tilbage

Land Rover Forum  

150767: 200di (02-09-2015 20:54:31)
Gert & Heidi Rasmussen #7759, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 89.239.212.162)
Hej derude.

Jeg søger noget viden og erfaring. med 200di motoren. Jeg har hørt at den laver ca. 75 Hk. men er det på hjulene? og hvad er momentet på sådan en.

Årsagen er jeg drømmer om at få så dan en i min trofaste S3 88 2,25 diesel.
Trække campingvogn er ikke dens stids kompetence.

LR hilsner Gert
150768: sv: 200di (02-09-2015 21:35:45) (svar på 150767)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Der er flere, der har monteret en kastreret 200 tdi i deres Serie-bil, men skal man følge lovens bogstaver og SKATs regler, er det en væsentlig overskridelse 20 % reglen, der tager udgangspunkt i producentens oplysninger.

Drejningsmomentet er 265 Nm for den komplette maskine og det burde det også være uden ladeluftkøler og turbo.

Jeg ville vælge en 2,5 d n/a pga. den med sine 68 hk og 158 Nm er mere lige en 2,25 l. Har selv haft en 2,5 d n/a i min OneTen og kørt ca. 400.000 km problemfrit med den.

Den kan også trække en passende campingSvogn -

Husk også lige på, at bremserne skal være helt i top, når du lægger en tdi i. Der skal nemlig flere kræfter til at standse bilen end hvis du holder dig til den oprindelige motorisering.
150769: sv: sv: 200di (02-09-2015 21:50:09) (svar på 150768)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 82.143.245.133)
200DI og ikke 200TDI :-)
200DI er et perfekt kompromis spørger du mig!
150772: sv: sv: sv: 200di (02-09-2015 23:32:13) (svar på 150769)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 2.110.134.103)
Min 200 DI har målt på certificeret rullefelt 77HK.

Så den holder sig lige under det den skal.

Det er i min optik, den bedste løsning overhovedet. Den starter bare man rasler med nøglen i lommerne på en dag med -50 grader, og der er masser af kræfter i.

Det er nemt at gå til hvis man er vant til at skrue, udstødningen kræver dog at man er god til at svejse, da den skal bygges fra bunden af.

Jeg ved godt at en del har gjort det med den org. udstødning, men hvis man laver det med 2" udstødning hele vejen er der verden til forskel - og så kan man få det som man vil.

MVH Jakob - Med det kulsorte 200DI Uhyre :)
150773: sv: sv: sv: sv: 200di (02-09-2015 23:46:04) (svar på 150772)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.177)
Jeg kører også med 200DI i min 109" stw.
Den bedste test jeg gjorde var at slæbe en autotrailer med en 88" på, fra Kalundborg til Faxe - altså tværs over Sjælland.
Samlet trailervægt 2.500kg + 1.800kg bil, i alt = 4.300kg
Det går den fint 80km/t med, med 1,5 cm på speederen og den er uhyggelig svær at få under 10km/l.
Jeg har lige været i Jylland med 2 x 300km på én dag, der går den ved 85-90 km/t 12km/L, og jeg har ikke overgear, kun 255/85x16 dæk.
Og den vil sagtens kunne slæbe både et overgear og de høje dæk.

Mvh
Kenneth Poulsen
150779: sv: sv: sv: sv: sv: 200di (03-09-2015 11:01:46) (svar på 150773)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 185.16.156.11)
Bare læg den i og få så en transfere gearkasse med et højere gear fra ashcroft. så kører det fint, det er prøvet.
mvh jens
150781: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 200di (03-09-2015 11:42:50) (svar på 150779)
Gert & Heidi Rasmussen #7759, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 62.44.134.123)
Hej Jens

For man ikke lidt problemer når man sætter i gang?
Er det ikke bedre med et overgear?
Er der nogle der har målt momentet på en 200di ?

Tak for alle de gode svar.

Lr hilsner Gert
150784: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 200di (03-09-2015 15:37:43) (svar på 150781)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.177)
Jeg starter som regel i 2. gear, det er bare at slippe koblingen og gi' lidt gas - men min gearing er også kun 18% i forhold til Ashcroft gearigen på 28%.

Et overgear giver også 28%, men der har du alle de "halve" ind i mellem og i min optik er det den ultimative løsning og dyreste, et Roamerdrive koster henved 12.000,- kr.

Så kan man prøve at finde et Fairay ovegear der ikke kørt i smadder, de kan dog renoveres, men stumperne er ikke helt billige, men dog billigere end et nyt Roamerdrive.

På en 88" kan også skifte til Range Rover differentialer, det giver også 28% men med de samme ulemper som ved Ashcroft gearingen, bortset fra RR differne gearer op i alle gear, hvor Aschcroft løsningen kun er i det høje område.

En 200 motor er også helt ligeglad med om det op eller ned ad bakke, eller om der modvind, den holder 80-85km/t uanset.

Mvh
Kenneth Poulsen
150785: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 200di (03-09-2015 16:16:01) (svar på 150784)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Er du helt sikker på følgende, Kenneth:

På en 88" kan også skifte til Range Rover differentialer, det giver også 28% men med de samme ulemper som ved Ashcroft gearingen, bortset fra RR differne gearer op i alle gear, hvor Aschcroft løsningen kun er i det høje område.

Hvilken løsning fra Ashcroft kører med det?

Eller har jeg misforstået noget ?
150786: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 200di (03-09-2015 17:03:49) (svar på 150785)
Michael Andersen #9162, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.90.135.74)
150787: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 200di (03-09-2015 18:05:08) (svar på 150785)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.44.134.17)
Det er ganske rigtigt hvad Kenneth skriver at Ashcroft løsningen kun påvirker "høj-gearene" - havde løsningen på min 88"
150790: sv: 200di (03-09-2015 21:22:45) (svar på 150767)
Klaus Kaad #9153, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.144.63.91)
Jeg har sådan et setup med en ashcroft highratio transferbox..
Den giver 31,8% større gearing , og som nævnt er det kun i højgearområdet at udvekslingen er plus de 31,8%.

Det er kun et gæt men på vej hjem fra klassikertræf kørte jeg bag "giraffen" (en 88er med en 75hk ford transit diesel motor).
Den trækker også som et lokomotiv .
Så en udbytning med en 200di eller anden lovlig konvertering vil sikkert kunne opfylde dit ønske .

Om noget er lovligt/legalt over for told og skat er en ting ....
Men at mangle forsikring hvor skylden måske kommer til at ligge ved en stakkels gammel seriebil med en opgraderet motor , der på papiret yder langt over 100hk ,,
Der er så kun 1 til at betale ,,, gæt hvem :-)

Du er velkommen her til med en campingvogn og foretage en test

Mvh klaus
150791: sv: 200di (04-09-2015 10:00:36) (svar på 150767)
Hans Houmøller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.243.62.139)
Hej Gert
Vedr. info om 200Di, så findes der noget her på forum hvis du søger - hvis du samtidig lister over på det danske fladjernsforum (serielandrover.dk) er der endnu mere - her har jeg eks. lavet en tråd om konverteringen af min 2,25 til 200DI.

Jeg har fået dynotestet min hos Sanco i Aalborg ifbm. et arrangement region Østjylland afholdte, og det var ikke så opløftende på papiret - ca. 54Hk på motoren, og 35Hk på hjulene - ca. 160NM helt fra bunden (<1800RPM). Jeg må dog sige at jeg ikke er utilfreds - den trækker let min hestetrailer med en enkelt bette hest (ca. 900kilo) eller en boogietrailer med 1,5m3 træ ud af skoven i tomgang! På motorvejen holder den let 90-100 (med overdrive) op og ned af de danske bakker - men det er IKKE en Tdi - du kan sammenligne den som en smule bedre end den klassiske 2,5NA med 68Hk og ca. 160NM - og husk dette er for en ny motor - mange LR har sendt en del heste ud ad udstødningen som følge af slid og manglende vedligehold/justering. Jeg syntes den passer overordentligt godt til en seriebils bremser og køreegenskaber.

Selv kører jeg med overgear - fordi jeg havde et liggende - men den optimale løsning vil jeg mene er en aschroft transferkasse - overgearet er en ekstra (meget dyr) gearkasse med en (meget) lille oliesump som ikke er kraftigt bygget. Omvendt, så kan du opleve at du med tung campingvogn efterspændt gerne vil hoppe ned i gear vil jeg mene, specielt på motorvej.

Hvis du går efter en 200Di, så skal du gå efter den model der hedder 12L som stammer fra en Discovery. Denne har forgård og indsprøjtningspumpe placeret således at du slipper for at svejse i motorophæng - du kan genbruge dem fra seriebilen da ophæng sidder samme sted. Med en 2,5NA som anbefalet andetsteds skal du flytte højre ophæng.

Jeg lavede min med samme udstødning (manifold und alles) som med min 2,25 - samme køler, kobling, luftfilter osv. - stort set alt kan genbruges.

En anden ting der nævnes er det lovlige i sådan en aktion. Der er flere "fraktioner" som kan give problemer her ved sådan en motorkonvertering:

1. Bilsyn
At man kan "snige" en anden motor igennem et syn er ikke det samme som det er lovligt og den hellige gral er velforvaret. Synsmanden skal notere i bilens papirer at den er synet og godkendt med den konstruktive ændring. Dette har jeg indtryk af er en individuel vurdering hos den enkelte synsmand/hal.

2. SKAT
Skat vil, hvis du forbedrer den bil og dermed får noget der er bedre end det du i sin tid gav tre gange værdien for, have penge igen. Derfor siger SKAT at hvis du monterer en motor hvor effektopgivelsen er >20% af hvad bilen er typegodkendt til, så skal du svare afgift på ny. Og da SKAT ikke belemrer sig med teksniske nørderier som "kastrerede" motorer hvor visse dele er pillet af, så går de ud fra fabrikantens opgivelser - og ifgl. Solihul, så har en 200Tdi 12L 111Heste og 264NM - BUM!
Mange vælger og læse SKATs anvisninger som en vis herre læser biblen, men det er op til en selv - døm selv: http://skat.dk/SKAT.aspx?oID=1947435

3.Forsikringsselskabet
Det her mener jeg ligesom Klaus K er den største risiko - hvis du laver en skade og du har tweaket din bil uden og fortælle forsikringen at det kan du havne i problemer - og det kan blive rigtig dyrt.

Du er som Klaus også skriver velkommen til en prøvetur/se projektet og du kan også bare skrive/ringe hvis du vil vide mere - mine info står under medlemmernes kontaktoplysninger.

MLRH
Hans
150796: sv: sv: 200di (04-09-2015 15:22:19) (svar på 150791)
Gert & Heidi Rasmussen #7759, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 89.239.212.162)
Hej Hans

Det er da noget ØV. Vi er altså i synsmandens/skat magt med en 200di motor?
Så hvis man skulle være 100% lovlig sp er det en 2,5na eller en 2,5 ford transit 72HK, eller linende Under 20%.
Der er naturligvis muligheden for den hel store ombygning og tilhørende, afgiftbetaling. Men så har vi problemet med originalitet, veteran forsikring, m.m.


Lr Hilsner Gert
150798: sv: sv: sv: 200di (04-09-2015 16:40:12) (svar på 150796)
Gert & Heidi Rasmussen #7759, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 62.44.135.103)
Må man putte en 2,5td med 86hk i?
Kommer ma ikke på trærs med turbo,en.
Og ta det automatisk er en effekt forøgelse på
mere end 20%.

Lr hilsner Gert
150799: sv: sv: sv: sv: 200di (04-09-2015 17:06:50) (svar på 150798)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 82.143.245.133)
Turbo=automatisk ny afgift lige meget hvad heste den har..
Gå 200Di :-)
150800: sv: sv: sv: sv: sv: 200di (04-09-2015 17:21:24) (svar på 150799)
Gert & Heidi Rasmussen #7759, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 89.239.212.162)
Hej Ole

Det rette valg er nok 200DI. men den er jo lige så ulovlig som 2,5td.
Bortset fra synsmanden ikke kan se nogen turbo på 200DI'en. så der er forhåbentlig ikke et problem. men beder han om dokumentation er der jo et problem. For som der blev nævnt, har 200TDI'en 111 Hk og det er det eneste dokument der er på den, med eller uden turbo.
Det er hvert fald såden jeg har forstået det.

Ole du må gerne rettes på mig, hvis jeg er galt på den :-)

LR Hilsner Gert
150801: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 200di (04-09-2015 19:39:15) (svar på 150800)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 82.143.245.133)
Du har forstået korrekt!! Er der ikke røgvender på motoren vil jeg dog æde min gamle hat på at ingen vil undre sig over hvad der ligger i rummet og derfor bede om noget som helst.
Hvis ikke jeg var godt tilfreds med mit gamle sløve komfur, så havde jeg for længst smidt en 200Di i min 109ér.

150803: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 200di (04-09-2015 20:03:52) (svar på 150801)
Mark Strodtmann #4647, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.235.142)
@ Ole Pars
"Turbo=automatisk ny afgift lige meget hvad heste den har.."

Hvor stå rdet henne ?

Manne
150804: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 200di (04-09-2015 20:25:24) (svar på 150803)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 82.143.245.133)
Det kan du bla finde på Skat og Trafikstyrelsen.
Alle ændringer af motorydelse på over 20% anses som konstruktiv ændring som udover krav om diverse godkendelser også indløser en ny afgift. Montering af turbo anses for over 20% i alle tilfælde og indløser derfor også en ny afgift. (hvis det bliver opdaget)
150805: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 200di (04-09-2015 20:39:34) (svar på 150804)
Kaj Juel Hansen #1942, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.5.207)
Det med turbo=automatisk afgift er ikke helt rigtigt.

Motor født med turbo og holder sig inden for 20% godkendes uden afgift.

Motor med eftermonteret turbo er = med mere end 20% og der skal betales
afgift.
150806: sv: 200di (04-09-2015 21:01:13) (svar på 150767)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 82.143.245.133)
Saks fra trafikstyrelsen:
Hvis du øger motoreffekten med op til 20 %, anses bilen for fortsat at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Hvis motoren får øget effekten med mere end 20 %, er det nødvendigt med dokumentation fra PRODUCENTENS SIDE, der erklærer, at bilen er egnet til denne effektforøgelse. Dokumentationen kan bestå af, en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af, hvilke ændringer, der vil være nødvendige, hvis bilen fortsat skal være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.

Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse på mere end 20 %.

Og så et link til SKAT:
http://skat.dk/SKAT.aspx?oID=1947435

Så kan i læse lige fagskrift eller drage jeres egne konklusioner eller være pisse ligeglade som så mange andre...
Som med alt andet i livet: Det er fedt at snyde - det er noget lort at blive opdaget :-)
150807: sv: sv: 200di (04-09-2015 21:13:08) (svar på 150806)
Mark Strodtmann #4647, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.235.142)
Er det ikke kun ved eftermonteret turbo? Hvor man ikke helt kan fastlægge ydelsen !?
Hvis man bruger en motor med fabriksmonteret turbo kender man jo efekten !

Manne
150808: sv: sv: sv: 200di (04-09-2015 21:21:07) (svar på 150807)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 82.143.245.133)
Men så er det jo heller ikke længere den originale motor. Ingen seriebiler er typegodkendte med røgvender hvorfor det må anses som en konstruktiv ændring.
150809: sv: sv: sv: sv: 200di (04-09-2015 21:40:51) (svar på 150808)
Klaus fisker (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.84.2)
Hej det er mig der har en 88 med en ford transit 75 HK + RR differ
Hvis typegodkendelsen på en bil siger eks 50 diesel hk eller 60 benzin hk Må man eksempel vis bruge regnestykket .... 60 benzin HK + 20 %. = 72 diesel HK Dette skulle være en ok metode i følge min lokale syns mand ....
150810: sv: sv: sv: sv: 200di (04-09-2015 21:42:27) (svar på 150808)
Mark Strodtmann #4647, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.235.142)
Det jo heller ikke ulovligt at udfører konstruktive ændringer så længe det er inden for 20% !

Manne
150811: sv: sv: sv: sv: sv: 200di (04-09-2015 21:43:41) (svar på 150810)
Mark Strodtmann #4647, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.235.142)
Rigitg, Klaus !
150812: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 200di (04-09-2015 22:11:17) (svar på 150811)
Gert & Heidi Rasmussen #7759, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 89.239.212.162)
mange mange tak, for de gode svar.

Jeg ved ikke i nu hvad der kommer til at ligge i min 88 i fremtiden.
men tak for en god debat.
150813: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 200di (04-09-2015 22:18:20) (svar på 150812)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Hvor mange km kører I om året med 88" ??
150816: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 200di (05-09-2015 07:27:54) (svar på 150813)
Gert & Heidi Rasmussen #7759, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 89.239.212.162)
Hej Poul

Vi køre kun 3000km. Min plan er min 88'er skal bruges meget mere
Her efter nyt år kommer den på hvide plader.
Senere renovering af gearkassen evt overgear.
Bagefter er det motoren.

Lr hilsner Gert
150823: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 200di (05-09-2015 17:30:16) (svar på 150816)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Du kunne overveje, at lægge en 2,25 eller 2,5 benzinmotor ned i maskinrummet. Så får du hhv 72 eller 83 hk, holder dig indenfor typegodkendelsen.
Jeg kørt med min 88" HTB på 7.50x16 snildt 8 km/l/årsgennemsnit.
Ved ca. 10.000 km/år er det lige kostbar, at køre benzin eller diesel.
150817: sv: sv: sv: sv: 200di (05-09-2015 08:54:35) (svar på 150808)
Klaus Kaad #9153, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 2.104.15.198)
Det er så ikke helt rigtigt Ole ..
World wide Web husker godt , og du har selv deltaget i en tråd på seriebilsforum hvor Jan Højmark har linket til en godkendt turbo montering fra daugård turbo .
At gevinsten ved turboen nok mest var kortere levetid på motor og en effektforøgelse der nok var mindre end medvind er an anden sag :-)
150818: sv: sv: sv: sv: sv: 200di (05-09-2015 09:14:20) (svar på 150817)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 82.143.245.133)
Hvor vil du hen med det indlæg Klaus??
Omtalte turbo var til en 110" med tilhørende passende typegodkendelse.
Find du lige den der passer til det tråden her handler om, nemlig en 88".. :-)
150821: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 200di (05-09-2015 11:14:54) (svar på 150818)
Klaus Kaad #9153, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 2.104.15.198)
Jamen fejl :-)
Troede det var på en 88 er
Go weekend
Mvh klaus
150822: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 200di (05-09-2015 11:25:18) (svar på 150821)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 82.143.245.133)
Lige over..
150824: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 200di (05-09-2015 17:33:56) (svar på 150822)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Der fandtes een eller to 88" 2,25 d, der havde fået påbygget turbo.... effekten blev øget med hele 10 % - eller ikke målbart... ;-))
Jeg har et eller andet sted dokumentation på den sag, men hvor ?
150827: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 200di (05-09-2015 22:10:51) (svar på 150824)
Gert & Heidi Rasmussen #7759, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 89.239.212.162)
Hej Poul

Det dokument kunne være meget interessant, hvis det kunne bruges over for
synshallerne og ikke skat.

Lr hilsen Gert

150828: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 200di (05-09-2015 22:16:49) (svar på 150827)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 82.143.245.133)
Det kan ikke bruges til noget som helst med mindre du har typegodkendelsen dertil.
Kittene er iøvrigt nok heldigvis snart væk?
Men alt kan synes efter hvilken synsmand man render ind i..
150829: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 200di (06-09-2015 08:21:53) (svar på 150827)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Oplysningen omkring en turbo på en 88" D skulle kun være en historisk information, ikke andet.

I bør slet ikke spekulere i, at købe et Scanturbo kit til en 2,25 D. Det er ren og skær spild af penge.
Motoren er ikke bygget til en turbo.

Jeg har haft en 110" med det setup: noget værre skrammel. Tre-fire gange måtte jeg skifte toppakning.

Hvis I vil holde jer på lovens smalle sti, har I kun to muligheder:

enten en 2,5 DNA eller konvertering til benzin. Begge holder sig indenfor 20 % effektforøgelsesreglen og begge er slidstærke og passer til gearingen samt den hastighed, bilen er designet til.

En Serie-bil er en hyggetøffedyt set med nutidens øjne!
150830: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 200di (06-09-2015 08:54:14) (svar på 150829)
Gert & Heidi Rasmussen #7759, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 89.239.212.162)
Igen mange tak for alle
de gode input og er faringer.

Så skal der bare spares penge sammen til
alle mine projekter.

Lr hilsner Gert

150840: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 200di (07-09-2015 11:34:39) (svar på 150829)
Hans Houmøller #8792, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 77.243.62.139)
Jeg syntes ikke man kan tale om lovens smalle sti her og en 2,5NA/2,25benzin som værende det eneste der betræder denne...

Der er - mig bekendt - intet umuligt i og få en 88 eller 109 synet, godkendt, afgiftsberigtiget og forsikret med en anden motor - eksempelvis en 200Tdi med turbo, intercooler osv. - det er gjort af flere bekendte af mig.

Variablerne kan være hvad den enkelte synsmand finder forsvarligt, samt hvad skat vurderer afgift til, og hvad ens forsikringsselskab siger.

Mit råd vil være og starte med og køre ned og sludre med synsmanden - det hele starter med ham - han skal godkende det du laver. Din synsmand kan også sagtens forholde sig til at du sætter en turbomotor i uden turbo, og sagtens regne sig frem til at den med samme litereffekt ikke kan yde meget mere end den tilsvarende LR motor med samme slagvolumen uden turbo (2,5NA) som du kan dokumentere hvad yder med papirer fra LR - så vidt så godt.
Derefter hør hvordan forsikringen stiller sig overfor skiftet - det kan klares med en opringning, men jeg ville nok også få noget på mail. Såfremt begge giver "thumbs up" ville jeg gå i gang - SKAT burde ikke være et problem, de vil bare have penge, så er de glade - spørgsmålet er hvor mange :)

Som nævnt tidligere, så vil jeg anbefale dig og oprette en profil på seriebilsforum - der er en hel del veldokumenterede tråde ang. motorskift på seriebiler i DK.

MLRH
Hans



150868: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 200di (09-09-2015 10:27:33) (svar på 150829)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.234.67)
Blot til orientering- Skat og syn regner konsekvent eftermontering af turbo- benzin/diesel, som +20% effektforøgelse og dermed afgiftspligtigt.
Men jo; en 200TDI i seriebil er en god investering, kraftfuld og alligevel økonomisk, dog noget støjende, med ell. uden turbo og intercool, dog skal man huske på, det er 20 år siden produktionen af den stoppede; pas på at få en velholdt en af slagsen. Fremfor overdrive, ville jeg vælge at få diffklumper fra en RRC ell. tidlig 90/110" med udveksling 3.54 i akslerne.