tilbage

Land Rover Forum  

Index
151119: Olie på en R380 (26-09-2015 07:17:26)
Ole Reinholdt #8955, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.91.32.58)
Nu har jeg kikket på de forskellige indlæg der er her i forummet omkring olie på en r380 men ken ikke blive helt klar på hvilken man skal bruge
hvis man bruger en GL4 80-90 kan det vel ikke gå helt galt
Mvh Ole
Index
151120: sv: Olie på en R380 (26-09-2015 07:36:13) (svar på 151119)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.250)
Nej, ikke ud over at den bliver umulig at skifte gear på!
Selv olier der bliver oplyst at kunne bruges, giver problemer enten når den er kold eller varm.
Den eneste olie der virker optimalt er den originale Texaco MTF94

http://www.paddockspares.com/stc9157-oil-transmission.html

Index
151121: sv: sv: Olie på en R380 (26-09-2015 07:41:05) (svar på 151120)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.182.107.13)
og hvis du har et moms nummer eller er gode venner med din mekanikker, kan du købe den hos lube.unox.dk

/Leif
Index
151126: sv: sv: Olie på en R380 (26-09-2015 13:01:01) (svar på 151120)
Lars Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 82.143.218.166)
Jeg er også af den mening at det er MTF94 der skal på en 380R box

Og den pris som Paddock oplyser, er sådan ca. det samme som du skal give for den her i landet !!!

Og så er det i 1 liters, så du ikke behøver at have halvdelen stående til næste gang der skal skiftes.

mvh
Lars
Index
151122: sv: Olie på en R380 (26-09-2015 09:26:56) (svar på 151119)
Jacob Rosby Løwenstein #8777, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.215.80)
Jeg køre på en rød Dexron 3 mener jeg den hedder, den kan købes de fleste steder, skifter for hver 10.000 plus minus og min gearkasse skifter lækkert..... Den har så også kun kørt 80.000 km.
Mvh.
Jacob
Index
151125: sv: sv: Olie på en R380 (26-09-2015 11:03:45) (svar på 151122)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.250)
Jeg vil mene at en Dexron III bliver for tynd ved varm gearkasse. MTF94 har en viskositet på 10,5 ved 100°c og Dexron III ligger på 7 til 7,5 afhængig af fabrikat.
Det er min erfaring at gearskiftet ikke bliver specielt godt nå gearkassen er godt varm, i hvert fald når den har kørt lidt flere kilometer.
Desuden kan jeg ikke forestille mig, at gavner på levetiden med en tyndere olie - jeg synes ikke at den er for lang i forvejen.
Index
151123: sv: Olie på en R380 (26-09-2015 09:29:23) (svar på 151119)
Jacob Rosby Løwenstein #8777, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.215.80)
Jeg køre på en rød Dexron 3 mener jeg den hedder, men tjekker lige 😀 den kan købes de fleste steder, skifter for hver 10.000 plus minus og min gearkasse skifter lækkert..... Den har så også kun kørt 80.000 km.
Mvh.
Jacob
Index
151124: sv: sv: Olie på en R380 (26-09-2015 10:52:58) (svar på 151123)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.102.78)
Hej Ole

Jeg foreslår som Ole skriver, du hælder MTF94 gearolie på. Ikke Dexron eller andet.

TECHNICAL BULLETIN N O : 0007 ISSUE: 2 PAGE: 1 OF 2
ENGLISH
TECHNICAL BULLETIN
MODEL/DERIVATIVE: Bulletin N o : 0007
Range Rover
Discovery / New Discovery
CDS. ref: L8462bu
Issue: 2
Defender Date: 29.03.2000
Freelander

AFFECTED RANGE:
All R380 manual gearbox derivatives - refer to text for specific change points
All Freelander

RE - ISSUE INFORMATION:
Incorrect specification reference deleted from PARTS INFORMATION.
Please destroy your existing copy and replace with this Issue 2.

PROBLEM:
GEARBOX OIL - CHANGE TO SPECIFICATION

CAUSE:
At the following VINs, the original oil fill specification for the R380 gearbox was
changed to Texaco MTF94 high performance oil:
Range Rover - WA 384300
Discovery - WA 752315
Defender - WA 131138
New Discovery - All vehicles
The Freelander PG1 gearbox has used the new oil since introduction of the model.

ACTION:
MTF94 will be recognised by its orange/honey colour as opposed to the red
Dexron II oil previously used, and is now available from Land Rover Parts.
It is now the only oil which should be used for topping up and complete fill on
R380/PG1 gearbox applications.
The new oil is compatible with the old and to enable earlier vehicles to benefit from
its introduction, should be used retrospectively on vehicles prior to the above VINs
for all top up and refill requirements.
Refer to PARTS INFORMATIONoverleaf for details.
Until further notice, current Service Schedule gearbox oil change periods are
retained and must be adhered to.

Mvh
Mads
Index
151127: sv: sv: sv: Olie på en R380 (26-09-2015 14:02:17) (svar på 151124)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.163.128)
MTF 94- Manual Transmission Flued 1994, kan købes i Klubbutikken.
Skiftes det forskriftsmæssigt et den OK til formålet; men man ved jo også det ikke bliver gjort.
Har selv nu i 2 år og 40000Km. anvendt Mobil 1 SHC 75W-90 fuldsyntetisk gearolie og der er kun skifteproblemer når det er frostgrader og kun de første 1-200M. så er der ingen problemer. Det har taget den velkendte Whine i gearkassen og så ved man den er ok til formålet; desuden synes jeg ikke det kan være meningen man skal renovere gearkasse hver 100000KM.
Index
151152: sv: sv: sv: sv: Olie på en R380 (29-09-2015 15:26:50) (svar på 151127)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.199.170.27)
Nu er MTF94 ikke lige frem den "nyeste" smørolieteknlogi til manuale gearkasser... hvis man evt. tænker at erstatte med noget mere moderne væsker... så kan det anbefales at bruge en olie som svare til SAE 75W-80 / API GL4... alternativt en 70W-80 eller 75W eller 80W (GL4)

personligt anvender jeg RedLine Oil MTL både på LT77 og R380... har gjort i del år efterhånden... kommer aldrig til at bruge MTF94 igen...