tilbage

Land Rover Forum  

Index
150314: parabolfjedre (29-07-2015 11:20:41)
Finn Piil Thomsen #4651, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.27.167.201)
Så er den gal igen.Bladfjedrene skiftet for 3 år siden er groet fast bagunder.Hvordan er det nu lige-kan man nøjes med parabol bagunder?
Hvor købes fjedrene?-Ham fra Holland havde ikke nogen på lager og ingen intention om produktion i nær fremtid.Så er der jo Paddock og Rocky mountain- har nogen en erfaring? Er ihvertfald træt af vejbump og ødelagte stikaksler.Vognen er en s3 88" fra 73.


Ps. loftbeklædning-hvor købes det???

Hilsen Finn Thomsen
Index
150316: sv: parabolfjedre (29-07-2015 12:16:20) (svar på 150314)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.177)
Fjedre skal smøres jævnligt og kan fint smøres op igen til god funktion, begynd med rigtig rustløsner - ikke WD40 - så skal fjedrerne masseres hvor hjulene kommer godt op i skærmkassen, f.eks. ved at på på skrå over en forbybning, eller køre et hjul ad gangen op på noget, så fjedrerne rigtigt skiller ad, derefter skal de have en gang tynd olie og så har de deres funktion igen, det skal gentages, dog uden rudtløseren, hver 2-3. måned.

Så hvis dine fjedre ikke er helt flade, så kan de fint smøres op igen.
Det har også den fordel at så holder fjedrerne også næsten evigt.

Det anbefales ikke kun at skifte til paraboler i den ene ende.

Jeg ville købe ny paraboler hos GBSprings:
http://www.gbsprings.co.uk/land-rover/

Dem er der mange der har stor tilfredshed med og på de britiske foraer jeg læser er et stort et kun dem der anbefales.
Du skal så selv købe støddæmpere.

Jeg har et sæt Rocky Mountain fjedre på min 109" - dem anbefaler jeg ikke!

Mvh
Kenneth Poulsen - 109" STW. 1971
Index
150321: sv: sv: parabolfjedre (30-07-2015 13:55:22) (svar på 150316)
Henrik Prange #7703, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 152.73.73.1)
Jeg kæmper også med mine sammengroede fjedre på min 2A 88". Jeg har prøvet med gearolie og fedt, men jeg syntes ikke rigtig der kommer noget smørelse imellem lagene. Hvilken olie bruger du?

Du skriver du ikke anbefaler parabolske bag - hvad med foran?

Hilsen Henrik
Index
150322: sv: sv: sv: parabolfjedre (30-07-2015 14:07:09) (svar på 150321)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Tror Kenneth mener at man ikke skal køre med Paraboler på den ene aksel og alm eliptiske på den anden.

Jeg har nu gode erfaringer med standard fjedre. Har flere gange fået liv i bagfjedrene ved at løfte bagenden op, så akslen hænger i fjedrene, sovse fjedrene ind i Berner Højtryksfedt og lade det stå natten over. Næste dag, fik fjedrene nogle tæsk med en klaphammer og så sovsede jeg fjedrene ind i Berner Højtryksfedt.

Til sidst kunne de ikke mere, så var de helt flade, og da jeg er lidt tøvende med at skille dem af, og banke dem op, købte jeg et sæt nye for sammenlagt 1500,- og monterede dem i stedet. Det var som at få en ny vogn. Faktisk savner jeg ikke paraboler.

Men er fjedrene blot groet helt sammen, så kan det være det eneste rigtige er at tage dem af, skille dem af, rense dem og samle igen med fedt i mellem lagene. Der er mange af de gamle der kan underholde med hvordan man førhen pakkede fjedrene ind i lærred og andet hejs, for at holde på fedtet og holde skidtet ude, men jeg har til gode at se det på andet en klassiske sportsvogne fra før 2.verdenskrig.

Mvh Niels
(for øvrigt er kodeordet nedenunder "Bagfjeder"! :) )
Index
150324: sv: sv: sv: sv: parabolfjedre (30-07-2015 14:12:13) (svar på 150322)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hov nu skrev jeg at jeg løsnede fjedrene med Berner Højtryksfedt. Mente naturligvis Berner Rustløsner. Først bagefter smører jeg med Højtryksfedt.

Mvh Niels
Index
150323: sv: sv: sv: parabolfjedre (30-07-2015 14:08:19) (svar på 150321)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Der skal være ens type affjedring på bilen, medmindre producenten har tænkt sig noget andet og fået det typegodkendt.
Parabolske for og bag eller standard hele vejen rundt.
KP har beskrevet, hvordan du får gang i fjederne igen, men du kan også skille dem ad, rense og samle igen. Der kan smøres fedt mellem lagene ved samlingen.
Herefter monteres fjederne igen, der efterfølgende bliver pakket/viklet ind i oilskin og til sidst i læder.
Denne langvarige proces holder rust og snavs væk. Det er kun det læderindpakningen, der regelmæssigt skal skylles rent, tørre og få impregnering.
Tohuse Auto har gjort noget i parabolske fjedre.
Index
150327: sv: sv: sv: sv: parabolfjedre (30-07-2015 19:22:18) (svar på 150323)
Finn Piil Thomsen #4651, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.27.167.201)
Ferien er slut så jeg vælger den der løsning med berner rustløsner osv.
Men hvad med "himmel" hvor får man det?

Hilsen Finn Thomsen
Index
150330: sv: sv: sv: sv: sv: parabolfjedre (30-07-2015 19:58:34) (svar på 150327)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Det er dyrt, når ordet himmel falder.

Lasalle Trim burde være leveringsdygtig: ww.lasalle-trim.co.uk/welcome

Index
150328: sv: sv: sv: sv: parabolfjedre (30-07-2015 19:23:46) (svar på 150323)
Henrik Prange #7703, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.243.85.102)
Jeg må i gang med rustopløseren.

Så vidt jeg kan se, er mine fjedre nittet sammen, så jeg tror ikke de kan adskilles.

Hilsen Henrik
Index
150329: sv: sv: sv: sv: sv: parabolfjedre (30-07-2015 19:54:34) (svar på 150328)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Det er godt nok over 40 år siden, jeg har skilt fjedre ad, men mener helt bestemt, at de ikke er nitet sammen.
De er samlet i midten med en vertikal gennemgående bolt. Der burde sidde et par fjederholdere, der kan bøjes fra hinanden plus et par med en horisontal gennemgående bolt.

Disse holdere har ganske rigtigt en nite, men den er vist kun til at styre fjederlagene.
Index
150331: sv: sv: sv: sv: sv: sv: parabolfjedre (30-07-2015 20:24:17) (svar på 150329)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Det er nemlig rigtig længe siden du har haft fat i et par bladfjedre Paul. :)
Der er ingen horisontale bolte længere. Der er nogen dragebånd, fjederklemmer eller hvad man nu kalder dem, der er bukket rundt om bladene. De kan ganske rigtigt bukkes fra hinanden. Det er så bla her jeg har tøvet, da jeg mener den slags kræver noget varme. Andre bukker dem kolde, selv mener jeg at fanden tager en kold-bukker hvert år. :)

Men ellers er ideen go' nok. Op i skruestikken med fjederen, løsne midterste bolt og åbne klemmerne. Så skulle man kunne få lagene fra hinanden. Lidt forsigtighed tilrådes, det er jo en fjeder vi taler om.

Mvh Niels
Index
150332: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: parabolfjedre (31-07-2015 10:26:27) (svar på 150331)
Henrik Prange #7703, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 152.73.73.1)
Det var klemmerne jeg havde kik på mht. nitten - havde ikke gennemskuet at de kunne bukkes ud.

Jeg vil også være lidt bekymret over at bukke dem koldt. I første omgang låner jeg en lift og køber en spand rustløsner.

Hilsen Henrik
Index
150369: sv: sv: sv: sv: sv: sv: parabolfjedre (03-08-2015 15:13:37) (svar på 150329)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.190.49)
Jow Paul, det er længe siden båndet der forhindrede de enkelte lag i at sakse, var med bolt foroven for nemmere adskillelse; ligesålænge siden er det de sekundære lag var med let nedadbukkede ender, som forhindrede der blev dannet kant, hvor de lå an mod øvre lag.
Køb et nyt sæt og vikl dem ind i densobind, gazebind der er dyppet i opvarmet vaseline; købes hos rørgrossister.
PS, bolten der holde lagene sammen og styrer i forhold til akslen hedder en dupbolt. Kan erstattes med en passende unbrakobolt.
Index
150361: sv: parabolfjedre (02-08-2015 16:08:45) (svar på 150314)
Klaus Kaad #9153, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 2.104.15.198)
Man skal kende sine kampe .
Jeg har rigeligt at vedligeholde på min 88er og er endt op med parabolske fjedre fra gb springs .
Som jeg er glad for .
Fjedrene fra gb købes direkte fra producent i England eller gennem pusher i dk.

Jeg kan ikke lige se hvad fjedre har med ødelagte stikaksler at gøre ...
Har du samtidig med skift af stikaksler også skiftet medbringer flangen ?

Der findes et andet forum der nørder lidt mere seriebiler end her .

På serieforum vil du også kunne finde inspiration til selv at lave en ny himmel .