tilbage

Land Rover Forum  

Index
150935: Ny Drivlinje. (15-09-2015 10:37:34)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.44.134.54)
Hej Alle.

Er der nogen der har erfaringer med Andre V8 motorer+Gearkasser fra andre biler/modeller som ikke er landrovers egne?

Jeg har en 90" med en motor der går godt, og en gearkasse som går knap så godt. Jeg savner lidt noget ordentlig motor med tanke på at det fortsat skal være en V8. Og tænker om jeg kan finde det hvis jeg finder en helt anden drivlinje fra et andet køretøj??

Nogen der har erfaringer med noget af det overstående?
Index
150936: sv: Ny Drivlinje. (15-09-2015 10:41:05) (svar på 150935)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.224.210.10)
Ikke en personlig erfaring men bare et input.
Jeg havde en kollega der monterede en Chevy 6.5l V8 diesel i sin 110 stw.
Imponerende. Kørte vist nok ret perfekt indtil motoren desværre døde!!
Index
150937: sv: sv: Ny Drivlinje. (15-09-2015 10:45:17) (svar på 150936)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.44.134.54)
Hej Ole

Diesel er en mulighed.

Det der tiltaler mig lidt ved en V8 Benzin er at jeg ikke skal aflevere min første født og en årsløn når der skal betales vægtafgift.

Jeg kører ikke ret langt om måneden, derfor det gerne må være en V8 Benzin. Har nemlig overvejet en 300 Tdi..
Index
150938: sv: sv: sv: Ny Drivlinje. (15-09-2015 11:15:24) (svar på 150937)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Husker en artikel i Land Rover Monthly hvor der var en der lagde et svin af en Chevy v8'er i en Disco. Kan ikke huske hvor stor den var, men den var stor, og kostede en formue i benzin, men den var efter sigende sjov. Har også et nummer liggende hvor en har lagt en TVR Griffith 5.0L V8 i en 90'er. Og udstyret den med lattergas!!! Så meget kan lade sig gøre.

Mvh Niels
Index
150939: sv: sv: sv: sv: Ny Drivlinje. (15-09-2015 11:24:14) (svar på 150938)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.44.134.54)
Hej Niels.

Jeg tror ikke det er noget problem og finde en V8 motor+ gear og ligge i.

Men det jeg leder efter er det mest optimale. :)

Jeg skal bruge bilen både til alm. kørsel men også i terræn. Så vil helst ikke bygge alt for meget om. Lige nu passer det hele jo sammen.

Det munder lidt ud i at jeg har en dårlig gearkasse som skal skiftes, men hvis alternativet er og give 8000 - 12000 kr for en ombytter eller finde en helt anden drivlinje så ved jeg ikke helt hvad jeg skal gøre.

Sidder lige pt. og kigger på Tuning til min 3.5L V8 som går rigtig godt. Over vejer lidt og få den tjekket om den er værd og bygge videre på, for så var det jo også en mulighed og hive lidt ud der. Også bare få den ombytter gearkasse.

Er det noget der er nogen som har erfaring med? Altså tuning af original V8 3.5L?
Index
150940: sv: sv: sv: sv: sv: Ny Drivlinje. (15-09-2015 11:46:26) (svar på 150939)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.254.154.51)
Hej Ole,
nu ved jeg ikke hvad dit budget er, men for mig er det oplagte at købe en komplet RRC drivline med 3,9 V8´eren. Jeg gik for 6 år siden fra en RRC med 3,5 karburator (1976) til min nuværende med 3,9 (1990) - og der er overhovedet ingen sammenligning. Det er en helt anden "moderne motor", der bare kører (ikke at jeg ikke har haft mine problemer, men de har alle været selvforskyldte, give or take...).
Siden samme drivline sad i en lang årrække af Disco og RRC, må de absolut være til at betale. Så er der hele synsproblematikken, men alt andet lige er det ihvertfald mere originalt end hvis der står CHEVROLET når synsfætter åbner hjelmen.
180 hk er ok til mig, landevej og lidt skov i Sverige, men ellers har du en række grydeklare tuninger til hånds, lige fra andre knaster til Megasquirt og you name it...
RRC hilsen
Bo
Index
150941: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ny Drivlinje. (15-09-2015 11:58:57) (svar på 150940)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.44.134.54)
Hej Bo.

Mit budget er et sted mellem 10.000 og 25.000 kr. Vil hellere give det mere og få noget ordentlig, så det kun er én gang jeg skal rode med ombytning.

Men syns også jeg hører at folk "døjer" meget med 3.9L V8 ? At den går ud og ikke kan holde tomgang.

på nuværende tidspunkt har jeg ikke problemer med min motor. (derfor jeg overvejer hvad der er af muligheder for og hive lidt mere ud af den og bare bytte gearkassen)

Ole.
Index
150944: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ny Drivlinje. (15-09-2015 12:34:12) (svar på 150941)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.254.154.51)
Det er rigtigt, at 3,9´eren har svage punkter.
a) Tomgangen er styret af en steppermotor. Levetid ca. 50.000 km (gængs opfattelse på nettet - jeg har skiftet én gang). Koster ca. 650,- hos paddocks.
b) 14CUX motorstyringen er desværre 2-3 år "for tidlig" til at være OBDII standard. Man skulle tidligere have "Rovacom" eller "Hawkeye" for at udlæse fejl og data. Det gratis program Rovergauge har hjulpet mig meget til at forstå hvordan motoren kører. Det nødvendig hardware kan bygges for under 300,-.
c) 180 hk er ikke meget fra en tørstig 3,9. Min Volvo 740 turbo fik samme effekt ud af en 2,3 l motor (fra samme årgang!) med 30% længere på literen.
d) Der har været problemer med cylindersleeves der "sank" - dog slet ikke i samme omfang som på 4,6 liters variation, der kom til P38. Jeg har ikke haft problemer ud over et nødvendigt skift af toppakninger med tilh. afretning af topstykker + ny kæde, knast og løftere.
e) Automatgearkassen, ZF HP22, har også nogle følsomheder. Jeg har været nødsaget til at købe en ombytter, men det skyldtes ikke slid, men en køler der lækkede vand ind i atf-olien (sikkert en kombination af tæring og overtryk pga. def. toppakning). En fejl fører andre med sig....
I de 6 år jeg har haft min 3,9´er har jeg altså - udover olie og filtre osv - været tynget af toppakninger og en ny gearkasse... Det lyder måske voldsomt, men taget i betragtning af det er vores daglig-bil, og den nu er 25 år gammel med 340.000 på tælleren synes jeg ikke det er slemt.
Index
150945: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ny Drivlinje. (15-09-2015 12:44:19) (svar på 150941)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.199.170.27)
Hej Navnebror

Med det budget du nævner... tror jeg måske du gør klogest i blot at reparer din nuværende gearkasse (LT85...?) og bruge restbeløbet på tuning af nuværende... Men Bo - har bestemt en pointe vedr. RV8/3.9l driveline ... en alternativ let og hurtig udgave af 3.5 til 3.9 - er evt. at bruge tunet carb. på 3.9l sammen med en tunings knast... det er meget plug&play i forhold nuværende setup.

Tunet RV8 og hverdags brug.. spiller ikke rigtigt... et fremmet drivline giver kun problemer ved syn og videreslag. Du ændre også bilens identitet (afgift).... det er naturligvis gjort... men det letteste er at finde en moderne udgave af RV8 fra en senere Disco/RRC eller pumpe det man har...!

Ole #7456
Index
150943: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ny Drivlinje. (15-09-2015 12:26:42) (svar på 150940)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.44.134.54)
Gearkassen fra en PS10 Altså den der hedder ZF lt85 som sidder på en Iveco Er er det den samme som min originale lt85?

Nogen der har erfaring med det?
Index
150947: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ny Drivlinje. (15-09-2015 13:24:12) (svar på 150943)
Kenneth Lystlund #4532, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.189.15.74)
Hej,

Jeg lagde for en del år siden, sammen med min bror, en (3.5 V8 stripped engine - 9:35:1 high compression Engine fully remanufactured fitted with gasflowed performance heads & H180 Sports Torque Kent camshaft) fra enten RPI eller Turner og satte 3,9 indsprøjtning på, i en RRC med automat gear og jeg skal lige love for at den gik der ud af +200 Km/t på 31 tommer dæk.

Jeg tænker bare at med en sparp knast (5000kr.), bananmanifold og sport usdtødning (7000kr.) samt 3,9 indsprøjtning så burde du være rimeligt godt kørende, og så er der måske også penge til en renoveret gearkasse (10000kr.)
Index
150948: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ny Drivlinje. (15-09-2015 19:21:03) (svar på 150947)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.33)
Den nemme løsning

find en 3,9 så har du noget der føles som det dobbelte i trækkraft af hvad du har i dag.
Jeg har 3,9 i min 90" i noget der minder om 15 år nu - den får lidt prygl...... har skiftet knast og toppakning en gang.
Har monteret aut gearkasse med Borg Warner reduktionsgearkasse - aldrig haft problemer.

Hvis du endelig vil eksperimentere med 3,9 indsprøjtning som monter 4,6 indsprøjtningsdyser og få programmerer ECU så får du sjov effekt for ikke så mange penge.

God skru
Struntze
Index
150950: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ny Drivlinje. (15-09-2015 20:58:28) (svar på 150948)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.44.134.54)
Hej Alle.

Tusind tak for svar.

Tror jeg vælger og få en ombytter gearkasse til en start. Så må jeg se hvad tiden bringer med hensyn til det andet.

Det er rart der nogen der ved lidt om Land rover. Jeg er selv ny inden for den slags model 4x4.

Ole.
Index
150985: sv: Ny Drivlinje. (17-09-2015 11:00:38) (svar på 150935)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.44.134.66)
Hej igen.

Har siddet og kigget lidt på en Discovery II må det være?? en 4.0L V8 fra 2002

Er der nogen der har erfaringer med og bygge dette setup over på en Land rover 90" ??

Eller general bare noget info om det er en god motor gearkasse?

Ole.
Index
151062: sv: sv: Ny Drivlinje. (21-09-2015 15:00:14) (svar på 150985)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 31.221.102.50)
"4.0" modellen kører med et noget andet insprøjtningssetup (GEMS) end de gamle 3.9 (LUCAS) og motorstyringen er ydermere integreret med en styrecomputer til gearkassen (auto), samt body control computeren. som gør at det ikke er bare lige swap and go.
alt kan selvfølgelig lade sig gøre for den der bærer viljen men man skal nok være klar på at gennemgå en hel del teknisk dokumentation og selv lave nyt ledningsnet og eventuelle signal simuleringer til de sensorer som styringen kommer til at mangle.
har set folk der har konverteret THOR styringen fra 4.6'eren til at køre stand-alone (uden body computeren) men ikke nogen der har gjort det på 4.0.
der er nok andre der kan hjælpe meget mere.