tilbage

Land Rover Forum  

148919: startproblemer med 90`defender (24-04-2015 13:20:14)
Jan Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.10.218.48)
Jeg er den heldige ejer af en årg. 87 defender 2,5 td - desværre har har jeg konstateret at den har flækket låget på vacumpumpen - så den bliver skiftet
men mens har jeg har rodet med det ( haft den afmonteret og monteret igen er det lykkes mig at få lavet et eller andet som nu gør at bilen ikke vil starte - og sender rød ud gennem luftindtaget - kan noget være vendt forkert eller har jeg knækket en ledning ????gode ideer modtages med tak
148926: sv: startproblemer med 90`defender (24-04-2015 15:22:39) (svar på 148919)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.62.117.46)
Der skal sidde en ledning på indsprøtningspumpen, på magnetventilen, på et spadestik.
Drt er i nærheden af hvor du har arbejdet, så det er et godt sted at begynde.
Mvh
Kenneth Poulsen
148930: sv: sv: startproblemer med 90`defender (24-04-2015 18:26:47) (svar på 148926)
Jan Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.10.218.48)
jeg har idag skiftet magnetventilen - uden held men et godt bud
148931: sv: sv: startproblemer med 90`defender (24-04-2015 18:26:48) (svar på 148926)
Jan Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.10.218.48)
jeg har idag skiftet magnetventilen - uden held men et godt bud
148928: sv: startproblemer med 90`defender (24-04-2015 16:55:33) (svar på 148919)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.176.93.246)
Inden du får gang i den ville jeg lige undersøge hvorfor der er overtryk i indsugning og om det kan hænge sammen med flækket vandpumpehus.

kan der evt. laves kompressionstest uden at starte? Det må andre lige svare på.

/Leif
148932: sv: sv: startproblemer med 90`defender (24-04-2015 18:30:27) (svar på 148928)
Jan Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.10.218.48)
det er ikke vandpumpehuset men vacumhuset og låget er flækket fordi det har væreet spændt hårdt eller fået slag, sidder meget beskyttet - det som undre mig er at bilen kørte fint indtil jeg ville afmontere vacumpumpen for at ordne oliespild og bagefter virker den som om den er løbet tør - men jeg har tjekket at der er diesel og haft afmonteret et dysserør
148933: sv: sv: sv: startproblemer med 90`defender (24-04-2015 18:39:50) (svar på 148932)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.191.82)
Er der strøm på ledningen ved stikket til magnetventilen, når der er tænding på?

Knækkede ledninger er en Lucas specialitet. ;)

Mvh
Kenneth Poulsen
148934: sv: sv: sv: sv: startproblemer med 90`defender (24-04-2015 18:59:16) (svar på 148933)
Jan Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.10.218.48)
ja, satte tænding på og tjekkede med polsøger - der er strøm på.
men jeg har en blå/grøn ledning som løber sammen med ledningerne fra generator rundt langs topstykket som mangler et sted at sidde på - men den har ikke siddet på mens jeg har kørt med bilen
148935: sv: sv: sv: sv: sv: startproblemer med 90`defender (24-04-2015 19:27:33) (svar på 148934)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.241)
Hej Jan
En polsøger lyser, hvis bare vinden blæser den rigtige vej.
Hvis en ledning er knækket, kan der sagtens være en smule forbindelse, nok til en polsøger lyser, men ikke nok til at trække et reelt forbrug.
Find et rigtig voltmeter og mål spændingen. Jeg siger ikke det er der, fejlen er, men du bør bruge et ordentligt måleinstrument, så du er 100% sikker på at fejlkilden er udelukket.

Jimmi
148936: sv: sv: sv: sv: sv: sv: startproblemer med 90`defender (24-04-2015 19:40:09) (svar på 148935)
Jan Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.10.218.48)
ja , det har du ret i men havde kun polsøger og ledningen ser fin ud - men det skal tjekkes, umiddelbart virker det mærkeligt at den pludseligt skulle være blevet dårlig
148937: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: startproblemer med 90`defender (24-04-2015 19:43:30) (svar på 148936)
Jan Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.10.218.48)

Kan jeg have sat vacumpumpen forkert på ??? - den sidder med en aksel som passer ned over et kryds og med 3 bolte med forskellig afstand som kun passe på en måde
nogle erfaringer /ideer her ??
148939: sv: sv: sv: sv: sv: sv: startproblemer med 90`defender (25-04-2015 06:34:26) (svar på 148935)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 5.254.168.140)
?? En polsøger har da netop et forbrug da det er en lille glødepære der lyser, hvorimod et voltmeter nærmest intet forbrug har og derfor bare måler spændingen....

Hvis han skal måle med et måleinstrument skal han måle ampereforbruget også... Ellers er det intet værd ;)
148940: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: startproblemer med 90`defender (25-04-2015 08:16:52) (svar på 148939)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.241)
En polsøger lyser, uanset hvilken spænding der er til rådighed og dermed har du ingen chance for at se, om det er korrekt, det du måler.
Ampereforbruget aner jeg ikke, hvordan du får det ind i sagen om fejlfinding, i.f.t. knækket ledning.
Du må gerne betvivle mine evner om el i biler, det kan jeg godt leve med. Jeg ved jeg har forstand på det, så betyder ikke noget at andre vil gøre sig kloge på det.

Jimmi
148945: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: startproblemer med 90`defender (25-04-2015 10:56:32) (svar på 148940)
Jan Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.10.218.48)

Selvfølgeligt kan det sagtens være spænding/ ledning , men netop derfor løsnede
jeg et dysserør, for at konstatere at der kommer diesel ud - altså åbner magnetventilen i min optik. men skal skynde mig at sige at ved ikke så meget om det, så om den ikke åbner nok osv. Jeg har tænkt at trække en ledning direkte fra plus polen til magnetventilen og se hvad det ændre. Og jimmy , jeg betvivler ingens evner ihvertfald - men fjern fejlfinding er ingen nem disiplin så tak ALLE for at poppe op med ideer
148938: sv: sv: sv: startproblemer med 90`defender (24-04-2015 20:19:45) (svar på 148932)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.176.93.246)
doh - læste forkert. sorry

/Leif
148950: sv: sv: sv: sv: startproblemer med 90`defender (25-04-2015 15:08:40) (svar på 148938)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.191.82)
Fungerer forvarmningen - er der strøm ud til det sidste gløderør?

Det virker som om den får diesel, men ikke tænder på det.

Mvh
Kenneth Poulsen
148959: sv: sv: sv: sv: sv: startproblemer med 90`defender (26-04-2015 13:18:09) (svar på 148950)
Jan Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.146.238.152)
det er ikke tjekket , men lampen i instrumentbrættet lyser
148960: sv: sv: sv: sv: sv: startproblemer med 90`defender (26-04-2015 13:23:16) (svar på 148950)
jan hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.146.238.152)
Ja kenneth, det virker faktisk præcist som om den ikke tænder det - har tjekket og udskiftet magnetventil og haft dysserør af og konstateret den pumper diesel ud- så hertil virker alt som det burde og har selv tænkt på noget tændingsværk.
148961: sv: sv: sv: sv: sv: sv: startproblemer med 90`defender (26-04-2015 14:23:33) (svar på 148960)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.145.172)
Med en prøvelampe ell. voltmeter prøves om der er strøm til gløderør- få en hjælper til at dreje nøgle til forvarmning og hold samtidig den ene målepind på sikkert stel og den anden på gløderørsled./strømskinne på gløderør. Er der strøm til gløderør, men ingen start, så aftag ledn./strømskinne til gløderør og mål med en gennemgangsmåler ell. ohmmeter om gløderør er OK. Evt. udtag gløderør og se om afbrændt spids. Der er ingen timerrelæ på glødestart, så holder man længe nøgle til forvarmning, brænder man rørerne af. Er der ingen strøm til gløderør, kan det være bundstykke i tændingskontakt der er brændt af. Kan være en god ide at teste prøvelampe og voltmeter på batteri, inden man kaster sig ud i fejlfinding. Grøn ledn. med blå stribe er til kølevandstemperatursføler i topstykke- har ingen egentlig indflydelse på mangl. motorgang.
148963: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: startproblemer med 90`defender (26-04-2015 15:31:35) (svar på 148961)
Jan Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.146.238.152)
har desværre ikke haft tid i dag at tjekke noget - men umiddelbart tror
jeg at din ide er rigtigt god - at det handler om de gløderør.
Og den blå/grønne ledning ligner ikke noget der har siddet på meget længe.

Har desværre ikke en masse målegrej så det bliver polsøger og afmontering af gløderør.

Findes der evt. en dygtig land rover mand i nærheden af Sorø , som vil tjene en skilling sig endeligt til.
149003: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: startproblemer med 90`defender (27-04-2015 18:46:14) (svar på 148963)
Jan Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.10.218.48)
Så fik jeg målt og rodet lidt - fra tændingslås til gløderør går en brun/rød ledning som ingen strøm har, mon ikke fejlen skyldes at bundstykket på tændingslåsen en brændt af ??
149004: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: startproblemer med 90`defender (27-04-2015 19:15:11) (svar på 149003)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.191.82)
Du kan jo prøve at give den "snydestrøm" direkte fra batteriet på det første gløderør for at se om motoren starter, men hvis der ikke er strøm på den brune når tændingslåsen er i glødeposition, så er der en overvejende sandsynlighed for at bundstykket er brugt op.

Mvh
Kenneth Poulsen
149005: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: startproblemer med 90`defender (27-04-2015 19:21:46) (svar på 149004)
Jan Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.10.218.48)
prøvede at give den snyde strøm - bilen startede ikke med kunne høre at starteren
kørte med - som om det hele er smeltet sammen. og kan se at plastiken omkring kabelskoen på låsebunden er helt smeltet, så er ret sikker på at det her fejlen findes