tilbage

Land Rover Forum  

Index
150872: Varme i 110" ved lav hastighed (10-09-2015 09:35:02)
Jesper J. Hansen #8493, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.172.17)
Hej

Hvordan kan det være at når jeg kører under 60 km/t så kommer der ikke længere varm luft ind i kabinen? Dvs at jeg kommmer kørende på landevejen og der kommer dejlig varm luft ud, når jeg så rammer en by så kommer der kold luft ud, når jeg er ude af byen igen bliver luften varm igen.

Temperaturmåleren går ikke ned i temperatur når hastigheden sænkes.

Er det et tegn på at varmeapparatet skal renses? Eller?

Bilen er en 2002 110" TD5

Jesper
Index
150873: sv: Varme i 110" ved lav hastighed (10-09-2015 09:58:35) (svar på 150872)
Jan Højmark #8402, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 192.66.63.129)
Har du tjekket om der er vand nok på bilen?
Index
150874: sv: sv: Varme i 110" ved lav hastighed (10-09-2015 10:03:06) (svar på 150873)
Jesper J. Hansen #8493, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.172.17)
Jep, blev fyldt på i går :-)
Index
150875: sv: Varme i 110" ved lav hastighed (10-09-2015 10:05:59) (svar på 150872)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.179)
Virker kabineblæser, og er den tændt ??

1270
Paw
Index
150876: sv: sv: Varme i 110" ved lav hastighed (10-09-2015 10:08:35) (svar på 150875)
Jesper J. Hansen #8493, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.172.17)
Der kommer masser af varm luft ud, og jeg kan regulere hastigheden. Så det vil jeg mene
Index
150877: sv: sv: sv: Varme i 110" ved lav hastighed (10-09-2015 10:11:23) (svar på 150876)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.179)
Men ved fuld blæser, og lav hastighed, kommer der ingen luft, kold luft, eller ?

1270
Paw
Index
150878: sv: sv: sv: sv: Varme i 110" ved lav hastighed (10-09-2015 10:17:37) (svar på 150877)
Jesper J. Hansen #8493, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.172.17)
Ved fuld blæs og lav hastighed kommer der kold luft med næsten samme styrke som ved høj hastighed og varm luft
Index
150879: sv: sv: sv: sv: sv: Varme i 110" ved lav hastighed (10-09-2015 10:19:18) (svar på 150878)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.179)
Så mangler bilen vand, og/eller skal udluftes...

1270
Paw
Index
150880: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Varme i 110" ved lav hastighed (10-09-2015 10:45:03) (svar på 150879)
Jesper J. Hansen #8493, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.172.17)
Hej Paw

Det kan godt være du har ret, jeg synes jeg jævnligt fylder kølervæske på uden at jeg kan se den lækker nogle steder.

Hver gang jeg fylder væske på så starter jeg motoren bagefter og løsner udluftningskruen indtil der ikke kommer flere bobler. Men er der en mere effektiv måde at udlufte en TD5'er på? Holde på en skråning?

Dette kunne måske også være grunden til at oliefyret kun virker 4 ud af 5 gange.

Index
150881: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Varme i 110" ved lav hastighed (10-09-2015 10:58:42) (svar på 150880)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.179)
Min TD5 fra 2000 har samme sygdom.

Bruger vand, uden at smide det på jorden.

Når den har brugt for meget, virker fyret ikke længere, og efterfølgende forsvinder varmen.

Når du er så langt nede, så udluft som du plejer, fyld Exp. beholder HELT op, og kør.
Og så efterfyld, indtil der kommer varme, og fyret virker.
Tager 500-1000 km :-/

1270
Paw
Index
150882: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Varme i 110" ved lav hastighed (10-09-2015 11:03:53) (svar på 150881)
Jesper J. Hansen #8493, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.172.17)
Tak for hjælpen, det prøver jeg!

Index
150883: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Varme i 110" ved lav hastighed (10-09-2015 21:13:33) (svar på 150882)
Rasmus Hansen #7461, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.204.133.55)
Godt at høre jeg ikke er den eneste der har en TD5 der bruger vand uden at smide det.
Men mener også jeg har hørt at lige den maskine er ret god til at flække topstykker uden det går ud over ydelse mv.


Rasmus

RRC TD5
Index
150884: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Varme i 110" ved lav hastighed (11-09-2015 09:25:31) (svar på 150883)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.44.135.88)
"Godt at høre jeg ikke er den eneste der har en TD5 der bruger vand uden at smide det"

Hvorfor skulle diesel-kørerne have det bedre en Rover V8 kørerne :) ?
Index
150886: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Varme i 110" ved lav hastighed (11-09-2015 16:46:57) (svar på 150884)
Jan Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.107.168.92)
Motorer med vandforbrug!
Vil bare lige fortælle en erfaring jeg har,- en motor der bruger vand skal man nok være forsigtig med at
fortsætte kørsel i. Jeg havde en Mercedes engang der brugte lidt vand jeg toppede op. Senere købte jeg en ny bil og satte den gamle Mercedes i garage i 6 mdr. Dette kunne den ikke tåle, det vand der åbenbart stod i motoren havde ødelagt den ad vandet var åbenbart sivet ind i de vitale dele i motoren og dannet rust der.

Siden har jeg været obs på vandforbrug i mine biler også på min TD5 som pludselig brugte vand kort tid efter jeg havde købt den. Jeg kunne da erindre nogle her på forum som har nævnt at TD5'er kan have tendens til revnede topstykker.

Jeg kørte til FDM og fik dem til at lave en undersøgelse af kølevandet for at sikre, at der ikke var olie eller andet i dette som kunne indikere at topstykket eller motorblokken var revnet. Undersøgelses resultatet blev, ingen olie eller andet i Kølevandet ifølge rapporten!

Jeg gik nu igang med at tjekke alle slangeforbindelser een gang til, men fandt ikke utætheden. Jeg skiftede dækslet i ekspansions beholderen med et nyt, heller ikke her var fejlen!

Til sidst tænkte jeg nu kunne der kun være een ting tilbage SELVE EKSPANSIONS beholderens svejsninger eller samlinger. OG det viste sig at der på bagsiden af denne, var en ganske lille revne i den horisontale svejsesøm som forbinder den nederste halvdel af den runde beholder med den øverste halvdel og det var her i denne revne at væsketabet opstod.

Jeg købte derfor en ny original beholder og tab af kølevæske stoppede med det samme. Jeg har siden kørt 20.000 km uden overhovedet at fylde kølevæske på!

Efter min mening skal en motor ikke bruge kølevæske for så kan der være noget galt som kan skade en motor og reducere dennes levetid. Vand smører jo ikke lige så godt som de gode olier vi putter i vores motorer!

mvh Jan Jensen
Index
150915: sv: sv: Varme i 110" ved lav hastighed (14-09-2015 08:29:02) (svar på 150875)
Jesper J. Hansen #8493, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.172.17)
Nu er der blevet påfyldt og udluftet efter alle kunstens regler, og det lader til at virke. Der kommer masser af varm luft ud uanset hastighed.

Nu skal jeg så bare være ekstra opmærksom på om den lækker nogen steder.

Tak for input

Jesper