tilbage

Land Rover Forum  

Index
151021: Lys på Freelander l (18-09-2015 13:28:42)
Søren Dons Jensen #0474, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 195.249.137.139)
Er det rigtigt at en Freelander l med H4 forlygtepærer og med aut. kørelys har nærlyset tænt konstant, og dermed har spænding på begge glødetråde når der er tænt for fjernlyset?
Kan ledningsnettet klare den spænding? stelledningen. Kan H4 pæren klare varmen fra 2 glødetråde? Og kan parabolen klare varme?
Index
151025: sv: Lys på Freelander l (18-09-2015 15:24:04) (svar på 151021)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.74.2)
Det kan hhv. parabol og ledningsnet ikke klare i længden, men det er heller ikke meningen; der er noget galt med- sandsynligvis kørelysrelæet.
Index
151026: sv: sv: Lys på Freelander l (18-09-2015 15:47:44) (svar på 151025)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.121.36)
Kan også være "Failure" i den billige ende- at glødetråden fra nærlyset i H4eren er brændt over og svippet ned og skaber kontakt til langtlystråden og viola er der lys på hele klaviaturet.
Index
151032: sv: sv: sv: Lys på Freelander l (18-09-2015 23:38:37) (svar på 151026)
Søren Dons Jensen #0474, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.6.34)
Bilen har fået et nyt kørelysrelæ og derfor er er det blevet sådan. Værkstedet siger at det skal være sådan, og det er helt almindeligt. jeg er bare rigtig meget i tvivl.
Index
151033: sv: sv: sv: sv: Lys på Freelander l (19-09-2015 08:21:52) (svar på 151032)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Det er noget vrøvl, dit værksted siger.

Begge tråde skal naturligvis ikke lyse samtidig, når fjernlyset er tændt. Det skal kun den ene.

Ellers kommer der for meget lys.

Find et autoelværksted, der kan rette denne fejl, for ellers kan det blive dyrt i lamper, kontakter og lygter.
Index
151034: sv: sv: sv: sv: sv: Lys på Freelander l (19-09-2015 11:30:37) (svar på 151033)
Søren Dons Jensen #0474, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.6.34)
Hej Paul.
Hvor ved du det fra?
Jeg står med en betalt regning med en grøn oval på. Og dem der har udsted den siger at alt er som det skal være.
Hvor finder jeg det på skrift at du har ret.
Index
151035: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lys på Freelander l (19-09-2015 11:50:31) (svar på 151034)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
H4 lamper er ikke konstrueret til at begge lystråde/glødtråde skal være tændt samtidig. Det udvikler for megen varme i lygten og giver desuden en forkert lysspredning. Om fælles lysmængde overskrider det lovlige maksimum, skal jeg ikke kunne sige, men helt utænkeligt er det ikke.
Jeg foreslår, at du piller kørelysrelæet fra for at konstatere, om begge tråde fortsat lyser, når fjernlyset er tændt.
Dokumentation må du kunne finde i bilens el-diagram.
Et grønt oval på en faktura er ikke ensbetydende med, at der ikke laves fejl.

NB: de af Verner nævnte fejlmuligheder er naturligvis relevante også!
Index
151036: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lys på Freelander l (19-09-2015 12:13:50) (svar på 151035)
Søren Dons Jensen #0474, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.6.34)
Altså. Jeg ved at det er kørelysrelæet der tænder lyset.
Men hvad er augmentet til værkstedet, når værkstedet siger at alt er som det skal være som det er?
Hvorfra ved jeg at du har ret, Poul?
Hvilket augment kan jeg bruge?
Index
151039: sv: Lys på Freelander l (19-09-2015 15:42:59) (svar på 151021)
Carsten Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 2.104.131.128)
Funktionen du beskriver er korrekt for systemet, kørelysrelæet tænder for nærlys og positionslys, du kan kun benytte overhalingslys og ikke skifte til langt lys med omskifterkontakten. Belastningen hvor nær- og langtlys er tændt kan derfor kun være kortvarig.

Hvis du vil skifte til langt lys, så det er tændt med omskifterkontakten, skal du tænde for lyskontakten. Når lyskontakten er tændt, vil du ikke have strøm på både nærlys og langt lys.

Spørgsmålet er jo om du kan skifte til langt lys med omskifterkontakten, når kørelyset er tændt? Hvis det er tilfældet er det en fejl.

Hilsen Carsten
Index
151043: sv: sv: Lys på Freelander l (19-09-2015 20:52:57) (svar på 151039)
Søren Dons Jensen #0474, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.6.34)
Ok starter lige tråden forfra.
Bilen har kørt meget med trailer og derfor "dør" kørelysrelæet.
Kommer på værksted og får monteret et nyt standard kørelysrelæ, og regningen betales.
Og så er det bare at jeg opdager at bilen har konstant nedblændet lys på, uanset om den kører med kørelys eller lyset tænt med lyskontakten. Og jeg tænker at det må være en fejl.
Kontakter værkstedet og spørger, og får det svar at sådan skal det være.
Jeg siger så til værkstedet, at jeg kan forstå det med H7 pærer og adskildte paraboler, som vores bil ikke har. Svaret er så at det betyder ingen ting.
Vi snakker også om at sådan var det ikke med det gamle relæ, men får at vide at sådan er det nu.
Så er det bare jeg er i tvivl om det kan være rigtigt.
Det kan ikke være sundt for hverken paraboler, ledningsnet eller pærer.
Og så kommer jeg til sagen.
Hvordan skal jeg kunne redegøre for at der er en fejl.
Hvad hjælper det at en "klog" på dette forum skriver at det er en fejl?
Værkstedet ved jo godt hvad det her handler om og siger at det skal være sådan.
Hvordan kan jeg finde dokumation for at H4 pærer ikke kan tåle at brænde med begge gløderør samtidig, eller kan de?
Index
151044: sv: sv: sv: Lys på Freelander l (19-09-2015 22:07:40) (svar på 151043)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Nu synes jeg, at du komplicerer sagen unødigt...

Det er værkstedet, der skal dokumentere, at det ikke er en fejl.

Du skriver selv, at med det gamle relær var det anderledes - og det er dette forhold du skal kræve af værkstedet, skal genetableres.

Jeg har selv haft en Freelander 1 til rådighed og der var fjern- og nærlys ikke tændt samtidig.

Køres der meget noget i anhængerstikket, SKAL lyset tændes via lyskontakten. Har været omtalt tidligere på Forum!

Du skal simpelthen skrive til værkstedet og kræve fejlen rettet. HUSK at klage SKRIFTLIGT!

Hvis de ikke vil, forbeholder du dig retten til, at få fejlen rettet et andet sted på deres regning.

Du skal på ingen måde fremskaffe dokumentation på, at H4 lamper ikke kan tåle at lyse med begge tråde, når fjernlyset er tændt.

Det fremgår tydeligt af dit seneste indlæg, at du selv er klar over, at der er noget galt.

Hvis du er medlem af FDM, så tag kontakt til dem!


Index
151076: sv: Lys på Freelander l (22-09-2015 19:42:02) (svar på 151021)
Michael Henriksen Nielsen #1048, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.26.208)
Hej Søren
Skynd dig at få rettet fejlen (tilbage til det oprindelige).
Jeg har selv en Freelander 1 og har haft alle Land Rovere fra Sl til Defender og ingen af dem har ledningsnet eller kontakter/ relæer, der kan holde til at begge lyskredse er tændt.
På en alm. LR kan glasset springe pga varmeudviklingen og på Freelandern kan lygten smelte.
Man kunne for år til bage købe 7" Marchal lygter med to pærer, hvor begge måtte lyse, men det krævede en god generator, hvis man kørte meget om natten!
Jeg håber du får lygterne i orden, så vi kan blinke til hinanden!
Michael, 1048