tilbage

Land Rover Forum  

Index
150658: veteran registrering (27-08-2015 15:40:41)
Henrik Duus Nørgaard #6005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.199.42.32)
min 88" er lige blevet 30 år og jeg overvejer at få den omregistreret fra gule til hvide plader.
hvis den forbliver på gule plader, vil den så automatisk blive veteranbil mht. lavere pris på vægtafgift og forsikring, eller skal jeg selv være proaktiv omkring det med Skat og forsikring ?.
vil den få veteranstatus hvis den bliver omregistreret til hvide plader ?
Index
150659: sv: veteran registrering (27-08-2015 16:43:27) (svar på 150658)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.224.210.10)
Mener du ikke 35år?? Ellers må det være Danmarks absolut yngste Serie III :-)
Vægtafgift falder til 1/4 helt automatisk når en bil runder 35år, lige gyldigt om det er på gule eller hvide medaljer!
Forsikring skal du selv sørge for.
Veteranstatus, eller tilladelse til veterankørsel, som det hedder, skal du også selv sørge for. Det bliver skrevet på bilens reg attest ifm et syn. Herefter skal bilen først, efter der 40. år, synes hvert 8. år.
Du burde have omregistreret til hvide FØR den blev 35år... Det er nemlig det billigste i ny registrerings afgift. SKAT fatter bjælle så snart et køretøj runder 35år. Der arbejdes på at få det lavet om men det går trægt.
Index
150661: sv: sv: veteran registrering (27-08-2015 16:48:42) (svar på 150659)
Henrik Duus Nørgaard #6005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.199.42.32)
hvilket beløb skal jeg forvente at betale ved omregistrering fra gule til hvide plader hhv. før og efter 35 år ?
Index
150662: sv: sv: sv: veteran registrering (27-08-2015 17:30:42) (svar på 150661)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Det som er det tossede er at hvis vi taler gamle biler yngre end 35 år, så er det 60 % af den forventede salgspris på hvide plader. Taler vi veteranagfgift, så er det som ved import 40% af nyprisen uden afgifter. Altså hvis vognen er fra 1965 så er det prisen i 1965 uden afgifter der er grundlaget.

Den regel er sikkert rimelig nok når vi taler smukke gamle sportsvogne fra 50'erne og 60'erne, men når vi når i de inflationsramte 70'ere og 80'ere, så er nyprisen pludeslig høj i kroner og ører og så er det pludslig mange penge.

30-34 årige biler, der altså endnu ikke er veteraner bliver ofte vurderet som udtjente gamle spande, der selv på hvide plader ikke skønnes meget værd.

Så kort fortalt, havde du fået den vurderet som gammel bil havde vi sikkert talt under 10.000,- som veteran er det 40% af nyprisen i '85 hvilket jo er en del mere, mellem 20 og 30.000,- eller mere.

Men i sidste ende handler det om hvordan den enkelte skattemedarbejder tolker Skats egne regler. Afgørelserne virker i hvert fald temmelige vilkårlige.

Mvh Niels
Index
150660: sv: veteran registrering (27-08-2015 16:46:24) (svar på 150658)
Henrik Duus Nørgaard #6005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.199.42.32)
korrekt.
den er 35 år (fra 1980)
Index
150663: sv: veteran registrering (27-08-2015 20:56:17) (svar på 150658)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.224.210.10)
78530kr lød nyprisen på for en 88" diesel med hardtop i 1981, uden afgift og moms!!
Så er det bare frem med regnemaskinen.