tilbage

Land Rover Forum  

Index
149415: hælp til gearproblem (17-05-2015 22:41:32)
Julia Boehmer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.186.234.43)
Hej allesammen,

har en 90, 2,5tdi fra 1996 og tror min reduktions gearkasse er gået i stykker. Nu har jeg fundet en i ration 1,003 fra en range rover. den vil jeg gerne bytte med den som jeg har 1,4 . Er i tvivl om mit input gear passer eller om jeg skal have et andet?
Mange tak for hjælpen

Julia
Index
149422: sv: hælp til gearproblem (18-05-2015 11:49:36) (svar på 149415)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.69.71)
Nævnte transferkasse passer fysisk på hovedgearkasse, MEN den er højt gearet, så jeg er bange for din TDIer bliver for langbenet, at 5.gear kun vil være science fiction, ikke mindst i forb. med trailer/campingvogn.
Men man vælger som bekendt selv sine kampe. Omtalte trans kommer fra RRC med tre-trins automatgearkasse af mk. Chrysler og blev ilagt i beg. af firserne.
Index
149424: sv: sv: hælp til gearproblem (18-05-2015 15:47:29) (svar på 149422)
Julia Boehmer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.186.234.43)
Mange tak for svaret, jeg er lidt/meget ny inden for loandrover.

så dvs at mit input gear burde passe. Fordi jeg har hørt at der er 2 forsellige versioner med 26/29?? antal tænder.
Da jeg aldrig kører med en tung trailer, håber jeg at det går med de lange ben ;)
Index
149425: sv: sv: sv: hælp til gearproblem (18-05-2015 18:18:56) (svar på 149424)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.120.17)
Det som er interessant er, at hovedgearkasses aksel har 10 stråler- kamme hvor transen er monteret ind over. Skal ikke kunne sige hvor mange tænder der er udvendig på input-gear, men det er jo kun interessant, hvis man har tanker om at geare transen om. En god ide er, at tage hele gearkasse ned og se om kobling også trænger til en make-over. Hertil kan være ubehagelige overraskelser, hvis omtalte aksel er slidt i strålerne.
Index
149430: sv: sv: sv: sv: hælp til gearproblem (18-05-2015 21:50:14) (svar på 149425)
Julia Boehmer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.186.234.43)
OK- tak

min input gear og også hovedgearkassen er som nyt og kobling var også ok. Og fordi jeg ikke har lyst til at gøre mere end der er nødvendig, få de lov at blive hvor de er ;)
men nu en gang til for piger... passer det nu, plug and play? eller skal jeg være opmerksam på noget andet hvis den "nye" gearkasse nu kommer i morgen?
tak for hjælpen
Index
149445: sv: sv: sv: sv: sv: hælp til gearproblem (19-05-2015 14:12:15) (svar på 149430)
Jan Højmark #8402, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 192.66.63.129)
Der er forskel på om tandhjulet i reduktionen er gennemboret, så der er smørring til strålerne ( det er der nok på din hvis strålerne er ok). alt efter om det er det ene eller andet kan der være forskel på hvordan strålerne sidder over for hinanden i længderetningen.
Jeg kan ikke huske hvordan det er på manuel gearkassen, men på automatgearkasserne, passer det ikke nødvendigvis sammen hvis det er forskelligt, så kan du simpelthen ikke få reduktionen helt ind over hovedakslen.

Men kan du så få det sammen og den ikke er gennemboret, så kan du være helt sikker på at den stille og roligt begynder at æde din hovedaksel.

Så hvis jeg var dig ville jeg lige tjekke Ebay efter den rigtige gearkasse, de er til at betale sig fra i UK.

Og så bliver den altså ret langbenet med den gearing, prøv dig evt. lidt frem på denne side:
http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/calc/ratio_calc.html
Index
149501: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hjælp til gearproblem (24-05-2015 11:55:53) (svar på 149445)
Julia Boehmer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.186.234.43)
Hej,

vil lige sige tak for svaret og at vi har fundet ud at det ikke var transfer gear alligvel, men som det ser ud... hovet gearkassen.
Jeg kunne så ikke teste om 1,003 bliver for langbenet men en god tip for dem der vil prøve er at man ikke kan få input gearkassen over/forbi den første gear i den nye med ratio 1,003 fordi den er forholdsvis for stor. Hos os lykkede det med at vi skubbede transfergearkassen ud så at den kunne hænge på den sidste bolt og så få inputgear ind over.

Men, nu er jeg på udkig efter en R380 som passer in min 300tdi fra 96.

Har i anbefelinger, hvad man skal være opmærksom på når man skifter den? Har hørt at det ville være en god ide også at skifte kobling når man alligevel har skilt bilen af? Hvor længe tager det at bestille en ombytter fra ashcroft og hvordån går man med fragt? Svar sig det bedre at købe i denmark? Har i nogle tips til nybegynder?

Mh Julia