren eller knastakslen?

Knastakslen
148470: sv: sv: sv: V8 hovedbrug - SU fuel starvation, uanset hvad der afprøves (02-04-2015 22:16:49) (svar på 148461)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.250)
eksempel på tændingspistol:
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Testinstrument-og-Elektronik/Tandingspistol-151355/

>Har du også et skudsikkert trick til at finde ud af om graderne står korrekt på remskiven?
Med et måleur: http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Testinstrument-og-Elektronik/Maleur-191443/
og en pind ned gennem tændrørshullet på cylinder 1.
Man kører næsten i top fra den ene side til måleuret står på et sted/tal.
Her slår man en streg på remskiven 15 - 20 grader før toppen (TDC)
Man kører lidt forbi toppen og kører opad igen til måleuret står på samme tal igen.
Her slå man også en streg. Så skulle TDC gerne være midt mellem de to streger.

>da de fleste lader til at køre på Diesel.
Det kan der være noget om, men der er dog nogen benzin-Land Rovere på Fyn.

Hilsen
Ole
Med både benzin og diesel

148482: sv: V8 hovedbrug - SU fuel starvation, uanset hvad der afprøves (03-04-2015 15:02:25) (svar på 148439)
Niels Andersen #1276, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.106.221.83)
Hej Mikkel

V8 motoren kan sagtens gå selv om den er knastet forkert (+- en tand)

Det er mein overbevisning at det er der du har ploblemet

Så af med forkammerhuset og tjek

Mvh

Niels
148484: sv: sv: V8 hovedbrug - SU fuel starvation, uanset hvad der afprøves (03-04-2015 19:54:01) (svar på 148482)
Mikkel Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.144.63.26)
Hej Niels

Kædehjul+kæde er ikke så præcise at der er en nøjagtig indstilling, hverken på det oprindelige eller det nye jeg satte på.
Det ser altid ud som om det er en halv tand forkert, men rykker man det en tand til den ene (eller anden) side kommer det til at sidde meget tydeligt forkert, så nuværende indstilling er klart den mest præcise.
Er det ikke altid sådan det er eller har jeg fået nogle skæve tand-/kædehjul?


148485: sv: V8 hovedbrud - Opdatering (03-04-2015 20:07:44) (svar på 148439)
Mikkel Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.144.63.26)
Først og fremmest tak for de mange gode svar.

Jeg har haft skiftet frem og tilbage på tændingen for at undersøge om det hjalp på noget ud fra ideen om at den muligvis stod meget skævt.
Grundet Påske kan jeg ikke lige skaffe en tændingspistol så som groft forsøg har jeg fulgt denne vejledning, hvor man tager udgangspunkt i hvornår motoren efter gehør går bedst:
http://www.type2.com/library/electrip/timex.htm


Efter at have rykket både frem og tilbage endte jeg med nøjagtig samme indstilling som før. Men nu fungerer det hele bare en hel del bedre (og lugter ikke af uforbrændt benzin), selvom den stadig lader til at mangle en smule power....
Som nævnt har samme indstilling tidligere fungeret godt, men har så ændret sig negativt over tid. Om det er fordi noget i strømfordeleren som er upræcist, eller fordi spolen er ustabil kan jeg ikke greje.
Jeg mangler stadig at få tjekket returløbet ordentligt igennem - jeg skal have slangen af imens pumpen kører for at se hvor meget den reelt sender tilbage til tanken.
Og så bestiller jeg nok en ny spole bare for at udelukke at det er den som er drilsk.


Det er blevet forslået at tjekke knastakslen. Jeg skal alligevel skifte køleren og vil samtidig tjekke timingen igen, men det må desværre vente lidt til jeg har bedre tid.
Knastaksel+tandhjul kan dog ikke stilles 100 % præcist idet den altid ser ud til at være en halv tand ved siden af...men sådan skal det måske være?

Venlig hilsen Mikkel
148486: sv: sv2": V8 hovedbrud - Opdatering (03-04-2015 22:14:06) (svar på 148485)
Niels Andersen #1276, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.106.221.83)
hej
nej det skal "passe"

ingen slinger!!!!!
motoren køren men laver ingen "ting", hvis ikke det passer!!!!
så kan du lave alt mulig fikkumdik det hjælper ikke !!!
tro mig jeg har prøvet.


mvh
Niels
148489: sv: sv: sv2": V8 hovedbrud - Opdatering (03-04-2015 22:43:52) (svar på 148486)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.14.76)
Man skal være opmærksom på der sidder fintmaskede filternet forskellige steder på benzinerne. På suge-ende i tank, hvad enten pumpe i tank eller pumpe andet sted. Der kan sidde et filter på sidevange under gulv i HS; kan serviceres nede fra. Videre er der filter i forb. med nåleventil i karburator. Her skal nåleventil udskrues for adgang.
Benzinpumpe skal trykke ca. 0.25 bar ell. 3.5psi. hertil pumpe 100-120L. i timen. Kan dog godt hælde til def. tændspole-sporet; se om der er en fed blå gnist når motor er gennemvarm og er blevet træg ved kørsel som beskrevet. Bedst er det med en tændspole, der er beregnet til V8.
Bruger selv et test-tændrør hvor sideelektrode er fjernet og gnist skal springe 4-6mm. Og så lige den klassiske, er der udluftning i tankdæksel, så luft kan komme ind i takt med der bruges benzin?


148490: sv: sv: sv: sv2": V8 hovedbrud - Opdatering (03-04-2015 22:58:44) (svar på 148489)
Kim Sørensen #9221, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.250.83)
jeg ville starte med tændspolen inden der åbnes til knasten osv.
Den tager ca. 5 minutter at skifte og koster ikke det store.
148491: sv: sv: sv: sv: sv2": V8 hovedbrud - Opdatering (04-04-2015 08:19:21) (svar på 148490)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.22.175)
Har selv erhvervet mig denne dejlige dims til min V8'er og andet motoriseret grej.... :

http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Testinstrument-og-Elektronik/Tandrorstester-151372/

Et dejligt, og billigt, stykke værktøj som kan teste om der er gnist på alle cylindre mens motoren kører....
148497: sv: sv: sv: sv: sv: sv2": V8 hovedbrud - Opdatering (04-04-2015 14:49:24) (svar på 148491)
Mikkel Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.144.63.26)
>Har selv erhvervet mig denne dejlige dims til min V8'er og andet motoriseret grej.... :

Smart, den kommer på listen sammen med måleuret og tændingspistolen.
148494: sv: sv: sv: sv: sv2": V8 hovedbrud - Opdatering (04-04-2015 14:28:50) (svar på 148490)
Mikkel Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.144.63.26)
>jeg ville starte med tændspolen inden der åbnes til knasten osv.
Jeg er lige blevet opmærksom på at den lille capacitor (ofte kaldet en "condenser") inde i strømfordeleren er ret vigtig for at spolen fungerer stabilt:
http://www.paddockspares.com/rtc3472-condensor.html

Samtidig sørger den for at platinerne ikke bliver ødelagt for hurtigt at gnisten og eftersom problemet kommer og går tilfældigt og platinsættet var et stort krater før det blev skiftet for nylig kunne det meget vel være denne capacitor som er defekt.

Jeg bestiller naturligvis en ny spole samtidig, da den ikke koster alverden: http://www.paddockspares.com/8510047-coil.html


Nu må jeg bare vente en uges tid på at delene kommer.
148496: sv: sv: sv: sv2": V8 hovedbrud - Opdatering (04-04-2015 14:46:55) (svar på 148489)
Mikkel Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.144.63.26)
>Benzinpumpe skal trykke ca. 0.25 bar ell. 3.5psi. hertil pumpe 100-120L. i timen.
Jeg kan ikke teste trykket, men den leverer 1 L på et halvt minut - svarende til 120 L/time.
Ifølge denne er omkring en halv liter nok til at håndtere maks effekt på 115 Hk så der er rigeligt at give af:
http://how-to-build-a-pilgrim-sumo.wikidot.com/fueling-system

Filter før pumpe, i pumpe og i nåleventilerne er skiftet.
Jeg har dog ikke været nede i tanken.

>se om der er en fed blå gnist når motor er gennemvarm og er blevet træg ved kørsel som beskrevet. Bedst er det med en tændspole, der er beregnet til V8.

Ved alm. test er der rigelig power på - jeg kan tage tændrørshætten af og holde kable 1-2 cm over tændrører og gnisten er kraftig nok til at springe ned på tændrøret alligevel.

Men jeg vil prøve som du forslår at teste efter problemet er opstået ved kørsel - måske bliver spolen varm og holder op med at fungere efter noget tid.
Samtidig må jeg også hellere teste gnisten ved høje omdrejninger, da det er muligt at spolen simpelthen ikke når at lade op når det går stærkt.

>Og så lige den klassiske, er der udluftning i tankdæksel, så luft kan komme ind i takt med der bruges benzin?
Der er et hul men jeg må hellere teste om det er frit nok.
148498: sv: sv: sv: sv: sv2": V8 hovedbrud - Opdatering (04-04-2015 19:21:10) (svar på 148496)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 91.193.137.241)
Har haft en vw pumpe der havde lignende fejl. og en gammel cf pumpe med en v8 motor, viskiftede tændspole da viklingerne var henfaldne, håber du kommer videre.
MVH Jens E snart med fast grund under fødderne og på 4 lr hjul
148523: sv: V8 hovedbrug - SU fuel starvation, uanset hvad der afprøvescarstebn (04-04-2015 22:56:14) (svar på 148439)
Carsten Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.198.203.137)
Jeg havde et tilsvarende problem, som drillede i lang tid.
I olipumpen sidder et lille trådfilter som renser olien inden den når reduktionsventillen, filteret var stoppet og olietrykket kunne ikke reguleres. Det forhøjede tryk åbnede de hydrauliske ventilløftere, dermed ingen kompression og nedsat trækkraft.
Hilsen Carsten
148524: sv: sv: V8 hovedbrug - SU fuel starvation, uanset hvad der afprøvescarstebn (04-04-2015 23:07:08) (svar på 148523)
Carsten Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.198.203.137)
Og så lige en mere, kontroller om udluftningsslangerne der går fra svømmerhusene til inderskærmenen i VS ikke er klemt, jeg så på et tidspunkt en fusker, som havde samlet slangerne i hjulkassen, da han ikke syntes det så pænt ud med to slangeender hængende ud.
Hvis slangerne er lukket vil du få et undertryk i svømmerhuet som trækker brændstoffet ned i stråerøret! Dermed mager blanding og dårlig trækkraft.

Hilsen Carsten
148539: sv: sv: V8 hovedbrug - SU fuel starvation, uanset hvad der afprøvescarstebn (05-04-2015 09:43:41) (svar på 148523)
Mikkel Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.144.63.26)
>Det forhøjede tryk åbnede de hydrauliske ventilløftere, dermed ingen kompression og nedsat trækkraft.

Det er vældig interessant og kan forklare hvorfor det er så drilsk (kommer og går)!
Jeg har haft læst følgende vejledning og faktisk også på et tidspunkt forsøgt mig med små hjemmelavede shims, simpelthen fordi det han kalder "tappet preload" var alt for kraftigt (på et senere tidspunkt havde preload fortaget sig og jeg fjernede derfor undrende mine shims igen):
http://www.v8engines.com/engine-4.htm#pre-load

Jeg havde aldrig forestillet mig at det skulle skyldes overtryk, da jeg tænkte at trykket om noget måtte falde med motorens alder (eller rettere pumpens alder) og ikke stige.
Tjek af nævnte filter kommer hermed på listen og er sammen med den lille capacitor i strømfordeleren bedste bud på årsagen i øjeblikket.
148553: sv: sv: sv: V8 hovedbrug - SU fuel starvation, uanset hvad der afprøvescarstebn (05-04-2015 19:03:19) (svar på 148539)
Carsten Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.198.203.137)
Når vi skulle have større effekt ud af en V8 var et af problemerne altid løfterne, som begrænsede effekten, dog ikke på grund af højt tryk, men intern lækage som reducerede ventil åbningen så max rpm var omkring 5000.

Det blev klaret ved montering af faste løftere fra en Volvo, modificere stødstængerne så de kunne justeres i længden, og banke et rør ind i oliekalen til løfterne og bore mindre huller ud for hver løfter, så de stadig blev smurt.

Lidt bøvlet at stille ventiler, men nu kunne omdrejningstallet forøges betragteligt.

Det omtalte tappet preload har jeg aldrig oplevet som et problem :)

Hilsen Carsten
148683: sv: V8 hovedbrug - SU fuel starvation, uanset hvad der afprøves (09-04-2015 19:42:32) (svar på 148439)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.66.65.161)
Jeg har kørt V8 i snart mange år, og flere gange oplevet ca. det du siger.

Jeg har ALTID mindst en rotot til tændingen med i bilen. Jeg ved ikke hvorfor, men der kommer nogle gange en smule overgang i rotorne så gnisten bliver svag, og så skal de skiftes. Det kan testes ved at tage hætten af, og holde tændkablet fra tændspolen 1 cm fra rotoren, og se om den trækker en gnist når motoren tørnes med starteren.

Jeg plejer ikke at teste det, men bare skifte rotoren, og så kører den igen.

Det kan som sagt også være en deffekt eller forkert tændspole. Den kører dårligt på en tændspole fra en 4 cylindret seriebil. Men hvis den har kørt fint med den tændspole ville jeg skifte rotor.

http://www.lrparts.dk/shop/land-rover-rotor-422p.html
http://www.lrseries.com/shop/product/listing/10674/RTC3618-ROTOR-ARM-3-5-Ltr-V8.html

Denne er ikke så god:
http://www.paddockspares.com/rtc3618-rotor-arm-later.html

Med 101 V8 hilsen
Asger Jørnow
148756: sv: sv: V8 hovedbrug - SU fuel starvation, uanset hvad der afprøves (13-04-2015 14:14:55) (svar på 148683)
Mikkel Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 2.129.73.82)
Hej Asger

Jeg skiftede rotorarm og strømfordelerdæksel og platinsæt samtidig, netop med dele fra lrparts (jeg ville egentlig have købt fra paddock, men jeg havde ikke tid til at vente på levering så det har åbenbart været mit held).

Tror du det vil være spild af penge at skifte tændrør+kabler for en sikkerheds skyld og gør det nogen forskel her om det er de fine dyre versioner eller bare standard udstyr?

Hilsen Mikkel

149597: sv: V8 hovedbrug - SU fuel starvation, uanset hvad der afprøves (29-05-2015 09:03:55) (svar på 148439)
V8 hovedbrud - opdatering (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.72.232.137)
I første omgang blev problemet løst ved at skifte tændspole og kondensator.
De blev skiftet samtidig så jeg ved ikke hvad den reelle årsag var.

Problemet genopstod dog og det viste sig at platinsættet var korroderet på rekordtid og det forklarer nok hvorfor de forbedringer jeg laver kun holder kortvarigt - de har ikke løst det reelle problem, men har blot gjort at den havde lettere ved at køre trods dårlige platiner.
Platinsættet blev skiftet for ganske nylig så jeg havde ikke lige regnet med at det skulle være forklaringen...
jeg vil tro den hurtige nedbrydning har sin forklaring så det undersøger jeg nærmere (eller skaffer en elektronisk strømfordeler som anbefalet flere steder fra).


Jeg skifter dog også brændstofpumpen. Den pumper rigeligt når den pumper ned i en spand, men noget kunne tyde på at den ikke sætter tilstrækkelig tryk op under drift, eller begynder at yde ringe når den er "varmet op".

Fortsættelse følger :-)
149598: sv: sv: V8 hovedbrug - SU fuel starvation, uanset hvad der afprøves (29-05-2015 09:13:20) (svar på 149597)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.224.210.11)
Du kan jo nøjes med at installere et elektronisk tænding kit i strømfordeleren.
Jeg satte Pertronix i Ambulancen for flere år siden. Ingen problemer, og nemt at installere!
149599: sv: sv: sv: V8 hovedbrug - SU fuel starvation, uanset hvad der afprøves (29-05-2015 09:26:58) (svar på 149598)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.44.135.22)
Et Pertronix eller måske endu bedre 123Ignition - så kigger du aldrig tilbage :)
149601: V8 hovedbrud -123Ignition (29-05-2015 11:19:15) (svar på 149599)
Mikkel Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.72.232.137)
>Et Pertronix eller måske endu bedre 123Ignition - så kigger du aldrig tilbage :)

Det ser umiddelbart ud som om det er hele strømfordeleren man skifter med 123Ignition.
Ved du hvilken model, der passer til en land rover fra 1983?
149600: V8 hovedbrud - Pertronix (29-05-2015 11:14:32) (svar på 149598)
Mikkel Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.72.232.137)
> Jeg satte Pertronix i Ambulancen for flere år siden. Ingen problemer, og nemt at installere!

Det lyder tillokkende. Hvor har du købt den og hvordan finder jeg ud af hvilken jeg skal vælge?
Der er 375 muligheder alene under deres almindelige "Ignitor".

Og vil en ældre motor som min få noget ud af at vælge deres mere fancy Ignitor II eller Ignitor III ?
149814: sv: V8 hovedbrud - Pertronix (18-06-2015 19:49:52) (svar på 149600)
Mikkel Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.144.63.25)
Internettet var ikke til meget hjælp, hverken i forhold til at finde den rigtige Pertronix model (ud af 375 muligheder!) eller et sted i Danmark hvor den kunne købes.
Til sidst faldt jeg tilfældigt over AccuSpark i landroverklubbens webshop, men det var ikke tydeligt, hverken her eller nogen andre steder om den ville passe på min 110'er, idet den kun sælges på at være til seriebiler.
Internettet vil bevidne at AccuSpark er en billig Kina kopi af Pertronix og lignende, men i samme pålidelige kvalitet.
Så da den stort set intet koster, samenlignet med de andre muligheder prøvede jeg lykken og det virkede faktisk. Jeg købte den her med dag-til-dag levering så det var smidigt nok:
http://www.mgcenter.dk/pi/AccuSpark_Kit_no_7_Lucas_35D8_V8_3670_300.aspx
De har desuden også en udmærket og billig tændingspistol med mulighed for at gradvis justering som jeg også har haft eftersøgt.

Umiddelbart har det løst problemerne. Eneste problem ved montage var, at ledningerne er for korte og at det ene skruehul på Accusparken var for lille til den store af de to skruer, som tidligere fikserede platinsættet, men det var nemt at bore hullet op (fra 4,5 mm til 5 mm) og sætte et stykke forlænger på ledningerne.
Justerskruen på ydersiden af strømfordeleren, som normalt bruges til at indstille afstanden i plantinsættet bruges nu til at justere placeringen af AccuSpark sensoren, så den sidder lige fluks ud for knastsættet, hvorpå den medfølgende magnetring er monteret.

Om den også passer til senere defender V8 motorer ved jeg ikke, men jeg vil tro det så længe det er 3,5 liters versionen.