tilbage

Land Rover Forum  

Index
148713: Blandingsforhold i tomgang. (11-04-2015 16:21:05)
Kaj Tunlev Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.88.66.225)
Hej!

A/F ratio = Benzin/luft blanding.

Mit indsprøjtningssystem siger A/F ratio 13.5 ved tomgang.
Normaldrift A/F ratio 14/7-15.

Edelbrock 1404 (Weber) instruktionsbog siger A/F ratio 13.0.

Spørgsmål: Hvorfor federe blanding i tomgang end normal drift, når motoren er varm?

Mvh

Kaj Tunlev
Index
148714: sv: Blandingsforhold i tomgang. (11-04-2015 16:25:42) (svar på 148713)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.44.135.98)
Hej Kaj

Du nævner både indsprøjtning og en Edelbrock 1404 som vist er en "normal" karburator - kører du med begge dele ??
Index
148715: sv: sv: Blandingsforhold i tomgang. (11-04-2015 17:19:50) (svar på 148714)
Kaj Tunlev Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.88.66.225)
Hej Michael!

Lige nu kører jeg med indsprøjtning MSD 2900. Dette skulle give flere km/l, men jeg kan ikke få den op over 3.5-4 l/km ved bykørsel og 6,5 på landevej med 80-90 km/t. Jeg kørte mindst 4-5 km/l med mine oprindelige SU karburatorer. Har også været over 8 km/l med SU. Mine planer går på at sætte Edelbrock 1404 på igen, men med nyindkøbt fuel pressure regulator. Ligger på hylden. Sad på inden montering af MSD 2900.

Men tilbage til spørgsmålet: Hvorfor fedre blanding i tomgang?

Mvh

Kaj.

Index
148716: sv: sv: sv: Blandingsforhold i tomgang. (11-04-2015 17:49:42) (svar på 148715)
claus vegener #9245, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 82.198.103.24)
13.6 er normalt for tomgang; men din drift er da for mager.
Den bør typisk ligge ved 12.9 - 13.1 ved moderat belastning og skal den rigtig yde noget er vi helt nede på 11.6 (i flg. diverse tunere)
Mine erfaringer er så for højtydende turbomotorer; men princippet burde være det samme.
Hvis du har lambda styring af dit blandingsforhold, vil du se, at det svinger op og ned og afhænger af acceleration / påløb i flg. de indlagte tabeller i motorstyringen.
Index
148717: sv: sv: sv: sv: Blandingsforhold i tomgang. (11-04-2015 17:55:46) (svar på 148716)
claus vegener #9245, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 82.198.103.24)
En grund til, at have fedt blandingsforhold i tomgang kan være, at luftstrømmen til de enkelte cylindre er svag og uens, så for at få benzin frem så alle trækker, skal blandingen være federe for at få en jævn tomgang (hvilket jeg også kender, hvis dyserne er meget store på en indsprøjtningsmptor)
Index
148718: sv: sv: sv: sv: Blandingsforhold i tomgang. (11-04-2015 18:06:02) (svar på 148716)
Kaj Tunlev Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.88.66.225)
Hej Claus!

Min moter er en 3.5 V8, nyrenoveret. Ved 14.7 trækker den så englene synger, helt fra bunden er der et træk, som jeg ikke har oplevet med Edelbrock eller SU. Jeg tilstræber den optimale blanding ifølge lærebøgerne. Under kørselen kan jeg kan stille blandingsforholdet på en håndterminal.

Mvh

Kaj
Index
148720: sv: sv: sv: sv: sv: Blandingsforhold i tomgang. (11-04-2015 18:43:16) (svar på 148718)
claus vegener #9245, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 82.198.103.24)
OK Kaj
Dit MSD2900 anlæg er det med 8 indsprøjtningsdyser eller een fælles lige som vor D1 fra 97 har det?
Jeg havde ikke tænkt over at forbedre motorstyringen på den men det har jeg da gjort på en ældre Audi hvor jeg fjernede Bosch CIS systemet og monterede en 034EFI styrebox m dyser, ny tændspoler, et hav af følere og programmerbar computer. Problemet med D1 var, at den ved påløb (nødvendig motorbremsning ned ad bjerg)slubrer lige så meget benzin, som når den kører opad. (2 km/l) Så vi købte en diesel D3 men det andet havde været meget billigere.

Hvad med udstødningstemperatur? Hvis du har en EGT måler kan du finde det optimale blandingsforhold under driften, da mager blanding kan give forhøjet temperatur og brænde ventiler og give tændingsbanken
Index
148728: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Blandingsforhold i tomgang. (12-04-2015 13:00:09) (svar på 148720)
Kaj Tunlev Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.88.66.225)
Hej Claus!

MSD 2900 har 4 dyser. Lambda sonde, ECU osv. Det er enhed, der monteres i stedet for Edelbrock 1404 på samme manifold.

Mvh

Kaj.
Index
148729: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Blandingsforhold i tomgang. (12-04-2015 13:04:04) (svar på 148728)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.44.135.98)
Hvis du vil have den til at være mere mager i tomgangen, kan du vel bare indstille det i ECU'en - men hvis den er glad for at have tomgangen der, hvor den er nu, hvorfor så pille ved det ?
Index
148732: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Blandingsforhold i tomgang. (12-04-2015 16:03:30) (svar på 148729)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.35.96)
Hvad siger COen? I sidste ende :) er det, i forb. syn, dette det kommer an på.
Index
148736: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Blandingsforhold i tomgang. (12-04-2015 19:44:56) (svar på 148729)
Kaj Tunlev Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.88.66.225)
Til Michael og Verner!

Ja jeg kan indstille blandingsforholdet på håndterminal, og C02 er under 3.5%, som er grænsen for min LR 90 V8 1987.

Mvh

Kaj.