tilbage

Land Rover Forum  

Index
149156: Temperaturudlæsning Defender TD5 (2000) (06-05-2015 07:29:44)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.179)
Hej Alle.

Temperaturen kommer, ifølge uret, ikke op hvor der plejer.
Normalt har den stået cirka midtvejs (lodret), men nu kommer den kun lige lidt over 1/4 op.

Har skiftet thermostat, og temp. føleren, der sidder på forsiden af motoren, i højre side, ved den tykke slange.

Dette har ikke ændret noget.

Luften i varmeapp. virker varm som den plejer.

Der er vand nok på.

Nogen gode råd/ideer ?

Eller nogen der kender værdierne, hvis jeg skal måle på sensoren, og på output fra ECU til ur ??

På forhånd tak.

1270
Paw
Index
149157: sv: Temperaturudlæsning Defender TD5 (2000) (06-05-2015 07:46:22) (svar på 149156)
Tøt Michael #6744, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.191.185.115)
Hvis det er Paw, så er jeg på værkstedet i Allerød i morgen, så kom og lån min nanocom, så får du de rigtige tal..
Min defender's temp måler er sq også noget ustabil, så er pæn glad for jeg kan få de rigtige udlæsninger.
Index
149158: sv: sv: Temperaturudlæsning Defender TD5 (2000) (06-05-2015 07:48:37) (svar på 149157)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.179)
Tak for tilbud, men har selv en Hawkeye, jeg kan udlæse med.

MEN

Når jeg ikke ved hvor problemet ligger, kan jeg jo ikke stole på de udlæsninger denne giver. Den får jo også sine data fra bilens følere/ECU :-/

1270
Paw
Index
149159: sv: sv: sv: Temperaturudlæsning Defender TD5 (2000) (06-05-2015 08:11:55) (svar på 149158)
stephan svensson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 78.111.168.162)
Hej Paw,

Et termometer i ekspansionsbeholderen..

IR termometer og mål overflade temp ved kølevandets indgang og udgang fra motor.

Så har du tre reelle tal, som du kan forholde dig til, og sammenligne med.

/Stephan
Index
149161: sv: sv: sv: sv: Temperaturudlæsning Defender TD5 (2000) (06-05-2015 08:24:01) (svar på 149159)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.179)
Hej Stephan.

Ja, og så alligevel ikke.

Vandet i ekspansionsbeholderen har jo (nødvendigvis) samme temperatur som vandet i topstykket, og IR måling på en kølerslange, har jeg ikke haft held med. Det svinger helt vildt, afhængig af hvor på slangen jeg måler.

Derudover, så står der jo ikke grader på uret :-)

1270
Paw
Index
149168: sv: sv: sv: sv: sv: Temperaturudlæsning Defender TD5 (2000) (06-05-2015 10:29:20) (svar på 149161)
stephan svensson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 78.111.168.162)
Hej,

IR aflæsningen vil naturligvis ikke være nøjagtigt hvad der i slangerne, men jeg tvivler på, at der er mere end nogle få graders forskel.

En anden måde at afgøre dette på,er at du tager den temp måler du har, og måler modstanden på den.

Afhængigt af, om det er en PT100 eller PT1000, så får du en modstand, som du kan let omregne til en temperatur.
Index
149169: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Temperaturudlæsning Defender TD5 (2000) (06-05-2015 10:32:25) (svar på 149168)
stephan svensson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 78.111.168.162)
Index
149170: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Temperaturudlæsning Defender TD5 (2000) (06-05-2015 10:52:35) (svar på 149168)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.179)
Hmmm..

Tror du blot der er tale om en standard PTxx føler ??

Har svært ved at tro, at Land Rover skulle bruge en standardføler :-/

1270
Paw
Index
149171: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Temperaturudlæsning Defender TD5 (2000) (06-05-2015 11:03:42) (svar på 149170)
stephan svensson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 78.111.168.162)
God pointe....

Prøv alligevel at måle modstanden over føleren ved kold tilstand, og et termometer i beholder og sammenlign med udregningen.

Index
149173: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Temperaturudlæsning Defender TD5 (2000) (06-05-2015 11:24:04) (svar på 149170)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.157.231)
Ekspansionsbeholder er en buffer, som skal sørge for trykket i kølesystem er konstant under driften og ellers opsamle evt. luftbobler. Kølevand cirkulerer ikke gennem denne og der kan ikke måles reel temp. der.
At temp. svinger kan tyde på der stadig er luft i systemet. Har selv testet temp. med IRterm. rettet mod topstykke/afgangsstykke ved kølerslange og her viser IR 90Gr. samme som Hawk-eye`en når motor er driftsvarm. Nålen i termometeret i instrumentbræt står så lige før top. Kan dog ikke lide den høje temperatur og agter at skifte til termostat som fra Freelander, der er et par grader lavere, men først når det bliver varmt i vejret og turen går sydpå. Et fif, der er hentet fra div. australske delesider ang. Td5. (Kan heller ikke lide temperaturen på "fødedieselen" i topstykke går op til 80Gr. på baggrund af den mister smøreevnen når den er over 70Gr.) Men sådan er der jo så meget.