tilbage

Land Rover Forum  

150456: forhjulsleje driver mig til vanvid (06-08-2015 21:46:36)
Peter Jespersen #8014, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.170.78)
nu har jeg virkelig brug for gode råd. Jeg har i en nylig tråd spurgt om råd til skift af forhjulsleje på min serie 3, 109 årg 76. Jeg har samlet hjulnavet med nye lejeskåle pakdåse ind imod akslen. Lejeskålene er presset helt ind i begge sider. Når jeg så sætter skive og møkrik på stubakslen og strammen den inderste møkrik med min 52 mm nøgle, ja så kan jeg ikke stramme navet så meget at der ikke er slør. Jeg burde vel kunne stramme så meget at det så at sige bliver for meget, og jeg skal slække igen. Hvad pokker er der galt???????

vh

Peter
150458: sv: forhjulsleje driver mig til vanvid (06-08-2015 22:25:52) (svar på 150456)
Ole Reinholdt #8955, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.91.32.58)
jeg ved ikke om det er til nogen hjælp men her er en video med lidt blandet foraksel

https://www.youtube.com/watch?v=yAL_k3pprN8&index=18&list=PLLBZWyYKFvYKXBiSe4eFi5wW4YRZn-miP


Mvh Ole
150459: sv: sv: forhjulsleje driver mig til vanvid (06-08-2015 22:36:31) (svar på 150458)
Peter Jespersen #8014, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.170.78)
desværre er der tale om akslen på en nyere model


vh

peter
150462: sv: sv: sv: forhjulsleje driver mig til vanvid (07-08-2015 00:33:39) (svar på 150459)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.177)
Der er forskel på lejerne fra 1980 og frem, du har måske have fået nogle forkerte lejer.

Til din 1976 - hvis den har den originale aksel - så skal de hedde: RTC3416 og RTC3426.

Det omvendte kan også være tilfældet, at din bil har fået en anden foraksel fra 1980 og frem og du så har bestilt til en 1976.

Mvh
Kenneth Poulsen
150463: sv: sv: sv: sv: forhjulsleje driver mig til vanvid (07-08-2015 08:24:20) (svar på 150462)
Peter Jespersen #8014, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.170.78)
Hej Kenneth

Lejerne er magen til dem jeg pillede ud(typen før 1980), men jeg kan se at den inderste pakdåse er den forkerte(efter 1980)men pakdåsen kan vel ikke gøre at skidtet ikke kan strammes da den sidder lidt inde i ´navet


vh

Peter
150465: sv: sv: sv: sv: sv: forhjulsleje driver mig til vanvid (07-08-2015 10:06:27) (svar på 150463)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.182.107.13)
Hej,

har du husket den inderste afstands krave(distance collar) på stub akslen?
har du virkeligt kun skiftet lejeskålen?

/Leif
150467: sv: sv: sv: sv: sv: sv: forhjulsleje driver mig til vanvid (07-08-2015 10:34:30) (svar på 150465)
Peter Jespersen #8014, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.170.78)
jeg har skiftet både skåle og lejer. Den inderste distance collar var der ikke da jeg skilte tingene ad og den er der heller ikke på tegningen i værkstedshåndbogen. Den inderste del er pakdåsen.


vh

peter
150468: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: forhjulsleje driver mig til vanvid (07-08-2015 10:39:34) (svar på 150467)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.182.107.13)
hmm - den manual jeg har adgang til har. Det kan have noget med årgangen at gøre.

/Leif
150469: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: forhjulsleje driver mig til vanvid (07-08-2015 10:41:27) (svar på 150467)
Peter Jespersen #8014, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.170.78)
distancecollar er monteret undskyld

vh

peter
150470: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: forhjulsleje driver mig til vanvid (07-08-2015 10:53:21) (svar på 150469)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.182.107.13)
:)

er der ikke mere gevind på stub akslen når du har spændt til?

/Leif
150471: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: forhjulsleje driver mig til vanvid (07-08-2015 11:00:40) (svar på 150470)
Peter Jespersen #8014, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.170.78)
det kan jeg ikke rigtig se, men hvis det er tilfældet hvad så?
150472: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: forhjulsleje driver mig til vanvid (07-08-2015 11:08:55) (svar på 150471)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.182.107.13)
I så fald må der jo mangle noget.
Du kan også holde hub, yderste leje samt skive på. Så bør du kunne skubbe det på plads så der er kontakt mellem lejeskåle og lejer. Der kan du så se om der er gevind nok på stub akslen.
Hvis ikke, er der noget galt i dit stub, leje, hub setup.
Hvis der er gevind nok, så prøv at montere den store møtrik og se om du kan skrue den helt i bund.

/Leif
150473: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: forhjulsleje driver mig til vanvid (07-08-2015 11:24:32) (svar på 150472)
Peter Jespersen #8014, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.170.78)
jeg prøver, vender tilbage hvis det ikke lykkes, foreløbig 1000 tak

vh

peter
150474: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: forhjulsleje driver mig til vanvid (07-08-2015 11:53:12) (svar på 150473)
Peter Jespersen #8014, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.170.78)
jeg har nu undersøgt akslen igen og det viser sig at det yderste leje kan bevæge sig i leje skålen, kan det passe at et nyt leje og skål fra britparts har så meget tolerance at det faktisk er ubrugeligt?

vh

peter
150475: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: forhjulsleje driver mig til vanvid (07-08-2015 12:04:03) (svar på 150474)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.182.107.13)
Britpart hedder sommetider shitpart, jeg har dog fået dårlge/defekte dele. Men til lejer bruger jeg kun Timken.

/Leif
150477: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: forhjulsleje driver mig til vanvid (07-08-2015 12:27:24) (svar på 150474)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.177)
>>>>>>>
kan det passe at et nyt leje og skål fra britparts har så meget tolerance at det faktisk er ubrugeligt?
<<<<<<<

Ja - det kan faktisk godt være tilfældet, det er bare for billigt til at bruge, men desværre falder folk for fristelsen med den billige pris.

Hvis man køber Britpart, så køb altid 2-3 stk. af den samme, du skal alligevel skifte delen igen efter kort tid.

Deres "gummidele" er helt forfærdelige, der er alt for meget plastic i "gummiet".

Mvh
Kenneth Poulsen - der anbefaler originale (gunuine) dele - det er de mindst ringe. ;)
150478: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: forhjulsleje driver mig til vanvid (07-08-2015 12:43:00) (svar på 150477)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 31.221.102.50)
jeg har også prøvet at et britpart leje disintegrerede totalt efter få hundrede kilometer.
prisforskellen op til et timken leje i england er så lille at det er de eneste der giver mening at købe.
150479: sv: forhjulsleje driver mig til vanvid (07-08-2015 13:00:41) (svar på 150456)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.224.210.10)
Der kører lige nu en tråd på en seriebils facebook gruppe om et Britpart leje. Der er efter et år ingen slid på lejet.
Jeg blev selv nødt til at montere et Britpart 1. gear i gearkassen da det originale jeg havde fået fra LR Series var med forkert antal tænder :-(
Forsvaret havde mukket noget suffix B indmad i min ellers suffix D mærkede gearkasse så tingene passede selvfølgelig ikke sammen.
Men det Britpart gear der kom fra Williams så nu meget fint ud og lignede, bortset fra antal tænder, fuldstændig det originale gear.
Så mit håb er at der dog, at der ind imellem, KAN være en ok kvalitet på visse Britpart produkter.
Desværre fåes mange partnumre efterhånden kun fra Britpart.

150480: sv: sv: forhjulsleje driver mig til vanvid (07-08-2015 13:24:57) (svar på 150479)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 31.221.102.50)
jeg tror den altovervejene grund til britparts dårlige ry er at de jo ikke selv er producenter, men bare sourcer varene hos forskellige underleverandører, typisk i kina eller indien.
men disse leverandører har enten for dårlig kvalitetskontrol eller også er britpart for dårlige til at specificere krav til produktet.
min egen erfaring er ihvertfald at der er meget stor forskel på materiale og forarbejdningskvalitet på det samme britpart produkt afhængig af hvilket batch du får en stump fra.
jeg har modtaget fine stumper fra dem og nogen meget dårlige.
ihvert er kvaliteten så svingende så jeg har valgt at sige at på motordele, lejer, pakninger og deslige vitale dele, der er prisforskellen ikke stor nok til at ta chancen.
150481: sv: sv: sv: forhjulsleje driver mig til vanvid (07-08-2015 16:37:25) (svar på 150480)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.177)
Jeg har helt samme opfattelse som Jacob.

Mvh
Kenneth Poulsen
150482: sv: sv: sv: sv: forhjulsleje driver mig til vanvid (07-08-2015 18:11:53) (svar på 150481)
Hans-Aage Larsen #5477, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.171.90)
Hej.
Vedrørende reservedele til vores seriebiler, kan i måske give mig et par firmanavne , hvor der i danmark kan købes "gode nye reservedele". Jeg er villig til at betale for dette, jeg kan desværre ikke finde ud af at handle på nettet i England, hvilket jeg er klar mange af jer har gode erfaringer med. Jeg handler for det meste med Williams- men det er som regel noget "bras" der leveres ( og jeg beder altid om bedste Kvalitet). Når jeg tænker på min læretid ved Domi først til midt i 70, vor orginale reservedele hed UNIPART- da var kvaliteten ikke så ringe som den er nu.
P.S. jeg er køber til alle orginale reservedele (nye) til seriebiler, så har i noget i vil af med eller kender et lukket domilager vil jeg blive glad hvis i vil kontakte mig.
Med venlig hilsen
Hans-Aage
5600 Faaborg
150484: sv: sv: sv: sv: sv: forhjulsleje driver mig til vanvid (07-08-2015 18:37:15) (svar på 150482)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.177)
De originale dele kan fås ved:
http://www.landrover-sjelle.dk/reservedele.aspx

Men til seriebilerne skal de helt sikkert bestilles og så er prispolitikken for Land Rover reservedele i Danmark, at det SKAL være mindst dobbelt op i pris.
Derfor handler vi i Britannien.

Du må kunne finde en der kan hjælpe dig med at handle i Britannien, jeg kan finde ud af det såe.... ;)

Mvh
Kenneth Poulsen - der anbefaler originale dele - det er de mindst ringe. ;)
150485: sv: sv: sv: sv: sv: sv: forhjulsleje driver mig til vanvid (07-08-2015 18:55:36) (svar på 150484)
Peter Jespersen #8014, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.170.78)
nyt leje samme resultat. Jeg går ud fra at nav og eller aksel må være så slidte at jeg ikke kkan spænde sammen uden slår. Jeg har spændt det sammen så godt jeg kunne med tilpas fedt i, og ekvipagen kører tilsyneladende godt nok uden ratslør. Jeg må vel bare forvente en kortere levetid på lejerne og så tage mig sammen til at få skiftet nav og stubaksel. Tak for alle de gode råd


vh

peter
150487: sv: forhjulsleje driver mig til vanvid (07-08-2015 19:52:42) (svar på 150456)
Søren Pedersen #5488, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.145.138.6)
Hej

Er du helt sikker på at sløret er i hjullejet og ikke fx railko-bøsningen? Sidder de indre lejer "stramt" om stub-akslen eller er denne måske slidt?

Mvh
Søren
150488: sv: sv: forhjulsleje driver mig til vanvid (07-08-2015 20:25:01) (svar på 150487)
Peter Jespersen #8014, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.170.78)
ja det er i lejet ift skål eller aksel at sløret er

vh

peter
150493: sv: sv: sv: forhjulsleje driver mig til vanvid (08-08-2015 19:48:20) (svar på 150488)
Klaus Kaad #9153, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 2.104.15.198)
Tør sku næsten ikke skrive det .,,men
Er lejerne evt blevet endevendt ?
150498: sv: sv: sv: sv: forhjulsleje driver mig til vanvid (09-08-2015 10:48:21) (svar på 150493)
Peter Jespersen #8014, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.170.78)
nej de sidder som de skal


vh

peter
150499: sv: sv: sv: sv: sv: forhjulsleje driver mig til vanvid (09-08-2015 13:29:11) (svar på 150498)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.107.247)
Er der ikke et kyndigt klubmedlem, der kan komme forbi og kigge Peter over skulderen? Er der meget slør holder lejet ikke længe og vil klart blive kasseret ved syn. Ganske vist er det en nyere model der vises i den sekvens Ole har lagt på, men princippet er jo det samme.
150500: sv: sv: sv: sv: sv: sv: forhjulsleje driver mig til vanvid (09-08-2015 16:06:01) (svar på 150499)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.135.200)
Hvorom alting er- hvis man åbner for den side, som Ole henviser til, så er der et skrækeksempel på anvendelse af britpartslejer, som ikke gik særlig godt- lidt nede af siden i det hvide felt til højre- Britpart wheelbearings- a tale of danger, despair and tragedy efter få måneder og miles kommer lejet ud som løskøb. Bedst er det nok at rive det shit-parts ud og op på cyklen og ud til Bertelsen efter kvalitetslejer.
150501: mysteriet er løst (09-08-2015 17:30:51) (svar på 150500)
Peter Jespersen #8014, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.170.78)
en lille grat på stubakslen ved gevindet gjorde at lejet ikke kunne spændes - smergellærred gjorde underværker - tak for jeres indlevelse i mine lejeproblemer allesammen


vh

peter
nu med leje uden slør