tilbage

Land Rover Forum  

Index
151198: Høje dæk (05-10-2015 11:26:37)
Hans Peter Kajs Abrahams #4696, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 152.115.75.235)
Kan nogen give mig en ide om hvilke dæk jeg kan finde/bruge/købe til kørsel på Island, de skal gerne hæve diff. der skal køres i floder.
Vognen er/bliver hævet tilsvarende.
Altså størrelse som er mulig at finde gerne BFG MT 2.

Ps. Jeg skal også bruge nogle fælge som flytter dækket lidt udad!
Index
151199: sv: Høje dæk (05-10-2015 12:31:31) (svar på 151198)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.4.153)
Hvis du anfører hvad bil, der er tale om, så tror jeg guldkornene triller:)
Index
151201: sv: sv: Høje dæk (05-10-2015 12:42:14) (svar på 151199)
Hans Peter Kajs Abrahams #4696, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 152.115.75.235)
S3 109" i udgangspunkt!
Index
151202: sv: sv: sv: Høje dæk (05-10-2015 13:36:43) (svar på 151201)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
En 109" er født med 7.50x16 dæk og af listen kan du se, hvilke dæk du må skifte til:
http://www.nysynet.dk/images/Omregning-daektabel.gif

Der er fælge på markedet, der øger sporvidden med 15 mm i hver side. Hjullejene kan bære den øgede belastning, men skal efterspændes lidt oftere.

Du kan også vælge, at sætte diff. og styrtøjsbeskyttelse på. Det er noget nemmere end at hæve bilen.
Index
151203: sv: sv: sv: sv: Høje dæk (05-10-2015 13:54:34) (svar på 151202)
Hans Peter Kajs Abrahams #4696, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 152.115.75.235)
Tak for svar Poul.
Jeg er ikke så bekymret for hvad jeg må, idet jeg har "lovlige" hjul til daglig kørsel.
Fra min sidste tur ved jeg hvor vigtigt det er med højde deroppe, så det er ikke kun beskyttelse af diff jeg vil imødekomme. Det er mere drukne"døden" !
Ved du hvad standard indpresning er på en serievogn?
Index
151205: sv: sv: sv: sv: sv: Høje dæk (05-10-2015 14:18:20) (svar på 151203)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.4.153)
Nu hedder jeg ganske vist ikke Paul- men standard-indpresning- ET- for fælge til de klassiske Land/Rangerovers er 33mm. Den sammenligningsliste der er lagt på er ikke dækkende for Land Roverhjul- rullelængde for eks. 7.50 er ca 2500mm.
Index
151234: sv: sv: sv: Høje dæk (07-10-2015 00:06:11) (svar på 151201)
lars larsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.228.54.7)
hvis du sætter større hjul på skal du nok skifte aksler da de nok ikke holder ret længe
Index
151238: sv: sv: sv: sv: Høje dæk (07-10-2015 08:45:32) (svar på 151234)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Der har du en pointe, Lars Larsen..

men det er ikke selve akslerne, men stikakslerne, der skal være af en kraftigere type. Som f. eks. dem fra KAM. Incl. deres driveflange.

Jeg havde en 109" B STW på 9.00x16 og den fik stærkere stikaksler pga. den større belastning.
Index
151200: sv: Høje dæk (05-10-2015 12:38:14) (svar på 151198)
Christian Iversen #9054, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 94.191.189.200)
Jeg kører med en bfg mt km2 35×12.5 på en 8" fælg. Det synes jeg sammen med 2" hævning giver mig rigtig god frihøjde uden at gå for meget på kompromis med stabilitet. Jeg bruger 30mm spacer i hver side for at forøge sporvidden.
Spacerer fåes også i 60mm. Men det er måske lige hårdt nok til lejerne; jeg har dog ikke prøvet det.
Index
151206: sv: sv: Høje dæk (05-10-2015 14:31:54) (svar på 151200)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.177)
Jeg kører med 255/85x16 BFG MT på min 109" de giver en god højde og en højere gearing, men det kan min 200DI sagtens slæbe.

De sidder på nogle withespokes der formentlig er 7" bredde og de skraber kun på forfjederen i meget begrænset omfang, kun ved fuldt styreudslag og i terræn, men på en standard 5,5" fælg vil de skrabe en del på.

Jeg har 25 cm op til bunden af forreste differentiale.

Jeg kan sende et billede til din mail?

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
151207: sv: sv: sv: Høje dæk (05-10-2015 14:33:01) (svar på 151206)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.177)
Så kan du også se min luftfilterløsning.......

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
151223: sv: sv: sv: sv: Høje dæk (05-10-2015 23:04:16) (svar på 151207)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Må vi andre ikke se din luftfilterløsning?
Index
151226: sv: sv: sv: sv: sv: Høje dæk (06-10-2015 07:44:20) (svar på 151223)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.177)
Her er "tønden" på skærmen, skal man til Island kan det anbefales med en gennemsigtig "salatblandeskål" på toppen som forfilter.

Det er en original Land Rover filterkasse fra en 200/300 og lidt alu.bøjninger fra Biltema og en original luftfilterslange fra en serie III diesel i motorrummet.
Holderen har jeg selv bikset sammen af noget saltvandsbestandigt båndaluminium fra smeden på havnen.

Snorklen på vinduesrammen er til kabineluften.

Det er synet uden problemer.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
151209: sv: sv: sv: Høje dæk (05-10-2015 14:55:45) (svar på 151206)
Hans Peter Kajs Abrahams #4696, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 152.115.75.235)
Ja tak Det vil jeg gerne se :-)
Index
151214: sv: sv: sv: sv: Høje dæk (05-10-2015 15:45:30) (svar på 151209)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.177)
Sendt :)

Mvh
Kenneth Poulsen