tilbage

Land Rover Forum  

Index
151191: 3d printer tll aluminium. (04-10-2015 19:55:50)
Kaj Tunlev Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 176.23.195.218)
Hej !

Er der nogle af jer der ved hvor man kan få lavet en adapter prototype (aluminium) i 3D, så man kan montere SU karburatorer på Edelbrock?

Kunne være spændende at få en sådan lavet med 3D i stedet for alusvejsning. Prototypen er udtænkt.

Mvh

Kaj

PS: Helst på Sjælland.
Index
151194: sv: 3d printer tll aluminium. (05-10-2015 08:07:06) (svar på 151191)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 31.221.102.50)
var det ikke noget nemmere at montere su'erne på en su manifold?
jeg har en liggende du kan købe. med su'ere og det hele.
Index
151195: sv: sv: 3d printer tll aluminium. (05-10-2015 08:14:11) (svar på 151194)
Leif Jensen #4521, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 185.19.133.7)
Nu har kaj jo et du manifold i forvejen. Men ønsker at montere du på et edelbrock manifold for at få bedre flow og muligvis lidt bedre økonomi.
Index
151196: sv: sv: sv: 3d printer tll aluminium. (05-10-2015 08:23:18) (svar på 151195)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 31.221.102.50)
jeg har kun erfaring med edelbrock manifolden med den tilhørende edelbrock-carb og der var mine egne erfaringer bestemt ikke positive, men kender ikke nogen der kører med det andet setup. selv kører jeg med std su setup (UDEN den takkede ring i manifoldet som du snakker om i dit andet indlæg).og der har jeg intet at klage over.
jeg tror måske man ville få mere "bang for your buck" mht økonomi ved at skfite til et 14CUX insprøjtningssystem, det er tried and testet på mange MGB 3.5'ere og siges at løfte økonomien gelt op til 12km/l. (i en MGB altså)
Index
151197: sv: sv: sv: sv: 3d printer tll aluminium. (05-10-2015 10:44:57) (svar på 151196)
Kaj Tunlev Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 176.23.195.218)
Hej Jacob!

Jeg har en manifold til min V8. Har haft den i 28 år. Jeg har ligeledes en Edelbrock 1404 og Edelbrock manifold. Lige nu kører jeg med et MSD 2900 TBI indsprøjtningsanlæg som virker ok, men har ikke givet den økonomi jeg havde set frem til. Derfor var tanken at prøve SU karburatorerne på Edelbrocks manifold, da flowet i dette er langt bedre end det originale. SUerne er måske blevet kasseret af nogle som værende dårlige, men de har blot siddet på en dårlig manifold.
Derfor dette forsøg.

Mvh

Kaj
Index
151204: sv: sv: sv: sv: sv: 3d printer tll aluminium. (05-10-2015 14:08:06) (svar på 151197)
jens Bollerup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.221.46)
Først finder du en teknikker der kan tegne din manifold i 3D. 800 - 1000 kr pr time. dernæst et firma med 3D print i Al. ikke helt over legetøjs niveau,så i stedet printer du en i plast som anvendes til at fremstille en styren model der anvendes i en lost form støbeproces. Kan udføres i Holland, så kommer der lidt forarbejdning Pris vel svarende til 3 års benzinforbrug.
Det mest seriøse må vel dybest set være at optimer elektronikken i et indsprøjtnings anlæg.
Index
151208: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 3d printer tll aluminium. (05-10-2015 14:53:23) (svar på 151204)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.44.134.225)
"Det mest seriøse må vel dybest set være at optimer elektronikken i et indsprøjtnings anlæg" - lige præcist ! Et anlæg der er blevet optimeret til økonomi (og ikke til power) - vil til enhver tid være et karburator anlæg overlegent.
Index
151211: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 3d printer tll aluminium. (05-10-2015 15:02:49) (svar på 151204)
Kaj Tunlev Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 176.23.195.218)
Hej Jens!

Tak for din tilbagemelding. Det var lidt det jeg frygtede m.h.t. pris.
Jeg kan justere blandingsforhold på en håndterminal, men hvis jeg gør blandingen for mager for at spare benzin, løber jeg hurtigt ud i tændingsbanken og dårligere trækkraft. Må bare erkende, at den skal have noget at leve af.

PS: Jeg arbejder videre med en alumodel og finder en dygtig alusvejser.

Mvh

Kaj
Index
151216: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 3d printer tll aluminium. (05-10-2015 17:30:22) (svar på 151211)
Steen A (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.185.155.99)
Hvad med at få det fræset ud i alu, det er det rigtig mange der kan.
Bare en ide.
Index
151210: sv: 3d printer tll aluminium. (05-10-2015 14:57:46) (svar på 151191)
Hans Peter Kajs Abrahams #4696, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 152.115.75.235)
Både Teknologisk institut og Damvig kan lave Alu-print for dig.
Index
151213: sv: sv: 3d printer tll aluminium. (05-10-2015 15:45:17) (svar på 151210)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.88.104)
Prøv evt. at kontakte www.realsteel.co.uk et tuningsmekka for V8ere,
kan være de har en ide.
Index
151218: sv: sv: sv: 3d printer tll aluminium. (05-10-2015 20:13:22) (svar på 151213)
Kaj Tunlev Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 176.23.195.218)
Hej Verner og Steen!

Jeg har talt med Real Steel og desværre, det findes ikke. Jeg har set på Damvigs hjemmeside og de ser ud til at være en mulighed. Da jeg er moms registreret og tidligere har fået lavet værktøj til en lille dims jeg stadig sælger, vil jeg undersøge prisen for en tegning og hvad prisen er for en enhed. Måske andre kunne være interesseret.

Mvh

Kaj
Index
151219: sv: sv: 3d printer tll aluminium. (05-10-2015 20:15:53) (svar på 151210)
Kaj Tunlev Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 176.23.195.218)
Hej Hans!

Beklager jeg tog fejl af dig og Steen i min tilbagemelding.

Mvh

Kaj
Index
151227: sv: sv: sv: 3d printer tll aluminium. (06-10-2015 09:57:15) (svar på 151219)
Hans Peter Kajs Abrahams #4696, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 152.115.75.235)
Helt ok med navne forvirring :-)

Jeg har i embedsmedfør flere gang fået printet hos Teknologisk i metal, de har en bred vifte, de var dog ustabile på leveringstid og info.

Har du selv 3D filer? eller skal jeg tegne for dig?
Mvh
Index
151228: sv: sv: sv: 3d printer tll aluminium. (06-10-2015 10:12:08) (svar på 151219)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.254.154.51)
Hej Kaj,
det er et interessant projekt, du har gang i, og der er helt sikkert nogle karburator-freaks der er interesserede, specielt hvis du sætter en løsning til salg i UK. Omvendt giver jeg Michael Bøjstrup ret, en indsprøjtningsløsning er det eneste der giver den rigtige økonomi. Da man i sin tid gik fra karburator til indsprøjt, var det jo bl.a. fordi der kom krav om katalysator på biler. For at en katalysator kan virke, skal det stokiometriske forhold være korrekt - altså forholdet mellem brændstof og luft. Man opgav at få det til at virke med karburatorer, da de ikke kan reguleres for alle de faktorer, der gør sig gældende under kørslen: Spjældåbning, brændstoftemperatur, omdrejningstal, belastning, motortemperatur osv. Selv et "gammeldags" indsprøjt som 14CUX har alle disse parametre i sit indsprøjtnings-"matrix". Med dette system har du tilmed den fordel, at du har det optimeret til din Rover V8 fra starten. Ikke særlig godt optimeret, vil mange sige (deriblandt Michael, tror jeg), men dog godt nok til LR i mange år. Med MSD, Megasquirt osv har du mange flere muligheder, men det kræver mere tålmodighed, viden, og i yderste konsekvens måleinstrumenter som 4-gas måling og dyno-rullefelt at ramme den karakteristik, du gerne vil have.


Index
151262: sv: 3d printer tll aluminium. (08-10-2015 21:07:07) (svar på 151191)
Michael Hviid Nielsen #6407, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.218)
På ethvert Fablab kan du sikkert printe i plast. På nogle i PLA (biopolymer). Og så lave en lost-PLA støbning:
http://3dtopo.com/lostPLA/

Find et Fablab her:
fablabs.io

Vi har nogle på Copenhagen Fablab som støber på denne måde med hjemmelavet udstyr.

Michael #6407