tilbage

Land Rover Forum  

Index
150887: Buskørsel i udlandet/ god nyhed (11-09-2015 17:37:10)
Johnny Abrahamsen #0852, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 2.104.51.113)
Sad og kiggede på trafik og byggestyrelsens hjemme side og der er åbenbart kommet nye regler da man nu kun skal have det store kørekort og ingen former for beviser hvis man kører rent privat i ind og udland :)
Index
150889: sv: Buskørsel i udlandet/ god nyhed (12-09-2015 00:06:47) (svar på 150887)
Troels Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.237.254)
Det ville være skønt, men sådan læser jeg ikke trafikstyrelsens skrivelse, det handler om Chauffør uddannelsen, som jeg ser det. men ret mig endelig, hvis jeg tager fejl.
Index
150894: sv: Buskørsel i udlandet/ god nyhed (12-09-2015 15:40:27) (svar på 150887)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Jeg er tilbøjelig, at give Johnny ret, for der står, at det omfatter chauffører, der modtager betaling for at føre en ikke-erhvervsmæssig bus.

Sådan et køretøj vil være en firmabus, der fragter medarbejdere eller skoleelever.

Udskydelse af ændrede regler for førere af ikke-erhvervsmæssige busser
10.09.2015
Transport- og Bygningsministeriet har besluttet, at kravet om chaufføruddannelsesbevis til førere af ikke-erhvervsmæssige busser, som modtager betaling for at føre bussen, først skal gælde fra den 1. marts 2016.

Det var oprindeligt planen, at reglerne skulle træde i kraft samtidig med, at overgangsordningen for førere af busser i EU’s Uddannelsesdirektiv ophørte pr. 10. september i år. I stedet udskydes fristen nu ca. et halvt år for at give de berørte førere mulighed for at gennemføre grundlæggende kvalifikationsuddannelse eller efteruddannelse inden for en rimelig periode

Uanset at fristen udskydes, anbefaler Trafik- og Byggestyrelsen, at førere af ikke-erhvervsmæssige busser ved kørsel til udlandet har et chaufføruddannelsesbevis. I modsat fald kan føreren risikere at få bøde og kørselsforbud af de udenlandske kontrolmyndigheder.
Index
150895: sv: sv: Buskørsel i udlandet/ god nyhed (12-09-2015 15:51:09) (svar på 150894)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.182.107.13)
Hej Paul,

hvad indeholdt den nævnte overgangsordning?
og hvor funder jeg lovhjemlen for din sidste sætning?

/Leif
Index
150896: sv: sv: sv: Buskørsel i udlandet/ god nyhed (12-09-2015 22:02:44) (svar på 150895)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Min sidste sætning lyder:
Sådan et køretøj vil være en firmabus, der fragter medarbejdere eller skoleelever.

Det er f. eks. privatbusser ejet af virksomheder, institutioner, friskoler o. lign.

Disse ejere har typisk ansatte til at føre bussen, dvs. de får løn af ejeren og det er den gruppe, der sigtes efter.

Sådan forstår jeg formuleringen i trafikstyrelsens meddelelse.

Det har tidligere været og er foreløbig således, at disse chauffører ikke skulle have chaufførudannelsesbevis, hvilket er ret underligt, idet de ligesom en fører af en bus indreg. til erhvervsmæssig personbefordring, modtager løn for deres arbejde.

Busser til privat personbefordring og registreret ejer er en privatperson skal iflg. tekstens logik ikke have chufføruddannelsesbevis.
Index
150897: sv: sv: sv: sv: Buskørsel i udlandet/ god nyhed (12-09-2015 22:34:52) (svar på 150896)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.182.107.13)
:)

det var denne jeg mente - "I modsat fald kan føreren risikere at få bøde og kørselsforbud af de udenlandske kontrolmyndigheder."

Hvor er lovhjemlen til dette? Er der lande der har regler der ikke er EU kompliant?

/Leif
Index
150898: sv: sv: sv: sv: sv: Buskørsel i udlandet/ god nyhed (12-09-2015 22:39:53) (svar på 150897)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Den sætning, du citerer, er Trafikstyrelsens tekst, der kan læses på deres website.

Jeg går ud fra, at de har styr på det, når de gør opmærksom på forholdet.

Om der findes lande, der har andre regler, skal jeg ikke udtale mig om, for det kræver, at jeg læser hvert lands udlægning af direktivet.
Index
150899: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Buskørsel i udlandet/ god nyhed (12-09-2015 23:22:35) (svar på 150898)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.182.107.13)
Og nu er jeg totalt forvirret

http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Erhvervstransport/Buskoersel/Krav-til-foerere-af-ikke-erhvervsmaessige-busser.aspx

skriver de

Førere af busser, der anvendes til rent privat kørsel
Føreren af en bus, der anvendes til rent privat kørsel, dvs. kørsel med den nærmeste familie og nære venner, skal ikke opfylde krav til uddannelse hverken ved kørsel i Danmark eller til udlandet. Der stilles således kun krav om kørekort til kategori D (bus).
Index
150900: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Buskørsel i udlandet/ god nyhed (13-09-2015 02:22:28) (svar på 150899)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Nu ved jeg ikke, hvorfor du er forvirret, da oplysninger fra Trafikstyrelsen er ganske klare og letforståelige.

Indgangsindlægget henviste til en meddelelse omkring chaufførkvalifikationsbevis kun omfattende chauffører der modtager løn for at føre ikke-erhvervsmæssige busser.

Heraf konkluderede Johnny, at kravet ikke er gældende for førere af busser til rent privat kørsel.
- Altså det, du har klippet ind i dit seneste indlæg.

Jeg har med henvisning til Trafikstyrelsens meddelelse uddybet, hvilke busser, der kunne komme på tale.

Sagen er soleklar selv på en regnvejrsnat!
Index
150901: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Buskørsel i udlandet/ god nyhed (13-09-2015 07:42:18) (svar på 150900)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.182.107.13)
Nu fik jeg læst alle bogstaverne. ;)

I det du refererer til er det godtnok "ikke erhvervsmæssig kørsel", men der modtages betaling. Så nu kan jeg også se solen.

/Leif