tilbage

Land Rover Forum  

Index
148174: Air Locker installation i Salisbury, tips og tricks (15-03-2015 10:30:44)
Søren Pedersen #5488, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.145.138.6)
Hej Rover-forum

Naboen og jeg skal snart installere Air Lockers i Salisbury bagtøjet på vore 110"-ere.
I den anledning ville jeg derfor høre om, der er nogle gode tips og tricks, eller forslag til stumper (lejer, pakdåser el. Lign), som vi bør skifte, når vi alligevel er derinde?

Jeg regner med, at skifte pakdåsen ved kardanet og ville også gerne checke spillerummet (back lash) i differentialet. Dette kræver dog et mikrometer-ur med nogle beslag, som passer til differentialet - er der nogle som har et sådant ur, man kan låne/leje?
På forhånd tak for alle svar.

Med venlig hilsen
5488/Søren, Roskilde
Index
148212: sv: Air Locker installation i Salisbury, tips og tricks (17-03-2015 15:59:52) (svar på 148174)
Christian Østerbye #7999, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.144.63.135)
Jeg har lige haft klumpen ude af mit salisbury bagtøj - hvilket gik ganske let, og uden brug af klemme/sprede værktøj til at få det ud. Jeg skulle skifte de to lejer der sidder på spidshjulet, da det ene var kollapset.

Jeg valgte den lette (og formentlig ikke helt korrekte) løsning, hvor jeg genanvendt de samme shims som tidligere bag lejeskålen, da jeg som dig ikke havde mulighed for de meget fine målinger.

Ind til videre er det gået fint - der er stort set ikke noget backslash i diffet, og det kører fint uden mislyde... Så det man kan have succes med at pille ved diffet uden at følge samtlige 82 trin (eller hvor mange der er) i manualen... MEN der kan formentlig være en risiko for at man ødelægger mere end fixer.
Index
148225: sv: Air Locker installation i Salisbury, tips og tricks (17-03-2015 22:10:32) (svar på 148174)
Tove Andersen #6546, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.104.60.131)
Hej Søren
Som du sikkert har opdaget ligger der i air lockeren en monteringsanvisning.
Specielt omkring hvordan i skal føre luftrøret, så det ikke presser løberingen skæv på akslen, for så er den slidt op på ingen tid.
Og i work shop manualen er det ganske udførligt beskrevet hvordan man måler og regerer med både back slash osv.
Min erfaring med dette da jeg selv monterede, er at det er rimeligt vigtigt at
følge begge disse anvisninger hvis man vil være nogenlunde sikre på at alt kommer til at spille max.
Jeg synes ikke det er svært, men det tar dog noget tid før man har fået styr på hvad der er op og ned på det hele.
Gå i bare igang og vær omhyggelige, og skift lejer og pakdåser samt shims hvis de er slidte eller skæve. Koster ikke meget, men i kan ikke shimse ordentligt op med skæve ringe for de kan ikke ligge helt tæt sammen.
Sidst men ikke mindst ; HOLD DET HELE RENT!!!. Snavs forringer levetiden på lejer og overfladerne på tænderne ganske betragteligt.
PS. i kan på nettet købe et ganske udemærket måleur for en rimelig pris og så har i jo et til at låne ud bagefter.:-)
Index
148230: sv: sv: Air Locker installation i Salisbury, tips og tricks (18-03-2015 14:07:58) (svar på 148225)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 92.220.1.50)
Jeg fik mine monteret hos Bertelsen dengang, og alt spillede upåklageligt, ved hyppigt og intense brug. Den Norske vinter var ingen problem, men jeg lært at bruge halv syntetiske gear olie!
Bertelsen skiftede alle lejer, pakdåser, og shimmede op forfra. Dette var:- "Our Way or No Way!" Heldigvis, tog jeg ubetinget imod rådet og vejledning, og resultatet blev derefter. Da LR ikke har de aller stærkeste stik aksler, og fineste tolerancer, så er Jeg overbevist om at Bertelsens insisteren på dette grundig fremgangs måde er grunden til at disse Air-Lockers fungerer idag helt problemløst.
Mit råd & erfaring, Ja, Du kan selv, men alle lejer skal skiftes, og alt shimmes, justeres, på nyt. Har du ikke målegrejet, så lån eller anskaffe det. Go'Arbejdslyst! og glæde dig til en bil som bliver absurd terrængående på en helt anden rolig og overlegen måde.
Hilsen fra Norge! 2217!
Index
149230: sv: Air Locker installation i Salisbury, tips og tricks (09-05-2015 20:04:08) (svar på 148174)
Søren Pedersen #5488, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.145.138.6)
Så har vi installeret ARB Air Lockers i 2 Salisbury-aksler og hermed gives tilbagemelding på operationen:

Vi havde 2 forskellige ARB spær: Den tidlige type RD20 (købt for ca 10 år siden) og den nuværende opgraderede RD161. Installationen er forskellig - type 161 er den nemmeste, da luft-røret ikke skal føres igennem hjulleje-overfaldet.
Jeg vil kraftigt anbefale, at man anskaffer sig de specielle Dana 60 shims, som lægges bag hjullejet inden dette presses på diff-klumpen. Det gør installation meget nemmere.
Derudover vil jeg anbefale, at man til installationen anskaffer sig såkaldte ”dummy”-lejer (hvor den indre diameter er marginalt større). Dummy-lejerne bruges kun til udmåling af shim-packs – til installationen anvendes de rigtige hjullejer. Man kan selv lave dummy-lejer ved at hone den inderste ring på et leje.
RD161 bruger 2 standard hjullejer – RD20 bruger 1 standard leje, samt 1 af den smalle type (følger med Air Lockeren).
Et måleur til check af back-lash kan købes billigt i Biltema (og det virker fint). Det er nødvendigt.
En presse og diverse aftrækkere er nødvendig
En god skydelære er nødvendig og en mikrometer-skrue er dejlig at have.
Vi fik lov til at låne en fin Salisbury-spreader af et klubmedlem (Stor tak til Mads Bak) - vi kunne IKKE på nogen måde have undværet denne. Diff-klumperne sad særdeles godt fast, når der var var forspænding på lejerne.
Der skal bruges 11,2 mm bor samt NPT snittap til den pneumatiske fitting på differentialet - sørg for at anskaffe dette i god tid (postordre).
Sørg for at anvende den nye ”firkantede” type Quad O-ringe på luft-ringen (standard på RD161 – opgradering til RD20). Mange tak til Team Bertelsen for god service og hurtig levering af disse O-ringe.
Det ene bagtøj fik skiftet lejer på spidshjulet. Dette er bøvlet, da man ved tilspænding skal ”kollapse” et ”crush”-bearing (et metal-rør), for at få korrekt forspænding på lejerne. Der skal tages godt fat for at kollapse røret – et 3/4” topnøglesæt og en Hi-Lift til at holde imod på kardan-flangen klarede opgaven. Drejeinertien (ca 4,5nm) skal måles med en speciel momentnøgle – vi klarede os med en fiskevægt og gefühl.

Alt i alt har det været et stort projekt over mange aftner, men med et fornuftigt udstyret værksted og megen tålmodighed går det an at lave operationen selv.
Hvis der skal søges info på nettet kan man finde meget ved st søge på ”Dana 60” i stedet for Salisbury, da akslerne er stort set identiske.

Med venlig hilsen
Søren/5488
Index
149277: sv: sv: Air Locker installation i Salisbury, tips og tricks (11-05-2015 13:14:29) (svar på 149230)
Kenneth Lystlund #4532, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.189.15.74)
Hej,

Jeg kan da lige bidrage med at NPT snittappen skal være en NPT-18, da NPT snittap fåes i forskellige gevind finhedder. Det brugte vi lidt tid på at finde ud af, da det ikke fremgik lysende klart i installationsvejledningen.

MLRH
Kenneth