tilbage

Land Rover Forum  

Index
148730: Stilstandsforbrug, batteri TD5 (12-04-2015 13:32:06)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.75.245.174)
Heysan, hvad er jeres erfaring/målinger for ampereforbruget på en TD5 ved stilstand?
Lige nu måler jeg 0,18 A altså næsten 5 amperetimer på et døgn...

Mvh, Lars
Index
148734: sv: Stilstandsforbrug, batteri TD5 (12-04-2015 18:28:15) (svar på 148730)
Kurt Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.61.170.165)
Hej Lars

Hvordan måler du ampereforbruget, roder selv med nyt batteri i
øjeblikket også på en TD 5 så det ville være rart lige at tjekke det,
kan et almindeligt multimeter bruges.

Mvh Kurt
Index
148737: sv: sv: Stilstandsforbrug, batteri TD5 (12-04-2015 20:12:39) (svar på 148734)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.77.83)
Hej Kurt,

Det er ganske nemt. Du afmonterer dit plus-kabel (alle tilsluttede +kabler) og lader minus-kablet sidde. Derefter måler du imellem din batteri-pluspol samt det løse +kabel. Dit multimeter skal stå på A (ampere) hvorved du måler forbruget. Ved evt fejlsøgning kan du vælge, at måle imellem hver enkelt +kabel og pluspolen seperat. Jeg gætter på at du har flere andre pluskabler tilsluttet til lys el lign....

Jeg måler 0,18 ampere hvilket er højt og et udtryk for at der et uønsket forbrug et eller andet sted, eller en kortslutning. 0,18 ampere er et udtryk for forbruget per time...

Lad sige at du har et batteri på 90 amh (ampere-timer) så kan du regne ud hvornår dit batteri er tomt (teoretisk)
I mit tilfælde har jeg et forbrug på 0,18 ampere = 4,32 ampere i døgnet. Det vil sige at efter et døgn er mit batteri nede på ca 85,58 ampere .. (igen teoretisk) ;o)

Imidlertid falder spændingen også (volt) i takt med forbruget og Td5 er følsom overfor dette. Hvis spændingen bliver for lav vælger ECU (computeren) at undlade at starte .. Det er batteri-specifikt hvor mange af dine ampere du kan forbruge inden din spænding er kommet under det kritiske spændingsniveau ..

Sorry, det var vist lidt mere end du spurgte om :o)

Mvh, Lars

(Hr Horsevad, er det ikke korrekt hvad jeg skriver?)
Index
148738: sv: sv: sv: Stilstandsforbrug, batteri TD5 (12-04-2015 20:18:27) (svar på 148737)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.241)
Hej Lars
Kan bekræfte, det er korrekt det du skriver.
Hvad angår om forbruget er korrekt, vil jeg sige: Jada... Og endda ikke specielt skræmmende.
Tænk på, 0,18*12v er kun 2 watt, der er ur i bilen, en radio, en computer og alt det skal holdes i live, med sølle 2 watt! Ikke ret meget. At tro på mindre end det, kræver vist at du vælger en anden model.

Jimmi
Index
148767: sv: sv: sv: sv: Stilstandsforbrug, batteri TD5 (13-04-2015 20:20:31) (svar på 148738)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.77.83)
Du har ret Jimmi, jeg skulle lige huske også at bruge den sunde fornuft. Så er det nok mit batteri der har opgivet ..

Lars
Index
148742: sv: sv: sv: Stilstandsforbrug, batteri TD5 (12-04-2015 21:42:57) (svar på 148737)
Kurt Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.61.170.165)
Hej Lars

Det var da en fin beskrivelse, det vil jeg da gøre,
og vende tilbage med en melding, når det er prøvet, men venter lige
til jeg har fået installeret nyt batteri i løbet af en uges tid,
opstart fungere i øjeblikket med lidt hekseri med 2 gamle batterier.

I min naive søgen på batteri og lader til en Defender 2002 med fyr er
jeg faldet for disse.
Varta G14 95 amp
CTEK MXS 5.0 TEST AND CHARGE

Er det helt ude i hampen eller skal jeg gå tilbage til skråtobak.


Mvh Kurt

















Autolak
Autopærer
Bell Add
Bilpleje
Motorolie
Reservedele
Tilbehør / Udstyr
Viskerblade
Vinterprodukter
Produktoversigt






























Motorolie
Castrol
Bilbatteri
Motip

Oliefilter
Night breaker
Thule Cykelholder
Viskerblade
Xtreme Vision
Sonax
Tændrør
Gearolie








CTEK MXS 5.0 TEST AND CHARGE






Vælg version Mobil | Klassisk

















Autolak
Autopærer
Bell Add
Bilpleje
Motorolie
Reservedele
Tilbehør / Udstyr
Viskerblade
Vinterprodukter
Produktoversigt






























Motorolie
Castrol
Bilbatteri
Motip

Oliefilter
Night breaker
Thule Cykelholder
Viskerblade
Xtreme Vision
Sonax
Tændrør
Gearolie








CTEK MXS 5.0 TEST AND CHARGE
Index
148744: sv: sv: sv: sv: Stilstandsforbrug, batteri TD5 (12-04-2015 22:17:08) (svar på 148742)
Kurt Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.61.170.165)
Hovsa! der var lige noget vedhæftet der røg med.
/ Kurt
Index
148749: sv: sv: sv: sv: sv: Stilstandsforbrug, batteri TD5 (13-04-2015 09:40:45) (svar på 148744)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.230.145)
Td5 er fra fabrikken monteret med et 110Ah-batteri, grundet det store stilstandsforbrug- alarm, centrallås (110") osv. Er mig bekendt det største batteri fabriksmonteret i nogen Land- Range Rover. Dog har mange, som undertegnet, 2 batterier parallelforbundne, ikke mindst til spil-brug.
Bedst er det af måle batteridræn med et tang-amperemeter, så adskillelse undgåes. Hertil kan man måle på stelkabel, som er enkeltført. Har selv en lader som anført og er godt tilfreds.
Index
148753: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Stilstandsforbrug, batteri TD5 (13-04-2015 12:34:29) (svar på 148749)
Kurt Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.61.170.165)
Tak for info.

Ja det gamle 110Ah-batteri, der er stemplet 02 1EF, vil jeg antage er fra 2002, så man kan da sige at det har holdt godt, har haft nogle dybe
afladninger på det sidste grundet periodiske svigtede kørelysrelæ og glemt fyr.

Prøver lige en anden batteritype for at se hvad der sker, skulle kunne aflades lidt mere, og ser om jeg kan få liv i nogle af de gamle batterier (inklusiv mig selv) med de der smat ladere.

Mvh Kurt
Index
148757: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Stilstandsforbrug, batteri TD5 (13-04-2015 14:31:15) (svar på 148753)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.142.253)
Der er på omtalte lader et "Reconditionerings-program" som dog virker bedst på de gammeldaws bly/syrebatterier. Er selv bruger af AGMbatterier ikke mindst Odyssey, lidt pebret i anskaffelse, men pengene værd. Pebrede i anskaffelse er også batterier, der tåler mange dybde-afladninger som eks. Hoppecke; bruges mest i forb. med solcelle-anlæg.
Index
148766: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Stilstandsforbrug, batteri TD5 (13-04-2015 20:19:22) (svar på 148753)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.77.83)
Hej Kurt, jeg har haft to G14 batterier og synes faktisk ikke de har holdt længe nok - desværre. Jeg har nu en anelse om at det er det sidste af de to som nu er ved at opgive ..

Mit HaraldSkrald http://www.harald-nyborg.dk/p6630/autobatteri-88amp-mercedes til 1/3 pris har derimod holdt forbavsende godt. Det er et vådt batteri så det tåler vist ikke for stor hældning på bilen. Jeg har imidlertid ikke fået mit ødelagt endnu selvom jeg ikke har skånet det på nogen måder .. :o) Og nej, det er ikke et deep-cycle batteri ...men til alm brug klarer det sig rigtig fint!


Lars


Index
148768: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Stilstandsforbrug, batteri TD5 (13-04-2015 23:18:20) (svar på 148766)
Kurt Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.61.170.165)
Hej Lars

Ark ja de kære batterier!

Fandt et G14 til 1.372 inkl. moms leveret til døren, står nu i skuret , så jeg giver det lige en chance med en opladning og så lidt småopladninger i ny og næ, det kan de vist godt lide.
Har ikke tænkt mig at koble flere batterier sammen, ved ikke om du har gjort det.
Ellers kan jeg jo altid kalde det for "det var jo bare et skide batteri"
:-)

Mvh. Kurt
Index
148779: sv: Stilstandsforbrug, batteri TD5 (14-04-2015 17:48:40) (svar på 148730)
Carsten Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.198.203.137)
Hejsa,

det forbrug ved stilstand du nævner er alt for højt, et forbrug på ca 30 mA (0,030 amp) er acceptabelt, fjern sikringerne til mulige forbrugere en efter en indtil du har fundet hvilken komponent der har fingrene i kagedåsen.

Hilsen Carsten
Index
148781: sv: sv: Stilstandsforbrug, batteri TD5 (14-04-2015 18:34:32) (svar på 148779)
Carsten Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.198.203.137)
The battery drain should be measured using the approved Jaguar or Land Rover diagnostic system or a Digital Volt Ohm Meter (DVOM). A procedure for quiescent drain measurement using the diagnostic system is available in the Diagnosis and Testing section of the Workshop Manual. The vehicle should be in the locked/armed state (for example vehicle alarm fully armed), all doors, hood and luggage compartment lid/tailgate are open and latched (so as to appear closed from an electrical point of view). The test should take place after the vehicle has entered shutdown mode. The time taken for this to occur after the ignition is switched off varies according to model (Refer to the Topix On line resource for details).

MODEL SHUT DOWN PERIOD(minutes) VALUES BATTERY DRAIN mA)
Defender - 98MY to 07MY 30 <25
Defender - from 07MY <30 <30

Lidt fra reparationshåndbogen

Hilsen
Carsten
Index
148783: sv: sv: sv: Stilstandsforbrug, batteri TD5 (14-04-2015 19:08:16) (svar på 148781)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.162.29)
Mmmnnnjjaaee Carsten, på min Defender Td5 2005MY var der, før jeg udtog relæet til alarm, et dræn på ca. 1.5amp. Dog ikke testet som beskrevet med alarm aktiveret osv, i henhold til anførte procedure, tror dog ikke det ændrer ret meget om til eller fra. Nu er det knapt måleligt, men vel omkring 0,2-0,3amp. Underligt nok virker startspærre, alarm og centrallås osv. stadig. At der fra fabrikken er monteret et batteri på 110Ah- og en vægt af ca. 30kg, ca. 50% større end tilsvarende og tidligere modeller, skal vel ses som et tegn på strømtab kan forekomme. Men jo, Td5 er meget følsom overfor spændingsfald ved opstart.
Index
148838: sv: sv: sv: sv: Stilstandsforbrug, batteri TD5 (17-04-2015 13:06:03) (svar på 148783)
Kurt Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.61.170.165)
Hej Lars

Har prøvet at måle stilstandsforbrug på din omtalte måde, men desværre
har mit multimeter en brist lige der i amp området.
Alt fungere efter batteriskift målt med CTEK MXS 5.0 TEST AND CHARGE
Takker for svar på mine tillægsspøgsmål også fra andre.

Mvh Kurt